|
ANSAMBLU RUPESTRU DE LA BASARABI Oana
Damian, Mihai Opreanu Contextul
istoric şi arheologic În secolele IX-XI, Dobrogea s-a aflat din nou în
cuprinsul imperiului bizantin, după câteva secole de incertitudine
şi năvăliri barbare. Perioada bizantină anterioară,
când împăratul Iustinian întreprinde un amplu program de
construcţii (cf. Procopius din Caesareea, De Aedificiis), a durat
până la începutul secolului al VII-lea, când invanziile avarilor şi
slavilor au determinat imperiul să se retragă. Epoca din jurul secolului al X-lea a fost una de
prosperitate şi dezvolatare economică şi militară.
Dobrogea a fost „themă maritimă” (provincie militară a imperiului); s-au
construit cetăţi noi ori au fost amplificate cetăţi
romane (Păcuiul lui Soare, Dervent, Capidava, Carsium-Hârşova,
Axiopolis-Cernavodă, Dinogetia etc.) S-au construit cel puţin trei „valuri”, ample
ziduri de apărare ce străbat Dobrogea de la vest la est, şi
întărite din loc în loc cu turnuri. Unul dintre aceste valuri este din
pământ, iar altul din piatră. Piatra provine, cel puţin în
parte, din cariera descoperită la Basarabi – Murfatlar. Ansamblul
monumental Este o carieră „de factură romană”,
situată în faleza dealului Tibişirului, la marginea oraşului
Basarabi, la 20 km înainte de Paramentele
incizate Suprafeţele interioare ale
cavităţilor, precum şi unele suprafeţe exterioare ale
masivelor carierei, sunt acoperite cu inscripţii, semne, elemente
simbolice şi decorative, figuri de oameni şi animale etc. Toate
sunt incizate în suprafeţele de cretă rezultate din escavări,
suprafeţe pe care se mai vede urma dălţilor cu care s-a
lucrat. Aceste inscripţii şi motive reprezintă elemente de
valoare excepţională pentru cunoaşterea culturii epocii, în
acea perioadă de cristalizare a poporului român. Valoarea lor artistică este deasemenea
importantă; caracterul oarecum naiv se asociază în multe cazuri cu
un rafinament subtil şi o complexitate evidentă, chiar dacă
înţelesul unora dintre inscripţii şi figuri încă nu este
descifrat. INSCRIPŢIILE sunt de mai multe feluri:
greceşti, paleoslave, iar multe altele, într-o scriere enigmatică,
asemănătoare runelor, şi care nu a fost încă
descifrată. Se păstrează date, de ex. Anul 6490
(=982), texte (formula grecească „Iisus Hristos învinge”, dar şi sintagma
după Marcu 14,27=”Căci este scris: Bate-voi păstorul I se
vor risipi oile”), istoric (“(Eu) Aian, preotul merg pe drum, pun
lumânări pentru păcatele mele…omule, în această biserică.
Iar Dumnezeu să vă miluiască cu sfinţii
părinţi. Amin. Damian (luna) mai”), şi multe altele. Alte nume
de persoane sunt diferite, precum Petru (românesc) sau Ranepilpe (nordic). REPREZENTĂRILE FIGURATIVE arată oameni
(preoţi, sfinţi), în poziţie de orant (cu braţele
ridicate în faţă); o reprezentare schematică a Naşterii
Domnului (prima întâlnită pe teritoriul ţării noastre);
păsări (porumbelul, simbol al Duhului Sfânt, cai singuri sau cu
călăreţi, cerbi, un iepure etc; o corabie nordică, cu
velă şi cârmaci; balauri fabuloşi, cu corpuri împletite
şi capete de lup, etc. SEMNE ŞI SIMBOLURI se întâlnesc mai peste tot:
un mare numîr de cruci în cele mai diverse forme, spatulate,
asemănătoare cu crucea de Extraordinara complexitate şi varietate a
tuturor acestor elemente este impresionantă şi vădeşte o
intensitate şi o bogăţie a vieţii religioase ce nu se mai
întâlneşte sub forme comparabile. Pentru noi, ca arhitecţi şi
specialişti angajaţi deja de mai bine de trei ani în studii şi
în elaborarea proiectului de salvare şi conservare a ansamblului,
înţelesul tuturor acestor reprezentări şi semne este în
bună măsură încă imprecis; sperăm ca studiile de
interpretare şi descifrare să progreseze. Deocamdată, impresia
dată de explorarea sitului este copleşitoare fără doar
şi poate, deşi informaţia este încă , în anumită
măsură, difuză. Caracterul rupestru al aşezării
monahale, precum şi reprezentările aparent nesistematice şi
necanonice, ne fac să ne gândim la creştinismul primitiv, deşi
au trecut de atunci câteva secole, iar biserica este de mult
instituţionalizată. Sunt multe de aflat despre viaţa
culturală-religioasă din această regiune atât de
importantă pentru evoluţia poporului nostru, iar ansamblul este un
martor esenţial, în toată complexitatea sa, şi trebuie să
dispară. Se presupun două etape de locuire: prima ar fi
contemporană cu exploatarea carierei, iar a doua, imediat
ulterioară, după încetarea exploatării, din motive greu de
precizat, probabil din cauza încetării lucrărilor de
construcţie întreprinse de administraţia imperiului în regiune. În
prima etapă, cei care lucrau în carieră au săpat şi unele
din capele: masivul de rocă avansat faţă de planul general al
frontului de exploatare din faleză pare a fi fost lăsat
intenţionat, înainte sau poate după escavarea bisericuţelor
B2, B3 şi B4, ce reprezintă ansamblul cel mai dens şi mai
complex, şi mai bogat în inscripţii şi reprezentări. Cele
trei niveluri de spaţii de cult sunt legate pe verticală prin
goluri comunicante şi un tunel curb, aproape de verticală. Acest
bloc de cretă, numit în mod curent „peninsula”, împreună cu
bisericuţa B1, situată sus în faleză, sugerează o
sihăstrie sau schivnicie, în care fiecare capelă este oarecum
izolată, în cadrul comunităţii destul de dense, prin
dificultatea accesului. Probabil masa credincioşilor asistau la
evenimentele religioase de jos, de pe platforma de la baza falezei;
capacitatea capelelor este limitată în primul rând de dimensiunile lor
reduse. Cea mai mare dintre ele, B4, n depăşeşte 7m lungime
şi 3,5m lăţime; toate au înălţimi sub 2m. Configuraţia lor
spaţială reproduce totuşi modele de biserici popriu-zise, cu
altar, naos şi nartex, fără abside laterale. B4 este mai
dezvoltată planimetric: are câte două coloane, atât între nartex
şi naos, cât şi între naos şi altar, ca o tâmplă, cu
goluri în arc, decorată cu linii curbe în culoare roşie, realizate
într-un fel de encaustică. În aceeaşi tehnică se observă
urme de decor ce imită rosturile unui parament din piatră. Complexul monastic era înconjurat de o aşezare,
probabil cu caracter în parte religios, în parte profan. În general, urmele
de locuire au fost găsite în afara cavităţilor: acestea din
urmă au fost mai cu seamă spaţii de cult şi funerare.
Aşezarea a fost abandonată cândva în cursul secolului al XI-lea, în
urma retragerii administraţiei imperiului şi a noilor invazii
barbare; nu s-au găsit urme ale unor evenimente violente. Cu timpul,
locurile au fost acoperite cu depuneri diverse şi cu sol vegetal;
volumele de cretă cu cavităţi s-au surpat în bună parte,
dar faptul că au stat îngropate, într-un regim higrotermic relativ
constant, a conservat destul de bine paramentele incizate. EVOLUŢIA
ANSAMBLULUI DUPĂ DESCOPERIRE În vara 1957 şi în 1958 s-au efectuat
cercetări arheologice de către Institutul de Arheologie din
Bucureşti. În 1960 cercetările au continuat, în paralel cu
şantierul de restaurare al Direcşiei Monumentelor Istorice, şantier
condus de arhitecţii Virgil şi Liana Bilciurescu şi inginerul
Constantin Pavelescu. Au fost întreprinse ample lucrări de reconstituire
a elementelor sparte şi surpate, prin anastiloză, cu elemente
structurale din beton armat; s-au făcut injectări cu beton sau
mortar de ciment în fracturile numeroase din masivele de rocă. În
special masivul „peninsulei” este în bună măsură reconstituit în beton,
mai cu seamă partea superioară şi cea de sud-vest. Deasupra
bisericii B1 există o terasă din beton. Suprafeţele de beton
văzute au fost tratate cu mortar de ciment alb, turnat în cofraj din
lemn. În felul acesta intervenţiile sunt exprimate, iar imaginea de
ansamblu este destul de coerentă. Foarte repede s-a constatat că ansamblul
odată decopertat, nu poate rămâne sub cerul liber fără a
fi în pericol de distrugere rapidă, din cauza fragilităţii
cretei. Arhitecta Liana Bilciurescu a conceput o construcţie de
protecţie din beton armat, în forme unghiulare care să
urmărească relieful sitului (structura, ing. L.Spoială).
Construcţia a început cu partea de sud-vest, pe aproximativ o teime din
suprafaţa sitului şi a fost întreruptă în acest prim stadiu,
în 1977, odată cu desfiinţarea Direcţiei Monumentelor
Istorice, când toate şantierele de restaurare au fost sistate. Pe
celelalte porţiuni ale sitului, ce conţin cele mai multe şi
mai interesante elemente parietale incizate, arămas o structură
provizorie, din lemn prelucrat sumar, învelită cu panouri din stuf
şi cu caton asfaltat. Pe latura superioară a sitului a rămas o
rigolă din beton, incompletă. Destul de repede, în lipsa
oricărei întreţineri, construcţia provizorie s-a deteriorat,
învelitoarea s-a spart în multe locuri, iar rigola s-a colmatat cu pietre
şi sol de pe versantul din amonte, care urcă în pantă
încă vreo 15 metri. În anii ‘90 s-au făcut unele lucrări de întreţinere şi a
existat intenţia de ase relua structura de protecţie. Arhitecta
Liana Bilciurescu adecedat în 1997 şi lucrările au fost din nou
întrerupte. Necesitatea salvării ansamblului este, suntem convinşi,
deja evidentă şi exprimată de Comisia Naţională a
Monumentelor Istorice. Punerea în valoare va fi o componentă
esenţială a strategiei de intervenţie. Obiectivul este unic în
BIBLIOGRAFIE: Barnea Ion,
Virgil Bilciurescu, Şantierul arheologic
Basarabi, Materiale şi cercetări arheologice VI, 1959 Istudor Ion, Cercetări de
laborator privind conservarea monumentelor rupestre de la Basarabi, revista
Muzeelor, 1966, nr.2 şi nr.6 Diaconu Petre,
P.S. Năsturel, Câteva observaţii în legătură cu
complexul arheologic de la Murfatlar. Basarabi Mitropolia Olteniei, 1968 Theodorescu
Răzvan, Florescu Radu, Istoria artelor plastice în România, Ed. Academiei,
vol. I, 1968 Barnea Ion,
Ştefănescu Ştefan, Din istoria Dobrogei, vol.III, Ed. Academiei,
Bucureşti 1971 Theodorescu
Răzvan, Bizanţ, Balcani, Occident la începuturile culturii medievale
româneşti (sec. X-XIV) Ed. Academiei, 1974 Rădulescu
Adrian, Bitoleanu I., Istoria Dobrogei, Ex ponto, 1998 Comunicare prezentată la A.R.A. 4 – aprilie 2003 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |