|
O METODĂ de cercetare cartograficĂ a Ţesutului urban Transpunerea reŢelei stradale din centrul istoric
al oraŞului BucureŞti din planul Ernst (1791) pe planul actual. Valeriu Eugen
Drăgan Cercetarea cartografică reprezintă o
importantă sursă de informaţie, complementară analizei de
teren şi cercetării de arhivă în cadrul studiilor istorice
necesare oricărui proiect de restaurare şi constituie o etapă
esenţială pentru analiza unui obiect de arhitectură, a unui
ansamblu, sit sau zonă istorică, şi chiar a unei întregi
aşezări. Sursele cartografice conţin atât grade de
detaliere specifice scării de redactare (hartă, ghid, plan
ş.a.), cât şi grade de precizie variate, în funcţie de:
tehnica de lucru utilizată într-o anumită etapă istorică,
destinaţia lucrării, scopul urmărit de autor sau
importanţa zonei (centru sau periferie), ceea ce conduce la ignorarea,
evitarea sau cercetarea superficială a unor informaţii ce se pot
dovedi importante, fiind necesară elaborarea unei metode riguroase de
studiere a documentelor cartografice, pentru a obţine maximum de
informaţii. Pentru prezentarea unei astfel de metode de cercetare
cartografică am ales planul Ernst realizat în 1791 pentru oraşul
Bucureşti care este rareori utilizat în analize de acest gen, sub
motivaţia lipsei de precizie. La o privire mai atentă se poate observa însă
atât o corectă relaţionare între diferitele clădiri
reprezentative, cât şi o concordanţă a alurii unor trasee de
străzi în raport cu situaţia actuală, deşi în unele
porţiuni ale planului, mai ales în zona centrală, există o
densitate mare de informaţie faţă de zonele periferice, ceea
ce generează erori grafice locale care nu permit analiza prin
suprapunerea directă pe planul actual. Metoda de cercetare cartografică propusă
presupune redresarea prin
transpunere pe planul topografic actual a reprezentărilor grafice ale
ţesutului urban dintr-un plan istoric cu: - păstrarea
relaţiilor de proporţionalitate dintre reperele fixe reprezentate pe cele două planuri, şi - interpolarea unor unităţi grafice Δg stabilite
convenţional. Etapa I - Analiza pe planul istoric şi pe cel actual 1.Condiţii pentru
stabilirea unor repere grafice: a. să fie reprezentate pe
ambele planuri; b. să constituie repere
urbane pentru fiecare dintre planuri; c. să fie identificabile
cu precizie; d. să îşi
păstreze acelaşi amplasament pe ambele planuri (să nu fie strămutat faţă de amplasamentul iniţial); e. să fie distribuite pe
o arie mai mare decât zona studiată; f. să fie distribuite cât
mai uniform în zona studiată; g. să fie într-un
număr cât mai mare. Observaţie: În
cazul în care amplasamentul actual nu mai corespunde, ca urmare a
demolării sau strămutării, reconstituirea amplasamentului
iniţial pe planul actual este posibilă pe baza planurilor
topografice recente, anterioare acestor intervenţii. Etapa a II-a - Analiza pe planul actual 2.Condiţii pentru
stabilirea unui sistem ortogonal de axe: a. se utilizează patru
repere grafice determinate anterior, astfel încât: a1. să fie amplasate la
distanţă cât mai mare unul de celălalt; a2. liniile care le unesc
să determine axe ortogonale; 3. Trasarea prin sistemul
ortogonal de axe a unei reţele de unităţi grafice Δg cu dimensiuni
stabilite în funcţie de: a. gradul de precizie dorit; b. scara planului pe care se face
transpunerea; c. toleranţa grafică
admisibilă (funcţie de scara de lucru utilizată). Etapa a III-a - Analiza pe planul istoric 4.Prelucrare grafică
pe planul istoric până la un nivel echivalent cu cea de pe planul
actual prin parcurgerea următoarelor operaţii: a. marcarea reperelor grafice
stabilite, b. trasarea sistemului de axe, c. verificarea condiţiilor de realizare a
reţelei de unităţi grafice Δg: c1. ortogonalitatea sistemului de axe transpus pe
planul istoric prin aceleaşi repere grafice ca şi cele de pe planul
actual; c2. situarea în limite admisibile a eventualelor
deviaţii de la perpendicularitate a sistemului de axe transpus pe planul
istoric; c3. situarea fiecărui reper grafic din planul
istoric în cadranele formate de sistemul de axe, conform situaţiei din
planul actual; d. realizarea reţelei de unităţi grafice
Δg pe planul istoric prin divizarea următoarelor distanţe
într-un număr de unităţi grafice Δg egal cu numărul acestora din planul actual: d1. distanţele dintre reperele garfice din planul
actual; d2. distanţele dintre fiecare reper grafic şi
sistemul de axe din planul actual. Observaţii: Reţeaua
de unităţi grafice Δg de pe planul
istoric rezultă deformat faţă de reţeaua de
unităţi graficeΔg de pe planul
actual, din cauza diferenţelor care există pe cele două
planuri între următoarele distanţe corespondente: - distanţele dintre reperele grafice, -
distanţele dintre fiecare reper grafic şi sistemul ortogonal de
axe. În cazul
reţelei de unităţi grafice Δg realizate pe
planul istoric nu se poate vorbi despre dimensiuni ale unităţilor
grafice Δg, ca în cazul
reţelei unităţilor grafice Δg de pe planul
actual, din cauza alurii variabile a acestora. Etapa a IV-a - Analiza pe planul istoric şi pe cel actual 5. Transferul
informaţiilor din fiecare unitate grafică Δg a planului istoric în unitatea
grafică Δg care îi corespunde pe planul actual. Observaţii: Pentru
operativitate este necesară limitarea informaţiilor transferate de pe
planul istoric pe planul actual la acelea care sunt reprezentative
scării de lucru (reţea stradală, albia râului Dâmboviţa);
cele de detaliu (delimitarea ilourilor şi parcelarului, amplasarea
clădirilor) necesită o analiză punctuală care presupune
şi o schimbare a scării de lucru. Etapa a V-a - Analiza pe planul actual (cu transpunerea planului istoric) 6.Interpretarea
informaţiilor transferate din planul istoric în raport cu cele de pe
planul actual referitor la ţesutul urban (reţea stradală,
parcelar, clădiri şi eventual elemente de relief) şi
evoluţia acestuia. Prin aplicarea acestei metode de analiză
cartografică se poate evidenţia existenţa unor trasee
încă de la sfârşitul secolului al XVIII-lea sau unele aspecte în
legătură cu evoluţia acestora în timp, cum ar fi: - modificări ca urmare a
schimbării polilor de interes care l-au generat şi care i-au creat
o personalitate şi o conotaţie aparte (de exemplu: cazul străzii Lipscani); - modificări ca urmare a
aplicării unor reglementări urbanistice de aliniere sau de
ampriză (de exemplu străzile
Calomfirescu şi Hristo Botev); - porţiunile de străzi
dispărute ca urmare a unor intervenţii urbanistice majore (cum ar fi: parcelarea Villacrosse din
Piaţa Sfântul Gheorghe Nou realizată după incendiul din martie
1847 sau străpungerea pe porţiunea din Bulevardul I.C.
Brătianu trasată înainte de al doilea război mondial); - semnalarea unor ipoteze de cercetare
referitor la evoluţia unor trasee de străzi care prezintă
schimbări majore faţă de traseele actuale, dar despre care nu
există referiri în sursele de documentare studiate până în prezent
(cum ar fi: porţiunea din Calea
Moşilor între Piaţa Sfântul Gheorghe Nou şi strada Hristo
Botev); - identificarea şi delimitarea
zonelor cu potenţial arheologic (inclusiv
a ipotezei de delimitare a ansamblului „Curtea Veche”, studiul de caz care a
stat la baza elaborării acestei metode de analiză cartografică). Comunicare prezentată la A.R.A. 1 – aprilie 2000 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |
|
|