Planul înclinat de la Comandau
Se află pe raza oraşului Covasna şi a comunei Comandău din judeţul Covasna.
Este alcătuit din următoarele:
1.Planul înclinat propriu-zis, situat în zona administrativă a oraşului Covasna - cod CV-II-m-A-13195.01
Datează din anul 1886.
2.Clădiri anexe, situate în zona administrativă a oraşului Covasna - cod CV-II-a-m-A-13195.02
Datează de la sfârşitul sec. al XIX-lea.
3.Calea ferată îngustă (ecartament 760 mm) pe raza localităţilor Covasna şi Comandău - cod CV-II-m-A-13195.03
Datează din anul 1891.
Ansamblul a fost construit la sfârşitul sec. al XIX-lea în scopul facilitării transportului masei lemnoase din bazinele râurilor Bâsca - Mare şi Bâsca - Mică prin mica depresiune de la Comandău, către Depresiunea Bârsei, peste culmea muntoasă ce le desparte.
Având în vedere necesitatea construirii unei căi de transport de mare capacitate, s-a optat pentru calea ferată cu ecartament de 760 mm, diferenţa mare de altitudine dintre cele două depresiuni şi panta de aproximativ 45 grade impunând soluţia construirii unui plan înclinat, în lungime de 1.200 metri pe care să fi coborâte vagoanele cu material lemnos cu ajutorul a două platforme speciale.
Cele două platforme, legate între ele printr-un sistem de cabluri şi scripeţi aflaţi în partea inferioară şi superioară a planului, erau puse în mişcare prin forţa gravitaţională, o platformă încărcată coborând din zona Comandău concomitent cu ridicarea platformei goale, mai uşoară, de la Covasna.
Sistemul, pe lângă capacitatea mare de transport, avea şi avantajul că nu consuma combustibil, ducând la un cost general de transport al materialului lemnos de la Comandău până la gara Covasna foarte scăzut (din Comandău până la partea superioară a planului înclinat şi de la partea inferioară a acestuia până la gara Covasna transportul se făcea pe calea ferată îngustă, cu locomotive cu abur).
La clasarea ansamblului s-a avut în vedere unicitatea, vechimea şi soluţia tehnică foarte ingenioasă a transportului utilizând energia gravitaţională.
Ansamblul a fost utilizat aproape fără încetare până în urmă cu 4-5 ani, când ultimul proprietar, S.C. BRAFOR S.A., societate cu capital integral de stat specializată în exploatarea, transportul şi prelucrarea materialului lemnos şi-a încetat activitatea, intrând în lichidare voluntară.
După acest moment o parte a materialului rulant (vagoane şi 7 locomotive cu abur, toate clasate ca bunuri de patrimoniu cultural, categoria „Tezaur") a fost retras în remizele de la Covasna şi Comandău, ansamblul „Planul înclinat" fiind lăsat în părăsire, urmare a concedierii personalului de exploatare, întreţinere şi pază.
În acest context, pe fondul dezinteresului societăţii proprietare, a firmei lichidatoare, S.C. CONTEXPERT S.P.R.L. din Bacău, a administraţiei locale şi a poliţiei din zonă pentru conservarea, protejarea, paza şi valorificarea obiectivului, acesta a fost supus unui proces de degradare accentuată.
Astfel, din staţiile de încărcare-descărcare de la cele două capete ale planului au dispărut cabluri, scripeţi, roţi dinţate, axe, cărucioare de transport, contragreutăţi, şine etc.
Au fost sustrase sau acoperite cu pământ şinele pe mai mulţi kilometri. S-au furat acele (macazurile), au fost grav deteriorate clădirile anexe, vagoanele care nu au fost retrase în remize au fost tăiate şi duse la fier vechi.
Au existat unele intenţii ale Consiliului Judeţean Covasna şi ale consiliilor locale din cele două localităţi pe raza cărora se află ansamblul de trecere în patrimoniul lor a unor părţi de ansamblu, cu intenţia declarată de exploatare turistică, nefinalizate însă.
Având în vedere starea deplorabilă a ansamblului şi faptul că terenurile pe care este amplasat acesta este revendicat de urmaşi ai foştilor proprietari în baza Legii nr. 247/2005, există posibilitatea ca pe baza Ordinului Ministrului Culturii şi Cultelor nr. 2260/2008 acesta să fie declasat şi dezafectat complet.
dr. Viorica Crişan