|
REVITALIZAREA CURŢII BRÂNCOVENEŞTI DE LA POTLOGI Andreea Matache 1. Necesitatea metodei de cercetare istorică
şi de arhitectură în restaurarea unui monument: Prin conceptul
de refolosire al unui edificiu cu valenţe istorice şi arhitecturale
remarcabile se propune reintroducerea lui într-un circuit al
utilizărilor curente şi smulgerea dintr-un destin muzeal. În cazul Curţii
brâncoveneşti de la Potlogi nu se poate discuta numai de o conservare
locală ci de o integrare într-un peisaj cultural la nivelul zonei, în
prezent greu realizabil datorită numeroaselor discontinuităţi
privind motive economice, instituţionale, legate de modul actual de construire
în acest spaţiu. Prin necesitatea de punere într-o relaţie
existenţială cu mediul construit, conservarea monumentului va
deveni vie, „salvându-se şi particularităţi etnice şi
locale din procesul de normalizare a societăţii şi mediului”.
Studiul referitor la revitalizarea zonei aduce o viziune mult mai amplă
ce contribuie la extinderea cadrului de protecţie al monumentului dar
supune atenţiei şi valorile locale, ale satului, propunând
conservarea acestora. Pentru justificarea celor două componente esenţiale
ale proiectului (protecţia monumentului şi conservarea valorilor
locale) a fost indispensabilă cercetarea amănunţită. Au
fost relevate atributele palatului de la Potlogi, cap de serie în suita
caselor şi curţilor domneşti de sec.XVII-XVIII şi
influenţa pe care a generat-o un astfel de amplasament în contextul
localităţii respective, influenţe de ordin urbanistic, de
organizare în teritoriu a locuitorilor, până la reluarea unor elemente
cu rol funcţional / decorativ în componenţa clădirilor
construite ulterior (chiar început de sec.XX). Cercetarea întreprinsă a
demonstrat că pe lângă valorile intrinseci ale ansamblului,
localitatea Potlogi se poate legitima ca aşezare umană
organizată din momentul întemeierii curţii domneşti (1698). Modul
de locuire şi viaţa de curte a domnitorului Brâncoveanu,
relaţiile comerciale şi culturale cu alţi poli importanţi
ai epocii - pe plan intern cu Principatele Române şi extern cu marile
capitale europene - au determinat o altă raportare cu locul. Aici
„locul” capătă înţelesul de spaţiu al derulării unor
meserii tradiţionale, dar trebuie înţeles şi sub raport
afectiv, de apartenenţă şi continuitate. Viaţa de curte
s-a răsfrâns şi în afara zidurilor ei, identificată nu numai
în componenţa oraşelor dar şi în mediul rural. Asupra acestui
lucru cercetările anterioare s-au limitat de cele mai multe ori doar la
analiza arhitecturală a unui obiect cu valoare de monument, construit
într-un mediu rural. Mai puţin s-a pus accentul pe micro-centrele urbane
create în afara acestor oraşe - înfiinţări de târguri, actuale
centre de interes public şi crearea unor legături pe vechi trasee
comerciale sau itinerarii domneşti. Acestea au determinat un anume tip
de raportare a spaţiului construit la spaţiul public generând
incipiente reglementări urbane: cum era aşezată uliţa
domnească în raport cu cea comercială, restricţii si
permisivităţi ale clădirilor şi funcţiunilor
înglobate de ele. 2. Evoluţia aşezării: Ca
majoritatea localităţilor înfiinţate în secolul XV în Câmpia
Titului, Potlogiul este menţionat într-un document din 1468 ca fiind
parte integrantă a satului Tătuleşti (Tătuleasca), sat
dispărut şi înglobat satului învecinat, Româneşti. Ulterior,
în hrisoave, acte de moşie şi donaţii (1580, 1619, 1636), se
mai menţionează despre existenţa localităţii dar
fiind înglobată în alte proprietăţi (mănăstirea
Butoiu, mănăstirea Brâncoveni), spre sfârşitul secolului XVII
fiind cumpărată de viitorul domn Constantin Brâncoveanu. Unul
dintre obişnuitele schimburi de moşii dintre boieri şi
aşezămintele monastice ctitorite de ei explică intrarea
Potlogiului în posesia viitorului domn, descendent al Brâncovenilor ce
întemeiaseră şi stăpâneau proprietăţile
mânăstirii Brâncoveni. Brâncoveanu,
mare spătar în acea perioadă, devine proprietar la Potlogi şi
Pitaru în anul 1679. Ca o menţiune la delimitarea proprietăţii
domneşti de la Potlogi, Nicolae Iorga scria în „Floare Darurilor” următoarele: „satul care vine la
capătul gardului copacilor înalţi nu e însă Potlogii, ci
înaintaşii moşiei Brâncoveneşti din timpuri
Văcăreştii, cărora li se zicea pentru apa ce curge la
margine, Văcăreştii de Răstoacă (Pitaru)”. Aici
ridică în 1683, alături de vechile case boiereşti existente,
biserica cu hramul Sfântul Dumitru, devenită mai târziu paraclis, iar în
1698 construieşte primul palat din seria celor patru dedicate fiilor
săi. Odată construită curtea domnească, importanţa
satului a crescut, fiind unul dintre locurile privilegiate din itinerariul
domnitorului Brâncoveanu. După masacrarea domnitorului şi a celor
patru fii, în 1791, stăpân peste întreaga moşie ajunge nepotul lui
Constantin Brîncoveanu, Manolache Brâncoveanu. După stingerea acestora,
familia Bibescu intră în posesia moşiei. 3. Încercări de
urbanizare - târgul şi economia tradiţională Trăsătura
definitorie satelor înfiinţate pe moşii sau prin aglutinarea unor
vechi aşezări umane este dată de întemeierea târgurilor,
profilate iniţial pe comerţul cu animale, indicii ale gradului de
dezvoltare şi intensificare a relaţiilor de piaţă în zonă
ce caracterizau sfârşitul sec.XIX şi începutul sec.XX. În 1678, intrând în proprietatea moşiei de la Potlogi,
Brâncoveanu avea să găsească satele cu rumânii, moşiile,
casele, viile şi ţiganii din stăpînirea sa: câteva case
şi bordeie pe malul Tudorelului în preajma vechiului conac (al
postelnicului Dima), aşezări de robi şi ţigani pe actuala
„linia Ghineştilor”, multe locuri virane, câteva căsuţe la
răspântia drumurilor ce duc la moşia din locul numit „Vatra rece”
şi aşezări de ciobani pe malurile Argeşului, descrise
într-un catastih din 1709. După terminarea construirii palatului, în 1698, se înfiinţează cu
carte domnească târgul săptămânal de vite, amplasat în
faţa curţii domneşti, la intersecţia drumurilor
comerciale ce leagă Piteştiul de Bucureşti, Braşov
şi Sibiu. De administraţia acestui târg se va ocupa şi
vornicul Manolache Brâncoveanu, păstrând tradiţia
desfăşurării lui în ziua de duminică. În 1699 se
construieşte prima moară, pe malul Tudorelului, „moara veche”, în
spatele grădinii „la Heleşteu”, acţionată manual sau prin
forţa animalelor, apoi se construiesc brutăria şi cârciuma
proprietăţii. Ca preocupare
veche a locuitorilor, morăritul era în strânsă legătură
cu producţia cerealieră specifică zonei, astfel în 1831 exista prima moară cu
roată orizontală, Moara Cristescu, refăcută pe locul
celei vechi iar în 1887
funcţiona o moară cu aburi. În anul 1832 un număr de 43 de negustori cumpără terenuri
aici, iar din 1835
înfiinţează una dintre cele patru stăroşii ale
negustorilor din judeţ, „tarlaua negustorilor”, pe care o lucrează
până în 1864. Tot în această perioadă funcţionează o
altă categorie socială, cea a embaticarilor, negustori
neîmproprietăriţi, având anumite obligaţii şi
condiţionări faţă de moştenitorii Brâncovenilor,
familia Bibescu - resticţii urbanistice, locuinţe de un anumit tip
şi limitarea producţiei unor anumite alimente. Anul 1834 este hotărâtor în
tendinţa de urbanizare a localităţii deoarece are loc o
regrupare a caselor împrăştiate, în jurul târgului deja conturat
şi o divizare administrativă în Potlogii urbani şi Potlogii
rurali. Cele două localităţi se vor unifica abia în 1960 sub
denumirea de Potlogi. Tot atunci, după „aşezarea pe linii” a
satului se delimitează parcelele, se trasează principalele drumuri
de acces şi denumirea lor după apartenenţa locuitorilor:
uliţa Zăvoieni după populaţia adusă de pe malurile
Argeşului, uliţa Olteni după originea foştilor
soldaţi din armata lui Tudor Vladimirescu stabiliţi în localitate,
uliţa Vlăsceni după locuitorii aduşi din Vlaşca,
uliţa Croveni după cei din Crovu (un sat din alcătuirea Potlogiului).
