|
AMENAJAREA SITURILOR ARHEOLOGICE Alexandra Zbuchea I. Concepte SIT ARHEOLOGIC = vestigii arheologice situate suprateran,
subteran sau subacvatic, care cuprind: structuri, fundaţii,
construcţii, grupuri de clădiri, precum şi terenurile cu
potenţial arheologic reperat, instituit conform legii Patrimoniu arheologic = totalitatea ansamblurilor
şi elementelor arheologice descoperite întâmplător sau prin
săpături sistematice: situri arheologice ce se pot afla suprateran,
subteran sau subacvatic ce cuprind vestigii arheologice; monumente
arheologice ce sunt reprezentate de vestigii izolate ale trecutului; bunuri
mobile, obiecte sau urme ale activităţii umane. Amenajare turistică = un sistem recreativ
spaţial, constituit în urma planificării dezvoltării coordonate
a turismului într-o regiune, constituindu-se un ansamblu coerent, optim,
complex şi complet, urmărindu-se valorificarea durabilă a
resurselor specifice, în beneficiul turiştilor şi al
comunităţii locale. misiunea = o descriere detaliată şi
clară a scopului de durată care ghidează acţiunea unei
organizaţii, reflectând crezul, valorile, aspiraţiile şi
strategiile fundamentale II. Legislaţie: Ordonanţa privind
protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri
arheologice ca zone de interes naţional (nr.43/2000) Ordonanţa privind
protejarea patrimoniului cultural naţional (nr.68/1994) Dezvoltarea durabilă a
zonelor de interes arheologic prioritar este obiectiv de interes
naţional, iar protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului
arheologic din aceste zone constituie (…) cauza de utilitate publică. [Ordonanţa privind protecţia patrimoniului arheologic,
nr.43/2000, cap.V, art.19.1] III. Situl arheologic ca resursă
turistică - loc – extrem de important,
în competiţie directă cu alte atracţii turistice, pe care le
pot substitui şi/sau completa - grad de atractivitate –
depinde de valoarea cultural-istorică, gradul de amenajare -
beneficii – culturale, sociale, propagandă, relaxare,
activităţi cultural-artistice, sportive, recreative - responsabilităţi
educaţionale, morale şi etice - criterii de selectare:
valoarea arheologică şi culturală a sitului, potenţialul
sau în context istoric, spatial şi de ambient, amploarea altor resurse
cultural-artistice şi/sau turistice din zona etc. - participarea
localnicilor IV. Misiunea sitului arheologic De a duce la
cunoaşterea, înţelegerea şi conservarea trecutului istoric de
către generaţiile viitoare, având şi funcţii simbolice,
de fetiş al trecutului, mijloc de educare informal etc. Acest lucru se
realizează prin cercetare şi conservare, prin educare, exemplu
şi persuasiune, cu ajutorul sfaturilor experţilor şi cu
sprijinul financiar al celor interesaţi în primul rând de
imbogăţirea culturală a societăţii. Patrimoniul
arheologic nu are doar misiunea de a se face cunoscut şi înţeles;
el trebuie să ofere cadrul propice, scenariul care face posibil ca
vizitatorii să se descopere pe ei, dar şi pe celălalt (care
poate proveni din altă cultura sau poate fi “înaintaşul”). V. Obiectivele amenajarii siturilor
arheologice - obiective culturale: salvarea, restaurare
şi conservarea vestigiilor materiale şi conceptuale ale trecutului,
cercetare, dezvoltare patrimoniu arheologic, educaşie - obiective ştiinţifice: studierea în condiţii
optime a sitului - obiective socio-economice: creşterea
complexă a zonei, sporirea eficienţei economice şi sociale a
activităţii de turism, creşterea numărului de
turişti, oferirea de locuri de muncă etc. VI. Principiile amenajarii siturilor
arheologice - Princ.
integrării armonioase - Princ.
flexibilităţii sau al structurii evolutive - Princ.
cercetării ştiinţifice - Princ.
conservării - Princ.
retelelor interdependente - Princ.
funcţionării optime - Princ.
rentabilităţii directe şi indirecte - Princ. interactivităţii
VII. Amenajarea patrimoniului
arheologic CRITERII: valoare şi potential, context istoric,
spatial, ambient MODALITĂŢI - monument istoric - tip muzeu - parc arheologic FINANŢARE BENEFICIARI: situl arheologic, comunitatea locală,
turiştii, agenţii de turism implicaţi Bibliografie selectivă: Choay, Francoise, Alegoria
patrimoniului, Bucuresti:Simetria, 1998. Erdeli,George, Istrate, Ioan,
Amenajari turistice, Bucuresti: ed. Universitatii, 1996. Harrison, Richard (ed.) Manual
of Heritage Management, Oxford, 1994. Kotler, Kotler, Managementul
marketingului, Bucuresti:Teora, 1997. Medlik, S. (ed.), Managing
Tourism, Oxford, 1991. Minciu, Rodica, Economia
Turismului, Bucuresti:Uranus, 2000. Murphy, Peter E., Tourism
– A Community Approach, New York – London: Metheun, 1985. Olteanu, Valerica, Marketingul
serviciilor. Teorie si practica, Bucuresti:Uranus, 1999. Opris, Ioan, Transmuseographia,
Bucuresti: Oscar Print, 2000. ***Ordonanşa privind
protectia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice
ca zone de interes naţional, nr.43/2000. ***Ordonanţa privind
protejarea patrimoniului cultural naţional, nr.68/1994. Payne, Adrian, The Essence
of Services Marketing, New York – London – Toronto, 1993. Postelnicu, Gheorghe, Introducere
în teoria şi practica turismului, Cluj: Dacia, 1997. ***Protejarea
patrimoniului cultural naţional, Bucuresti, 1996. Selwyn, Tom, The Tourist
Image: Myths and Myth Making in Tourism, Chichester: John Wiley&Sons,
1996 Comunicare prezentată la A.R.A. 2 – aprilie 2001 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |