|
In memoriam Dinu Antonescu Monica Mărgineanu Cārstoiu Pentru
Institutul de Arheologie care organizează īn fiecare primăvară
simpozionul A.R.A. şi -sperăm - pentru toţi cei care au onorat
cu prezenţa lor această īntīlnire academică, īmplinirea a
cinci ani de la prima sa ediţie poate fi un prilej de plăcută
amintire. Am dorit ca acest moment să fie şi al unei altfel de
amintiri, pentru că īn toamna trecută s-au īmplinit cinci ani de
cīnd s-a stins din viaţă Dinu Antonescu, arhitectul care
şi-a dedicat atāt cāt i s-a
permis din partea vieţii care se confundă cu profesiunea,
cercetării arhitecturii dacilor. A trimite un semn de neuitare celui
care a īncercat să transforme arhitectura dacilor īntr-un domeniu al
lecturării ştiinţifice mi se pare a fi īn spiritul acestei
īntīlniri. Mă īndoiesc că sunt persoana cea mai
potrivită pentru a vorbi in faţa d-voastră despre Dinu
Antonescu. Ne aflăm aici la un simpozion ştiintific, iar īntr-un
asemenea distins şi lucid conclav nu emoţiilor li se acordă un
rol principal. Vă mărturisesc că mă aflu in
contradicţie faţă de acest amendament pentru că că
eu nu-mi pot aminti decīt cu emoţie, iar sentimentul de respect cu care
am fost dăruită faţă de dīnsul cīt mai era īn
viaţă, cīştigīnd īn limpezime cu trecerea timpului, mă
impiedică să vorbesc altfel decīt mi-l amintesc. Aţi īnteles
prin aceasta că nu voi rezuma aici o biografie şi nici o listă
de lucrări. Biografia i-o cunosc foarte puţin şi chiar dacă
nu ar fi aşa , nu mi-aş permite să risc a lua īn deşert
viaţa cuiva care a practicat virtutea atīt de rară a
discreţiei. Personal l-am cunoscut tīrziu , mai exact īn preajma apariţiei cărţii
sale despre arhitectura dacilor, cīnd printr-un cinic gest al destinului
această carte fundamentală
fusese īn pericol de a fi īntoarsă din drum, din motive care nu
aveau nici o legătură cu valoarea studiului sau
calităţile autorului; nu aveau legătură nici cu odioasa dictatură", dar
aveau una solidă , bine ancorată īn societatea noastră,
şi anume cu mediocritatea omenească atīt de consecvent
īnzestrată īn tentativele de a īnchide drumurile altora. Īi
cunoscusem īnainte articolele dedicate
īn special monumentelor dacice din munţii Orăştiei. Este de la
sine īnţeles că dobīndisem respect faţă de arhitectul
care era īn mod evident dator exclusiv propriei conştiinţe şi
īnzestrări profesionale īn parcurgerea unui drum atīt de slab frecventat
īn cercetarea romānească. Dinu Antonescu
nu a beneficiat de condiţiile elementare īn absenţa
cărora cercetarea ştiinţifică este in mod obişnuit
imposibil de realizat: fiind obligat să-şi desfăsoare
activitatea exclusiv īntr-un institut de proiectare, nu şi-a putut
permite să-şi dedice cercetării partea de viaţă pe
care orice cercetător instituţionalizat, implicit, o
dedică. Este o mare pierdere pentru īnvăţamāntul superior de
arhitectură că nu s-a preocupat săl recheme printre
dascălii săi; mă īntreb cum de nimeni nu s-a gīndit să īndrepte măcar atunci cīnd
s-ar fi putut, nedreptatea pe care a fost obligat să o suporte la
īnceputurile carierei: a fost īnlăturat de la institutul de
arhitectură Ion Mincu īn cel mai laş mod posibil. Vi se va
părea poate, unora, că o asemenea īntīmplare este un episod comun
al istoriei noastre de după razboi şi nu mai merită relatat.
Īmi cer permisiunea să cred că asemenea episoade nu sunt suficient
cunoscute. Voi reproduce aici cuvintele cu care el īnsuşi mi-a relatat
īntr-un rezumat scris al vieţii sale profesionale acest episod, care nu
a fost o simplă paranteză a destinului său: " Romānia
intrīnd īn război, am fost concentrat şi mobilizat de mai multe
ori, apoi am īnfiinţat o īntreprindere de construcţii, pe care am
abandonat-o după 1948 cīnd nu a mai fost posibilă o asemenea
activitate. M-am īndreptat către o profesie universitară, fiind
numit īn februarie 1949, prin decret ministerial, asistent la catedra de
urbanism. Am funcţionat acolo trei ani şi chiar īmi făcusem
iluziile unei cariere, uitīnd ca pentru a avea continuitate trebuia să
ai un dosar bun de cadre şi un carnet roşu īn buzunar. Aşa
ceva īnsă eu nu aveam, dar pentru că fusesem numit prin decret
ministerial şi īnlăturarea mea ar fi necesitat unele
formalităţi, s-a găsit o soluţie mai simplă şi
anume, să nu mai figurez pe listele de plată. Crezīnd că s-a
strecurat o greşală, am mai activat, gratuit, cīteva luni, pīna la
urmă fiind obligat să renunţ. Am fost atunci, oficial scos din
īnvăţămintul universitar pe motiv de absenţe nemotivate,
dezinteres īn activitate şi bine īnţeles, atitudine duşmănoasă
faţa de instituţiile statului. Paralel cu activitatea de arhitect
in diverse institute de proiectare, pentru că şi pe acestea , din
aceleaşi motive, am fost obligat să le schimb, din anul 1967 am
inceput sa public diverse articole şi studii privind Columna
Traiană şi ahitectura dacilor. Acestea aveau ca scop să lege
studiile [mele] de la Şcoala
Romānă din Roma cu noile cercetări arheologice, īncepute
după 1950 pe īntreg teritoriul ţării şi īn special īn
Transilvania, īn Munţii Orăştiei". Īn
privinţa interesului pentru
arhitectura dacilor Dinu Antonescu s-a văzut obligat să-şi
orienteze studiile exclusiv pe baza bibliografiei arheologice existente, care
era dramatic lacunară īn privinţa informaţiei specific
arhitecturală. Cu toate acestea, studiul pe care l-a finalizat īn
volumul Introducere
īn arhitectura dacilor,
(apărut īn 1984) avea să devină emblematic pentru ceea ceea ce s-ar putea
numi o cercetare de pionierat, deschizătoare a unui drum care īncă
mai aşteaptă să fie continuat. Faptul de a fi fost expresia limpede a stadiului cercetărilor īn
arhitectura dacică a făcut ca acest studiu să fi fost şi
un semnal de alarmă, să recunoaştem īnsă, rareori
īnţeles. Īn lumea arheologilor acest semnal a fost uneori receptat,
alteori a generat raspunsuri brutale cum a fost acela care a īncercat
să-i oprească publicarea cărţii, dar a rămas aproape
fără răspuns printre arhitecţi. O expresie
concentrată a acestei realităţi este faptul că īn timp ce
Uniunea Arhitecţilor din Romānia premia studii īn care interpretarea
arhitecturii dacice ar fi făcut onoare unui serial
ştiinţifico-fantastic, īncercările lui Dinu Antonescu au
scīnteiat īn deşert, probabil din aceleaşi motive din cauza
cărora nu avem astăzi, după dīnsul, nici un specialist īn
arhitectura dacilor Această
sfera de cercetare a rămas cu totul excentrică faţă de
preocupările arhitecţilor, cele cīteva prezenţe īn domeniu
fiind firave īn raport cu complexitatea problemei. Īn ceea ce priveşte
preocupările arheologilor, ele nu pot acoperi complexitatea
problematicii arhitecturale, şcoala romănească de arheologie
nepregătind nici ea specialişti īn arhitectura antică.
Această realitate īşi
desfăşoară efectele nefaste īn faţa ochilor
noştri cu o chirurgicală precizie: este suficient să avem onestitatea de a privi īn
faţă ridicolul dramatic sub ale cărui auspicii stau de exemplu
aşa zisele restaurări din Munţii Orăştiei, ca
să nu mai vorbim de nemilosul destin care face ca pīnă la ora
actuală cercetarea romānească să nu fie īnzestrată cu
nici o monografie ştiintifică de arhitectură privind vreun sit
arheologic populat cu vestigii ale modului de construcţie dacic. Este
limpede şi deloc onorant pentru noi, că domeniul de studiu īn care
s-a străduit să pătrundă Dinu Antonescu a fost şi
rămine īncă a unul
fără statut īn cercetarea romānească; nu a existat
şi, din păcate, nu putem afirma că s-ar fi format īntre timp,
ceea ce īn mod curent se poate numi tradiţie de şcoală, īn
studiul uneia din ramurile fără de care - īn alte geografii
culturale īnsă - arheologia clasică sau istoria arhitecturii antice
nu pot fi concepute. Cu alte cuvinte, a aborda un domeniu de studiu
fără a avea la īndemīnă metodele de cercetare specifice cu
suita de instrumente care te ajută şi obligă să poţi
īnainta dincolo de diletantism, poate uneori deveni acelaşi lucru cu a
nădăjdui să traversezi
desculţ o mare de nisipuri mişcătoare. Nu e necesar un efort
prea mare de imaginaţie pentru a īntelege cum trebuie să fi
trăit Dinu Antonescu o asemenea traversare, şi cīt de mult trebuie
să fi fost dedicat unei cercetari pe care a fost nevoit să o exerseze
doar ca un violon dIngres. Sunt
nevoită să adaug că publicarea celor mai multe din articolele
despre monumentele dacilor, apărute īntre 1967-1983, īn revista
ARHITECTURA, nu a avut un efect benefic īn receptarea de către
specialişti - impactul acestei reviste īn zona cercetării
ştiinţifice romāneşti şi din alte ţări fiind
practic nul. Īn pofida izolării, Dinu Antonescu şi-a īmplinit
pīnă la capăt ceea ce cu toţii putem īnţelege că a
fost o adevărată vocaţie. El a fost arhitecul care a
reuşit să schiţeze primele imagini "stabile" ale
unei arhitecturi despre care unii vorbeau fără să ştie
că nu spun nimic. Cea mai importantă calitate a studiilor sale
calitate īn absenţa careia o cercetare nu poate fi nimic- este
capacitatea de predicţie a unora dintre ipotezele formulate. Este
suficient să amintesc ipotezele de restituire a structurii unora din
zidurile de fortificaţie dacice, pe baza unor mărturii arheologice
ineficient exploatate arhitectural īnaintea lui şi utilizīnd inteligent şi
echilibrat reprezentări de pe columna traianee. Cercetările
arheologice din ultimele decenii le confirmă spectaculos. Cu
siguranţă, aşa cum este firesc īntr-o cercetare care nu se
īncheie după debut, unele ipoteze formulate īn Introducere īn arhitectura dacilor" vor fi amendate; dacă vom
avea norocul ca abordarea arhitecturii dacilor să devină tot mai
densă īn atribute pe care numai
metodele ştiinţifice le pot asigura, calitatea de a fi fost
deschizător de drum a arhitectului Dinu Antonescu va fi tot mai bine
īnţeleasă. O parte
īnsemnată a studiilor lui Dinu Antonescu a rămas īncă
necunoscută. Este vorba despre volumul - nepublicat nici pīnă azi -
despre arhitectura reprezentată pe Columna lui Traian. Unii dintre
d-voastră poate ştiu, cei mai mulţi īnsă nu, că
arhitectul Dinu Antonescu a făcut parte din echipa care a supravegheat
lucrările mulajelor executate după Columnă la Roma. Cum a
realizat studiul despre Columnă şi cum i-a fost recunoscută
munca, e mai bine să ne spună autorul: Fără
să cunosc prea bine timpurile ce au urmat, am concurat şi cīstigat
o bursă pe durata de doi ani la Şcoala romānă din Roma. Īn
total eram 12 bursieri, absolvenţi a diverse facultăti din
ţară/ Obligatoriu, fiecare bursier era dator să propună un
subiect de lucru, care odată aprobat trebuia să fie studiat,
īncheiat şi redat la sfīrsitul celor doi ani de bursă. Lucrarea se
preda apoi la Academia Romānă sub patronajul căreia funcţiona
şi Şcoala romănă din Roma
Īn grădinile Vaticanului
alăturate muzeului erau expuse mulajele executate după reliefurile
sculptate, aflate pe fusul Columnei lui Traian. Erau realizate īn anul 1934
sub pontificatul papei Pius al XI-lea. Din punct de vedere tehnic mulajele
reprezentau tot ce se putea realiza mai perfecţionat şi mai
apropiat de realitate. Erau mult superioare celor existente executate din
cupru galvanic in anul 1863 de către Napoleon al III-lea.
Desigur era o
lucrare de mare fineţe care īnsă nu dadea impresia unei sculpturi
īn marmură, similară originalului
.Aceste mulaje le-am cercetat cu
mai multă stăruinţă şi cu cīt insistam se
năştea certitudinea că sunt pe drumul drept al viitorului meu
studiu.
Pentru mine, ca arhitect, mi-a atras atenţia decorul
arhitectonic īn care se desfăşura acţiunea conflictului.
Fireşte, dacă pentru construcţiile romane nu apăreau
probleme īn identificare ele fiind confirmate fie de arheologie, fie prin construcţii
conservate, nu acelaşi lucru se putea spune despre cele presupuse
dacice, care pentru moment nu aveau īncă o bază arheologică.
Sigur, Coloana reprezenta o speranţă, prin faptul că era o
adevărată arhivă, nevalorificată, a unor arhitecturi
īncă neconfirmate arheologic...Era iarăşi limpede că din
punct de vedere arheologic, tot ce se īntreprinsese pe teritoriul ţării
noastre şi īn special īn Transilvania de cercetători romăni
īntre cele două războaie modiale era, era numai un prim pas. De
aceea dezvăluirile Columnei Traianee, īn special cele privind presupusa
arhitectură dacică, le-am considerat atunci ca un nou pas de
deosebit interes atit pentru arheologi cīt şi pentru istoria
arhitecturii din Romania. Drept urmare, mi-am concentrat, īn următorii
ani, studiul īn exclusivitate pe această problemă. La sfīrsitul
celor doi ani de bursă am considerat că pot preda ca lucrare
finită numai capitolul arhitecturii romane şi īn special cel al
arhitecturii militare; capitolul arhtecturii presupuse dacice, din lipsa unei
documentaţii arheologice, urma să fie īncheiat atunci cīnd studiile
de teren vor fi, din punct de vedere al cercetării, mai intense".
Īntrerup o clipă relatarea pentru a va spune că, aşa parţial cum era, studiul lui Dinu
Antonescu, - text şi planuri - a fost prezentat la Bienala Şcolii
Romāne din Roma; ecourile īn presa italiană au fost cu totul remarcabile,
arhitectul romăn a fost elogiat de presa italiană pentru aceasta
lucrare, considerată a fi - prin noutatea subiectului - un aport
important pentru istoria arhitecturii şi pentru arheologie. Dar să-l
lăsăm pe Dinu Antonescu să continue: ...La
sfīrşitul studiilor mele, īn anul 1939, ca urmare a unor vechi intervenţii,
statul romăn, prin Academia Romānă, alocă o suma
importantă pentru executarea unor mulaje
după sculpturile columnei, negativele respective fiind īn posesia Vaticanului.
Lucrările au īnceput imediat, directorul Accademiei di Romania, prof.
Emil Panaitescu reprezentīnd interesele Statului, iar secretarul Şcolii
Romāne, prof. Virgil Vătăşianu şi cu mine
īnsărcinaţi cu umărirea lucrărilor. De la īnceput,
şi īn acord cu Virgil
Vătăşianu, am pus problema aspectului mulajelor, cele
existente după cum am arătat fiind deficitare tocmai din acest
punct de vedere. Īn consecinţă, s-au executat o serie de probe de
amestecuri, toate mergīnd pe ideea marmurei artificiale. Urmăream
să obţinem un aspect cīt mai apropiat de cel al marmurei,
adică de cel al originalului
. Īntre timp, īncheindu-se termenul
rezervat bursei, am părăsit Roma, dar ştiu că lucrarea
s-a terminat īn 1940, aproximativ īntr-un an. Ceva mai tirziu, Statul roman a
suplimentat suma iniţială, comandīnd o copie şi după
soclul Columnei, lucrare īncheiată īn 1943. Evenimente externe au
făcut ca mulajele să nu poată fi aduse īn ţară,
fiind adăpostite īn subsolurile muzeului Laterano. Pīnă īn 1965
după ce nu am mai auzit nimic despre ele, am avut ocazia să mă
īntilnesc cu profesoul arhitect Pompiliu Macovei, secretar de stat la
ministerul de externe.
I-am vorbit şi despre mulajele Columnei, care
de atita vreme stau undeva depozitate la Roma. " Pompiliu Macovei i-a spus atunci lui Dinu Antonescu că
nu poate fi vorba de a fi aduse mulajele īn ţară, din motive politice pe care le
cunoaşteţi cu toţii. Nu ştiu ce
s-a īntimplat īn următorii doi ani, dar din ziare am luat
cunoştiinţă că s-a format o comisie, cu nume sonore, care
avea drept scop o deplasare la Roma īn vederea reluarii şi trimiterii
mulajelor Columnei īn ţară. Printre numele persoanelor am remarcat
şi pe acela al profesorului academician Virgil Vatăşianu,
singurul din comisie īndriduit să facă parte din ea. Restului
membrilor nu le cunoşteam
contribuţia şi sunt sigur că unii dintre ei au luat cunoştinţă de
existenţa mulajelor īn momentul numirii īn comisie." Dinu
Antonescu şi-a īncheiat studiul despre arhitectura refugiată pe
friza Columnei. Este singura lucrare īn care se abordează exhaustiv
această temă. Nimeni nu s-a arătat interesat să editeze
īn Romānia aceasta carte. Mărturisesc că şi eu fac parte
dintre cei vinovaţi . Īnainte cu peste aproape doi ani de la
stingerea din viaţă a celui pe care am īncercat să-l
evoc īn faţa d-voastra, i-am promis că voi găsi posibilitatea
editarii ei, fiind convinsă că Uniunea arhitectilor
īnzestrată acum cu o editură proprie - s-ar simţi onorată
să o facă. Am fost lipsită de imaginaţie şi total
ineficientă. Drumul pe care l-am ales pentru a-mi īndeplini promisiunea
s-a arătat a fi unul īnfundat, īn pofida asigurarilor primite o vreme
din partea celor care afirmaseră ca vor face tot posibilul să o
editeze. Dacă ar
fi posibil, l-aş ruga pe Dinu Antonescu să-mi īnţeleagă
regretul şi să mai spere ca, pīnă la urmă, īmi va fi
posibil să mă ţin de cuvīnt. Aş īndrăzni să o
fac pentru ca sunt convinsă că lumea speranţei este mai
aproape de dīnsul decīt de lumea īn
care mulţi dintre noi ne aflăm. Evocare prezentată la A.R.A. 5 aprilie 2004 copyright © Simpara 2000 2005, toate drepturile rezervate |