|
CUM A FOST DĂRÂMAT UN MONUMENT ISTORIC: Aurica
Achim În zona centrală a Iaşului se mai afla
încă în secolul XIX, în apropierea fostei curţi domneşti, o
frumoasă biserică de piatră, construită de vornicul
Nestor Ureche. Cum s-a întâmplat, care au fost motivele care au stat la baza
deciziei de a fi demolată, găsim ample informaţii dintr-un
dosar al Primăriei municipiului Iaşi, aflat la Arhivele
Naţionale din Iaşi1. Dintr-un document de la domnul Constantin Movilă,
din 1610 (7119) decembrie 21, aflăm că pe locul acestei biserici a fost
una din lemn, ctitorie a unui Samson, pe care, după moartea acestuia,
Nestor Ureche, mare vornic al Ţării de Jos, a mutat-o în Târgul Nou
din Iaşi şi a zidit-o piatră, cu hramul Sf. Paraschiva,
cumpărând şi locurile din jur, pe care, la îndemnul domnului, a închinat-o
mănăstirii de la Muntele Sinai2. La data pe care o avem
în vedere, după numeroase incendii şi cutremure, biserica,
deşi în administrarea statului, ajunsese o ruină3. Edilii oraşului făcuseră cunoscut
ministrului de interne situaţia în care se găsea biserica încă
de la 8 mai 1867. Aspectul acesteia, într-o zonă cu multă
circulaţie, impresiona în mod neplăcut mai ales pe creştinii
ortodocşi. Revin în anul 18724, în urma unei
şedinţe a Consiliului comunal din 2 octombrie, unde primarul adresează
rugămintea către Ministrul de Interne rugămintea de a
interveni pe lângă, ,,colegul dumneavoastră respectiv”, desigur
ministrul Cultelor şi Instrucţiunii Publice, generalul Cristian
Tell, şi a se lua măsurile necesare pentru restaurarea
lăcaşului, care, are o frumoasă avere cum nu au multe dintre
bisericile din oraş, şi mai ales că cetăţenii cereau
cu multă stăruinţa această restaurare5. Ministerul Cultelor însă nu mai avea fonduri
alocate reparaţiilor de biserici în anul 1872 şi se recomanda
întocmirea unui deviz spre a se avea în vedere, bugetul pentru anul
următor. Deşi motivul invocat era lipsa fondurilor necesare
unei asemenea restaurări, guvernul a construit pe spesele sale, în
piaţa veche a bisericii, o hală de zid şi fier, pe care o
predă primăriei la 30 martie 1873. Acestuia îi revenea sarcina de a
expropria terenuri pentru lărgirea locului6. Arhitectul statului din Iaşi Carol Cugler, era de părere a se
dărâma edificiul bisericesc, ,,nefiind de un stil nou”, iar repararea
costând prea mult. Funcţionarul delegat la discuţia cu arhitectul,
a insistat însă, arătând că nu se cuvine ca biserica veche
să se dărâme, iar costul nu-l priveşte. Arhitectul primise ordin şi de la Ministerul
Cultelor în privinţa reparării bisericii şi era de părere
că nu era vorba de o simplă reparaţie, ci de o
reconstrucţie ,,fundamentală”. Prin urmare, se ajunge la decizia de
a se ridica planul bisericii aşa cum se găsea şi apoi de a se
face un deviz. Dar, având şi alte însărcinări, probabil, arhitectul nu s-a grăbit să pună
în practică această decizie. Trebuia să constate ce
lucrări s-au făcut la palatul episcopal de la Huşi, să
facă devizul reparaţiilor exterioare ale bisericii Barnovschi din
Iaşi şi ale încăperilor din curtea acesteia şi, de
asemenea, să facă planul şi devizul pentru reparaţiile de
la biserica Sf. Nicolae Domnesc din Iaşi şi a caselor din curtea
acesteia unde locuiau slujitorii ei. Incendiul din august 1874 o ruinează şi mai
mult. Primarul, acelaşi N. Gane, după decizia Consiliului comunal,
solicită Ministerului de Interne, ca, dacă biserica nu se poate
restaura, atunci să fie dărâmată, ,,căci în starea ei
actuală nu mai poate exista o asemenea ruină lângă edificiul
halei, unde publicul circulă zilnic”. Ministrul Lascăr Catargi,
ieşean, nu se grăbeşte să aprobe şi solicită un
memoriu detaliat în care să se arate de
cine se administrează biserica şi ce avere are, cine sunt
ctitorii şi ce capital deţine aceasta. Memoriul, în copie, nu se
află însă la dosar, pentru că astfel am fi avut mai multe
informaţii. Biserica se degrada din ce în ce mai mult existând
pericolul căderii bolţilor. Împrejmuirea în cea mai mare parte
lipsă, (datorită apropierii de hala construită de
Primărie) în jur erau depozitate gunoaie, care ajungeau până la
uşa bisericii. Mitropolia şi Protoieria intervin la primar spre a
lua măsuri şi a se face un zăplaz. Chiar şi prefectul
poliţiei Iaşi, Constantin Langa7, intervine,
arătând că este ,,prea dureros” ca un sfânt lăcaş
lângă care sunt îngropaţi străbuni ai noştri, să fie
astfel expus lipsei de cuviinţă a unor indivizi. În februarie 1877 Ministerul Cultelor şi
Instrucţiunii Publice, ministru fiind G. Chiţu, aprobă, în
ciuda încercărilor de a se obţine restaurarea lăcaşului
de cult, demolarea. Se cerea decizia Consiliului Municipal, avizul arhitectului
oraşului şi respectarea regulilor şi canoanelor
bisericeşti. Se impuneau şi luarea unor măsuri: 1. ridicarea unui plan al interiorului şi
exteriorului bisericii; 2. realizarea unui inventar al tuturor obiectelor
bisericeşti şi al pietrelor funerare din interior şi din
exterior; 3. realizarea unui deviz estimativ pentru materialele
rezultate din demolare: piatră, cărămidă etc; 4. numărul oamenilor necesari pentru demolare
şi ordonarea materialelor rezultate. Planul a fost făcut de arhitectul Ştefan
Emilian, care era şi profesor la Universitatea din Iaşi.
Datorită acestui plan8 şi a unei fotografii9
cunoaştem astăzi cum arăta această biserică. G.
Balş, în lucrarea sa despre bisericile şi mănăstirile
moldoveneşti, aprecia: ,,Se vede că avem de a face cu o
biserică din prima jumătate a secolului XVII, precum ne-o
arată mai cu seamă brâul între două rânduri de
cărămizi în zimţi, arhivoltele ocniţelor bazei stelate a
turlei şi aceea a uşii de intrare (de altminteri toate în
acoladă). La turlă muchiile şi arhivoltele sunt însemnate
printr-o mulură de secţiune semicirculară – en boudin – precum
se vede şi la Aroneanu.Toate aceste caractere corespund cu faptul
cunoscut că Sf. Vineri era o ctitorie a lui Nestor Ureche (Iorga, Istoria bisericii române, I, p.261)
datând, deci dinainte de anul 161710. Prin urmare, aprobarea pentru demolare era
obţinută. Urma acum scoaterea obiectelor bisericeşti, mobile
şi imobile, pentru degajarea interiorului. Pentru unele obiecte, la
puţin timp după incendiul din 1874, s-a cerut aprobarea
Ministerului Cultelor şi Instrucţiunii Publice spre a fi
înzestrată biserica construită de Primăria Iaşi la
cimitirul din Tătăraşi, înfiinţat cu un an înainte.
Ministerul nu aprobă şi de altfel şi Mitropolia era de
părere a se da obiectele acestei biserici sau alteia, numai spre
păstrare. Ele erau cerute şi pentru biserica de la fosta
mănăstire Frumoasa, aflată la marginea Iaşului. Pentru
biserica de la cimitir erau solicitate, în primul rând, clopotele şi stranele.
Un inventar făcut de intendentul palatului comunal, în octombrie 1879,
menţionează, printre altele, strana arhierească, trei
analoguri pentru cărţi, două rânduri de veşminte
preoţeşti şi alte obiecte vechi. Nu reiese din actele de la
dosar dacă acestea au fost scoase din biserică acum sau mai târziu. În 1877, la o lună după aprobarea
demolării, respectiv în martie, atât Mitropolia cât şi Ministerul,
atrag atenţia să se inventarieze toate obiectele ce se mai
găsesc în biserică şi, potrivit prescripţiilor canoanelor
bisericeşti, pe locul altarului şi a sfintei mese, să se
facă un monument de zid, de cel puţin trei stânjeni
pătraţi, înconjurat cu grilaj şi deasupra cu o cruce, pentru
respectarea locului. Această hotărâre s-a înfăptuit, crucea a
fost făcută, iar după anul 1980, când s-a construit noua
hală, a fost mutată şi se află astăzi în incinta
bisericii Bărboi. Nici în iulie 1877 nu se ridicaseră obiectele
bisericeşti, unele destinate a fi transportate la biserica Frumoasa. În
inventarul făcut acum figurează: catapeteasma, cinci icoane mari,
una reprezentând pe Sf. Paraschiva, patroana bisericii, un triptic, două
lăzi foarte vechi (poate cu documente), amvonul, 35 de strane, printre
ele ,,o strană domnească” (în celălalt inventar era
trecută şi o strană arhierească), sfeşnice mari
şi mici, suport pentru evanghelie, un triptic vechi şi gratii de
lemn pentru pus ,,aerul”, o evanghelie în limba greacă,
îmbrăcată în argint,şi o cădelniţă. Urma a se ridica planul bisericii, dar, în septembrie
1877, primăria este nevoită să pună biserica în mod
provizoriu, la dispoziţia unui general rus, şeful farmaciei
militare, pentru depozitarea materialelor farmaceutice. Acest provizorat a
durat până la începutul lunii mai 1878. La eliberarea bisericii,
după inventarul cu care au fost predate obiectele aflate în ea, s-a
constatat lipsa unor porţiuni de argint de la cele patru icoane mari.
S-a cerut o despăgubire de 1000 franci, dar generalul rus, în urma
consultării unui giuvaergiu chemat de intendentul comunal, a dat doar 20
de franci. În tot timpul acesta, arhitectul oraşului a avut
acces în biserică pentru ridicarea planului, care, însă a fost
definitivat de profesorul şi arhitectul Ştefan Emilian la
sfârşitul anului 1878. Acesta a măsurat fundaţia şi
supraveghează scoaterea pietrelor funerare şi a oasele din
morminte. Oasele au fost duse la cimitirul de la Galata şi îngropate
separat, după ce un preot a aprins o lumânare, le-a tămâiat şi
stropit cu vin. Pentru dărâmarea zidurilor, primăria a
intenţionat, ca prin licitaţie, să dea această lucrare în
antrepriză. S-a discutat şi ce se va face cu materialele rezultate
din demolare şi, iniţial, s-a hotărât că dacă
acestea vor rămâne la antreprenor, acesta nu va avea voie să sape
mai adânc de 50 cm. Într-o altă şedinţa a Consiliului
Comunal, din mai 1879, acelaşi Constantin Langa a propus ca demolarea
să se facă în regie proprie, sub supraveghere, şi să se
plătească cu coşul piatra scoasă din ziduri. Se mai
propunea o comisie specială de ,,arheologi” spre a se cerceta dacă
nu se găsesc ,,lucrări arheologice”. În vara aceluiaşi an, un
maistru pietrar s-a angajat să dărâme biserica şi piatra
să o dea în folosul primăriei.Primăria a avut mulţi
solicitanţi pentru piatră. Astfel, primarul comunei Bucium, de
lângă Iaşi, care a rugat ca să i se dea piatră pentru
construirea unei biserici în comună, şi i s-au dat patru
coşuri. Grădinarul şef de la grădina Primăriei a
cerut piatră pentru bordurile pe care dorea să le realizeze. S-a mai cerut piatră pentru pavarea
unei stradele şi construirea unui local de barieră. Lucrarea de demolare s-a terminat în octombrie 1880
şi s-a cerut luarea de măsuri pentru paza materialelor. Pentru
aceasta au fost delegaţi ajutorul de primar, I. Ornescu, consilierii
Dimitrie Rosetti (fratele Elenei Cuza) şi fostul primar Scarlat Pastia. În timpul demolării au fost scoase mai multe
pietre funerare, unele de marmură cu inscripţii. Astfel, din naos
s-au scos şase pietre funerare, din pridvor una cu dată
,,bisericească” 1653, din afara bisericii, din stânga, o piatră cu
data 1698, o alta din dreapta altarului, din afară, cu data 1833. S-a
mai găsit o piatră mare, fără inscripţie, deasupra
uşii dinăuntru (ca uşor) s-au mai găsit la uşorii
uşii de afară, bucăţi de piatră cu inscripţii
iar în afara bisericii, o cruce de piatră, de asemenea, cu
inscripţie. Unele din aceste pietre de mormânt au fost depozitate în
diferite locuri, până ce, în anul 1925, au ajuns în incinta
Mănăstirii Golia, unde se afla Muzeul Municipal. Astăzi, la
Muzeul de istorie al Moldovei, se află 3 pietre, aduse de la Golia,
după anul 1950. Încă de la demolare s-au căutat
specialişti care să descifreze inscripţiile. S-a format o
comisie, aceasta şi în urma rugăminţii mitropolitului, Iosif
Naniescu, şi a doctorului Anastase Fătu, preşedintele
Societăţii de Medici şi Naturalişti, societate care avea
singurul muzeu din Iaşi la acea vreme. Consiliul comunal alege pentru
această comisie pe pictorul şi gazetarul Petru Verusi, pe Teodor T.
Burada, etnograful, Ion Caragiani, profesor de limbă greacă,
şi Ion Caracicoveanu. Nu se cunoaşte deocamdată, rezultatul cercetării
lor. N. Iorga a publicat în Inscripţii şi însemnări din bisericile Iaşului, inscripţiile de pe patru lespezi: a
unui copil grec mort în 1792, o alta a familiei unui Theodoru, a treia din
1795 şi a patra relativă la ,,zidirea din nou”, în 1806, a
bisericii, în urma cutremurului din 180311.Trei din aceste pietre
frumoase au fost publicate de G. Balş, după clişee de la
Comisiunea Monumentelor Istorice12. Din alte surse am aflat că la această
biserică, poate în cimitirul ei, a fost îngropată Tudosia,
soţia lui Ioniţă Cuza mare spătar, cel decapitat pentru
complot împotriva domnului, şi care a fost străbunicul lui
Alexandru Ioan Cuza. Acesta a murit în aprilie, 177513. De asemenea, în 1949, când pietrele se aflau în incinta
mănăstirii Golia, în custodia Arhivelor Statului, Muzeul Municipal
fiind desfiinţat încă din anul 1931, s-a descifrat o altă
piatră, de către scriitorul georgian G. N. Leonidze, şi anume piatra care a fost pe mormântul
poetului georgian Besarion Zaharievici Gabaşvili, mort în Iaşi, la
24 ianuarie 1791. Piatra aceasta se află acum la Muzeul de istorie din
Iaşi14. M-aş fi aşteptat ca una din aceste pietre
funerare să fi aparţinut unui membru al familiei Ureche. Istoricul
Ştefan S. Gorovei, presupune că aici a fost îngropat în 1647
cronicarul15. Poate cercetări mai aprofundate ar elucida
multe semne de întrebare. În morminte s-au găsit diferite obiecte: cercei,
inele, monede, paftale, veşminte ,,ca de preot”, o
cărămidă cu litere slavone, fragmente de metal16.
Toate au fost în păstrarea primăriei, mai mult timp, iar în 1887
Societatea de Medici şi Naturalişti ruga să fie depuse la
muzeu, ceea ce Consiliul Comunal aprobă, cu condiţia de a fi puse
într-un dulap separat, cu menţiunea că provin de la Biserica ,,Sf.
Vineri”.Mă întreb dacă nu s-au găsit şi cărţile
bisericeşti. Am vorbit mai înainte de o evanghelie grecească,
dată la biserica Frumoasa. Un document aflat la arhivele din
Bucureşti ne informează că marele spătar
Gheorghiţă, soţul Catrinei, fiica Alexandrei Ureche,
căsătorită Buhuş, l-a însoţit pe Dimitrie Cantemir,
în 1711, în Rusia, şi înainte de a pleca a lăsat la
mănăstirea ,,Sf. Vineri” o parte din lucrurile sale mai de
preţ: un exemplu din Divanul
lui Cantemir, un Liturghier, o
pereche de călimări, vase şi veşminte17. Din
actele dosarului care a fost sursa de bază a comunicării, nu am
găsit nimic relativ la aceste obiecte. O altă sursă care ar fi adus unele
informaţii, este un registru de stare civilă pentru
născuţi, căsătoriţi şi morţi la această
biserică, între anii 1845-1860,dar acesta nu ne-a a fost accesibil18. În final putem să ne întrebăm: de ce a fost
demolată biserica Sf. Vineri? Din ignoranţă sau nepăsare
? Edilii oraşului au sperat poate să obţină
nişte fonduri pe care nu le putea
avea din altă sursă? Şi, totuşi, pentru Iaşi, la propunerea
lui Mihail Kogălniceanu, în anul 1880
s-au alocat fonduri de 10 milioane pentru construirea Catedralei
Mitropolitane şi pentru renovarea Palatului administrativ, fost palat
domnesc19. Biserica Sf. Vineri era sortită, se pare, să
dispară. Şi, pentru a-l parafraza pe Terenţiu, putem
spune: şi monumentele îşi au soarta lor. NOTE: 1 ANI, fond
Primăria municipiului Iaşi,
dosar nr. 141/1867, p.467 . Dosarul a fost văzut, credem, mai
întâi, de N.A. Bogdan şi menţionat cu unele amănunte în Oraşul Iaşi. Monografie
istorică şi socială ilustrată, ed. a II-a, Iaşi,
1915, p. 197-198. De asemenea, vezi şi Gheorghe Balica, Informaţii arheologice în materialele
documentare din Arhivele Statului din Iaşi, în ,,Revista Arhivelor”,
nr. 2/1963, p. 139 şi 149; I. Grigoriu, Din istoricul muzeisticii ieşene, în ,,Cercetări
istorice”, I, 1970, p. 12 2 Cf. N. Iorga, Două hrisoave domneşti pentru
mănăstirea închinată Muntelui Sinai, în ,,Academia Română. Memoriile secţiunii istorice”, III, tomul XVII, 1935-1936, P.
3-10, şi extras, text slav şi traducere după o fotocopie de pe
originalul aflat la Biblioteca Muzeului Etnografic din Atena, publicat
şi de Ion Caproşu şi Petronel Zahariuc în Documente privitoare la Oraşul Iaşi, vol. I,
Iaşi, 1999, p. 126-131,nr 93 3 Ar merita să
se arunce o privire mai atentă şi chiar să se facă un
istoric, aceasta şi pentru că informaţii numeroase se
găsesc în fondurile Arhivei de la Iaşi. 4 Primar fiind în
acea perioadă scriitorul N. Gane 5 Toate
informaţiile sunt din dosarul menţionat, pentru altele vom face
trimiterile la sursele consultate 6 N.A Bogdan, op. cit. p. 374. 7 Constantin Langa,
ofiţer în armata lui Alexandru Ioan Cuza, care a primit în dar uniforma de
maior a domnitorului, a fost ales primar al Iaşului în iunie 1891; o
strada din Iaşi îi poartă numele. 8 Cf. N. A Bogdan, op.cit., p. 197. Reprodus, şi de
G. Balş,în Bisericile şi
mănăstirile moldoveneşti din veacurile al XVII-lea şi al XVIII-lea, Bucureşti,
1933, p. 62. 9 G. Balş, , op.cit., p. 61. 10 Ibidem, p.62; Gh. Ghibănescu
dă data 1594, cf. ,,Ioan Neculce “, I, 1921, p.26, dar în acest an,
Nestor Ureche se afla în Polonia, de unde revine în ţară după
august 1595, cf. Dumitru Velciu, Grigore
Ureche, Bucureşti, 1979,
p.39;Iorga Istoria bisericii române,I,
p.261. 11 Lucrare
tipărită în 1907 la Bucureşti, p. 84 12 G. Balş, op. cit., p.581, fig. 1010 şi 1011, şi p. 582, fig. 1014. 13 V. Pârvan Însemnări pe manuscrise vechi, II,
în ,,Convorbiri Literare”, 1904, nr. 7-9, p. 755 ;756; v. şi Nistor
Ciocan, Al. I. Cuza. Note genealogice, în
vol. ,,Cuza Vodă in memoriam”.,
Iaşi, 1973, p. 40 14 cf. G. Balica, op. cit., p. 134 15 în recenzia la
lucrarea lui Dumitru Velciu, Grigore Ureche, în ,,Anuarul Institutului
de Istorie şi Arheologie”, Iaşi, XVII, 1980, p. 16 v. G. Balica op. cit. p.149 17 cf. Maria
Magdalena Szekely, Neamul lui Nestor
Ureche, în ,,Anuarul institutului de istorie A.D Xenopol”, Iaşi,
XXX, 1993, p. 666 şi nota 76 18 Cf. Îndrumător în Arhivele Statului
Iaşi, vol. III, 1959, p. 152 19 N. A Bogdan, op. cit. p 188; ,, Monitorul
Oficial”, 1880, nr. 64 şi 82. Comunicare prezentată la A.R.A. 4 – aprilie 2003 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |