|
PICTURA MURALĂ DIN PRONAOSUL BISERICII SFÂNTUL GHEORGHE VORONEŢ. INTERVENŢII DE CONSERVARE ŞI RESTAURARE LA
SUDIC Carmen Cecilia Solomonea Biserica ,,Sfîntul Gheorghe” din
Voroneţ,ctitoria lui Ştefan cel
Mare (1488) era de mici proporţii,cu un
decor exterior minim,conform
reprezentării din Tabloul Votiv. Forma actuală a bisericii prezintă o imagine destul de
diferită faţă de ctitoria
lui Ştefan. Referitor la datarea picturii murale din altar
şi naos sunt diverse opinii,unii cercetători considerînd data
apropiată de 1488, alţii au plasat-o
spre sfîrşitul secolului XV. Pentru
pictura pronaosului majoritatea istoricilor au acceptat anul precizat în textul aflat deasupra
intrării spre naos: ,,Acest naos a
fost decorat şi aurit de
Teofan,mitropolit al Moldovei,în anul
7058 (1550) 12
iulie.Veşnică
pomenire’’1 Şi totuşi o serie de întrebari
rămîn încă în aşteptarea răspunsurilor. Întrucît pictura murală a naosului şi
parţial din altar s-a restaurat, pare evident o pictură destul de
eclectică artistic,dar tehnica este aceeaşi pe ansamblu. Aceasta
confirmă faptul că lucrau mai multe echipe de pictori în paralel,
împărţiţi pe nivelele schelei.Dincolo de diversitatea
reprezentărilor, ansamblul pictural rămîne bine susţinut
cromatic.În acest context pare mai
puţin aparte modul de gîndire a compoziţiilor şi
abordarea artistică din încăperea pro-naosului. Intervenţiile
actuale de restaurare a peretelui
sudic din pronaosul bisericii au furnizat informaţiile prezentate în această
comunicare. Ansamblul generos al pronaosului cuprinde cîte două
registre cu scene din viaţa Sfîntului Gheorghe,apoisfinţi martiri
în medalioane,siluete de sfinţi
ierarhi şi mucenici,iar draperia încheie decoraţia peretelui.În
zona restaurată se încadrează şapte scene dedicate Sfîntului
Gheorghe, delimitate cu feşe roşii tradiţionale. Subiectele
scenelor sunt episoade ale martirajului
sfîntului,(cu reprezentări ale obiectelor de tortură-
bici cu trei capete,ferăstrău manevrat de două personaje,sabie
cu mîner ornamentat,gheare metalice cu articulaţii).Se remarcă
redarea minuţioasă şi a modului de funcţionare,ceea ce nu
poate fi pus doar pe seama
imaginaţiei pictorului. Trebuie menţionat faptul că
personajele-călăi nu sunt caricaturizate, au portretele la fel de atent tratate ca cel al
sfîntului, din punct de vedere tehnic şi artistic. Întreaga
suprafaţă a fost gîndită de la
începutul lucrului,cu fonduri largi şi simplificate
(informaţii deduse din caracteristicile tehnice existente pe
suprafaţa decoraţiei). Sfîntul Gheorghe reprezentat
conform canonului bizantin în veşminte cu tonuri de roşu şi
albastru azurit, cu următoarele
proporţii: capul intră de 8,5 ori
în lungimea trupului; înălţimea sfîntului este circa 1m;
lungimea mîinii
9cm.(înălţimea scenelor 1,12m). Tipologia portretului
său este uşor diferită în cele două registre ca desen
şi modelul cromatic.
Diferenţele de expresie artistică dovedesc prezenţă a mai
multor pictori care pe ansamblu au urmărit acelaşi canon şi
principiu tehnic,la care şi-au adus trăirea artistică
personală. În partea centrală a peretelui sudic un registru amplu de medalioane cu sfinţi martiri sunt
pictaţi cu forţă de expresie,pe două şiruri
suprapuse cîte şase de fiecare parte a
ferestrei. Acestea sunt delimitate de friza cu siluetele sfinţilor mucenici prin banda
decorativă aurită. Sfinţii poartă veşminte simple sau ample, apar
şi mici stîngăcii anatomice,dar cromatic se leagă de celelalte
registre. La baza peretelui elementul decorativ geometric şi draperia închid
partea inferioară a pereţilor. Suprafaţa generoasă a
peretelui sudic produce un puternic impact cromatic, imagine aproape
nealterată de trecerea timpului. Tehnica de executie. Pictura
pronaosului a fost executată în tehnica de "boun affresco",în
maniera bizantină
moldovenească, realizată din ,, giornate” (suprafaţă pictată într-o zi) îmbinate pe feşele roşii ce delimitează scenele. Elemente tehnice caracteristice: - incizii directe marchează
feşele,textele, repere pe veşminte şi portrete, nivelul
bazei scenelor; îmbinări ale
stratului de preparaţie între registrele peretelui; pe stratul de intonaco sunt urme de polisare ce urmăresc formele personajelor,
veşminte, fonduri; aureolele poleite şi medalioanele sunt
trasate perfect cu un instrument probabil asemenea compasului, foiţa de
aur aplicată peste un fond ocru;
pigmentul albastru şi verdele nu sunt aşezate direct peste
stratul de frescă umed,iar direcţia pensulaţiei este
vizibilă. Personajele,arhitecturile,celelalte elemente au fost modelate în tehnica specifică bizantină, cu tonuri
succesive de la proplasmă la accente finale. Grosimea stratului de intonaco în general este de 1cm,uneori 1,5-2cm. Decoraţiile
florale poleite - tehnic diferite
- desen cu pigment negru şi porţiuni pictate cu pigment
albastru –gri (posibil smalţ) peste foiţa de aur. Starea de conservare a decoraţiei murale din naosul bisericii. Porţiuni din stratul pictural şi
părţi poleite prezentau
zone pulverulente,solziri şi tendinţă de exfoliere.
Stratul intonaco (fresca= var
pastă+ fibre vegetale) avea porţiuni mici desprinse
faţă de zidărie,situate pe draperie; umiditatea de
capilaritate a favorizat apariţia unor forme biologice. Lipsa de coeziune a
particolelor de pigment pe unele portrete, mîini şi zone ale
veşmintelor pictate cu pigmenţi de
natură argiloasă (roşu-brun,ocru,galben); decoraţia
era acoperită cu depuneri neaderente
şi aderente,pe alocuri fixate- efect produs de
prezenţa condensului şi în trecut a umidităţii de
infiltraţie. Ceruri durizate pe registrele de la baza
încăperii. Pierderi reduse ale stratului pictural datorate probabil
condiţiilor climatice al bisericii în asociere cu acţiuni mecanice
ale factorului uman; lacune de mici
dimensiuni ale stratului de frescă; elementele florale aurite
prezintă lipsă puternică de
aderenţă. Se poate presupune că pigmenţii au
fost aplicaţi ,,a secco’’ sau că poleirea a fost o intervenţie
mai tîrzie şi care se poate
constitui ca acţiunea la care se referă textul din pronaosul
bisericii(?!). Acest aspect trebuie în continuare studiat pe măsură ce se vor continua
lucrările de restaurare a celorlalte suprafeţe pictate din pronaos. Metodologia de intervenţie. Intervenţiile
actuale de restaurare la peretele sudic din pronaos s-au realizat în vara anului
2003(luna iulie). Intervenţii de conservare
şi restaurare. - măsurarea zilnică a valorilor de
microclimat în raport cu
exteriorul;- documentaţia
fotografică şi grafică înainte,în timpul şi după
intervenţia de restaurare; - identificarea problemelor existente printr-o serie de
teste pe decoraţie. Operaţiuni : - Înlăturarea
depunerilor diverse neaderente şi aderente acumulate în timp peste decoraţie; - Curăţirea
stratului pictural prin metode
adaptate la starea de conservare şi natura pigmenţilor, pe forme
distincte şi în etape succesive
,cu intervale de timp între operaţiuni pentru a se controla starea
stratului pictural. Soluţiile s-au aplicat în diverşi timpi de contact,cu metode
combinate de curăţire,condiţie impusă de sensibilitatea
pigmenţilor, prin intermediul foiţei japoneze sau în pastă
celulozică.Unde existau decoeziuni ale particolelor de pigment s-a
intervenit cu burete acrilic wishab efectuînd curăţire asociată
cu presarea locală a stratului pictural.După etapa de
curăţire în ansamblu,s-au realizat reveniri locale cu bastoncini ,vată şi
soluţii cu diverse concentraţii (3%,5% şi 10%) în funcţie
de aderenţa murdăriei, evitîndu-se
acţiuni mecanice insistente.În paralel cu curăţirea s-a
impus pe zone limitate o intervenţie de preconsolidare locală a
unor porţiuni poleite cu
adeziv acrilic Primal, în conc.3% prin injectare şi presare. -Îndepărtarea materiilor
străine (ceară, patine opace grase) cu mijloace mecanice
şi chimice, prin reveniri succesive, înlăturînd stratul durizat în
timp care schimba aspectul specific
frescei. Aplicarea unui tratament de
dezinfecţie cu scop preventiv după intervenţiile actuale
(biocid tip Preventol în concentraţia indicată de specialistul
biolog). Lucrări de asigurare
şi refacere a aderenţei porţiunilor desprinse de
zidărie prin injectare de
adezivi minerali; porţiunile au fost stabilizate prin ancorare
punctuală. Măsuri pentru
conservarea zonelor deja restaurate: menţinerea unui climat
echilibrat în interiorul bisericii- controlul valorilor de microclimat;
continuarea lucrărilor de conservare şi aplicarea tratamentelor de restaurare
pe celelalte suprafeţe ale monumentului, controlul afluxul masiv
de turişti. NOTE: 1.
Paul Henry dă
această traducere a textului situat deasupra intrării din pronaos
către naos, în ,,Monumentele din
Moldova de nord’’,Bucureşti 1984,cap.III,p.201. Comunicare prezentată la A.R.A. 5 – aprilie 2004 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |