|
ComerŢul bucureŞtean Între 1830 Şi Începutul celui de-al
doilea rĂzboi mondial Petru
Mortu Lucrarea prezintă evoluţia comerţului de
tip alimentar în perioada menţionată, la aceasta adăugându-se
o analiză amănunţită a „Câmpului Moşilor” şi
proiectării Halelor Obor, pentru intervalul de timp cuprins între 1900
şi 1935. Autorul distinge trei etape cronologice după cum
urmează: până la 1830, 1830-1866 şi 1866-1921 (an în care
apare un nou plan de sistematizare al Bucureştiului). La 1830 exista un nucleu comercial central, în centrul
actual al Bucureştiului, format din trei târguri: Târgul dinăuntru,
Târgul Cucului şi Târgul de Sus. Paralel cu unificarea acestora într-un
unic centru comercial se dezvoltă în afara oraşului Târgul Moşilor.
Legătura dintre acestea două era asigurată de o „uliţă” (azi calea
Moşilor), o cale cu caracter comercial. Odată cu mărirea
oraşului târgul este integrat în interior, ajungând pe actualul
amplasament în timpul lui Grigore Ghica IV. Odată cu introducerea Regulamentelor Organice (Legea pentru curăţenia şi
altele ce privesc sănătatea oraşului) se vor stabili unele
spaţii speciale pentru comerţ, şi anume patru mari pieţe
în afara oraşului (Calea Şeban Vodă, încă neidentificat,
Podul Colţei, Podul Mogoşoaiei, Târgul din afară) şi
şase pieţe de distribuţie a produselor, în interiorul
oraşului (trei fiind realizate: Piaţa Amzei, Piaţa
Herească şi Hala Traian). În acelaşi timp hanurile erau
clasificate în două categorii: negustoreşti (pentru toptangii, cum era, de exemplu, Hanul
lui Manuc) şi de barieră (pentru comercianţi, care veneau
să vândă în capitală, fiindu-le permis accesul în oraş
după plata vămii). După 1866 apar noi idei privind distribuţia
comercială în teritoriu; apar târgurile cu caracter temporar şi se
trece la un comerţ civilizat de tip hală
(sunt construite Hala Amzei, Hala Traian). Progresul tehnic şi noile inovaţii (calea
ferată) vor influenţa radical modul de desfăşurare a
comerţului, ca şi aspectul general al oraşului. Apar gările
(de Nord, Filaret, Cotroceni) şi odată cu ele spaţiile de
depozitare (specializate). Legătura între depozite se făcea pe
calea ferată (de exemplu, între depozitele de la marginea oraşului,
Abator, aflat în sud, şi centru legătura se realiza pe linia ferată,
construită pe malul drept al Dâmboviţei). Un caz particular de
astfel de depozit a fost Hala Obor construită pe calea Moşilor (pe
un teren al primăriei, după ce iniţial fusese propusă
zona Sebastian). Comunicare prezentată la A.R.A. 2 – aprilie 2001 Rezumat realizat, pe baza Jurnalului A.R.A., de domnişoara Adriana
Panaite copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |