Castelul Oteteleșanu
din Măgurele, județul Ilfov, între ruină
și edificiu restaurat.
Expert Dr. Arh. Ruxandra Nemțeanu, Prof. Dr.
Arh. Cristina Gociman,
Drd. Arh. Dan D. Ionescu, Dr. Ing. Corina
Simion
În vara
anului 2010, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Materialelor-INCDFM a luat înțeleapta decizie de a începe
demersurile restaurării Castelului Oteteleșeanu, din orașul Măgurele, Județul
Ilfov. La prima vedere informația este banală. Implicațiile acestei decizii au
fost considerate de către foarte mulți specialiști aproape insurmontabile în
ziua de azi. Un edificiu aflat în colaps, din care un sfert prăbușit, adăpost
de gunoaie și fără perspectiva de a revela în ochii celor care o văd zilnic,
virtuale calități estetice și istorice înglobate, a ajuns în primăvara lui 2012
să fie pregătit pentru executarea lucrărilor de consolidare, restaurare, punere
în valoare.
Tema de funcțiuni, agreată de curajosul beneficiar de
folosință, cuprinde spații de conferință, de protocol, sediu catedra UNESCO,
birouri administrative, spații destinate cercetării științifice, de prezentare
și învățământ specializat, pe domenii de activitate, camere de oaspeți și de
găzduire a tineretului care lucrează temporar sau beneficiază de bursă
doctorală în INCDFM etc. În proiectarea consolidării, restaurării și punerii în
valoare a Castelului Oteteleșanu s-a ținut cont de existența mai multor etape arhitecturale și istorice valoroase, care
s-au marcat fiecare în felul lor.
Nucleul conacului construit ante 1840
reprezintă cel mai vechi nucleu constructiv înglobat în actuala clădire a
Castelului Oteteleșanu. Vechiul conac boieresc, contemporan cu alte
conace din jurul Bucureștiului, cum este Palatul Ghica de la Căciulați, modele
realizate în aceeași arhitectură neo-clasică, specifică epocii, se regăsește în
aceste vestigii, înglobat în zona centrală , în masa Castelului. Nucleul
Castelului datat ante 1840 (perioada regulamentară), adică înaintea
definitivării cumpărării moșiei de către Ioan Oteteleșanu, are anumite
particularități constructive (marea grosime a pereților subsolului și
parterului, arce aplatizate de mari dimensiuni, ce descarcă zidăria în dreptul
unor foste goluri de uși și ferestre, boltirea "în leagăn" - cu arce
dublou - a segmentului vizibil al pivniței etc.), care nu înșeală ochiul
specializat în datarea unor vestigii din această epocă.
Odată ce conacul a devenit proprietatea Ioan Oteteleșanu,
el este modificat de către acesta între 1840-1845, prin transformarea siluetei
și partiului conacului, prin amplificarea lui ca nouă reședință nobiliară, dar
tot în spiritul arhitecturii neo-clasice.
Între 1855-1868,
Ioan Oteteleșanu modernizează reședința de la Măgurele, în ideea fructificării
ei funciare, transformând-o dintr-un Castel sau Villa, după modelul unor
reședințe similare din spațiul veneto-lombardo-tirolez (Tirolul de Sud),
într-un edificiu de vilegiatură, cu posibilități de tratament balnear, apele
termale fiind aici prezente și sesizate de specialiști străini. Documentele
arhivistice din perioada 1865, coroborat și cu setul de fotografii ale lui
Duschek-tatăl Vues de Magoureli din aceeași ani, 1863-1868, relevă etapa cea mai bine susținută de documente și
cea mai valoroasă din punct de vedere arhitectural și istoric a reședinței de
la Măgurele. A treia fază, de reconfigurare a conacului, trebuie
corelată cu evenimente din viața proprietarului, o a doua căsătorie a
vornicului, în 1850, cu Elena Filipescu, locuirea în permanență la București,
ca om politic important și gospodărirea slabă a moșiei, prin intermediari,
legea agrară care impunea cedarea unor terenuri în favoarea țăranilor,
îmbogățirea sa prin exploatarea unor saline și reinvestirea capitalului,
expoatarea apelor de izvor, existente pe moșie, implicații în franc-masoneria postpașoptistă
etc. Acest context a dus, probabil, la ideea transformarii Moșiei Măgurelelor
într-o mică stațiune balneo-hidro-terapeutică, cu amenajarea parcului cu
sensuri simbolice și romantice.
Între 1868-1894 Castelul, în urma
testamentului lui Oteteleșanu, își schimbă iar funcțiunea, în aceea de cazare
și învățământ teoretic și aplicativ, pension de fete. Castelul este supus unor
mari modificări - mai mult sau mai puțin binevenite - care se datorau noii
destinații. Perpetua metamorfozare a clădirii o șubrezește și o urâțește.
Alte intervenții apar între 1894-1960, ultimele două etape datează din anii 1920-40 și 1950-60,
când Castelul suferă o serie de alterări majore care, conjugate cu fenomenele
naturale (în primul rând cutremurele) și acțiunea antropică, duc la urâțirea
arhitecturală a clădirii și la încărcarea nepermisă a structurii, conducând la
actuala stare de colaps-ruină.
În anii 1925-40 fațadele sunt modernizate într-o
arhitectură interbelică, în spiritul arhitecturii Art Déco.
În anii 1950-60, Castelul suferă cea de a patra refuncționalizare, fiind reconvertit în spații de
laboratoare și birouri, care duc la subîmpărțirea camerelor, la acoperirea în
terasă. Toate modificările au dus în final la prăbușirea turnului estic,
edificiul fiind afectat și transformat într-o ruină. Conceptele de conservare,
restaurarea, reabilitarea aplicată edificiului, după decizia luată de
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor-INCDFM
au ajuns la o optimizare a intervenței avizată favorabil de comisia de
specialitate a Ministerului Culturii.
Prezentarea etapelor de lucru realizate între aceste două
date, 2010-2012, a greutăților întâmpinate, a echipei de cercetare-proiectare
și altor actori implicați în activitatea de protejare a ruinei-castel va fi
subiectul prelegerii de față.
Rezumat prezentat în forma trimisă de către autor.
A.R.A. 13 - aprilie 2012