|
Biserica Sf. Nicolae din
CreŢuleŞti o restaurare fĂrĂ
arheologie Sanda Ignat Biserica din Rebegeşti (actualmente
Creţuleşti - Mânăstirea, com. Crevedia) are toate atributele
unei biserici de curte - aşa cum o arată un interesant studiu
istoric al colegului arh. Liviu Brătuleanu - şi a fost
ctitorită de fraţii Creţulescu, Logofătul Radu şi
Pădure Postelnicu, fiii lui Stan Logofătul din
Creţuleşti, fiind terminată „cu zugrăvita cu totu la
Noemvrie la 1 din leat gosdi 1669” - aşa cum o arată pisania de
deasupra uşii de intrare. În forma şi pe amplasamentul actual imaginea
monumentului reprezintă rezultatul intervenţiilor de restaurare
suferite cu prilejul ridicării ei cu 4,50m pentru a supravieţui
amenajării salbei de lacuri de pe râul Colentina (proiect ing. Pavel
Dorin şi ing. Em. Prager) în 1935. Operaţia de ridicare a
bisericii, de o tehnicitate remarcabilă pentru acele vremuri, a fost
determinată de protestele Comisiei Monumentelor Istorice, - a
preşedintelui acesteia, N. Iorga - care semnala valoarea deosebită
a monumentului şi în primul rând a picturii murale. În 1934 N. Ghika - Budeşti publicase în Buletinul
Comisiei Monumentelor Istorice un studiu complex şi pertinent „Biserica din
Rebegeşti” (nr.XXVII, 1934, p.126-132) însoţit de relevee şi
consideraţii privind etapele de evoluţie ale monumentului. În forma relevată de N. Ghika - Budeşti,
biserica era suprapusă peste pronaos de o turlă de lemn, cu baza de
cărămidă, accesibilă printr-un turn de scară alipit
faţadei nord. Acoperişul este relativ plat - pentru a degaja baza
turlei - şi nedecroşat pe absida altarului. De remarcat că
pridvorul deschis reprezentat în tabloul votiv era deja înlocuit cu unul de
lemn, acoperit în 3 ape cu coama amplasată cam la jumătatea
registrului superior de ocniţe şi cu cornişa aproximativ la
cota inferioara a brâului. Acelaşi releveu ne arată o
supraînălţare (conică?) a învelitorii peste calota naosului. Forma actuală a bisericii este deci rezultatul unei
restaurări de eliberare de adaosurile din sec.XVIII, petrecută cu
prilejul ridicării bisericii, cu menţiunea că nu s-a pus, cu
acel prilej, problema refacerii pridvorului originar, deşi „urmele
temeliei” acestuia erau remarcate de N. Ghika - Budeşti. În sprijinul acestei afirmaţii, studiul istoric
reproduce un referat al arh. Horia Teodoru - cunoscut restaurator - adresat
Ministerului Instrucţiunii şi Cultelor - Comisiunea Monumentelor
Istorice, care arăta că turla din lemn are baza suprapusă
direct pe calota pronaosului şi apreciază că atât aceasta, cât
şi scara adosată zidului nord sunt adaosuri târzii care
afectează negativ structura monumentului. Referatul, însoţit de
comentariul lui N. Ghika - Budeşti („sunt de aceeaşi părere”)
este aprobat de CMI. Nu avem documente din care să reiasă
implicarea permanentă a unui restaurator în remodelarea
bisericii-monument cu acest prilej, dar este cert că C.M.I. a fost
consultată permanent, iar anumite detalii ne fac să credem că
aportul delegatului acesteia a fost mai considerabil decât acest prim raport. Dintre acestea ar fi de menţionat: - conservarea (cel puţin parţială) a
stratului de tencuială originară pe paramentul exterior,
zgâriată superficial pentru aderenţa stratului de tinci de 3-4mm
aplicat pe întreaga suprafaţă exterioară; - montarea pe latura de sud a altarului a unui
ancadrament din lemn cu arhivolta frântă, provenită foarte probabil
de la „bisericuţa din lemn foarte mică şi veche, fiind
mutată de la satul Creţuleşti” pomenită în hrisovul care
atestă construirea bisericii lui Iordache Creţulescu din
Bucureşti (Em. Kreţulescu „Istoricul Bisericii din
Creţuleşti - Mânăstirea” BCMI 1934, p.190-191). Este vorba de o subtilitate a restauratorului care a
înlocuit un ancadrament din piatră (deteriorat) cu cel de lemn -
provenit de la biserica anterioară de lemn construită de Stan
Logofătul, tatăl ctitorilor bisericii actuale - şi care
sugerează filiaţia formei ferestrelor atât de discutată în
studiile de specialitate. Este de remarcat că în studiul său care
se ocupă pe larg de plastica decorativă a exteriorului bisericii,
apreciat ca o interpretare a formelor din sec.XVI, N. Ghika - Budeşti nu
face nici o referire la acest ancadrament. Concluzia noastră în acest
sens este că sugerarea acestei soluţii aparţine C.M.I., poate
chiar lui N. Ghika - Budeşti, căruia monumentul îi era foarte
cunoscut, şi că ea a fost aplicată cu prilejul
restaurării în discuţie evidenţierea, pe latura vest, a unor
urme de ţesere a pridvorului originar aşa cum apare el pe tabloul
votiv. Este de presupus că înlocuirea acestuia cu
pridvorul de lemn relevat de N. Ghika- Budeşti a atras şi
modificarea faţadei de vest. Demontarea lui - ca decizia de eliberare -
a dus la decopertarea amprentei pridvorului originar care a fost pusă în
evidenţă. Operaţia a fost făcută însă cu
destulă inabilitate (dacă nu cumva este vorba de o degradare mai
recentă) astfel încât tot paramentul situat peste cornişa
pridvorului - pe faţada vest a pronaosului - s-a dislocat, iar
cornişa atât de discutată (din profile trase) a bisericii a fost
adaptată grosolan cavităţii create. Rămâne însă evidentă intenţia de
marcare pe parament a unui element originar dispărut - refacerea învelitorii din şiţă pe o
şarpantă cu pante frânte mult mai accentuate, astfel încât calotele
pronaosului, naosului şi semicalota altarului sunt cuprinse unitar -
urmare logică a avizului CMI de renunţare la turla
adăugată. Ca şi în cazul tratării suprafeţei
arhitecturale a faţadei vest, constructorul a avut în acest caz unele
inabilităţi şi anume adaptarea streşinii înfundate
şi insuficient de largă pentru a proteja profilaturile
cornişei şi faţadelor şi mai ales lipsa decroşului
acesteia la altar, streaşina de pe naos racordându-se direct la muchiile
de est ale absidei altarului, care produce confuzii privind volumetria
învelitorii aparent similară pe laturile est şi vest. În plus, acest tip de racordare produce o diminuare
accentuată a streşinii în dreptul muchiilor de nord şi de sud
ale altarului. Nu ştim dacă acest mod de tratare a
învelitorii datează de la restaurarea din 1935 sau este rezultatul unor
transformări produse cu prilejul refacerii învelitorii de
şiţă - operaţie care s-a petrecut cel puţin
odată în acest interval de timp. În privinţa situaţiei actuale a paramentului,
ar mai fi de adăugat faptul că stratul de tinci care a acoperit
profilatura originară este căzut pe suprafeţe mari şi
că el deformează grotesc forma consolelor din registrul superior al
ocniţelor. Din fericire pe faţada de sud se păstrează un
martor - o consolă cu formă şi finisajul originar - care poate
servi ca model pentru aceste elemente repetabile. Trebuie subliniat de la început că cercetarea
monumentului „favorizată” de degradările actuale - structurale
şi de finisaje - ne-a convins de veridicitatea concluziilor din studiul
Corneliei Pillat („Tradiţie şi inovaţie în arta
Ţării Româneşti din a 2-a jumătate a sec. XVII - Biserica
Creţulescu din satul Rebegeşti”, SCIA, 1958, p.300-305), şi
anume că este vorba despre o structură unitară construită
într-o singură etapă - lucru confirmat şi de coerenţa
programului iconografic al picturii interioare. Din aceeaşi etapă făcea parte şi
pridvorul, dispărut înainte de 1934 şi reprezentat în tabloul
votiv. Interpretând amprenta boltirii acestuia legată
structural (ţesută) de zidul de vest al pronaosului, putem avansa
ipoteza că acesta era boltit cu o calotă cu penetraţii
sprijinită la nord şi sud pe câte 2 pilaştri (cf. imaginii din
tabloul votiv). Conformaţia laturii de vest a pridvorului este mai greu
de imaginat dat fiind că ar fi extrem de neobişnuit să fi
putut avea un reazem în ax, iar o închidere poligonală (ca la
Ludeşti sau Filipeştii de Pădure) ar fi extrem de
semnificativă. Oricum, monumentul fiind izolat de situl de origine -
prin înălţare - nu se mai poate conta pe cercetarea
arheologică pentru lămurirea acestei probleme. Nu este singura informaţie de care ne
privează lipsa cercetării arheologice: lipseşte cu totul
relaţia cu cadrul construit şi natural, în primul rând cu
curţile boiereşti, precum şi cu adaptările care vor fi
survenit cu prilejul instalării aici a unei mănăstiri care a
funcţionat până în 1895 (când devine biserică parohială). Pentru biserica însăşi consecinţele sunt
destul de grave: lipsa posibilităţii de a interpreta măcar
volumetria generală a pridvorului dispărut aduce atât prejudicii
funcţionale cât şi o imagine seacă, mai degrabă
didactică, a faţadei de vest unde înălţimea redusă a
ancadramentului uşii de intrare (provenită probabil dintr-o
adaptare la pridvorul târziu, relevat de N. Ghika - Budeşti), şi
poziţia pisaniei (reamplasată ?) peste acesta vor rămâne semne
de întrebare pentru specialişti. În lipsa pridvorului, silueta generală a bisericii
rămâne indecisă - fără marcarea axei est-vest - mai ales
după refacerea inabilă a învelitorii care nu este
decroşată pe absidă. Cu toate acestea, restaurarea bisericii - aflată
în stadiu de proiect, prin sponsorizare - ar aduce o contribuţie
remarcabilă pentru punerea în valoare a monumentului: recuperarea unui
ansamblul de pictură murală de o deosebită valoarea
artistică şi documentară, a faţadelor de o mare
plasticitate precum şi o mărturie a profesionalismului
predecesorilor noştri în activitatea de protecţie a monumentelor. Comunicare prezentată la A.R.A. 2 – aprilie 2001 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |