|
Zece ani de la
proiectul „Podul lui Traian de la Drobeta-Turnu Severin” Ruxandra Nemţeanu În 1998, Ministerul Culturii încredinţa
Centrului de Proiectare pentru Patrimoniul Cultural Naţional proiectul
de Restaurare şi Punere în valoarea a ruinelor Podului lui Traian de la
Drobeta-Turnu Severin. Entuziasmul şi elanul era mare. S-au redactat 12 soluţii, de la variante
extreme la variante intermediare. S-au făcut vizite de lucru, s-au
făcut încercări şi un eşafodaj de lemn pentru cercetare
şi investigare. S-au propus în acord cu Planul de Amenajare al
Teritoriului, Secţiunea I – Căi de transport, mutarea unicei
căi ferate care traversa sfidător situl arheologic antic din
incinta Muzeului Porţilor de Fier şi multe alte lucruri de bun
simţ. Proiectul s-a abandonat în 2003, odată cu
desfiinţarea Centrului de Proiectare pentru Patrimoniul Cultural
Naţional. Din toate aceste idei, ruina Podului lui Traian nu s-a ales cu
mare lucru: un volum cuprinzând cercetarea complexă şi
multidisciplinară, editat în limba engleză, vizite alese şi cu
o pompă de evacuare ape meteorice pentru apa din bazinul în care ruina este
încastrată. Calea ferată (o unică linie dus-întors, importantă
linie internaţională) traversează zgomotos şi azi incinta
antică. Din când în când se avariază şi este de nefolosită
din cauza alunecărilor de teren din aval de Turnu Severin şi cu
toate impedimentele respective rămâne de neclintit. Cu ocazia simpozionului „Arhitectură.
Restaurare. Arheologie” – 2010 consider că este oportun a fi rememorate
lucrări efectuate atunci, protagonişti şi strategii culturale
abandonate. Printre cei implicaţi în proiect au fost dr. arhg. Petre Alexandrescu
şi arh. Aurelian Teodorescu. Rezumat al comunicării
care va fi prezentată la A.R.A. 11 – aprilie 2010 Rezumat prezentat în forma
trimisă de către autori |