Imobile din strada
Şelari
Ruxandra Nemţeanu
În
Bucureşti, zona care a câştigat cel mai repede un caracter urban, a
fost centrul comercial. De aceea şi clădirile de aici vor fi expresia
arhitecturii urbane, expresie prea puţin cunoscută înainte de secolul
al XIX-lea.
Focul
cel mare, din 1847, care distruge masiv fondul construit al nucleului comercial
central Bucureştean, permite primele intervenţii urbanistice majore în
zonă, spre exemplu, sistematizarea zonei din jurul bisericii Sf. Gheorghe
Nou, printr-o primă parcelare, întocmită de profesionişti
după principii urbanistice contemporane epocii.
Stradă
Şelari, din centrul vechi al oraşului, se intersectează cu strada
Lipscani, arteră medievală principală, care a dat şi numele
cartierului comercial, de Lipscănie. Aici se găseau atelierele
şi prăvăliile şelarilor, meşterii care fabricau
şei bogat împodobite, cu ornamente de aur şi de argint. Şelarii
confecţionau şi alte accesorii pentru cai: hamuri, hăţuri,
frâie. La capătul dinspre Curtea Veche al străzii s-a aflat Hanul
Roşu, construit la începutul secolului al XIX-lea, pe ruinele vechiului
Palat Domnesc.
La
mijlocul secolului al XIX-lea, toată strada intră în circuitul
comercial şi datorită vestitului hotel Fieschi, proprietatea
italianului Giovanni Fieschi, inaugurat în 1858.
Vadul
comercial, fiind foarte bun, a ridicat preţul terenului şi a dus la o
aglomerare de construcţii comerciale şi de închiriat ca spaţii
de raport (locuinţă sau birouri, ateliere) şi la creearea de
fronturi înguste, continui şi cu posibilităţi de supraetajare.
Supraetajarea, la trei etaje, s-a început către 1900, când presiunea
funciară a devenit foarte mare. Aşa este rezolvată ocuparea
loturilor înguste, pe străzile: Colţei, Şelari, Lipscani,
Smârdan, Covaci, precum şi altele câteva.
Clădirile ce se vor construi şi reconstitui
aici, reiau aceeaşi împăţire a spaţiului pe verticală,
cu magazinul la parter şi locuinţe la etaje. O
corespondenţă directă între stradă şi interiorul
magazinului a fost o soluţie firească pentru clădiri cu
funcţiune comercială la parter (de prăvălie). Este un
teritoriu ocupat la maxim, care ascunde multă istorie.
Rezumat al comunicării care va fi
prezentată la A.R.A. 12 - aprilie 2011
Rezumat prezentat în forma trimisă de
către autor