Biserica
Domnească din Târgovişte.
Intervenţii
efectuate în timp asupra bisericii şi efectele lor asupra picturii murale
Geanina Deciu, Cristian Deciu
Biserica cu hramul Adormirea Maicii Domnului face
parte dintr-un ansamblu fortificat. Acesta a cunoscut transformări şi
amplificări succesive survenite în perioada anilor 1395 - 1803. Biserica
Domnească păstrează forma şi proporţiile originale
aşa cum au fost ctitorite de domnitorul Petru Cercel în 1584, dar a
cunoscut numeroase reparaţii din partea domnitorilor ce au urmat la tron.
Cele mai însemnate intervenţii aparţin lui Constantin Brîncoveanu
care între anii 1695- 1698, reface pictura şi pardoseala,
construieşte în naos scara de acces la cafas şi deschide patru ferestre pe latura de sud. După
moartea lui Constantin Brâncoveanu, Curtea Domnească este
părăsită şi se ruinează. Biserica a fost reparată
în 1734, dar arde în timpul războiului turco-austriac dintre anii
1736-1739 ceea ce conduce la noi intervenţii pentru remedierea pagubelor
produse.
Pictura
murală păstrează ansambluri valoroase din mai multe epoci, ce
reprezintă forme specifice de expresie plastică ale momentului în
care au fost adăugate ansamblului sau care îl înlocuia pe cel anterior. Primul
strat de pictură, cel mai vechi, se păstrează fragmentar în
altar, diaconicon, proscomidiar şi pronaos, fiind atribuit epocii lui
Petru Cercel – 1584. Cel mai extins ansamblul conservat de monument este pictat
de echipa1 condusă de pictorul grec Constantinos în anul 1698 (conform inscripţiilor din
naos şi pronaos) în timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu şi se regăseşte
în tot spaţiul interior. Pictura murală aflată pe calota
altarului împreună cu bolta aflată deasupra iconostasului şi
primul registru din Imnul Acatist al Maicii Domnului, reprezentat pe hemiciclul
absidei altarului cu extindere spre naos este refăcută după
prăbuşirea parţială a bolţii din timpul cutremurului
din 1748 la care se adaugă completările lacunelor din naos identificate
la cafas, la arcele mari ale turlei şi în vecinătatea iconostasului care
au fost efectuate ulterior.
Numeroasele etape de reparaţii nu au urmat
strategia intervenţiilor trasate pe baza principiilor definite de Cartele
Internaţionale, ci au mers pe linia completării ansamblului prin
decoraţii similare originalului, pe care nu au intenţionat să-l
imite. Un proiect de restaurare
a întregului ansamblu este dezvoltat abia în perioada 1961-1966. Lucrările
de consolidare a arhitecturii din această perioadă au introdus în
operă materiale noi, tehnologii neevaluate în timp, fără a se
cunoaşte efectele asupra materiei originale sau transformările
suferite în procesul de îmbătrânire, care au avut un efect negativ asupra
conservării picturii murale. Utilizarea betonului armat pentru
consolidarea structurii, injectarea cu ciment a golurilor tiranţilor
structurii originale, supra-betonarea bolţilor fără ancorarea
structurii existente, refacerea turlelor avariate pentru care pictura
murală a fost extrasă şi
replantată in situ cu materiale adezive sintetice, au provocat grave
degradări specifice, care în condiţii normale nu se manifestau într-o
evoluţie atât de violentă.
Remarc
aici evoluţia violentă a sărurilor de ciment care solubilizate
de apa infiltrată la nivelul acoperişului defect, sunt transportate şi
cristalizează pe suprafaţa picturii sub forma unor cristale alungite
de formă aciculară. Aceşti compuşi chimici duri, împing
straturile de culoare aflate pe suprafaţa murală, secţionând şi
dislocând fragmente de diferite dimensiuni din pictură. Fenomenul de
cristalizare a sărurilor de ciment se manifestă violent pe
intradosurile arcelor de boltire şi pe pandantivi, unde sub influenţa
forţei de gravitaţie şi a curenţilor de aer, fragmentele
desprinse de suport şi împinse de cristalele aciculare sunt dislocate şi
mai apoi desprinse ireversibil din locul original, devenind astfel iremediabil
pierdute.
Fenomenul descris este identic şi
in cazul suportului de intonaco care se degradează printr-un mecanism
similar stratului de culoare, ceea ce conduce la desprinderea şi pierderea
lui completă.
Spaţiul
interior lipsit de un sistem eficient de aerisire, cu ferestre ce nu se pot
deschide în mod facil, la care se adaugă umiditatea crescută a
zidurilor pe zonele cu probleme structurale la acoperiş, conduc în
consecinţă la dezvoltarea violentă a unui atac microbiologic ce
colonizează integral spaţiile contaminate.
(1) Conform
inscripţiei aflate deasupra uşii de acces în naos echipa care
finalizează ansamblul iconografic interior la data de 17 iunie 1698 este
compusă din pictorii Constantin, Ioan, Ioachim şi Stan. Primul dintre
pictori, Constantinos, cel care conduce echipa îşi semnează lucrarea
pe lama sabiei sfântului Nestor şi pe icoana împărătească a
Maicii Domnului.
Rezumat al
comunicării care va fi prezentată la A.R.A. 12 - aprilie 2011
Rezumat
prezentat în forma trimisă de către autori