Salvarea
bisericii de lemn din Urși într-o altă ipostază:
cercetarea,
proiectarea și conservarea cu caracter interdisciplinar
Dan Mohanu, Ioana Gomoiu, Stefan
Bâlici, Virgil Apostol
Ridicată în a doua jumătate a
secolului al XVIII, de vechii ctitori ai locului, Ion Danciul și Preotul
Constandin, reașezată pă temelie, coperită și
înnoită cu zugrăveală în prima jumătate a veacului al XIX-lea de către
praporcicul Nicolae Milcoveanu, biserica Buna Vestire din Urși
face parte din categoria bisericilor din lemn zugrăvite în tehnica al fresco.
Este vorba de o
categorie aparte tocmai prin tehnica murală aleasă: o tehnică incompatibilă cu
un suport alcătuit dintr-un material organic lemnul - sensibil la factorii de
mediu, supus procesului de biodeteriorare și cu un comportament diferit față
de materiale de natură minerală, poroase, precum cărămida și piatra, destinate
prin excelență picturii pe suportul proaspăt de var. Cu toate
acestea, decizia zugravilor Gheorghe, Nicolae și Ioan de a utiliza tehnica al
fresco se baza, pe de o parte, pe experiența constructorilor de a așterne
mortare de var pe structuri lemnoase, iar pe de altă parte, pe abilitățile
izvorâte din tradiția seculară a picturii de tradiție bizantină.
Inclusă în planul de salvare al bisericilor de lemn inițiat
de Uniunea Arhitecților, biserica a fost supusă unui program de conservare
și protecție în regim de urgență. Deteriorarea acoperișului de șiță și mai cu
seamă destabilizarea terenului de fundație și înclinarea construcției pe direcția
nord-sud, au creat pericolul unei iminente distrugeri a bisericii. Imperativul
intervenției imediate s-a agravat odată cu prăbușirea, în vara anului 2010, a
bolții absidei altarului împreună cu însemnate fragmente de pictură murală.
Scoaterea din pericolul imediat al extinderii
distrugerilor și includerea temporară a bisericii într-o construcție de protecție,
au fost realizate în vara și toamna anului 2010 în regim de voluntariat. În
același timp, a apărut necesitatea trecerii din faza primului ajutor, de tip smurd,
în cea a unui tratament cu caracter interdisciplinar de lungă respirație. Pe
lângă problemele structurale, de arhitectură și cele care privesc valorosul
ansamblu de pictură murală și pictură pe lemn, aspectul care a generat o nouă
viziune asupra anvergurii lucrărilor de la Urși a fost procesul complex și amplu de biodeteriorare a bisericii de lemn.
Comunicarea dorește să sublinieze faptul că imperativul
intervenției urgente nu trebuie să excludă prezența vigilentă a profesioniștilor
și nici necesitatea convertirii lucrărilor de conservare primară în operațiuni
complexe și de anvergură, capabile să transforme operațiunea de salvare într-un
gest viabil.
Rezumat prezentat în forma trimisă de către autor.
A.R.A. 13 - aprilie 2012