|
STUDIUL DE ARHITECTURĂ
ŞI INVESTIGAŢIA ARHEOLOGICĂ ÎN CERCETAREA PENTRU CONSERVARE. STUDIU DE CAZ – BISERICA DIN
MOŞNA / MESCHEN Hanna Derer Dincolo de asigurarea condiţiilor necesare pentru
menţinerea optimă a valorilor identificate, demersul numit
„conservare” îşi propune sau ar trebui să îşi propună
intervenţiile menite să evidenţieze şi/sau să expliciteze
elementele care au generat procesul însuşi de intervenţie. Din
acest punct de vedere, un aspect interesant îl reprezintă cazurile în
care anumite valori evidente încorporate într-un obiect sau într-un ansamblu
de arhitectură sunt rezultatele dificil de ierarhizat al unei
evoluţii istorice mai puţin clare. Unitatea potenţială a
unei componente de patrimoniu cultural nu este întotdeauna lizibilă
direct în substanţa originară şi/sau originală
depusă în straturile caracterizate prin autenticitate ale timpului
istoric. În astfel de situaţii, înţelegerea şi, în
consecinţă, punerea în valoare a resursei culturale intrinseci1
proprii obiectului sau ansamblului în cauză este posibilă numai
prin aplicarea mai multor instrumente de lectură. Dintre acestea se detaşează
cuplul format din studiul de arhitectură şi investigaţia
arheologică, cuplu în care deseori este posibilă susţinerea
reciprocă a ipotezelor construite prin mijloace independente. Un astfel de caz este constituit de studiile relativ
recente2 la care a fost supus, în vederea conservării,
ansamblul bisericii fortificate din Moşna / Meschen (imag. 1),
situată în judeţul Sibiu. Dintre diferitele probleme referitoare la punerea în
valoare şi, implicit, explicitarea anumitor elemente prezente la acest
monument istoric, una dintre cele mai incitante este reprezentată de
înclinaţia pilaştrilor care separă cele trei nave ale
bisericii – hala (imag. 2). În literatura de
specialitate actuală este acceptată ipoteza avansată de
Hermann Fabini, conform căreia explicaţia stării de fapt
menţionate rezidă în modul în care a fost etapizată
execuţia acoperirilor curbe. În prima fază ar fi fost realizate
bolţile navelor laterale generatoare de împingeri orizontale care ar fi
putut cauza răsturnarea unor pilaştrii verticali. În
consecinţă, aceştia au fost construiţi cu înclinaţia
vizibilă şi în prezent3. Această ipoteză, caracterizată printr-o
coerenţă intrinsecă, nu explică însă reacţia
structurii de rezistenţă la împingerile orizontale generate de
boltirea navei principale, cu o deschidere superioară celor din
colaterale, împingeri care acţionează în sensul în care este
orientată şi înclinaţia pilaştrilor. În aceste condiţii şi din dorinţa de a
pregăti pentru o prezentare viitoare a monumentului o explicaţie
mai completă, în urma studiului preliminar de arhitectură a fost
construită o altă ipoteză. Aceasta se bazează pe faptul că
pilaştrii ce separă nava centrală de cele două laterale
nu sînt dispuşi în lungul unor axe rectilinii (imag. 3).
În consecinţă, se poate presupune că poziţia în plan a
elementelor portante verticale punctuale este rezultatul unei erori de
trasare4. Documentele de arhivă prezentate în literatura de
specialitate arată că biserica - hala actuală este opera lui
Andreas Lapicida care, în jurul anului 1485, a conceput şi realizat
edificiul actual, preluând componente ale unei biserici anterioare5,
probabil o bazilică, datând de la sfârşitul secolului al XIV-lea6.
De la aceasta provin, poate, diferite elemente vizibile în prezent, ca
portalul de vest, părţi ale zidurilor perimetrale şi piese de
piatră din perechea de pilaştri din est. Este deci de presupus ca
erorile de trasare care determină poziţia în plan a elementelor
portante verticale punctuale se datorează nu lui Andreas Lapicida, ci
edificiului de cult construit cu un secol înainte. Acesta, la rândul lui a
fost probabil precedat de un altul, deoarece prima atestare documentară
a aşezării se situează în anul 12837 şi
încă de atunci Moşna este menţionată drept una dintre
cele mai importante localităţi din zona Mediaş. În baza
principiului denumit „loc sacru” această biserică trebuie să
se fi aflat pe acelaşi amplasament cu cele două care i-au urmat
şi deci erorile de trasare menţionate se pot datora de fapt acestui
prim edificiu de cult. Datând deci din secolul al XIII-lea, acesta a fost
probabil tot o bazilică şi deci acoperirea spaţiului interior,
fragmentată pe cele trei nave, nu a fost afectată de lipsa de
colinearitate a pilaştrilor, mai ales dacă era constituită
dintr-un planşeu de lemn, prevăzut cel puţin deasupra zonei
centrale, cu deschidere maximă. Ipoteza referitoare la erorile de trasare a
fundaţiei şi la suprapunerea pe acelaşi amplasament a cel
puţin două edificii de cult succesive8 a fost
verificată prin investigaţia arheologică efectuată în
paralel cu studiul preliminar de arhitectură (imag. 4). Sondajul realizat pentru pilastrul situat în dreptul
accesului de sud în biserica actuală a pus în evidenţă
existenţa unei fundaţii punctuale (imag. 5),
de formă circulară în plan, a cărei rată superioară
se afla la cota -2,60m faţă de waagris-ul utilizat la realizarea
releveului de arhitectură. Absenţa unei fundaţii continue
pentru fila de pilaştrii ce separa nava centrală de colateralul de
sud constituie un argument pentru existenţa unor erori de trasare care
au putut genera poziţiile relativ aleatorii în plan ale elementelor
portante verticale punctuale. Investigaţia arheologică a pus în
evidenţă, sub pardoseala actuală din lemn aflată la
-1,50m, patru niveluri de călcare materializate sub forma unor pardoseli
(imag.
6) diferite şi/sau a unor straturi de poză
specifice: o pardoseală din căramidă aproximativ
pătrată în plan, aşezată paralel cu axele de simetrie ale
bisericii la -2,40m, o alta, din cărămidă dreptunghiulară
dispusă neregulat la -2,20m, o a treia pardoseală, din
cărămidă dreptunghiulară pusă în operă în
sistemul numit „ace de brad” la -2,00m şi un strat de poză din
nisip pentru o pardoseală din lemn sau din cărămidă la
-1,80m. Corelând aceste cote cu cele referitoare la delimitarea dintre
fundaţie şi zid obţinute din sondajul arheologic dedicat
peretelui de sud al bisericii se constată că cea mai adâncă
dintre pardoselile interioare identificate se situa, probabil, sub nivelul de
călcare exterior corespunzător realizării acestuia, aflat la
cota -2,30m. Este deci posibil ca această pardoseală să
aparţină edificiului de cult anterior celui actual (imag. 7). Confirmarea prin investigaţii arheologice a
ipotezelor privind erorile de trasare ale fundaţiilor şi a
existenţei succesive în timp a două biserici pe acelaşi
amplasament permite dezvoltarea în continuare a raţionamentului
referitor la înclinaţia pilaştrilor ce separă cele trei nave
ale bisericii actuale. Astfel, dacă erorile de trasare nu afectau în
măsură mare acoperirea spaţiilor interioare în cazul unei/unor
bazilici anterioare, acest lucru nu mai era valabil pentru biserica-hală
actuală concepută şi realizată de Andreas Lapicida la
sfârşitul secolului al XV-lea. Dacă pilaştrii, ridicaţi
pe fundaţiile edificiului anterior, ar fi fost verticali, erorile de
trasare ale fundaţiei ar fi fost translatate în planul orizontal de la
naşterea bolţilor peste cele trei nave. În consecinţă,
pentru fiecare nervură şi pentru fiecare pânză de boltă
ar fi fost necesar un cintru propriu cu o geometrie diferită de cea a
celorlalte. Este deci posibil ca Andreas Lapicida să fi proiectat
pilaştrii înclinaţi pentru a obţine la cota de naştere a
bolţilor o geometrie regulata care i-ar fi permis realizarea şi
utilizarea unuia şi aceluiaşi cintru pentru toate traveele din cele
două tipuri de nave. Probabil că această geometrie
regulată putea fi obţinută şi dacă dintre cele patru
perechi de pilaştrii cel puţin una ar fi fost formată din
pilaştri verticali. În acest caz însă, prin comparaţie,
ceilalţi ar fi fost percepuţi înclinaţi în mod potenţat
şi ar fi putut fi interpretaţi ca o greşeală de
execuţie. Pentru a elimina acest risc, este posibil ca Andreas Lapicida
să fi optat pentru varianta în care toţi pilaştrii au fost
înclinaţi. Această ipoteză necesită, desigur,
verificări ulterioare. Pe baza unui releveu exact care să
reprezinte poziţia pilaştrilor atât la nivelul de călcare, cât
şi în planul de naştere al bolţilor s-ar putea elabora un
model tridimensional care, prin eliminarea deformărilor produse în timp,
ar putea indica în ce măsură a existat geometria regulată
presupus creată de Andreas Lapicida. În plus, un astfel de model,
material sau în formă electronică, ar reprezenta un mijloc eficient
pentru explicitarea noii ipoteze referitoare la înclinaţia
pilaştrilor, înclinaţie care constituie un aspect cu valoare de
unicat pentru patrimoniul arhitectural din Transilvania. Bibliografie
selectivă Gernot
Nussbaechher - Aus Urkunden und Chroniken: Aus der Geschichte der Marktgemeinde
Meschen, vol. 2, Bucureşti, 1985 Erich
Waldemar Lingner (ed.) - Meschen. Ein Beitrag zu seiner Geschichte. Den Teilnehmem an das
Gustav-Adolf-Zwiegvereinfest am 19. Juli 1936 als Festgabe ueberreicht vom Evangelischen
Presbyterium A.B. in Meschen, Sibiu, 1936 Hermann
Fabini - Atlas
der siebenbuergisch-saechsischen Kirchenburgen und Dorfkirchen, Sibiu, 1999
Alida
Fabini, Hermann Fabini - Kirchenburgen in Siebenbuergen, Leipzig,
1985 Hermann
Fabini - Andreas
Lapicida - ein siebenbuergischer Steinmetz und Baumeister der Spaetgotik, In
Oesterreichische Zeitschrift fuer Kunst. und Denkmalpflege, XXXI, Viena,1977 Hanna Derer - Biserica
evanghelică fortificată din Moşna. judeţul Sibiu. Proiect
de conservare. restaurare. protejare şi punere în valoare. Studiu
preliminar de arhitectură, f.l., 1998. Daniela
Marcu - Biserica
evanghelică Moşna. iudeţul Sibiu. Cercetări
arheologice,f.1., f.a. NOTE: 1 Despre conceptele „unitate potenţială”, „substanţă
originară / originală”, „autenticitate”, „timp istoric” şi
„resursă culturală intrinsecă” în Hanna Derer, Evaluarea
patrimoniului arhitectural – studiu de caz: Bucureşti, Buletinul
Comisiei Monumentelor Istorice, nr. 1-2, 1995, Bucureşti, f.a. 2 Studiile de arhitectură şi investigaţiile arheologice
dedicate bisericii fortificate din Moşna / Meschen, judeţul Sibiu,
au fost efectuate în anii 1998 – 2000, sub conducerea dr.arh. Hanna Derer,
respectiv arhlg. Daniela Marcu. 3 Hermann Fabini - Atlas der Siebenbuergischen Kirchenburgen und
Dorfkirchen, vol.1, Sibiu, 1999, pag. 476 – 477. Ipoteza în cauză este
prezentată şi în alte lucrări, ca de exemplu Alida Fabini,
Hermann Fabini – Kirchenburgen in Siebenbuergen, Leipzig, 1985, prima din
cele citate reprezentând însă sursa cea mai recentă. 4 Această ipoteză a fost avansată de ing. Dan Ionescu,
autorul conceptului de consolidare elaborat în paralel cu studiul de
arhitectura şi investigaţiile arheologice menţionate la nota
2. 5 Hermann Fabini - Andreas Lapicida - ein siebenbuergischer Steinmetz und
Baumeister der Spaetgotik, în Oesterreichische Zeitschrift fuer Kunst und
Denkmalpflege, XXXI, Viena, 1977. 6 Hermann Fabini - Atlas der siebenbuergisch-saechsischen Kirchenburgen
und Dorfkirchen, vol. 1, Sibiu, 1999, pag. 476 - 477. 7 Gernot Nussbaecher - Aus der Geschichte der Marktgemeinde Meschen, in
Aus Urkunden und Chroniken, vol. 2, Bucureşti, 1985, pag. 80; Erich
Waldemar Lingner (ed.) - Meschen. Beitraege zu seiner Geschichte, Sibiu,
1936. 8 Investigaţia arheologică a pus în evidenţă şi
indicii referitoare la existenţa celui de-al treilea edificiu de cult,
dar cantitatea şi calitatea acestora este încă insuficientă
pentru definitivarea unor concluzii. Comunicare prezentată la A.R.A. 2 – aprilie 2001 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |