|
CETATEA DEVA ÎNTRE NOU ŞI VECHI Cristina
Gheorghe Cetatea medievală a Devei, construită pe dealul
cu acelaşi nume, un con vulcanic cu altitudinea de 378 metri, a
păzit, secole de-a rândul, ieşirea şi intrarea în
Transilvania, pe valea Mureşului. Poziţia strategică
deosebită a înălţimii ce domină oraşul Deva i-a
ispitit pe oameni încă din cele mai vechi timpuri. Astfel, aici s-au
descoperit urme de locuire din neolitic şi din epoca bronzului iar
prezenţa unor blocuri de piatră cioplită, cu caracteristicile
tăieturi în formă de coadă de rândunică, dovedeşte
că în acest loc a existat şi o fortificaţie dacică. Cetatea, aşa cum se prezintă astăzi,
este înzestrată cu trei incinte de forme diferite, ocupând vârful
şi o parte din latura de nord a dealului Prima incintă cuprinde vârful înălţimii, adaptându-se configuraţiei
terenului, şi are forma ovoidală, lungă de 90 m şi
lată între 18 şi 35 m. În interiorul incintei, aşezate direct pe stânca
nativă nivelată cu dalta, s-au îngrămădit de-a lungul a
şase secole o mulţime de construcţii, ocupând toate laturile. Incinta a doua are un traseu ovoidal neregulat, determinat de forma primei incinte
şi de configuraţia terenului. Distanţa faţă de prima
incintă variază între 2 m şi 20 m. Incinta a treia, construită în prima jumătate a secolului al XVIII-lea,
înglobează o suprafaţă apreciabilă de teren. Ea
protejează mai ales drumul carosabil de acces spre incintele principale
de pe vârful stâncii. În general, aproape toate cercetările efectuate
până în prezent, s-au mărginit să prezinte mai mult sursele
documentare despre cetate şi într-o măsură foarte mică
evoluţia ei arhitectonică. După cum remarca şi V.
Vătăşianu, este foarte greu, să se stabilească cu
precizie etapele de construcţie, pe de o parte din cauza stării
avansate de ruină, lipsind, cu mici excepţii, elementele decorative
care ar putea să jaloneze cercetarea,
iar pe de altă parte din cauza marilor transformări petrecute în
secolul al XVIII-lea, când au fost înlăturate în mare măsură
elementele arhitectonice vechi. Printr-o analiză amănunţită a
părţilor arhitectonice ale cetăţii, coroborate cu
informaţiile documentare, s-au determinat cinci etape importante de
construcţie a cetăţii medievale Deva. Din prima fază, ce datează din a doua
jumătate a secolului al XIII-lea, face parte prima incintă de pe
vârful înălţimii, împreună cu cele două turnuri plasate
la extremităţile de est şi de vest. Tot în această
fază se include şi o parte din corpul de clădiri de pe latura
de sud, probabil primele trei încăperi, la care surprindem fereastra
gotică biforă de la sfârşitul secolului al XIII-lea, având
analogii perfecte cu o fereastră de la donjonul cetăţii din
Câlnic, datat în jurul anului 1270. Până în epoca huniazilor, când localizăm a
doua etapă de construcţie, s-au făcut probabil puţine
lucrări în cetate. Astfel la mijlocul secolului al XV-lea se
adaugă, în interior, corpul de clădiri din preajma turnului de
vest, se amplifică palatul vechi, plasându-se în exterior cele trei
contraforturi cu burdufuri şi se începe construirea corpului de
clădiri de pe aripa de nord. Cea de-a treia fază de construcţie a
cetăţii datează din timpul lui Castaldo (1551-1556). În
acest timp s-a ridicat cea de-a doua curtină în sistem zwinger.
Tot acum se amenajează poarta carosabilă de intrare în prima
incintă. Lucrări mărunte se execută peste tot în
interiorul cetăţii. O nouă fază de construcţie are
loc în secolul al XVII-lea, sub principii Gabriel Bethlen, Rákóczi
I şi Rákóczi al II-lea. În această
perioadă se ridică bastionul semicircular în colţul de
sud-vest al incintei a doua şi zidul dublu de pe aceeaşi
latură, turnul de flancare a incintei a doua şi mai multe
amenajări interioare, mai ales în zona de est a cetăţii.. De
asemenea, se amenajează drumul de acces ca şi pilonii de
zidărie pe care e suspendat podul din faţa porţii curtinei a
doua, Începând din 1713 se execută cea de-a cincia
extindere a cetăţii, una din cele mai importante şi mai
radicale din punctul de vedere al transformării vechilor elemente de
apărare. Acum s-au adăugat incinta a treia, porţile acesteia,
precum şi trei platforme bastionare de pe latura de vest. În interior
s-au ridicat clădiri noi pe latura de vest şi s-a realizat
transformarea turnurilor în platforme pentru artilerie. S-au înlocuit
bolţile de la parterul clădirilor vechi cu bolţi masive,
semicirculare, de cărămidă, ca să reziste unui
bombardament de artilerie, şi s-a căptuşit cu pinteni masivi
de zidărie exteriorul vechilor construcţii mai expuse. Concomitent
cu aceste lucrări a fost elaborat şi un plan de construire care
urma să cuprindă toate pantele dealului cetăţii. Acest
plan, ce a rămas în fază de proiect, prevedea ridicarea unei
fortificaţii în sistem Vauban. În 1849, dintr-o neglijenţă, au exploatat
depozitele de muniţii, explozia dărâmând toată latura de est a
cetăţii. După această dată cetatea a fost
părăsită şi lăsată în paragină. Primăria municipiului Deva, în a cărei
administrare se găseşte cetatea, doreşte să
îmbunătăţească modul de vizitare al celui mai important
monument de arhitectură al oraşului, şi concomitent să
demareze un program de punere în valoare prin conservare, consolidare şi
restaurare a acestuia. În acest sens ,se propune un posibil scenariu de urmat
, în limitele fondurilor financiare alocate, care se referă succint la
următoarele aspecte: a. asigurarea pazei şi întreţinerea
curentă a monumentului b. conservarea primară a monumentului c. cercetarea arheologică sistematică a
monumentului d. consolidarea monumentului e. restaurarea etapizată a monumentului f. refuncţionalizarea monumentului după
restaurare g. circuite obligatorii de vizitare ale monumentului h. amenajări pentru turişti În acelaşi timp cu realizarea primelor primilor
paşi pentru valorificarea potenţialului acestui monument,
primăria propune, pentru a
facilita modul de vizitare şi a spori numărul celor dornici în a
vizita fortificaţiile, amplasarea unui „ascensor înclinat” pe dealul
cetăţii cu punctul de plecare lângă stadionul oraşului
şi cu punctul de sosire situat în cadrul cetăţii. Conform avizului favorabil din anul 2002 emis de
Direcţia Monumentelor Istorice , secţiunea de urbanism, pentru faza
P.U.Z., la următoarele etape de proiectare se vor prezenta mai multe
studii de specialitate care să definească relaţiile ce se vor
crea prin introducerea unui element artificial nou într-un cadru construit
istoric. Una dintre aceste cerinţe se referă la realizarea
unui studiu peisagistic, prin care să se determine calităţilor
relaţiilor vizuale dintre oraş şi ansamblul alcătuit din
elementul natural (dealul cetăţii), elementul istoric (monumentul
de arhitectură cetatea medievală şi sit- ul arheologic aferent
acestuia) şi elementul artificial nou propus a fi introdus în peisaj
(ascensor înclinat). În abordarea unui asemenea studiu este necesar să
menţionăm câteva considerente teoretice ce ar trebui respectate în
momentul unei intervenţii asupra cadrului natural şi construit: a. Peisajul natural este ceva ce ar trebui „respectat”,
astfel încât să nu se introducă, în cazul unei intervenţii,
elemente ce ar putea să vină în conflict cu caracterul natural prin
inducerea unor tensiuni vizuale şi mintale neplăcute; b. Orice obiectiv nou proiectat, afectează sit-ul aferent, respectiv
peisajul într-un mod benefic sau malefic; c. Orice implementare a unui proiect în peisaj,
declanşează o serie de reacţii şi contrareacţii, nu
numai asupra locului propriu-zis, dar şi asupra ambianţei
înconjurătoare. Astfel fiecare schimbare impune teritoriului o serie de
noi proprietăţi fizice şi calităţi vizuale; d. Calităţile peisajului pot fi
îmbunătăţite funcţional şi vizual şi prin
introducerea unor elemente care să-l intensifice prin contrast şi
să accentueze forma naturală. Oraşul Deva se caracterizează printr-un
ţesut urban dezvoltat parţial
radial cu preponderenţă spre sud, în jurul unui element
natural – dealul oraşului şi a unui element artificial (cetatea
medievală) situat pe elementul
natural. În timp s-a creat o simbioză între oraş şi cele
două elemente natural - artificial, astfel încât cetatea şi dealul cetăţii au
devenit o parte a imaginii urbane,
contribuind definitoriu la crearea caracterul şi specificului imaginii urbane
a oraşului Deva. Locuitorul spaţiului urban, în calitatea sa de
pieton sau conducător auto, spre deosebire de vizitatorul
ocazional, percepe imagini (armonioase
sau dizgraţioase) ale spaţiului în care se află, asupra sa
acţionând cel mai intens tensiunile survenite în mediul
încunjurător în urma introducerii unor elemente noi. Analizând din punctul de vedere al pietonului, locuitor
al spaţiului urban, modul prezent de percepere a imaginii oraşului Deva, imagine creată prin suprapunerea
şi coexistenţa a două siluete, cea urbană
cu cea natural - artificială ( deal-monument istoric ), s-au
evidenţiat, patru zone distincte.
Aceste zone urbane, pot fi caracterizate astfel: a. zone din care nu se percepe dealul
cetăţii. Silueta deal – cetate nu influenţează vizual,
imaginea de ansamblu ce este percepută de pieton. b. zone din care se percepe ansamblul deal – cetate ca
o siluetă (fundal) pe care se profilează oraşul. Există o
influenţă vizuală majoră a elementului deal – cetate
asupra imaginii de ansamblu percepută de pieton. c. zone din care se percepe ansamblului deal – cetate
ca un element care atrage atenţia prin detalii. Imaginea de ansamblu
percepută de pieton se defineşte în egală măsură de
suprapunerea imaginii urbane peste cea a
elementului deal – cetate. d. zone din care se percepe oraşul ca un fundal pe
care se profilează monumentul. Imaginea de ansamblu este percepută
din interiorul monumentului situat pe deal, ea fiind influenţată
major de imaginea oraşului. Imagine ansamblului deal – cetate se percepe de
către pieton în două moduri distincte, direct sau indirect
(perspectivă directă sau indirectă). În studiul peisagistic s-au analizat relaţiile
vizuale şi impactul acestora asupra imaginilor percepute din cadrul
oraşului şi a monumentului, în trei variante posibile de amplasare
a staţie de sosire în monumentul
istoric, cetatea medievală. Varianta 1 ia în considerare posibilitatea
amplasării staţiei de sosire în incinta a doua a fortificaţiei
cetăţii în partea estică a acesteia, cu crearea unei fante în zidul incintei a doua de 3 metri
lăţime de la nivelul drumului de strajă în sus. Camera
tehnică a staţiei de sosire va fi amplasată astfel încât golul
care se creează în zidul incintei să nu coboare sub nivelul
drumului de gardă iar şina de ghidaj va fi rezemată pe stâlpi
cu secţiunea circulară, doi dintre aceştia amplasându-se în
incinta a treia în aproprierea scării ce lega incinta a doua de incinta
a treia. Varianta 2 ia în considerare posibilitatea
amplasării staţiei de sosire în incinta a doua a fortificaţiei
cetăţii în partea estică a acesteia, cu realizarea platformei de sosire în
consolă peste zidul incintei. Camera tehnică a staţiei de
sosire va fi amplasată la nivelul
platformei iar şina de ghidaj va fi rezemată pe stâlpi, trei dintre
aceştia amplasându-se în incinta a treia în aproprierea scării ce
lega incinta a doua de incinta a treia. Varianta 3 ia în considerare posibilitatea
amplasării staţiei de sosire în incinta a treia în aproprierea
bastionului estic şi a scării
ce leagă incinta a doua de cea de-a treia, cu realizarea platformei de sosire în consolă peste
zidul incintei a treia. Camera tehnică a staţiei de sosire va fi
amplasată la nivelul platformei de sosire, iar şina de ghidaj nu va
stâlpi de susţinere amplasaţi în interiorul incintelor fortificate
ale cetăţii. Au fost alese locuri considerate sugestive pentru
fiecare dintre cele trei zone urban definite în cadrul studiului, pentru care
s-a realizat analiza. S-au evidenţiat, de asemenea, în cadrul zonelor,
subzone în care nu se va percepe elementul nou introdus în peisaj ,respectiv
„ascensorul înclinat”. Imaginile existente s-au completat cu imaginea
elementul artificial „ascensorul înclinat” ce se doreşte a fi amplasat
în sit-ul studiat şi s-au făcut aprecieri ale calităţii
imaginii rezultate pe o scală valorică (defavorabil, neutru,
favorabil) pentru toate cele trei variante de amplasament ale staţiei de
sosire. În urma acestor investigaţii au rezultat următoarele
concluzii: 1. Imaginea de ansamblu pentru zona urbană „2” nu
este în general afectată foarte mult
de introducerea unui element nou, decât în două dintre cazurile
luate în studiu. La acest nivel de percepere (distanţă mare
faţă de ansamblul deal –cetate) nu se citesc detalii, ci doar
siluete, iar elementul nou „ascensor”
apare , ca imagine vizuală, sub forma unei linii. Pentru ca
această „linie” să nu contrasteze cu silueta ansamblului ea trebuie
să accentueze forma naturală, ceea ce nu se întâmplă în
două din punctele alese. 2. În imaginile percepute din zona urbană „3” încep să se distingă detalii ale
sit-urilor (monument istoric – monument natural) şi ale elementului nou
introdus. Imaginea elementului nou, suprapusă peste imaginea elementelor
existente, devine mai puţin favorabilă, dar nu deranjează.
Varianta a treia de amplasament creează o imagine ce nu induce tensiuni
negative în peisaj. 3. Imaginea percepută din zona „4” din interiorul
monumentului este caracterizată de detalii specifice (arhitecturale,
naturale şi tehnice). În zona situată în interiorul monumentului,
din care se va percepe elementul nou „ascensorul înclinat”, există o
subzonă în care imaginea percepută va fi puternic afectată, în
cazul variantei de amplasament 2, mai puţin în cazul variantei de
amplasament 1. Imaginea creată în cazul variantei de amplasament 3 este,
pentru această subzonă, acceptabilă. O altă cerinţă a avizului Direcţiei
Monumentelor Istorice, se referă la stabilirea stării de conservare
a monumentului şi a impactului pe care îl produce asupra lui,
implementarea unui element nou. Astfel, în această etapă, s-a
întocmit un studiu de parament pe baza unui material fotografic prelucrat pe
calculator, fără a avea însă ca suport un releveu de
arhitectură a ansamblului şi fără a fi stabilită o
cotă topografică de referinţă faţă de care
să se realizeze măsurători şi să se stabilească
planimetria locului. Pentru fazele următoare de proiectare, în care se
doreşte întocmirea documentaţiilor pentru conservarea şi
restaurarea integrală a cetăţii medievale, este necesar a fi
efectuat un releveu complet şi amănunţit, care să
servească ca suport pentru soluţiile ce se vor propune.
Documentarul fotografic actual va putea fi folosit ca punct de plecare pentru
întocmirea unui studiu de fezabilitate privind posibilităţile de
restaurare şi mai ales în stabilirea oportunităţilor de
conservare şi consolidare. Studiul a fost efectuat pe curtinele celor trei incinte
ale Cetăţii, începând cu incinta a treia, respectiv cu poarta de
acces dinspre oraş. S-au prezentat desfăşurări ale
zidurilor pentru ambele feţe, atât cât a permis topografia locului
realizarea de fotografii. Scopul studiului de parament a fost stabilirea zonelor
afectate de trecerea timpului, de agresiunea umană şi
naturală. Astfel pentru diferitele tipurile de zidării,
întrebuinţate pe parcursul secolelor la ridicarea ansamblului
arhitectural, s-a încercat determinarea şi delimitarea următoarelor
zone: - cu parament intact; - cu parament distrus; - cu parament restaurat în perioada 1965-1970; - cu partea superioară a curtinei distrusă; - cu depuneri de pământ; - cu vegetaţie parazitară; - cu tencuieli originale; - cu tencuieli contemporane; - cu fisuri; - cu spărturi. În urma acestui studiu preliminare de parament s-au
constatat următoarele: Varianta a treia de amplasament afectează cel mai
puţin starea de conservare a monumentului. Amplasamentul propus pentru variantele 1 şi 2 ,
este necesar a fi complet cercetat din punct de vedere arheologic, existând
posibilitatea ca încăperile care în prezent se disting sub moloz, în
zona scării ce leagă incinta a doua de cea de-a treia, să
continue şi în această porţiune. Pe de altă parte,
implementarea unui element într-o zonă a monumentului, aflată în
imediata apropiere a unei porţiuni grav avariate şi distruse
(explozie), poate provoca , dacă nu se iau măsurile
corespunzătoare de consolidare, extinderea degradărilor şi în
zonele în prezent solida şi stabile. Considerăm că varianta 1
a staţiei de sosire, se poate realiza, doar concomitent cu soluţii
de consolidare a zonei, ce se pot propune după terminarea
cercetării arheologice. În varianta propusă, a creării, unei fante în
zidul incintei, subliniem că aceasta este posibilă fără a
genera apariţia unor fisuri şi degradări nedorite, doar
până la nivelul drumului de strajă. Această variantă ar
avea avantajul de-a ascunde parţial camera tehnică a staţiei
de sosire. Cetatea Deva apare deci ca rezultat al unei
evoluţii arhitectonice de şapte secole, iar puternicele
frământări politice şi economice care au zguduit Transilvania
în acest răstimp se pot citi pe zidurile ei. Monumentul se află
într-o stare avansată de degradare astfel încât orice acţiune care
ameliorează această stare este binevenită. Introducerea,
însă a unui element „nou” în acest sit istoric existent, trebuie
făcută în primul rând cu profesionalism, ţinând cont de
impactul acestuia, nu doar asupra unei zone din monument, ci asupra
întregului ansamblu natural şi istoric. Comunicare prezentată la A.R.A. 4 – aprilie 2003 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |