|
ZONA AFECTATĂ DE MARELE
INCENDIU DIN 23 MARTIE 1847 - analiza ţesutului urban - Valeriu
Drăgan CUPRINS I. MOTIVAŢIE II. METODA
DE LUCRU III. ANALIZA
ŢESUTULUI URBAN III.1. ANALIZA
REŢELEI STRADALE III.2. ANALIZA
PARCELARULUI III.2. ANALIZA
PARCELARULUI IV. REZULTATUL
CERCETĂRII - CONCLUZII V. BIBLIOGRAFIE V.1. CĂRŢI,
PERIODICE, STUDII, LUCRĂRI V.2. PLANURI,
HĂRŢI, RELEVEE I. MOTIVAŢIE Lucrarea îşi propune - ca prin analiza
cartografică a unor planuri istorice de la mijlocul secolului al XIX-lea
- să surprindă evoluţia urbanistică survenită ca
urmare a nefericitului eveniment din primăvara anului 1847; eveniment
semnificativ pentru evoluţia oraşului Bucureşti şi care a
marcat o mare parte din suprafaţa acestuia. Argumentele pentru care am ales zona afectată de
incendiul din 1847 ca delimitare spaţio-temporală sunt multiple,
dintre cele mai importante semnalând doar următoarele: a) perioada analizată - delimitată în timp de
datarea planurilor istorice între 1846 şi 1852 - este importantă
pentru momentul declanşării epocii moderne; b) incendiul din 23 martie 1847 a generat numeroase
informaţii legate direct sau indirect de arhitectură şi
urbanism prin prezentarea unor aspecte inedite ale epocii în surse dintre
cele mai variate: de la inventarele din arhive şi până la cântecele
şi poeziile cu caracter descriptiv legate de acest nefericit eveniment; c) existenţa unei semnificative documentaţii
cartografie, chiar dacă în unele cazuri lipsesc porţiuni ale
acestora care ar putea conţine informaţii importante; d) suprafaţa afectată de incendiu
conţine zone ale oraşului cu caracteristici urbanistice dintre cele
mai variate, poate chiar cele mai reprezentative aspecte ale ţesutului
urban al acestuia, astfel încât se poate afirma că zona cuprinsă de
incendiul din 1847 poate constitui un eşantion specific pentru structura
oraşului din acea vreme. Un alt aspect care ar putea reprezenta şi el o
motivaţie, ar fi interesul de a verifica ipoteza conform căreia un
eveniment cu implicaţii atât de profunde la nivelul fondului construit
şi care afectează o suprafaţă atât de mare a unei
aşezări, poate fi prilejul oportun pentru declanşarea unor
intervenţii urbanistice de mare amploare care să marcheze în mod
semnificativ întreaga zonă, schimbând traiectoria firească de
evoluţie a acesteia. II. METODA DE LUCRU La baza analizei stă planul Porach-Ed.Schweder
realizat în anul 1847 şi care delimitează zona afectată de
incendiu utilizând imaginea unui plan al oraşului pe care pe lângă
reţeaua stradală existentă în 1846 sunt figurate şi
clădirile considerate reprezentative la acea dată. Pentru a surprinde însă schimbările petrecute
la nivelul ţesutului urban în această zonă este necesar
să luăm în considerare în cadrul analizei şi cele două
ediţii ale planurilor realizate de baronul Rudolf Borroczyn în anul 1846
şi în anul 1852, pe care să transpunem delimitarea zonei afectate
de incendiu aşa cum este ea reprezentată pe planul
Porach-Ed.Schweder. În principiu analiza evoluţiei ţesutului
urban constă din compararea reţelei stradale, a parcelarului
şi a fondului construit de pe cele două planuri realizate de
Borroczyn în anul 1846 şi în anul 1852. Lipsa caroului 50 din ediţia 1846 a planului
Borroczyn creează însă unele probleme şi presupune
găsirea unei alternative corecte şi coerente pentru analiză.
Astfel pentru evidenţierea evoluţiei reţelei stradale din
această zonă am apelat din nou la planul Porach-Ed.Schweder - care
prezintă situaţia acesteia din anul 1846 - situaţie pe care am
comparat-o cu cea figurată pe planul Borroczyn în ediţia din anul
1852. Nu la fel stau lucrurile pentru analiza evoluţiei
parcelarului şi a fondului construit din caroul 50 al planului Borroczyn
ediţia 1846. În acest caz situaţia prezentată pe planul
din 1852 nu poate fi comparată cu planul Porach-Ed.Schweder deoarece
acesta nu conţine informaţii referitoare la parcelarul şi
fondul construit existent anterior incendiului din anul 1847. Pentru aceasta
am apelat însă la planul de reparcelare realizat de Borroczyn în
perioada post 1847 - ante 1852, şi cu toate că acest plan nu prezintă
exact situaţia din anul 1846 - ci doar o propunere de intervenţie
în urma a nefericitului eveniment - totuşi comparaţia cu
ediţia 1852 a planului Borroczyn evidenţiază parcelele şi
fondul construit afectate de incendiu în această zonă. III. ANALIZA ŢESUTULUI URBAN III.1. ANALIZA REŢELEI STRADALE Analiza evoluţiei spaţiilor publice între
anii 1846 şi 1852, în zona afectată de incendiu, semnalează
aspectele legate de modificarea unor locurilor virane, a unor maidane şi
a unor porţiuni din reţeaua stradală, remarcând
următoarele intervenţii: a) reparcelarea din zona Sf. Gheorghe Nou, cea mai
importantă şi mai cunoscută intervenţie; b) îndreptarea străzii care făcea
legătura dintre biserica Stelea şi biserica Sf. Vineri (actuala stradă Bălceşti); c) lărgirea şi alinierea străzii care
făcea legătura dintre biserica Stelea şi strada Calomfirescu (actuala stradă Stelea Spătarul); d) ocuparea locului viran de la sud de biseria Vergu
(intersecţia actualelor artere stradale Calea Călăraşilor
şi Bd. Mircea Vodă); e) transformarea în arteră stradală a locului
viran de la est de biserica Lucaci (porţiunea de stradă dintre
actualele străzi Logofătul Udrişte şi Romulus,
numită în prezent Str. Preot Vasile Lucaciu); f) străpungerea străzii de la est de biserica
Ceauş Radu (porţiunea din strada Spătarului, cuprinsă
între actualele străzi Radu Ceauş şi Vulturilor); g) închiderea străzii de la sudul bisericii
Ceauş Radu (stradă care există în prezent între strada Romulus
şi strada Spătarului, şi numită pe acea porţiune strada
Vulturilor); h) ocuparea maidanului de lângă proprietatea lui
Hristea Abagiu spre actuala stradă Prof. Iuliu Valaori (zonă situată în prezent pe
Intr. Prof. Iuliu Valaori, care se deschide din strada sus amintită). În afara acestor intervenţii nu se pot remarca
decât diferenţe foarte mici între cele două planuri analizate. Referitor la intervenţiile din această
perioadă, în zona corespunzătoare caroului 50 din ediţia 1846
a planului Borroczyn – care lipseşte - pentru care în analiza
reţelei stradale am utilizat porţiunea corespunzătoare a
planului Porach–Ed.Schweder, se remarcă următoarele schimbări: a) regularizarea unei inflexiuni a actualei străzi
Lipscani în intersecţia cu actuala stradă Smârdan; b) străpungerea până în actuala stradă
Franceză a străzii Soarelui; c) desfiinţarea unei insule construite pentru
crearea pieţei de la intersecţia actualelor străzi Lipscani,
Decebal, Bărăţiei şi desfiinţarea unei porţiuni
din insula formată la intersecţia actualelor străzi Lipscani
şi Decebal; d) desfiinţarea unei insule întregi şi a unei
porţiuni dintr-o altă insulă din vecinătate, ambele
construite, pentru a prelungirea actualei străzi Covaci şi
realizarea Pieţei Sf. Anton. Se poate afirma că intervenţiile asupra
reţelei stradale şi a spaţiilor publice în general, cu
excepţia celor din zona centrală a oraşului nu sunt
semnificative ca amploare, fiind vorba doar de intervenţii de asanare
punctuală fără consecinţe asupra evoluţiei generale
a acestei zone a oraşului. III.2. ANALIZA
PARCELARULUI Referitor la analiza evoluţiei parcelarului în
zona afectată de incendiu, din analiza planurilor Borroczyn - în cazul
porţiunii cuprinse în caroul 50 comparând planul de reparcelare dintre
anii 1847-1852 cu ediţia din anul 1852, iar pentru restul zonei
comparând planul din anul 1846 cu cel din anul 1852 - se remarcă
următoarele aspecte semnalate şi pe planşa de analiză: a) intervenţii urbanistice de reparcelare
semnalate prin proiect (vezi planul de reparcelare realizat de Borroczyn în
perioada post 1847 - ante 1852) şi materializate ulterior (vezi planul
realizat de Borroczyn ediţia 1852) în următoarele zone: - parcelarea realizată de arhitectul Xavire
Villaccrosse, în Piaţa Sf. Gheorghe Nou; - parcelarea de pe actualul Bd. I. C. Bratianu pe
porţiunea dintre actualele străzi Blănari şi Lipscani; - parcelarea de pe actuala stradă Lipscani pe
porţiunea dintre actualele străzi Gabroveni şi Şelari. b) transformarea unor parcele în spaţii publice
(pieţe şi străzi); c) transformarea unor spaţii publice (străzi
şi maidane) în parcele; d) divizări de parcele; e) comasări de parcele; f) modificări ale aliniamentelor parcelelor ca
urmare a alinierii sau lărgirii unor artere stradale; Cu excepţia parcelărilor, prezentate mai sus,
toate celelalte modificări ale parcelarului au caracter punctual şi
nu au elemente care să sugereze vreo consecinţă a incendiului
din 1847. III.3. ANALIZA FONDULUI CONSTRUIT Utilizând aceeaşi metodă şi
aceleaşi documente cartografice ca şi în cazul analizei
parcelarului, am constatat următoarele aspecte - semnalate în
planşa de analiză - referitor la situaţia fondului: a) se poate remarca un număr redus de clădiri
care nu mai există pe planul Borroczyn ediţia 1852, faţă
de situaţia consemnată pe planul din 1846; b) de asemenea se poate remarca un număr foarte
redus de clădiri noi care apar în zona afectată de incendiu, pe
planul din 1852, faţă de cel din 1846; c) pe porţiunea cuprinsă în caroul 50 analiza
este distorsionată de lipsa informaţiilor exacte referitoare la
fondul construit existent anterior incendiului din 1847. IV. REZULTATUL CERCETĂRII -
CONCLUZII Din analiza evoluţiei ţesutului urban ca
urmare a incendiului din anul 1847 se poate remarca faptul că, deşi
suprafaţa oraşului şi numărul clădirilor implicate
în acest nefericit eveniment au fost semnificative pentru situaţia
oraşului de la acea dată, totuşi consecinţele în ceea ce
priveşte măsurile de asanare şi intervenţiile urbanistice
sau limitat în special la porţiunile afectate din zona centrală. În zonele periferice evoluţia ţesutului urban
şi-a păstrat aceleaşi elemente caracteristice, fără
să se înregistreze schimbări spectaculoase din punct de vedere
urbanistic. Chiar şi măsurile cu caracter reglementator
generate de „marele incendiu”,
stabilesc grade foarte diferenţiate de stricteţe referitor la
funcţiunile şi modul de construire al clădirilor în
funcţie de poziţia pe care acestea o ocupă în cadrul
oraşului. Cu toate acestea, actualul centru istoric al
oraşului păstrează - la nivelul ţesutului urban - o parte
din intervenţiile urbanistice generate ulterior incendiului din 1847,
prin realizarea Pieţei Sf. Anton şi prin parcelările
prezentate mai sus. Agresiunea la care însă este supus fondul
construit al acestor parcelări, riscă să ducă la
pierderea valorii de ansamblu, care este dată de intervenţia
coerentă şi unitară din punct de vedere urbanistic ca urmare a
unui eveniment semnificativ pentru evoluţia oraşului. V. BIBLIOGRAFIE V.1. CĂRŢI,
PERIODICE, STUDII, LUCRĂRI I.A.I.M. – Catedra de Istoria şi Teoria
Arhitecturii, Bucureşti – Zona
Lipscani – Curtea Veche Studiul Valorilor Istorice, Bucureşti, 1995; I.A.I.M. – Catedra de Istoria şi Teoria
Arhitecturii, Verificarea şi
actualizarea Listei Monumentelor Istorice din Municipiul Bucureşti,
Bucureşti, 1997; George D., FLORESCU, Din vechiul Bucureşti –
Biserici, curţi Boereşti şi hanuri între anii 1790-1791
după două planuri inedite (de la şfârşitul veacului al
XVII-lea), Institutul de Arte Grafice – „Lupta” – N. Stroilă,
Bucureşti, 1935; Dr. G., SEVEREANU,
Bucureştii sub focul cel
mare din 1847, în “Urbanismul”,
Bucureşti, martie-aprilie 1932, pp.87–96. V.2. PLANURI,
HĂRŢI, RELEVEE Planul
Rudolf Borroczyn (1846) „PLANUL BUCUREŞTIULUI RIDICAT
ŞI NIVELAT DIN PORUNCA D-LUI MARELUI VORNIC AL DEPARTAMENTULUI TREBILOR
DIN NĂUNTRU BARBU ŞTIRBEI DUPĂ ÎNTOCMIREA SECŢIEI
INGINEREŞTI SUB DIRECŢIA SPECIALĂ A MAIORULUI BARON RUDOLF
ARTUR BOROZIN ÎN ZILELE PREA ÎNALTULUI DOMN STĂPÂNITOR GHEORGHE DIMITRIE
BIBESCU V. V. anul 1846”; Planul
Porach - Schweder (1847); Planul
Rudolf Borroczyn (post 1847 – ante 1852) – (proiect de reparcelare); Planul
Rudolf Borroczyn (1852) „PLANUL BUKURESTIULUI - RIDIKAT, TRAS
CHI PUBLIKAT DIN PORUNKA PREA ÎNĂLTZATULUI DOMN STĂPÎNITOR BARBU
DIMITRIE STIRBEIU. V. V. de MAIOR BARON RUDOLF ARTUR BORROCZYN – 1852”. Comunicare prezentată la A.R.A. 2 – aprilie 2001 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |