Ruine şi vestigii în mijlocul cărora trăim
Monica
Bîră
Muzeul Naţional de Istorie a României
Omul sfinţeşte locul reprezintă, în
cazul vestigiilor arheologice poate mai mult decât în oricare altul un element
imposibil de ocolit pentru existenţa habitatelor umane contemporane.
Pornind de la un element de o simplitate
aparentă, precum prezenţa urmelor lăsate de cei care au locuit
anterior aceleaşi spaţii de habitat ca şi noi, comunicarea de
faţă îşi propune să ilustreze, prin câteva exemple, un
posibil itinerar pentru felul în care societatea românească a reuşit
(sau nu…) să facă tranziţia de la conştientizarea
prezenţei fizice a „vestigiilor” şi „monumentelor” din vechime,
până la investirea lor cu o valoare istorică, de moştenire
asumată, ce merită şi trebuie, la rândul ei să fie
transmisă mai departe.
Comunicarea de faţă de se constituie
aşadar într-un parcurs având drept puncte de pornire documente de
arhivă referitoare la felul în care cei ce s-au îndeletnicit printre
primii cu explorarea „vestigiilor”, a „monumentelor” concepeau prezenţa
acestora în viaţa de zi cu zi a oamenilor, iar ca punct terminus exemplul
uneia din cele mai grăitoare modalităţi de afirmare a
participării la valorile culturale conferite de vechime şi oferite de
arheologie: o mică localitate dobrogeană ce ţine să-şi
proclame adeziunea la specificul arheologic al regiunii prin instalarea, la loc
de cinste (lângă căminul cultural şi în imediata vecinătate
a „monumentului” dedicat eroilor unuia din cele două războaie
mondiale, a celei mai remarcabile piese arheologice antice descoperite în
zonă: un cadran solar. Între cele două extremităţi se regăseşte
spaţiul vast a ceea ce am putea numi fără exagerare şi în
totodată în deplină conformitate cu noile clişee „aventura
arheologiei în jungla urbană”.
În oglindă, o serie de exemple de care
documentează cazul francez prin vestigiile antice şi medievale (abia
vizibile şi restaurate până la saturaţie) ale Parisului ori
inserarea vechiului Lungudunum în Lyon-ul contemporan inclusiv la nivelul
practicilor culturale nu doar la acela al peisajului urban, vor constitui
alături de cazul Bucureştiului şi al Constanţei două
versiuni cu rezultate fundamental diferite de abordare a prezenţei
arheologiei în oraş. Două versiuni care, cel puţin teoretic
îşi au originea într-un model similar de apreciere şi valorizare a
vestigiilor arheologice.
Rezumat al comunicării care va fi prezentată la A.R.A. 12 - aprilie
2011
Rezumat prezentat în forma trimisă de către autor