|
Un spaţiu cu
o morfologie specifică a degradărilor suprafeţei murale: pridvorul
bisericilor ortodoxe Dan Mohanu La începutul anilor ‘70 ai secolului XX
misiunea încredinţată de UNESCO Laurei Mora, lui Paolo Mora şi
Paul Philippot constata, în legătură cu starea de conservare a
picturilor murale din pridvorul bisericii Mănăstirii Humor un fapt
îngrijorător: deşi într-un spaţiu aparent protejat în comparaţie
cu faţadele pictate ale ctitoriei din vremea lui Petru Rareş,
picturile murale examinate în lumină razantă prezentau fenomene de
exfoliere de o amploare nebănuită. Campania de consolidare iniţiată
atunci nu a fost, din păcate, urmată de o monitorizare a evoluţiei
stării de conservare a picturilor murale. Autorul evidenţiază
modul în care, în intervalul cuprinzând mai bine de două decenii de la
intervenţia de conservare din pridvorul de la Humor, pierderea stratului
de culoare a continuat să se producă. O comparaţie cu
două cazuri munteneşti de pridvoare deschise, mai târzii – biserica
Doamnei şi biserica Mănăstirii Stavropoleos din Bucureşti
– pune problema unei necesare analize a acestor spaţii de trecere între
interiorul bisericii şi exterior. Deocamdată, este reluată
analiza morfologică a degradărilor picturilor murale în dorinţa
de a stabili o relaţie între fenomenele de decoeziune a suprafeţei
murale şi caracteristicile fizice şi de microclimă ale
pridvoarelor. Tot acest studiu complex, multidisciplinar, ar trebui să
conducă deopotrivă la conservarea iconografiei pridvoarelor şi
la păstrarea nealterată a caracteristicilor arhitecturale ce
definesc aceste inegalabile deschideri către lumina din afara spaţiului
eclezial. Rezumat al comunicării
care va fi prezentată la A.R.A. 11 – aprilie 2010 Rezumat prezentat în forma
trimisă de către autori |
|
|