Ca o primă încercare de reglementare urbană, planul acestei
localităţi aduce o serie de influenţe
orăşeneşti, aplicate şi satelor învecinate cum ar fi:
creerea unor drumuri importante în legătură cu curtea
domnească, târgul şi reperele comerciale ale zonei - o cale
principală ce trecea prin faţa curţii palatului, paralelă
cu oglinda de apă (pârâul Tudorel), pe care se instalau morile,
vâltorile şi uliţa curţii domnesti, cu profil comercial
şi în legătură cu târgul pe care se aflau casele negustorilor
sau meşteşugarilor. În anuarul „Socec” din anul 1912 Potlogiul aparţinea de Plasa Ghergani şi
înregistra 4324 locuitori şi următoarele meserii: băcani (7),
brutari (2), cârciumari (7), cavafi (2), cismari (10), cojocari (3), croitori
(4), fierari (2), lumânărari (1), manufacturi (4), arendaşi de
moşie (2) şi instituţiile: primărie, şcoală,
parohia şi o bancă populară. Treptat, după deschiderea în
1868 a noului drum naţional prin Titu şi prin folosirea căii
ferate Bucureşti - Piteşti, târgul de la Potlogi îşi pierde
din importanţa lui economică. 4. Evoluţia
ţesutului rural Analiza
cartografică a determinat cu aproximaţie dimensiunile curţii
brâncoveneşti, heleşteul şi cursurile apelor, vatra satului,
drumurile de acces, parcelarul şi tipurile de proprietate. Din harta Schpecht (1796) se
constată: existenţa satelor Potlogi (Bodlosh), Pitaru (Pitari), Româneşti (Rumanyestic),
Crovu (Kîrov), Strâmbeanu (Serimbiyanu), Cărpeniş (Kerpenesti), ca sate de sine
stătătoare; marcarea drumului vechi - Potlogi - Pitaru -
Româneşti - Poiana Lungă, legat de Drumul Poştei; lărgire
a pârâului Tudorel (vechiul heleşteu) în dreptul palatului; marcarea
celor două drumuri principale - Drumul Poştei, drumul (calea) domnesc
Bucureşti - Târgovişte şi Calea Târgului, Potlogi -
Vlăsceni. Planul moşiei
Potlogi (1847) ilustrează bifurcarea Tudorelului delimitând forma
unei albii de la urme ale devierii succesive a cursului apei; păstrarea
celor două drumuri: Drumul Poştei paralel cu Argeşul, fostul
drum domnesc şi Calea Târgului; drumurile leagă curtea
domnească de vatra satului şi târg. În planul Szatmari (1860)
se marchează un nou sat - Vlăsceni; alinierea caselor şi
parcelelor; marcarea unui drum direct cu Bucureştiul, prin Găiseni.
Un alt plan de moşie (1902) marchează
principalele drumuri de acces: şoseaua Potlogi - Crovu (Drumul
Poştei), şoseua Potlogi - Pitaru, şoseua Potlogi -
Vlăsceni (strada Târgului) şi evidenţiază unele
intenţii de parcelare. Harta
pădurilor şi proprietarilor (1900) marchează drumurile de
acces nemodificate şi urma fostului heleşteu. Despre accesele principale în localitate se poate
identifica actualul drum prin satele Bolintin, Drăgăneşti,
Stoeneşti, Găiseni, Potlogi, Crovu, Miuleşti,
Mărunţişu, Costeştii din Vale cu Drumul mare al Olacului,
fostul drum al Poştei ce lega Bucureştiul de Valea Oltului şi
vama de la Câineni, parcurgând culoarul Argeşului. 5. Arhitectura
regională Tipologic
localitatea Potlogi se înscrie în caracteristicile satelor adunate de câmpie,
cu gospodării imediat învecinate dispuse de-a lungul unei reţele de
uliţe şi străzi, dintre care cele mei importante sunt cea
domnească şi cea a târgoveţilor. Casele nu prezintă o
dominantă stilistică, fiind în mare parte o reproducere a
arhitecturii orăşeneşti de sfârşit de secol XIX. Însă
locuinţele cele mai vechi păstrează reminiscenţe ale
organizării spaţiale iniţiale cât şi a tehnicii
constructive. O categorie
specială a acestei perioade este reprezentată de casele
embaticarilor, case cu o arhitectură minimală şi restrânse ca
suprafaţă, înşiruite pe toată lungimea străzii ca un
front compact, având acelaşi acoperiş, o prispă comună
şi curţi pe loturile din spate. Importanţa târgului atrage o
serie de noi influenţe în alcătuirea caselor, prin stabilirea unor
negustori veniţi din regiuni diferite ale ţării dar şi a
celor veniţi din Serbia, Polonia, Turcia. Astfel se identifică o
altă tipologie cea a caselor târgoveţilor cu prăvălii sau
ateliere, cu un front limitat la stradă şi grupate în jurul
pieţii vechi şi a târgului situat pe accesul principal în
localitate. Casele negustorilor constituie interferenţa dintre casa
ţărănească şi modelul orăşenesc,
păstrând trama funcţională a caselor de paiantă dar
redimensionată şi adăugând un foişor (sacnasiu)
pătrat sau o „loggie” pe stâlpi din lemn sau coloane din
cărămidă. Aici se mai remarcă şi o serie de conace,
amplasate periferic târgului, având un cadru particular alcătuit din
grădini, livezi, oglinzi de apă. Arhitectura brâncovenească a
casei domneşti de la Potlogi nu s-a impus foarte mult în mediul rural,
reluându-se doar elemente izolate de ordin plastic (decoraţii din
piatră). 6. Concluzii Studiului
prezentat, cu referire doar la localitatea Potlogi, a abordat o metodă
de cercetare care poate fi extinsă şi celorlalte aşezări din
zona Munteniei ce cuprind alte curţi domneşti. Nu se poate vorbi de
restaurarea unor asemenea edificii, fără a pătrunde în
mentalitatea locului. Astfel se propun noi funcţiuni cu rol
revitalizator pentru localităţile în cauză, funcţiuni
care să atragă interesul imediat şi participarea localnicilor.
Răspunsul la nevoi economice şi legislative pe plan local trebuie
să fie condiţionate de specificul obiectului patrimonial şi de
cadrul său de protecţie. Ceea ce a completat cercetarea
istorică şi arhitecturală a palatului de la Potlogi şi a
localităţii a fost elaborarea pe teren a unui studiu sociologic
care şi-a propus analizarea disfuncţiilor actuale şi
selectarea priorităţilor de intervenţie, propunând o matrice
de compatibilitate funcţională pentru soluţionarea
revitalizării zonei. Studiul a urmărit descrierea meseriilor
tradiţionale, a obiceiurilor specifice, a particularităţilor
arhitecturii locale şi posibilitatea lor de reactualizare într-un
context nou, contemporan. Comunicare prezentată la A.R.A. 1 – aprilie 2000 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |
|
|