|
Conacul de la Popeşti-Leordeni.
ELEGANŢĂ APUSĂ, RUINĂ DEZOLANTĂ Cristina
Georgescu Motto: "E ca şi
cum nucleul post medieval s-ar fi diluat aici, pănă la stratul
vizibil al aparenţei, prezenţa sa pe cât de sesizantă, pe atât
de indisolubil topită în matricea clasică"1 La o distanţă de 15 km sud-est de
Bucureşti, pe un pinten de deal, între două ape, râul
Dâmboviţa şi balta Ochiul Boului (denumire din 1945),
odinioară înconjurat de pădurile seculare Cernica, Tânganu2,
Pantelimon şi Ciumernicu (astăzi aeroportul Popeşti) era
situat conacul Leurdenilor. Staţiunea a fost locuită încă din
preistorie, integrându-se între aşezările de aceeaşi
perioadă de la Glina3, Bobeşti-Bălaceanca, Tânganu,
Dudeşti, Văcăreşti. Acest tip de aşezare, pe culme,
a oferit populaţiilor din preistorie un loc uşor de apărat,
fiind tipic aşezărilor din acea perioadă. Acelaşi loc
utilizat pentru locuinţe şi apărare în Latčne este utilizat
mai târziu ca loc de construcţie a unui punct fortificat din veacul al
XVII-lea. Trebuie amintit că în jurul Bucureştilor exista un
dispozitiv de puncte întărite alcătuit din mănăstirile
fortificate de la Plumbuita, Căldăruşani,
Plătăreşti, Mărcuţa, Văcăreşti
şi Cotroceni4, la care se adaugă şi o serie de
rezidenţe, la rândul lor fortificate, printre care se poate număra
– după cum bănuia şi Nadejda Romalo5 - ansamblul de la Leurdeni. Până astăzi, ansamblul rezidenţial de la
Popeşti-Leordeni a atras atenţia câtorva erudiţi
pasionaţi de starea şi soarta monumentelor medievale şi
moderne din ţara noastră, şi anume Nadejda Gr. Romalo,
Ştefan Balş şi Nicolae Stoicescu6.
Contribuţiile lor sunt deosebit de importante prin faptul că se
bazau pe informaţii anterioare naţionalizării şi
schimbării destinaţiei funcţionale a conacului, aflat
astăzi în ruină. Istoricul proprietăţii şi al
proprietarilor. Moşia
Leurdeni sau Furduieşti, aşa cum era menţionată în
hrisoavele vremii (cea dintâi atestare - la 1 martie 1592 7) a
avut ca primi proprietari pe Băleni, familie din care provenea Udrea
Băleanu, unul dintre cei mai viteji căpitani ai lui Mihai Viteazul
8. După moartea lui Udrea vel
Armaş, sora lui, jupâniţa Grăjdana ot Leurdeani, adesea menţionată ca făcând danii
pentru mănăstiri şi iertând sătenii de dări, a
rămas moştenitoarea domeniului. În 1641, proprietar al Leordenilor
îl aflăm pe Badea Postelnicul Băleanu, care lasă la rândul
său moşia feciorilor vărului său Ivaşcu Vornicul
Băleanu, respectiv lui Gheorghe Clucerul şi Petre Paharnicul9.
Prin urmare, de-a lungul întregului secol al XVII-lea şi până la
jumătatea secolului al XVIII-lea, moşia Leordeni rămâne
proprietatea Bălenilor. La 1744, Ancuţa Băleanu se
căsătoreşte cu Radu Văcărescu, fiul lui Enache
Văcărescu, şi primeşte ca zestre “Moşia Leurdeni ot
Elhov, hotărâtă şi împietrită dupreste tot hotarul cu
pivniţa de piatră, după cum arată şi zapisele cele
vechi”10. După moartea Ancuţei şi a lui Radu
Văcărescu, Leurdenii sunt moşteniţi de fiul lor
Constantin Văcărescu, mare stolnic şi de soţia acestuia,
Safta Kretzulescu. Aceştia dau ca zestre moşia, fiicei lor Smaranda
Văcărescu, la căsătoria ei, la 25 martie 1796, cu Mihail
Manu, mare Vornic. Tot pe Mihail Manu îl regăsim la 1805 mare caimacam
al Craiovei, iar mai târziu membru al Căimăcămiei
Ţării Româneşti, calitate în care a reuşit să
preîntâmpine năvălirea în Bucureşti a armatei turceşti
trimisă să reprime mişcarea lui Tudor Vladimirescu şi a
Eteriei. Tratativele purtate de Căimăcămia munteană cu
comandanţii armatei turceşti s-au desfăşurat tocmai în reşedinţa
lui Manu de la Leordeni11. După moartea lui Mihail Manu care
a survenit în 1835, Leordeniul a fost moştenit de fiul acestuia, Nicu
Manu, mare Logofăt. In martie 1861, moşia a fost
achiziţionată prin licitaţie (contra 25000 de galbeni), de
către Enache Ghermani, bancher însurat cu o descendentă a neamului
Obrenovici. Până în 23 octombrie 1910 moşia rămâne în
proprietatea acestora, dată la care Efrem Ghermani o vinde12. Date referitoare
la starea conacului de la Leordeni şi la statutul proprietăţii
după această dată ne lipsesc. Probabil, conacul a continuat
să fie locuit de diferiţi proprietari, până după cel de
al doilea Război Mondial, când soarta proprietăţii a fost
pecetluită de politica de naţionalizare a nou instauratului regim. În anul 1955, ansamblul de la Popeşti-Leordeni a
fost declarat "monument cultural" (HCM/1955) sub denumirea de
"casă boierească, cu zidul înconjurător şi
parcul" şi a mai fost menţionat şi în planul de
activitate pe anul 1965 al Institului Proiect Bucureşti, pe baza
avizului CSCAS şi CSP, de Grigore Ionescu şi L. Vasilescu, ca
ansamblu compus din casă (conac) cu parter şi etaj,
biserică (paraclis), parc, şi împrejmuire de zidărie. Aceste
preocupări pentru ansamblul rezidenţial de la Leordeni nu se puteau
baza însă pe o studiere directă şi aprofundată a
edificiilor, deoarece acestea se aflau în perioada 1955-1975 în
administraţia Ministerului Afacerilor Interne, ca penitenciar şi
colonie de muncă înconjurată cu sârmă ghimpată şi
nevizitabilă. Este de la sine înţeles că, în aceste
condiţii, constatările referitoare la valenţele arhitectonice,
arheologice şi estetice nu puteau fi decât lipsite de
substanţă: “amplasarea în ansamblu a casei, S-E / Meşteri
autori: nu sunt. / Inscripţii: nu se cunosc./ Pictură: nu are./
Elemente sculpturale: nu sunt“ 13. Treptat, conacul şi incinta lui şi-au schimbat
funcţiunea: în 1965 ansamblul rămânea colonie de muncă dar
concomitent deservea şi o gospodărie agricolă de stat
(GOSTAT). In 1972 regăsim ansamblul ca aflându-se în folosinţa unei
întreprinderi agricole de stat (IAS), alături de care funcţiona
şi o secţie a penitenciarului Văcăreşti. În
această perioadă se execută diferite lucrări de amenajare
specifice necesităţilor noii funcţiuni: amplasarea de noi
instalaţii sanitare (conducte, cuve de baie, closete ş.a.),
instalaţii electrice şi de iluminat, precum şi diferite alte
reparaţii care au prejudiciat aspectul interior şi exterior al
monumentului14. Pentru stoparea unor astfel de intervenţii
neadecvate, Vasile Drăguţ a pledat în 1972 cauza monumentului,
declarându-l «cel mai valoros monument de acest fel aflat în sudul
capitalei», demers care s-a soldat doar cu propuneri de instalare aici a unei
secţii de bolnavi neuropsihici a spitalului Cula (1973)15.
După dezafectarea în 1975 a penitenciarului de la Leordeni, urmată
apoi (în 1982) şi de dezafectarea sediului IAS care funcţiona aici,
ansamblul a fost practic abandonat şi astfel condamnat ruinării, cu
atât mai mult cu cât cutremurul din 1977 afectase structura de
rezistenţă a clădirilor, iar Direcţia Monumentelor Istorice
fusese desfiinţată prin decizie perzidenţială. Soarta
ansamblului rezidenţial, ca şi a multor altor monumente de
arhitectură din România, a fost astfel definitiv pecetluită. In
absenţa unor foruri instituţionale care să intervină în favoarea
monumentelor pe cale de ruinare, singurele demersuri posibile erau cele
particulare. În 31 iulie 1980, memoriul redactat de Andrei Aricescu
atrăgea atenţia asupra stării deja avansate de degradare a
monumentului (fisuri de amploare ale zidurilor provocate de cutremur şi
demantelarea unor elemente de construţie - grinzi, planşee,
duşumea, cărămizi), iar în 1982 Petre Dache constata
dificultăţile găsirii unor soluţii administrative pentru
stoparea distrugerilor16. Imaginile păstrate în arhivele DMI
ilustrează faptul că încă în 1964 clădirea se afla în bună
stare de funcţionare (fig. 2-4). Dacă în 1980 acoperişul se
mai păstra încă în bună măsură dar ferestrele
şi uşile dispăruseră (fig. 5-6), şapte ani mai
târziu lemnăria dispăruse complet, iar zidurile începuseră
deja să se surpe (fig. 7). După schimbările politice din 1989-1990,
soarta ansamblului de la Leordeni nu a preocupat decât tot pe unii
particulari izolaţi, în special pe preotul paroh Ştefan Popa care a
trimis mai multe luări de poziţie adresate de curând
reînfiinţatei Direcţii a Monumentelor Istorice17.
Documentaţia în imagini realizată în ultimul deceniu ne
înfăţişază ruinarea deplină a elevaţiei şi
prăbuşirea bolţilor brâncoveneşti; practic, din elegantul
conac locuit în tihnă de ultimii săi proprietari particulari în
1945 (fig. 1), astăzi se mai păstrează doar fundaţiile
(fig. 8-12). Prezentarea ansamblului. Ansamblul arhitectonic al moşiei de la Leordeni se încadra în
tiparul de curte boierească întărită, bine precizat poate
încă din secolele al XV-lea şi al XVI-lea, care şi-a
păstrat caracteristicile de bază şi pe parcursul secolelor
următoare datorită, conservatorismului motivat de condiţiile
istorice ale timpului18. Curtea boierească, situată
într-o poziţie strategică, era formată dintr-o incintă
aproximativ patrulateră, uneori fortificată, cu turn de
apărare lângă poartă, în interiorul căreia se afla un
edificiu principal (conacul propriuzis, în acest caz, casa mare). Dependinţele, respectiv camerele pentru
slujitori şi grajdurile, biserica-paraclis şi parcul, încep în
cursul secolului al XVII-lea, să capete o importanţă
specială. Acest tip de ansamblu arhitectonic copia într-o oarecare
măsură alcătuirea unui ansamblu mănăstiresc, însă în această alcătuire
laică, edificiul cel mai important al ansamblului devenea conacul19. Cele mai vechi elemente
arhitecturale ale conacului – dependinţele din sud. Fiecare dintre proprietari trebuie să fi adus
modificări conacului, dar elucidarea detaliată a evoluţiei
constructive a monumentului ar fi necesitat un studiu arhitectonic-arheologic
particular care să aprofundeze demersul iniţiat acum mai bine de o
jumătate de secol de arhitectul Ştefan Balş20. Ambii autori care au acordat o atenţie
substanţială ansamblului rezidenţial de la Leordeni –
Ştefan Balş şi Nadejda Romalo - au sugerat existenţa unor
elemente arhitecturale mai timpurii (începutul sau mijlocul secolului al
XVII-lea) în infrastructura dependinţelor situate la sud de casa mare,
deasupra râpei bălţii Ochiul Boului. Nadejda Romalo presupunea
existenţa la Leordeni încă în timpul lui Mihai Viteazul sau Matei
Basarab, a unui “castel” similar probabil celui de la Brâncoveni:
„înălţând curtea din Brâncoveni, Matei Basarab, condus de ideile
timpului său, o ridică în felul unui castel, organizând pentru
apărare un bot de deal lung de 180 m”21. Justificarea
existenţei unui astfel de ”castel” rezidă pentru Nadejda Romalo în
zidurile înalte, masive cu contraforţi şi metereze cu turn de
pază şi poartă monumentală care mai păstra înca
urmele unei uşi din lemn de stejar ferecat şi pivniţa cea
mare, lungă de 52 m şi 8,40 m lărgime cu boltă în
jumătate de cilindru, aflată în linie cu zidul pe latura
sudică, subteranele boltite care se întretaie în toate direcţiile
pe sub curtea principală şi care duc de la casă în afara
incintei, trecând pe sub zidurile înconjurătoare22. La rândul său, întemeiându-se pe observaţii
privitoare la calitatea mortarului şi dimensiunile cărămizilor
din pivniţele dependinţelor de pe latura sudică a ansamblului,
Balş presupunea că "este posibil ca peste pivniţă
să fi fost pe vremuri o casă de locuit anterioară chiar casei
Bălenilor", cu alte cuvinte poate chiar anterioară secolului
al XVII-lea. Cu toate acestea, putem considera că indicii palpabile
pentru o datare atât de timpurie a clădirilor din ansamblul
rezidenţial de la Leordeni nu au fost îndeajuns precizate. Sistemul de boltire al pivniţei casei mari,
păstrat în ciuda reconstruirilor ulterioare, şi care cuprindea
patru calote semisferice, cu pandantivi cu descărcare pe un stâlp masiv
central de cărămidă în mijlocul încăperii, indică
recurgerea la sistemul constructiv brâncovenesc care se regăseşte
de exemplu la Potlogi, Mogoşoaia, Hurezi, Văcăreşti sau
Dudeşti23. Aceste analogii sugerează fie o refacere a
clădirii conacului la începutul secolului al XVIII-lea24,
fie, poate mai degrabă, întemeierea lui în epocă
brâncovenească. Trebuie precizat însă că nu numai sistemul de
boltire este comun palatelor amintite, ci însăşi amplasarea
siturilor pe malul mai înalt al unor ape sau heleştee, şi mai ales
modul de organizare a ansamblurilor rezidenţiale : palatul inclus
într-o vastă incintă rectangulară cu dependinţe, cu
biserica-paraclis la exterior25. Reconstruirea Manu
de la începutul secolului al XIX-lea. Casa mare. Conacul a fost
reconstruit în prima jumătate a secolului al XIX-lea sub îndrumarea
proprietarilor de atunci, Mihail şi Smaranda Manu. Clădirea,
aşa cum se păstra încă în anii 1945-1960, avea o
compoziţie simetrică, planul dreptunghiular cu axă de simetrie
subliniată de două decroşuri ample la nord, care cuprinde
clădirea principală si altul la sud26. Casa a fost reconstruită peste pivniţa
boltită, de epocă brâncovenească, ca o «extindere a trecutului
asupra prezentului»27, nucleu ce a fost inclus în clădirea
cea nouă. Planimetria, aşa cum a fost reorganizată la
iniţiativa familiei Manu, ilustrează respectarea, dar şi
dezvoltarea traseului rectangular al fundaţiilor brâncoveneşti, în
jurul cărora s-au adăugat pe laturile de nord, vest şi est
aripile edificiului nou. Noile spaţieri ale parterului au fost ingenios
armonizate cu cele vechi: parterul era compartimentat în încăperi pentru
servitori, o odaie de baie cu pardoseală din lespezi de piatră cu
un sistem de încălzire integrat în pardoseală (în felul băilor
turceşti) şi o cameră mare în colţul de sud-vest, toate
aflate în dreapta şi în stânga vechii pivniţe în demisol28.
Etajul a fost organizat prin dispunerea a două mari saloane, la nord
şi la sud, intercalând hall-ul central, în timp ce la est şi la
vest s-au amenajat camere de locuit (dormitoare). Intrarea în casă se
facea în axul clădirii, prin porticul decroşului de nord,
prevăzut cu patru arcade frontale, în plin cintru, lateral cu un arc
larg în “mâner de coş” care dublau bolta porticului, prevăzut cu
penetraţii în dreptul arcadelor frontale şi în dreptul uşii
şi ferestrelor din portic. Acest tip de portic şi tavanele cu
muchii rotunjite, erau derivate din arhitectura eclectică
occidentală a secolului al XIX-lea. Astfel, renunţându-se la
funcţiunea defensivă anterioară, clădirea a fost transformată
într-o reşedinţă de vară. Aspectul conacului aşa cum
a fost documentat de către Ştefan Balş şi cum a
supravieţuit până în cel de al treilea sfert al secolului al XX-lea
corespunde refacerii Manu, care şi-a pus amprenta în mod decisiv asupra
întregii elevaţii. Faţadele conacului reconstruit de familia Manu,
realizate din cărămidă tencuită, erau împărţite
în două registre orizontale printr-un brâu-cornişă ce
înconjura edificiul, echilibrând şi legând diferitele părţi
componente. Decorul faţadelor conferea edificiului un aspect de
sobrietate specifică stilului neoclasic italian, exprimată prin
alternanţa suprafeţelor apareiate aplicate pe pilaştrii de la
colţurile clădirii şi pe registrele decroşurilor, cu suprafeţele
tratate simplu, fără apareiaj. Ferestrele mari, amplasate pe toate
laturile clădirii, ritmau faţadele devenind, ele însele, elemente
decorative şi deschideau interioarele conacului spre parc şi
grădină, făcându-l să semene cu un pavilion de vară,
destinat contemplaţiei: "spiritul îşi are peisajele lui, a
căror contemplare nu-i este lăsată decât o vreme"29. Zidurile parterului au păstrat masivitatea
fundaţiilor brâncoveneşti (zidul parterului avea grosimea de 0,70
m), în timp ce zidurile etajului erau mai subţiri, respectiv de 0,56 m.
Planşeele erau susţinute de grinzi masive din lemn, sistem care a
înlocuit vechiul sistem de bolţi de cărămidă.
Clădirea avea un sistem de acoperire în pantă, cu
şindrilă (abia în 1945 şindrila a fost înlocuită cu
tablă) şi streşini sprijinite pe căpriori. În arhitectura interioară, se relua probabil
aceiaşi atmosferă de sobrietate agreabilă, a neoclasicismului
italian30. Din păcate, starea actuală a monumentului nu
permite o prezentare a sistemului de ornamentare a interioarelor, iar
preocupările sumar realizate în cursul secolului al XX-lea
zădărnicesc şi ele un asemenea demers. Parcul. Probabil tot la iniţiativa lui Mihail şi a
Smarandei Manu a fost amenajat (sau poate reamenajat?) şi ambientul
monumentului, respectiv parcul care se deschidea înaintea faţadei principale
(de nord). Parcul astăzi a dispărut, iar date despre modul său
de organizare nu ne-au parvenit, dar putem bănui – cel puţin pe
baza planului de ansamblu oferit de Ştefan Balş31 -
că amenajarea din jurul conacului de la Leordeni se înscria în moda peisajeră
a începutului şi mijlocului de secol XIX: "… grădinile nu mai
sunt simple livezi sau grădiniţe de flori în preajma caselor, ci se
pune problema valorificării peisajului înconjurător, adoptării
unui traseu oarecum compus care rezolvă încrucişările aleilor…"32.
Modernizarea conacului şi a ambientului său nu a afectat vechiul
zid de incintă, singurul element arhitectural vizibil care mai amintea
de sistemul de apărare medieval. Biserica. Biserica ansamblului rezidenţial de la Leurdeni
a fost ridicată tot de marele vornic Mihail Manu, ca paraclis al
familiei. Construcţia era definitivată în septembrie 1808,
dată inscripţionată pe piatra pisaniei. La jumătatea
secolului al XIX-lea, biserica a fost donată satului Popeşti-Leordeni,
împreună cu terenul aferent, folosit ulterior ca cimitir33.
Cel puţin până la mijocul secolului al XIX-lea, atâta timp cât
biserica a funcţionat ca paraclis, este de presupus că aici au fost
îngropaţi membri ai familiei marelui vornic. Şi astăzi, în
preajma zidului de incintă al paraclisului şi la est de altar se
disting, năpădite de iarbă, o sumedenie de semne de mormânt
(lespezi sau cruci), inscripţionate cu caractere chirilice. Planul bisericii, era un plan treflat foarte larg,
care-i amintea lui Nicolae Stoicescu
de planul bisericii mănăstirii Cozia34.
Faţadele bisericii au fost tratate în acelaşi stil neoclasic în
care au fost tratate şi faţadele conacului. La această
înfătişare neoclasică care au fost adăugate elemente
ornamentale exterioare aparţinând secolui al XVIII-lea: portalul de
piatră sculptată, probabil preluat dintr-o construcţie
anterioară35, fie preluat de la vreun alt paraclis aflat în
ruină ce se găsea în preajmă ( probabil biserica “de
piatră” a fostului sat Cula, fost Furduieşti reparat în 1731 de
marele logofăt Manolache Lambrino, soţul domniţei
Bălaşa, biserică figurând pe hărţile austriece de la
1790-1791, dar care era inexistentă în catagrafia de la 1810 în care
este trecută în schimb biserica Leurdeni)36. Probabil că şi celelalte obiecte de cult,
iconostasul, baldachinul de asupra pristolului în altar şi mobilierul
compus dintr-un jilţ arhieresc, un amvon şi un tetrapod au fost
preluate în acelaşi mod toate aceste formând un cadru unitar prin
ornamentică, tehnică şi culoare (relief aurit pe fond
roşu şi albastru vineţiu). Totuşi aceste piese ar fi
putut să fi fost comandate unui atelier în care se mai lucra în stilul
nu foarte îndepărtat al secolului al XVIII-lea. Această
ipoteză ar putea fi validată prin faptul ca, de exemplu,
iconostasul bisericii Pantelimon (cu care iconostasul Manu prezintă similitudini) a fost comandat în 1735,
odată cu începerea zidirii bisericii Pantelimon. O perioadă de 65
de ani, într-un mediu atât de conservator cum era cel al meşterilor
lemnari şi zugravilor de icoane ce lucrau pentru biserici nu putea
să aducă schimbări stilistice şi decorative majore. La interior, biserica, a fost împodobită cu
pictură murală, realizată de zugravul Mincu (inscripţie
în proscomidie, 8 mai 1810), iar portretele ctitorilor au fost
încredinţate „zografului de supţire”, Nicolae Polcovnicu37
care a definitivat tabloul votiv la 32 octombrie 1825 (dată
inscripţionată de către pictor). Eclectismul acelui timp, cel
puţin din punct de vedere artistic se reflectă până şi în
tabloul votiv în care se îmbină atât în portretele cât şi în
veşmintele familiei Manu, stilul nou, de factură occidentală
cu stilul şi tehnicile tradiţionale. Noutatea tehnică
adusă de zugravul Nicolae Polcovnicul în cazul tabloului votiv constă
în executarea picturii în tehnica picturii în “oloi” (ulei). Concluzii privind
ansamblul rezidenţial Leordeni. Ansamblul
arhiteconic de la Leordeni, aşa cum a fost definitivat în vremea
familiei Manu, reflecta, prin fiecare din părţile sale componente,
viziunea unei epoci de tranziţie, în care elementele traditionale au
fost îmbinate cu elemente noi, de factură occidentală.
Soluţiile practicate au condus la cristalizarea unui eclectism tehnic
şi stilistic rafinat, definitoriu pentru tendinţele arhitecturale
şi estetice din Principate la începutul secolului al XIX-lea. Încheiere. În anul 2000, cu
ocazia întocmirii documentaţiei necesare unei lucrări de semestru,
împreună cu doi colegi de an (Cristina Serendan şi Robert
Cîrciumaru) am vizitat nu numai biserica din Popeşti-Leordeni, asupra
căreia trebuia să efectuăm un studiu de caz, ci şi
ruinele a ceea ce altă dată forma un elegant conac. Era imposibil
de trecut cu vederea faptul că în partea de est a curţii bisericii
se afla încă un zid de cărămidă părăginit,
dincolo de care se distingeau nişte movile acoperite de iarbă,
printre care erau aruncate fel de fel de resturi menajere. Coborând treptele
cimitirului în pantă, am observat că zidul înconjurător, în
stare de ruină, este susţinut de contraforţi şi înconjură
acest bot de deal. Impresionaţi de priveliştea dezolantă, am
executat câteva imagini fotografice ale locului. Timpul nu a estompat
impresiile de atunci care m-au determinat mai târziu să întreprind
demersul de faţă. Am constatat cu surprindere că pentru
stoparea distrugerii acestui monument perfect funcţionabil în 1945 nu
s-a întreprins nimic concret, mai bine de cinci decenii. Nimic nu justifică nepăsarea faţă
de starea actuală a acestui monument, uitat într-un peisaj dezolant,
lipsit de vegetaţia de odinioară, mărginit la vest de marea
groapă de gunoi de la Glina şi, mai la sud de o groapă cu
reziduuri de la abatorul din vecinătate38. Ambientul
actual împlineşte parcă
imaginea pe care Dante a zugrăvit-o pentru porţile Infernului.
Starea actuală a ansamplului rezidenţial de la Leordeni, un sit atât
de încărcat de istorie, de tradiţii artistice şi arhitecturale
nu este decât expresia indiferenţei şi lipsei totale de respect
pentru valorile patrimoniului cultural naţional. Să fi adoptat oare
forurile responsabile şi de această dată atitudinea lui Pilat
din Pont? Un prim demers benefic – fie el şi numai
birocratic – ar fi elucidarea şi soluţionarea situaţiei
juridice a terenului, în prezent neclarificată. Un simplu viciu de
statut juridic pare să stea la baza lipsei de preocupare pentru
conservarea a ceea ce s-a mai păstrat din clădirile care
altădată formau ansamblul rezidenţial Leurdeni39.
Dacă ar exista un minim de interes pentru aceasta şi somnul
raţiunii nu va învălui definitiv factorii responsabili şi
decizionali care au în atribuţii patrimoniul naţional, această
zonă ar putea fi declarată ca sit
protejat, s-ar putea degaja zona de resturile menajere ce riscă
să-l acopere, s-ar putea demara săpături arheologice cu scopul
de a clarifica etapele constructive ale edificiilor care compuneau ansamblul.
Consolidarea părţilor de zidărie existentă şi nu în
ultimul rând, educarea civică în sensul respectării acestei zone
protejate ar putea fi conjugate într-un efort de conservare a sitului. Lista
ilustraţiilor Fig. 1. Casa Manu în 1945 - după Romalo N. 1945,
p.59, fig. 5. Fig. 2. Zidul de împrejmuire al laturii de sud, 1964 -
fotografie din fişa de monument redactată în 1964 arhivele
Institutul Naţional al Monumentelor Istorice (în continuare INMI). Fig. 3. Casa Manu în 1964, vedere dinspre sud-est –
fotografie din fişa de monument redactată în 1964, arhivele INMI. Fig. 4. Casa Manu în 1964, vedere dinspre nord-est –
fotografie din fişa de monument redactată în 1964, arhivele INMI. Fig. 5. Casa Manu în 1980, vedere dinspre vest –
fotografie din fondul arhivistic al DMI, cu nr.7260, arhivele INMI. Fig. 6. Casa Manu în 1980, vedere dinspre est –
fotografie din fondul arhivistic al DMI, cu nr. 7260, arhivele INMI. Fig. 7. Casa Manu în 1987, vedere dinspre vest –
fotografie Radu Harhoiu. Fig. 8. Casa Manu în 1995, vedere dinspre vest –
fotografie din dosarul de corespondenţă pe 1995, executată de
preotul paroh Ştefan Popa, arhivele INMI. Fig. 9. Casa Manu în 1995, ruinele pivniţei –
fotografie din dosarul de corespondenţă pe 1995, executată de
preotul paroh Ştefan Popa, arhivele INMI. Fig. 10. Casa Manu în 1995, vedere dinspre sud –
fotografie din dosarul de corespondenţă pe 1995, executată de
preotul paroh Ştefan Popa, arhivele INMI. Fig. 11. Casa Manu în 2000, ruinele pivniţei –
fotografie Robert Cîrciumaru. Fig. 12. Casa Manu în 2000, ruinele pivniţei –
fotografie Robert Cîrciumaru. Literatura
citată în text Asunto R. 1988 - Rosario Asunto, Scrieri despre
artă, filosofia grădinii şi filosofia în grădină.
Bucureşti, Ed. Meridiane, 1988. Balş Şt.
1945 - Ştefan Balş, Casa din Leordeni. Buletinul Comisiunii Monumentelor
Istorice, anul XXXVIII, fasc. 123-126, Ianuarie-decemvrie 1945, 64-76. Cornea A. 1980 - Andrei Cornea, Primitivii
picturii româneşti moderne. Bucureşti, Ed. Meridiane, 1980. Drăghiceanu
V. - Virgil Drăghiceanu, Curţile domneşti brâncoveneşti:
curţi şi conace fărâmate. Buletinul Comisiunii Monumentelor
Istorice, anul IV, nr. 14, 1911, 49-118. Giurescu C. C. - Constantin C.
Giurescu, Istoria Bucureştilor. Bucureşti 1979. Ghica I. - Ion Ghica, Scrieri
Economice. Bucureşti 1937, vol. II. 1979. Grecianu Şt.
1913 - Ştefan Grecianu, Genealogiile documentate ale familiilor
boiereşti. Bucureşti 1913, vol. I. Harhoiu D. 2001 - Dana Harhoiu, Bucureşti,
un oraş între Orient şi Occident. Bucharest, a City between Orient
and Occident. Bucureşti 2001. Ionescu G. 1982 - Grigore Ionescu, Arhitectura pe
teritoriul României de-a lungul veacurilor. Bucureşti 1982. Ispir M. 1984 - Mihai Ispir, Clasicismul în
arta românească. Bucureşti, ed. Meridiane, 1984. Marcus R.
1958 - Rică Marcus, Parcuri şi grădini în România.
Bucureşti 1958. Nicolescu C. 1979
- Corina Nicolescu, Case, conace şi palate vechi româneşti.
Bucureşti, Ed. Meridiane, 1979. Rosetti D. V. 1934
- Dinu V. Rosetti, Câteva şezări şi locuinţe preistorice
din preajma Bucureştilor. Buletinul Societăţii
Istorico-Arheologice Bucureştii Vechi I-V, 1930-1934 (1934), 165-178. Romalo N. 1945 - Nadejda Gr. Romalo, Leordeni.
Buletinul Comisiunii Monumentelor Istorice, anul XXXVIII, fasc. 123-126,
Ianuarie-decemvrie 1945, 54-63. Panaitescu P. P.
1964 - Petre P. Panaitescu, Moldova şi Ţara Românească în ultimele
decenii ale secolului al XVII-lea şi la începutul secolului al
XVIII-lea. În A. Oţetea, D. Prodan, M. Berza, Istoria României. Vol.
III, 1964, 175-210. Săvescu C.
1929 - Cornelia Săvescu, Biserica Tânganu. Buletinul Comisiunii Monumentelor
Istorice XXII, 61, 1929, 106-111. Stoicescu N. 1961
- Nicolae Stoicescu, Repertoriul bibliografic al monumentelor feudale din
Bucureşti. Bucureşti 1961. Vârtosu I. 1938 - Ion Vârtosu,
Aşezăminte brâncoveneşti. Bucureşti 1938. NOTE: 1 Ispir M. 1984, p.
83-84. 2 Săvescu C.
1921, p.106. 3 Rosetti D. V.
1934, p.171 4 Potrivit lui Ghica I. 1937,
p. 32, aceste mănăstiri formau “o semilună de punturi
întărite despre răsărit şi miazăzi, legându-se toate
cu cetatea Curtea Veche”. Ilustrarea distribuţiei spaţiale a acestor ansambluri la Harhoiu D. 2001, p. 23, pl. 5. 5 Romalo N. 1945,
p. 55 : "să fi făcut şi Leordenii parte din
acest dispozitiv de apărare ?". 6 Romalo N. 1945,
Balş Şt. 1945 şi Stoicescu N. 1961 7 Giurescu C. C.
1979, p. 213. 8 Probabil,
moşia a dat numele uneia dintre familiile de boieri munteni ai
cărei membrii aveau să joace un important rol politic. De exemplu,
în veacul al XVII-lea, vornicul Stroe Leurdeanu s-a distins ca reprezentant
de frunte al grupării anticantacuzine (1655-1672); înfrânt în
luptele pentru domnie s-a călugărit. Panaitescu P. P. 1964, 200. 9 Grecianu Şt.
1913, p. 263. 10 Grecianu Şt.
1913. p.323. 11 La fel, cu câteva
luni mai devreme, Vladimirescu îi asigurase şederea şi negociase cu
Alexandru Ipsilanti în palatul Ghica din Colentina. 12 Romalo N. 1945,
p. 63. 13 Extras din
fişa monumentului din 1964, completată de arh. Davidescu Ion, arhitect
proiectant principal în cadrul DSAPC - Bucureşti. Fişa este
însoţită de trei fotografii. Avizul CSCAS şi CSP din 1965 a
fost adăugat ca act adiţional la fişa monumentului din 1964. 14 Extras din fondul
arhivei DMI, dosar nr. 7260. 15 Extras din fondul
arhivei DMI, dosar nr. 7260. 16 În general astfel
de demersuri s-au împotmolit în ierarhiile birocratice ale acelui timp (de
exemplu, adresele OPCN-MB către Consiliului Popular al Comunei
Popeşti Leordeni, nr. 3736 / 2.VIII.1980, nr.1586 / 29.III.1982): «Din
februarie anul curent supravegherea monumentului a fost
încredinţată unui paznic. În privinţa găsirii unui
destinatar am fost informaţi că pe plan local nu poate fi
găsit un beneficiar capabil să susţină efortul impus de
readucerea monumentului în starea sa iniţială». Citat din memoriul
întocmit de Dr. Prof. Petre Dache, registratura CCES nr. 6109 din 3 aprilie
1982. Extras din fondul arhivei DMI, dosar nr. 7260. 17 Adresele
redactate (nr.24 din 5 iunie şi 11 iulie 1995) de preotul paroh
Ştefan Popa, bogat ilustrate, însoţite de un memoriu în care
prezenta starea de degradare a monumentului după 1989 precum şi
unele propuneri de conservare şi punere în valoare a ansamblului, chiar
şi o propunere de finanţare (documentele pot fi consultate în
cadrul arhivei Institutului Naţional al Monumentelor Istorice la
corespondenţa din anul 1995), s-au soldat numai cu redactarea de
către DMI a unui răspuns în care punea problema clarificării
regimului juridic al ansamblului fără de care nu se putea interveni
legal şi autoriza totuşi unele lucrări “la împrejmuirea
bisericii şi a cimitirului, prin plombarea zidului existent” . 18 Nicolescu C. 1979, p. 43. 19 Nicolescu C. 1979, p. 43-58. 20 Balş
Şt. 1945, p. 69. 21 Drăghiceanu
V. 1911, p. 66. 22 Romalo N. 1945,
p. 54-55. 23 Balş
Şt. 1945, p. 64, nt. 1. 24 În acest caz am
putea presupune o datare a întemeierii în epoca lui Matei Basarab. 25 În acest sens,
Ionescu G. 1982, 408-409; tot acolo (fig. 253), de exemplu, planul general al
ansamblului de la Potlogi, precum şi sistemul de boltire al
pivniţelor palatului. 26 Stoicescu N.
1961, p.71-72. 27 Asunto R. 1988,
p. 48. 28 Balş
Şt. 1945, p. 67-69, fig. 7-8, secţiuni desenate şi explicate
de arhitect. 29 Marcel Proust, A la recherche du temps perdu. 30 Stoicescu N.
1961, p. 72. 31 Balş
Şt. 1945, 65, fig. 1. In planul lui Balş se disting la nord de
conac două alei în pantă descriind un traseu în formă de romb
cu grupuri de trepte monumentale la colţuri. 32 Marcus R. 1958,
p. 51; v. şi p. 48-49: "… gustul epocii pentru parcuri cu caracter
peisager îşi găseşte ecoul şi pe plaiurile noastre.
Desigur nu se poate vorbi de un curent sau de manifestări tipice ale
stilului aici, însă păstrând proporţiile şi după
posibilităţi, se adoptă noutăţile şi în acest
domeniu ". Pentru amenajări peisajere la mijlocul secolului al
XIX-lea în Bucureşti, Harhoiu D. 2001, p. 68-69. 33 Informaţie
preluată din adresele redactate de preotul paroh Ştefan Popa, v.
arhiva Institutului Naţional al Monumentelor Istorice,
corespondenţa din anul 1995. 34 Stoicescu N.,
1961, p. 257. Trebuie însă precizat că simpla asemănare
planimetrică dintre ce două monumente sugerează numai apelul
la proporţii arhitecturale similare, fără a avea şi o
relevanţă cronologică. In prezent, nu dispunem de indicii care
să pledeze pentru existenţa unui edificiu de cult mai vechi, sub
fundaţiile paraclisului ctitorit de Mihail Manu în 1808. Ca şi în
cazul casei mari, numai cercetări arheologice ar putea elucida o
asemenea presupunere şi anume existenţa unui edificiu mai vechi,
nemenţionat în documente. 35 Ce e drept, în documente nu
este menţionată o biserica mai timpurie pe acest amplasament.
Verificarea ipotezei existenţei unui lăcăş de cult mai
vechi ar presupune o investigare arheologică a bisericii Manu. Un
asemenea demers s-ar fi putut efectua eventual cu
ocazia reconstruirii bisericii puternic afectată de cutremurul din
martie 1977. 36 Vârtosu I.
1938, p. 337. 37 Cornea A. 1980,
52. 38 Fără a
devia discursul de la subiectul istorico-arhitectural, trebuie să
precizăm că situl de la Popeşti –Leordeni constituie şi o
problemă de factură ecologică, prin climatul insalubru datorat
deşeurilor deversate aici. 39 Vezi supra nt.
17. Comunicare prezentată la A.R.A. 3 – aprilie 2002 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |