|
A fi sau a nu fi ... ruină. Bucureşti, strada Demetru Ion Dobrescu
numărul 5 Hanna
Derer În ciuda siguranţei conferite de către
numeroasele documente ştiinţifice şi politico-administrative
existente, începând cu Carta de la Venezia (1964) şi încheind cu
Convenţia Europeană pentru Protecţia Patrimoniului Arheologic
(La Valetta, 1992), demersul dedicat imobilului situat la numărul 5, pe
strada Demetru Ion Dobrescu din Bucureşti, a debutat într-un mod
puţin încurajator şi care poate fi formulat corect şi sugestiv
prin parafrazarea unui titlu de coloană din Academia Caţavecu:
„Avem ... o ruină. Cum procedăm?“. Departe de a pretinde că a
găsit un răspuns, studiul de caz prezentat în continuare
doreşte să sublinieze, dimpotrivă, că, fără a
fi retorică, întrebarea în cauză suportă, deocamdată, mai
degrabă o soluţie de tip filozofic decât una de tip teoretic. Din
acest punct de vedere, identificarea soluţiei, care poate fi
formulată, corect şi sugestiv, prin „A fi sau a nu fi ...
ruină. Aceasta-i întrebarea.“ este, în exclusivitate, meritul
clădirii din strada Demetru Ion Dobrescu numărul 5 (imag.1). „Vestigii“ şi „ruine modeste“ - lexicologie şi
teoria conservării patrimoniului cultural Deşi definiţiile cuprinse în
dicţionarele explicative ale diferitelor limbi1 nu se
referă în mod explicit la utilizare, sensurile larg acceptate în
limbajul cotidian pentru termenul „ruină“ sugerează în cele mai
multe cazuri absenţa sau cel puţin diminuarea drastică a
capacităţii de funcţionare. Această nuanţă
semantică implicită devine însă esenţială când
cuvântul se referă în mod concret2 la edificii, ansambluri de
clădiri sau la porţiuni de aşezări - pentru care
pierderea integrităţii fizice înseamnă întotdeauna şi
pierderea sau reducerea utilităţii. Teoria contemporană a conservării
patrimoniului cultural disimuleaza şi ea problema funcţiunii: „Un
sit în ruină poate fi definit ca o construcţie care şi-a
pierdut forma şi substanţa originale în aşa măsură,
încât unitatea potenţială şi forma structurală sunt de
asemeni pierdute.“3 Cu toate acestea, o ruină se poate
constitui ca „ ... mărturie a unei civilizaţii, a unei
evoluţii semnificative sau a unui eveniment istoric“4, deci
poate întruni calităţile unui monument istoric. Dar astfel de ruine
compensează absenţa unei utilităţi precise prin aura
conferită de evenimentele tragice care le-au adus în această stare
şi prin demnitatea câştigată în timpul istoric de la
civilizaţiile ulterioare, impresionate de destinul predecesorilor. Cu
alte cuvinte, astfel de ruine sunt ridicate la rangul de „vestigiu“ -
„Urmă din trecut; rămăşiţă a ceva vechi,
dispărut demult (şi care prezintă o importanţă
documentară, culturală etc.)“5 - iar atitudinea
corectă faţă de „vestigii“, atitudine definită încă
din anul 1964, prin Carta de la Venezia6, este aceea ale
cărei scopuri esenţiale sunt prezervarea substanţei istorice
şi expunerea ei pentru publicul larg. Destinate deci predominant
„funcţiunilor“ educative „vestigiile“ suporta numai în cazuri
excepţionale alte tipuri de intervenţii decât conservarea sau alte
funcţiuni pentru că „ ... relaţia ... cu contextul social
şi economic contemporan poate surclasa valorile culturale ...“7. Există însă şi un alt tip de ruine decât
cele ridicate la rang de „vestigii“: până de curând edificii în stare de
funcţiune, afectate de evenimente puţin spectaculoase sau
nesemnificative, amplasate în mijlocul unor aşezări vii, acestea
sunt percepute ca prezenţe nocive, economic şi urbanistic.
Deşi deseori valoarea lor culturală este (încă) evidentă,
chiar şi în ciuda stării fizice precare, aceste ruine nu se
bucură de aura specifică „vestigiilor“: sunt prea „tinere“ ca
ruine, amintirea lor ca obiecte utilizate este prea proaspătă
şi aspectul lor prea supărător. Pentru societatea
contemporană ele nu mai sunt „imobile“ solide, ci subiecte labile ale
unor dispute inevitabile în economia de piaţă. Unele au fost clasate
înainte să fi devenit ruine, altele după - în speranţa că
protecţia de natură juridică va împiedica dispariţia lor
totală şi că, mai devreme sau mai târziu (dar nu prea târziu),
se vor găsi resurse financiare şi pentru recuperarea lor. Sunt
„ruine modeste“. Punctul de vedere semiotic De fapt, societatea contemporană respinge aceste
„ruine modeste“. Majoritatea dintre ele ar fi putut redeveni, fără
efort şi fără pierderi importante de substanţă
originală, edificiile care au fost - dacă ar fi fost restaurate la
scurt timp după incidentele care le-au privat de capacitatea de a
funcţiona. În realitate, ele au fost complet abandonate şi
lăsate pradă diverşilor spoliatori. Astfel degradarea
fizică a avansat până la limita de la care întrebarea „De ce sunt
protejate prin lege?“ devine (paradoxal?) o întrebare justificată.
Substanţa originală s-a pierdut (definitiv) în măsură
covârşitoare şi, cel puţin aparent, unitatea
potenţială a resursei culturale nu poate fi refăcută nici
cu ajutorul documentaţiei istorice, adeseori incompletă la rândul
ei. În plus, principiile consemnate prin Carta de la Venezia interzic
reconstituirea8 - căci din punct de vedere fizic, astfel de
clădiri sunt, totuşi, ruine. Pe scurt, în astfel de cazuri,
specialiştii pregătiţi să identifice resursa
culturală şi valorile de utilizare contemporană ale acesteia
pentru a fundamenta intervenţiile dedicate conservării şi
restaurării se găsesc de fapt în situaţia de a pleda pentru
declasarea unor astfel de edificii. În aceste condiţii devine evident că teoria
proprie conservării patrimoniului cultural este incapabilă de a
oferi soluţia necesară pentru abordarea în practică a
monumentelor istorice aflate în situaţia de „ruină modestă“
şi că, deci, trebuie să apeleze la colaborarea cu alte domenii
ştiinţifice astfel încât paradoxul acestui tip de clădire
să fie rezolvat altfel decât prin declasare şi dispariţie. În căutarea acestor alte domenii
ştiinţifice, se dovedeşte utilă în primul rând o definire
mai exactă a „ruinei modeste“ cu scopul de a identifica de fapt gradul
în care au fost afectate atributele specifice resursei culturale
materializate prin mijloace arhitecturale. Din acest punct de vedere, „ruina
modestă“ este, în primul rând, o clădire care a pierdut, definitiv,
o parte importantă a substanţei originale. În consecinţă,
a fost afectată autenticitatea obiectului în cauză şi, în
plus, au fost reduse drastic posibilităţile de refacere a
unităţii sale potenţiale. Pe de altă parte, dintre
valorile asociate resurselor culturale, cele de utilizare contemporană
sunt anulate de către starea fizică precară. În
consecinţă, singurele valori a căror prezenţă poate
fi identificată într-o astfel de clădire sunt cele culturale.
Dintre acestea, cele de raritate sunt excluse - prezenţa lor ar conferi
automat edificiului statutul de „vestigiu“ - iar valorile artistice şi
tehnice relative sunt la rândul lor subminate prin pierderea de
substanţă originală. În consecinţă, singurul tip de
valori care se pot menţine într-o „ruină modestă“ sunt cele de
identitate culturală. Dintre toate tipurile de valori culturale, cele de
identitate culturală sunt însă cele grevate de un grad ridicat de
subiectivitate deoarece recunoaşterea lor nu se bazează pe
investigaţiile de specialitate (de tip statistic sau de tipul analizelor
comparative), ci pe acceptarea lor de către societatea
contemporană, deci de acea societatea care, cel puţin în prezent,
respinge „ruinele modeste“. Este deci cu atât mai dificil pentru specialist
să găsească în cazul acestora argumentele necesare pentru a
susţine necesitatea conservării şi restaurării lor. O ieşire din acest impas îl poate oferi abordarea
semiotică a problemei. În termenii acestei ştiinţe, valorile
de identitate culturală nu reprezintă altceva decât un semnificat
şi „ruina modestă“ devine un semnificant ştirbit. Astfel, spre
deosebire de studiul pur de conservare a patrimoniului cultural, perspectiva
semiotică acordă valorilor de identitate culturală o
importanţă echivalentă cu cea acordată edificiului, ceea
ce generează necesitatea unei cercetări aprofundate a
semnificatului şi deci posibilitatea de a identifica argumente solide
pentru conservarea şi restaurarea semnificantului. În plus, abordarea
semiotică obligă la definirea exactă a gradului în care
semnificantul, deşi ştirbit - „ruina modestă“ - este apt
să îndeplinească această funcţiune. Semnificat şi semnificant - cazul imobilului de la
nr. 5 de pe strada Dem. I. Dobrescu Ceea ce a mai rămas din clădirea aflată
la numărul 5 de pe strada Demetru Ion Dobrescu din Bucureşti 9
constituie un caz tipic de „ruină modestă“. Substanţa
originală şi deci autenticitatea s-au pierdut în mare
măsură în urma „evenimentelor“ petrecute în luna decembrie a anului
1989 dar şi în urma dezinteresului manifestat de către
administraţia publică locală (şi centrală?) în anii
următori. Aspectul actual al acestui edificiu situat într-unul din polii
politici şi culturali ai capitalei se află în dezacord evident cu
statutul menţionat al zonei şi, în plus, afectează imaginea
celorlalte monumente istorice aflate aici (imag. 2). În faţa acestei situaţii, studiul de
arhitectură şi de evoluţie istorică elaborat pentru
fundamentarea proiectului de arhitectură a adoptat perspectiva
semiotică. În consecinţă, interpretarea informaţiilor
oferite de diferitele surse istorice identificate a urmărit definirea
clară şi argumentată a semnificatului, semnificat care
constă în importanţa aparte a zonei în care este situat imobilul
analizat. Statutul aparte de care această arie a oraşului s-a
bucurat întotdeauna este demonstrată de modificarile practic permanente
ale tramei stradale (imag. 3) şi a parcelarului (imag. 4),
de tendinţa puternică de ordonare a fondului construit şi de
înlocuirea masivă (imag. 5) a acestuia la sfârşitul
secolului al 19-lea, când numai pentru strada Demetru Ion Dobrescu se emit
între anii 1875 şi 1890 nu mai puţin de 10 autorizaţii de
construcţie. Un argument la fel de puternic pentru statutul aparte al
acestei zone îl constituie evoluţia profilului ei funcţional,
evoluţie marcată de diversificare şi îmbogăţire.
Astfel, pe parcursul existenţei ei, aria în cauză a fost nu doar o
zonă rezidenţială cu caracter de reprezentare care cuprindea
palatul regal şi proprietăţi-reşedinte precum cele ale
lui Costache Cantacuzino sau Iordache Filipescu, ci constituia şi
amplasamentul unor sedii administrative cu caracter de reprezentare, precum
episcopia de Rîmnic, sediul Comisiei de Galben, Ministerul Cultelor şi
al Domeniilor sau Legaţia şi Consulatul Austro-Ungare, aceastea din
urmă situate chiar pe strada Demetru Ion Dobrescu. De asemeni, aria în
cauză a cumulat de timpuriu funcţiuni de tip cultural,
materializate în Teatrul Naţional, Ateneul Român sau Fundaţia
„Carol I“, fiind însă în acelaşi timp centru al vieţii sociale
încorporat de exemplu în Clubul Agricol. De fapt, singura funcţiune care
dispare din această arie a oraşului este cea agricolă, fostele
livezi fiind rapid înlocuite de spaţii verzi de agrement, atât publice
cât şi private. Într-o oarecare măsură, intensitatea şi
viteza transformărilor suferite de această porţiune de
oraş în numai o jumătate de secol este reflectată de
nomenclatorul străzilor: Eldorado, Poşta Veche, Vămii, Vienei
sunt, de exemplu, denumirile purtate de către strada Demetru Ion
Dobrescu la cumpăna dintre secolele al 19-lea şi al 20-lea. Importanţa zonei, deci semnificatul căutat,
este demonstrată şi de faptul că aici lucrează
arhitecţi ca Grigore Cerchez şi Paul Gottereau şi că în
jurul ei şi al acestora se nasc legende. O astfel de legendă, de
exemplu, afirmă că „ruina modestă“ de la numarul 5 din strada
Demetru Ion Dobrescu ar fi ceea ce a rămas din clădirea
concepută pentru Le Cercle Français de Paul Gottereau - dar, dintr-o
analiză mai atentă rezultă că acest proiect fusese
destinat amplasamentului de la numărul 1-3, ocupat în prezent de
către Biblioteca Centrală Universitară. O alta legendă
afirmă că aceeaşi „ruina modestă“ constituite
rămăşiţele unei locuinţe care a făcut parte din
ansamblul legaţiei şi consulatului austro-ungare, clădiri
aflate în continuare pe strada Demetru Ion Dobrescu la numerele 7-11. Dar
proiectul pe baza căruia a fost executat acest ansamblu este semnat („J.
Hindertz“), este însoţit de legende în limba germană, prezintă
doua corpuri de clădiri care beneficiază de o curte comună
şi, în plus, cuprinde un apartament amplu, dezvoltat pe două
niveluri. În comparaţie cu acest proiect, cel elaborat pentru
clădirea de la numărul 5 este (din păcate) anonim, cuprinde
legende în limbile franceză şi română şi prezintă o
clădire izolată prin ziduri oarbe faţă de legaţia
şi consulatul austro-ungare. Deşi anulate prin cercetări atente, aceste
legende care circulă (încă) în jurul clădirii situate la
numarul 5 sugerează că ea fost un semnificant pe măsura
semnificatului-zona. Analiza proiectului care a stat în mod evident la
realizarea edificiului a condus la identificarea argumentelor necesare în
acest sens. În acelaşi timp, studiul proiectului iniţial a permis
interpretarea corectă a semnificantului ştirbit şi deci
demonstrarea faptului că, în ciuda pierderii de substanţă
originală, acesta este înca apt să îşi exercite
funcţiunea. Proiectul în cauză prezintă o locuinţă,
zonificată riguros pe verticală, începând cu un subsol (imag. 6)
destinat anexelor (bucătărie, încăpere pentru bucătar,
cămară, încăpere pentru servitori, grup sanitar,
pivniţă de lemne), trecând prin parterul (imag. 6)
destinat vieţii publice a rezidenţilor principali (aparat de acces,
cu două intrări, din care una era seră, birou, living,
sufragerie, scară principală şi acces de serviciu), înspre
etajul întâi (imag. 7) dedicat vieţii private
a aceloraşi rezidenţi principali (trei dormitoare, un salon de
toaletă, o baie) şi, în final, ajungând la mansardă (imag. 7),
destinată vieţii private a rezidenţilor secundari, servitorii
(dormitor şi, probabil, o cameră de zi). În consecinţă,
proiectul reprezintă o locuinţă care, din punct de vedere
funcţional, poate fi calificată drept o locuinţă de lux,
deci demnă de importanţa zonei în care a fost amplasată. Calitatea rezolvării funcţionale este
dublată de utilizarea unor instrumente arhitecturale apte însă
şi de performanţe estetice. Astfel, volumetria (imag. 1)
clădirii oferă o diversitate de imagini în acord cu perceperea de
tip dinamic proprie unei parcele de colţ. În ceea ce priveşte
spaţiul interior trebuie menţionată în primul rând
subtilitatea cu care este regizat aparatul de acces deservit de două
intrări principale, unul dinspre intersecţie, al doilea dinspre strada
Boteanu. Scara principală, deşi dispusă într-o poziţie
nefavorabilă, este capăt de perspectivă pentru direcţia
de acces prin seră şi sufragerie (imag. 8)
şi este anunţată prin contraste de dimensiuni şi nivel de
iluminare pe sensul intrării dinspre strada Boteanu (imag. 9):
un vestibul prelung, umbrit, îndreaptă atenţia înspre casa
scării vizibil lărgită şi inundată de lumina
oferită cândva atât de peretele vitrat de la mansardă cât şi
de luminator. Astfel pusă în valoare, scara principală,
prevăzută cu o balustradă decorativă (imag.
10) se desfăşura liber, monumentalitatea ei fiind
susţinută de de perspectivele generoase, datorate arcadelor (imag.
11) prevăzute la toate cele trei niveluri supraterane.
Toate aceste efecte pe care se baza regia spaţiului interior s-au
menţinut în ciuda pierderii de substanţă originală
şi numai ele sunt suficiente pentru a susţine afirmaţia
conform căreia semnificantul este încă apt să îşi
exercite funcţiunea pe măsura semnificatului. Ceea ce s-a pierdut
este numai decoraţia interioară (menţinută fragmentar)
care, dată fiind subtilitatea volumetriei şi a spaţiului interior,
trebuie să fi fost pe măsura celei menţinute într-o
măsură mai mare pe anvelopanta exterioară a clădirii.
Chiar şi fără decoraţia interioară însă, devine
evident că clasificarea drept locuinţă de lux se
justifică nu doar din punct de vedere al confortului asigurat prin
rezolvarea funcţională, ci şi din punct de vedere estetic. O
capodoperă (imag. 12). Termenul „Gesamtkunstwerk“ este, probabil exagerat -
sau poate nu. Cert este însă că această clădire a fost un
semnificant demn de semnificatul-zonă pentru care a fost conceput
şi în care a fost realizat. La fel de evident este faptul că
distrugerile pe care le-a suferit edificiul nu au anulat, ci doar au diminuat
capacitatea de a stoca şi de a comunica receptorului acest semnificat.
„Ruina modestă“ este (încă) semnificant - are, deci, în fond,
şi o funcţiune: ne permite să ne definim propria identitate -
în termeni istorici. (Dar cum altfel?) NOTE: 1 Câteva exemple în
acest sens ar putea fi: „ruină, ruine, s.f. 1. (Adesea fig.) Ceea ce a
rămas dintr-o construcţie veche, dărâmată;
dărâmătură. Loc.adj. În ruina (sau ruine) = ruinat,
dărăpănat. Fig. Rămăşiţă a
trecutului. ...“ *** - Dicţionarul explicativ al limbii române,
Bucureşti, 1984, pag. 819; „ruin, n.1. ruins, the remains of a building,
city, etc., that has been destroyed or that is decaying. 2. a destroyed or
decayed building, town, etc. ... *** - Webster’s Encyclopedic Unabridged
Dictionary of the English Language, New York, Avenel, 1994, pag. 1251; „...
Ruine (zerfallen[d]es Bauwerk, Truemmer) ...“, *** - Duden.
Rechtschreibung, Mannheim, 1996, pag. 632. 2 Din acest punct
de vedere frapează faptul că în majoritatea dicţionarelor
explicative consultate primul sens definit în cazul termenului „ruină“ se
referă într-adevăr la construcţii, edificii, clădiri,
aşezări urbane. 3 „A site in ruins
can be defined as a construction that has lost so much of its original form
and substance that its potential unity as a functional structural form is
also gone.“Sir Bernard Fielden, Jukka Jokilehto (ed.), Management
Guidelines for World Cultural Heritage Sites, Roma, 1993, pag. 65. 4 *** - Carta
internaţională a conservării şi restaurării
monumentelor şi siturilor istorice - Carta de la Venezia, 1964,
articolul 1. 5 *** - Dicţionarul
explicativ al limbii române, Bucureşti, 1984, pag. 1016. 6 *** - Carta
internaţională a conservării şi restaurării
monumentelor şi siturilor istorice - Carta de la Venezia, 1964,
articolele 14 şi 15. 7 „The primary purpose
of the treatment of World Heritage ruins is to safegurad the historic
substance and present it to the public. ... On the other hand, the
relationship of the [archaelogical] site to the
contemporary social and economic context may override cultural values, and
thus justify adaptive uses and treatments.“ Sir Bernard Fielden, Jukka
Jokilehto (ed.), Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites,
Roma, 1993, pag. 66. 8 *** - Carta
internaţională a conservării şi restaurării
monumentelor şi siturilor istorice - Carta de la Venezia, 1964,
articolul 15. 9 Cele ce
urmează reprezintă parte dintre concluziile studiului „Imobilul nr.
5 din strada Demtru Ion Dobrescu, Bucureşti. Studiu de arhitectură
şi de evoluţie istorică“, studiu de fundamentare elaborat în
martie 2001, pentru proiectul de arhitectură elaborat de către
arhitecţii Zeno Bogdănescu şi Dan Marin, la comanda Uniunii
Arhitecţilor din România. Comunicare prezentată la A.R.A. 3 – aprilie 2002 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |