Recuperarea memoriei.
Râmnicu-Sărat, proiectul unui memorial
asist. drd. arh.
Vlad Mitric
Teroarea generalizată
ca instrument de supunere și
control care a stat la baza regimurilor
totalitare din secolul
XX a lăsat urme adânci. Singura posibilitate de vindecare
apare prin întoarcerea spre trecut, prin conștientizarea
(și asumarea) dramei trăite și
mai ales, prin înțelegerea mecanismelor acesteia. A uita sau a nu uita ? A uita, pentru
a îndepărta (sau ascunde?) efectele
sau, a nu uita, pentru a nu pune în pericol generațiile
viitoare prin nesancționarea crimei. În tot acest demers,
arhitectura devine un factor important. Memoria capătă materialitate
prin arhitectură.
Mai mult, ea își propune prin edificii
precum Monumentul, Memorialul sau Muzeul, nu doar să păstreze vie amintirea, ci să
declanșeze la rândul său, (re)generarea amintirilor, prin aducerea evenimentului trecut în prezent,
ca o parte firească a acestuia.
Depășind funcțiunea muzeală, atribuită în majoritatea cazurilor de restaurare a monumentelor istorice, un nou program arhitectural, cum este cel al memorialului,
extinde capacitatea de conservare și prezervare a unui obiectiv patrimonial prin capacitatea de educare a publicului căruia i se adresează.
Propunerea de restaurare și realibitare a fostei închisori politice de la Râmnicu-Sărat s-a realizat odată cu participarea în anul 2011 la concursul de arhitectură omonim. Scopul proiectului
s-a centrat pe ideea constituirii unui memorial, ca structură complexă, care să scoată edificiul din caracteristica sa strict muzeală și să-l integreze în viața comunității
locale/ trans-locale, ca o lecție a trecutului adresată generațiilor viitoare și materializată, prin instrumentele de reprezentare specifice arhitecturii.
Rezumat prezentat
în forma trimisă de către autor.
A.R.A.
13 - aprilie 2012