Spaţiile arheologiei
Oana Diaconescu
Dacă monumentele,
în general, sunt puse sub pericolul abandonului, siturile arheologice devin
mult mai vulnerabile, datorită condiţiei de „urme” pe care le invocă şi din lipsa de
înţelegere a funcţiei acestora în cadrul urban. Cele câteva exemple
de muzealizare tind mai degrabă să ilustreze modul precar de a
proteja o enclavă şi spiritul ascenografic al expunerii de obiect.
Se vor căuta
o serie de aspecte generalizabile, care să soluţioneze problema, pornind
de la exemplul extrem al Romei, „oraşul arheologic” şi evidenţiindu-se
două paliere de lectură: unul privind „arheologia în oraş” şi
altul ca „arheologie a oraşului”. În primul caz, se va identifica un
raport bazat în principal, pe rolul ruinelor în cadrul urbei, ca fapt ce invocă
experienţa socială şi propria capacitate de a comunica în acest
ambient. În al doilea caz, arheologia este privită ca un strat ascuns,
ilizibil şi indirect, ca suport iniţial aflat sub nivelul arhitecturii
actuale. Oraşul este compus din straturi succesive, fiecare dintre ele având
o importanţă egală, în definirea întregului, pană la
imaginea sa contemporană. Siturile arheologice se prezintă astfel ca
o bază a schimbărilor succesive din ţesut şi ca valori ce
au condus la evoluţia compoziţiei urbane. O serie de procese sunt
astfel definite: noi funcţiuni care garantează tutela,
muzealizarea activă şi
vizitarea preexistenţelor, odată cu ambientul limitrof, programe de
conservare şi protecţie nu doar datorită valorilor monumentale
sau de vechime, ci ca reprezentare a identităţii locale.
Arheologia urbana versus arheologia în oraş
Prima considera
oraşul ca un conglomerat şi fiecare săpătura arheologică
ca pe un punct de pornire în recompunerea istoriei sale, cea de-a doua se
refera la operaţii si intervenţii tematice şi circumscrise chestiunilor si locurilor
specifice. Arheologia urbană se referă la cercetarea arheologică
globală, nu limitată la o perioadă cronologică sau la un
aspect singular.
Arheologia şi memoria colectivă
În mentalitatea
actuală ruinele reprezintă un spaţiu închis, delimitat fizic şi
separat de restul oraşului. Sunt prezenţe defuncţionalizate care,
decontextualizându-se, exclud uneori modalităţile de obţinere
ale tutelei. Ruinele sunt analizate ca parte a unei memorii colective, nu a
unei memorii sociale, deoarece sunt caracterizate printr-o sumă de urme
definite ca identitate a unei societăţi, în care orice element e încadrat
si tutelat. În schimb, memoria socială este alcătuită din
„depozite” de urme aflate la dispoziţia potenţială a unei
anumite colectivităţi, în circumstanţe particulare,
fără a forma un patrimoniu comun.
Multe dintre vestigii
nu se pot înţelege prin simpla lor prezenţă fizică sau prin
expunere, din cauza incapacităţii de a comunica cunoştinţele
acumulate, fiind astfel înlăturate de la principalele transformări
urbane.
Arheologia în oraş
nu trebuie privită ca o disciplină specializată pentru adunarea
datelor, ci ca o metodă de cercetare care pune in discuţie mediul
urban şi istoria sa. Arheologul Daniele Manacorda proclama dificultatea
prin care studiile sunt transmise publicului şi invoca necesitatea acestui
proces pentru definirea culturii. Problema nu este doar aceea de a înţelege
ruinele, ci şi momentul practic al realizării săpăturilor
arheologice, în detrimentul „anvelopantei” estetice a oraşului contemporan.
Aspectul destructurat al acestor operaţii generează deseori protestul
comunităţii.
Arheologia şi planificarea urbană
Aşa cum
pentru bunurile istorice, reutilizarea
devine una dintre acţiunile importante de salvare, pentru siturile
arheologice procesul de conservare implică de cele mai multe ori
sustragerea preexistenţelor de la
dinamica urbană. Astfel, în Italia, începând cu anul 1981 s-au realizat
primele „carte ale riscului arheologic”.
Codul bunurilor
culturale din 2004 menţionează diferenţa dintre parcul
arheologic, folosit ca muzeu în aer liber şi ariile arheologice asupra cărora
nu s-au exprimat reguli clare de valorificare şi tutelă. În multe
dintre oraşele italiene arheologia este considerată ca tema specifică
în cadrul proiectului urbanistic, ca baza a sistematizării oraşului.
Se vor prezenta
principalele exemple ale unor transformări urbane, pornind de la nucleul
arheologic al unor oraşe precum: Napoli, Atena, Cordoba, Sicracusa, Roma.
Arheologia în oraş şi politicul (cazul Romei)
Odată cu
anii ’40, anticul nu mai este privit ca un gol în oraş ci inclus şi
legat de centrul istoric. Mussolini construieşte Via dei Fori Imperiali, demolând o parte dintre clădirile
medievale şi unind printr-o artera importantă forurile de restul
urbei. Fascismul foloseşte aceste intervenţii pentru a sublinia
originea sa ideologica. În anii ’60 apare ideea de a demola această stradă,
considerându-se că, prin aliniamentul său şi prin modalitatea
directă de a străbate siturile antice, nu ar respecta valorile
patrimoniale. Concluzia este că arheologia devine instrumentul politicului,
prin care se pot susţine noile doctrine.
Arheologia si contextul
Importanţa
vestigiilor trebuie înţeleasa prin analiza relaţiei fondatoare cu
contextul, fiecare element patrimonial fiind impregnat cu relatările şi
spiritul locului. Modalităţile de lectură ale straturilor care
compun cadrul urban, poate clarifica sensul ruinelor. Modul în care se doreşte
perceput oraşul, va determina o întreagă serie de operaţii,
precum: excavarea unei noi zone arheologice, restaurarea unui complex izolat,
muzealizarea unui anumit element, sacrificându-l în urma unei cercetări amănunţite,
toate fiind considerate momente de interacţiune ale mediului urban contemporan
cu istoria. Acesta devine, pentru orice monument pe care îl integrează în
structura sa, un muzeu în care fiecare operă de artă este
prezentată şi transmisă publicului. Oricât s-ar încerca
valorificarea unui obiect într-un spaţiu închis, prin pierderea
relaţiei cu ambientul, acesta ajunge primat de semnele istoriei.
Monumentul este cel care dă oraşului motivul apartenenţei la
trecut, a valorii sale de vechime. În orice intervenţie trebuie
accentuată relaţia cu contextul, prin prisma temporalităţii.
Mediul urban trebuie să funcţioneze ca un „muzeu” unitar, în care
există itinerare, centre de informare, programe de vizitare, prevederi
şi restricţii la nivelul traficului. Astfel de muzee deschise, precum
spaţiile din oraşe care găzduiesc opere cu valoare de
comemorare, induc un nou sistem de integrare, prin prezenţa
permanentă şi necondiţionată a tuturor celor care participă
la dinamica ambientului.
Rezumat al comunicării care va fi
prezentată la A.R.A. 12 - aprilie
2011
Rezumat prezentat în
forma trimisă de către
autor