In memoriam Dinu Antonescu

 

Monica Mărgineanu Cārstoiu

 

 

Pentru Institutul de Arheologie care organizează īn fiecare primăvară simpozionul A.R.A. şi -sperăm - pentru toţi cei care au onorat cu prezenţa lor această īntīlnire academică, īmplinirea a cinci ani de la prima sa ediţie poate fi un prilej de plăcută amintire. Am dorit ca acest moment să fie şi al unei altfel de amintiri, pentru că īn toamna trecută s-au īmplinit cinci ani de cīnd s-a stins din viaţă Dinu Antonescu, arhitectul care şi-a  dedicat atāt cāt i s-a permis din partea vieţii care se confundă cu profesiunea, cercetării arhitecturii dacilor. A trimite un semn de neuitare celui care a īncercat să transforme arhitectura dacilor īntr-un domeniu al lecturării ştiinţifice mi se pare a fi īn spiritul acestei īntīlniri.

Mă īndoiesc că sunt persoana cea mai potrivită pentru a vorbi in faţa d-voastră despre Dinu Antonescu. Ne aflăm aici la un simpozion ştiintific, iar īntr-un asemenea distins şi lucid conclav nu emoţiilor li se acordă un rol principal. Vă mărturisesc că mă aflu in contradicţie faţă de acest amendament pentru că că eu nu-mi pot aminti decīt cu emoţie, iar sentimentul de respect cu care am fost dăruită faţă de dīnsul cīt mai era īn viaţă, cīştigīnd īn limpezime cu trecerea timpului, mă impiedică să vorbesc altfel decīt mi-l amintesc. Aţi īnteles prin aceasta că nu voi rezuma aici o biografie şi nici o listă de lucrări. Biografia i-o cunosc foarte puţin şi chiar dacă nu ar fi aşa , nu mi-aş permite să risc a lua īn deşert viaţa cuiva care a practicat virtutea atīt de rară a discreţiei. Personal l-am cunoscut tīrziu , mai exact  īn preajma apariţiei cărţii sale despre arhitectura dacilor, cīnd printr-un cinic gest al destinului această carte fundamentală  fusese īn pericol de a fi īntoarsă din drum, din motive care nu aveau nici o legătură cu valoarea studiului sau calităţile autorului; nu aveau legătură nici cu  „odioasa dictatură", dar aveau una solidă , bine ancorată īn societatea noastră, şi anume cu mediocritatea omenească atīt de consecvent īnzestrată īn tentativele de a īnchide drumurile altora. Īi cunoscusem  īnainte articolele dedicate īn special monumentelor dacice din munţii Orăştiei. Este de la sine īnţeles că dobīndisem respect faţă de arhitectul care era īn mod evident dator exclusiv propriei conştiinţe şi īnzestrări profesionale īn parcurgerea unui drum atīt de slab frecventat īn cercetarea romānească.

Dinu Antonescu  nu a beneficiat de condiţiile elementare īn absenţa cărora cercetarea ştiinţifică este in mod obişnuit imposibil de realizat: fiind obligat să-şi desfăsoare activitatea exclusiv īntr-un institut de proiectare, nu şi-a putut permite să-şi dedice cercetării partea de viaţă pe care orice cercetător „instituţionalizat”, implicit, o dedică. Este o mare pierdere pentru īnvăţamāntul superior de arhitectură că nu s-a preocupat să–l recheme printre dascălii săi; mă īntreb cum de nimeni nu s-a gīndit  să īndrepte măcar atunci cīnd s-ar fi putut, nedreptatea pe care a fost obligat să o suporte la īnceputurile carierei: a fost īnlăturat de la institutul de arhitectură Ion Mincu īn cel mai laş mod posibil. Vi se va părea poate, unora, că o asemenea īntīmplare este un episod comun al istoriei noastre de după razboi şi nu mai merită relatat. Īmi cer permisiunea să cred că asemenea episoade nu sunt suficient cunoscute. Voi reproduce aici cuvintele cu care el īnsuşi mi-a relatat īntr-un rezumat scris al vieţii sale profesionale acest episod, care nu a fost o simplă paranteză a destinului său: " Romānia intrīnd īn război, am fost concentrat şi mobilizat de mai multe ori, apoi am īnfiinţat o īntreprindere de construcţii, pe care am abandonat-o după 1948 cīnd nu a mai fost posibilă o asemenea activitate. M-am īndreptat către o profesie universitară, fiind numit īn februarie 1949, prin decret ministerial, asistent la catedra de urbanism. Am funcţionat acolo trei ani şi chiar īmi făcusem iluziile unei cariere, uitīnd ca pentru a avea continuitate trebuia să ai un dosar bun de cadre şi un carnet roşu īn buzunar. Aşa ceva īnsă eu nu aveam, dar pentru că fusesem numit prin decret ministerial şi īnlăturarea mea ar fi necesitat unele formalităţi, s-a găsit o soluţie mai simplă şi anume, să nu mai figurez pe listele de plată. Crezīnd că s-a strecurat o greşală, am mai activat, gratuit, cīteva luni, pīna la urmă fiind obligat să renunţ. Am fost atunci, oficial scos din īnvăţămintul universitar pe motiv de absenţe nemotivate, dezinteres īn activitate şi bine īnţeles, atitudine duşmănoasă faţa de instituţiile statului. Paralel cu activitatea de arhitect in diverse institute de proiectare, pentru că şi pe acestea , din aceleaşi motive, am fost obligat să le schimb, din anul 1967 am inceput sa public diverse articole şi studii privind Columna Traiană şi ahitectura dacilor. Acestea aveau ca scop să lege studiile [mele] de la Şcoala  Romānă din Roma cu noile cercetări arheologice, īncepute după 1950 pe īntreg teritoriul ţării şi īn special īn Transilvania, īn Munţii Orăştiei".

Īn privinţa  interesului pentru arhitectura dacilor Dinu Antonescu s-a văzut obligat să-şi orienteze studiile exclusiv pe baza bibliografiei arheologice existente, care era dramatic lacunară īn privinţa informaţiei specific arhitecturală. Cu toate acestea, studiul pe care l-a finalizat īn volumul „Introducere īn arhitectura dacilor”, (apărut īn 1984) avea să devină  emblematic pentru ceea ceea ce s-ar putea numi o cercetare de pionierat, deschizătoare a unui drum care īncă mai aşteaptă să fie continuat. Faptul de a fi fost expresia limpede a stadiului cercetărilor īn arhitectura dacică a făcut ca acest studiu să fi fost şi un semnal de alarmă, să recunoaştem īnsă, rareori īnţeles. Īn lumea arheologilor acest semnal a fost uneori receptat, alteori a generat raspunsuri brutale cum a fost acela care a īncercat să-i oprească publicarea cărţii, dar a rămas aproape fără răspuns printre arhitecţi. O expresie concentrată a acestei realităţi este faptul că īn timp ce Uniunea Arhitecţilor din Romānia premia studii īn care interpretarea arhitecturii dacice ar fi făcut onoare unui serial ştiinţifico-fantastic, īncercările lui Dinu Antonescu au scīnteiat īn deşert, probabil din aceleaşi motive din cauza cărora nu avem astăzi, după dīnsul, nici un specialist īn arhitectura dacilor

Această sfera de cercetare a rămas cu totul excentrică faţă de preocupările arhitecţilor, cele cīteva prezenţe īn domeniu fiind firave īn raport cu complexitatea problemei. Īn ceea ce priveşte preocupările arheologilor, ele nu pot acoperi complexitatea problematicii arhitecturale, şcoala romănească de arheologie nepregătind nici ea specialişti īn arhitectura antică. Această realitate īşi  desfăşoară efectele nefaste īn faţa ochilor noştri cu o chirurgicală precizie: este suficient să  avem onestitatea de a privi īn faţă ridicolul dramatic sub ale cărui auspicii stau de exemplu aşa zisele restaurări din Munţii Orăştiei, ca să nu mai vorbim de nemilosul destin care face ca pīnă la ora actuală cercetarea romānească să nu fie īnzestrată cu nici o monografie ştiintifică de arhitectură privind vreun sit arheologic populat cu vestigii ale modului de construcţie dacic. Este limpede şi deloc onorant pentru noi, că domeniul de studiu īn care s-a străduit să pătrundă Dinu Antonescu a fost şi rămine īncă a unul  fără statut īn cercetarea romānească; nu a existat şi, din păcate, nu putem afirma că s-ar fi format īntre timp, ceea ce īn mod curent se poate numi tradiţie de şcoală, īn studiul uneia din ramurile fără de care - īn alte geografii culturale īnsă - arheologia clasică sau istoria arhitecturii antice nu pot fi concepute. Cu alte cuvinte, a aborda un domeniu de studiu fără a avea la īndemīnă metodele de cercetare specifice cu suita de instrumente care te ajută şi obligă să poţi īnainta dincolo de diletantism, poate uneori deveni acelaşi lucru cu a nădăjdui  să traversezi desculţ o mare de nisipuri mişcătoare. Nu e necesar un efort prea mare de imaginaţie pentru a īntelege cum trebuie să fi trăit Dinu Antonescu o asemenea traversare, şi cīt de mult trebuie să fi fost dedicat unei cercetari pe care a fost nevoit să o exerseze doar ca un violon d’Ingres.

Sunt nevoită să adaug că publicarea celor mai multe din articolele despre monumentele dacilor, apărute īntre 1967-1983, īn revista ARHITECTURA, nu a avut un efect benefic īn receptarea de către specialişti - impactul acestei reviste īn zona cercetării ştiinţifice romāneşti şi din alte ţări fiind practic nul. Īn pofida izolării, Dinu Antonescu şi-a īmplinit pīnă la capăt ceea ce cu toţii putem īnţelege că a fost o adevărată vocaţie. El a fost arhitecul care a reuşit să schiţeze primele imagini "stabile" ale unei arhitecturi despre care unii vorbeau fără să ştie că nu spun nimic. Cea mai importantă calitate a studiilor sale – calitate īn absenţa careia o cercetare nu poate fi nimic- este capacitatea de predicţie a unora dintre ipotezele formulate. Este suficient să amintesc ipotezele de restituire a structurii unora din zidurile de fortificaţie dacice, pe baza unor mărturii arheologice ineficient exploatate arhitectural īnaintea lui şi utilizīnd inteligent şi echilibrat reprezentări de pe columna traianee. Cercetările arheologice din ultimele decenii le confirmă spectaculos.

Cu siguranţă, aşa cum este firesc īntr-o cercetare care nu se īncheie după debut, unele ipoteze formulate īn „Introducere īn arhitectura dacilor" vor fi amendate; dacă vom avea norocul ca abordarea arhitecturii dacilor să devină tot mai densă īn atribute pe care numai  metodele ştiinţifice le pot asigura, calitatea de a fi fost deschizător de drum a arhitectului Dinu Antonescu va fi tot mai bine īnţeleasă.

O parte īnsemnată a studiilor lui Dinu Antonescu a rămas īncă necunoscută. Este vorba despre volumul - nepublicat nici pīnă azi - despre arhitectura reprezentată pe Columna lui Traian.

Unii dintre d-voastră poate ştiu, cei mai mulţi īnsă nu, că arhitectul Dinu Antonescu a făcut parte din echipa care a supravegheat lucrările mulajelor executate după Columnă la Roma. Cum a realizat studiul despre Columnă şi cum i-a fost recunoscută munca, e mai bine să ne spună autorul: „Fără să cunosc prea bine timpurile ce au urmat, am concurat şi cīstigat o bursă pe durata de doi ani la Şcoala romānă din Roma. Īn total eram 12 bursieri, absolvenţi a diverse facultăti din ţară/ Obligatoriu, fiecare bursier era dator să propună un subiect de lucru, care odată aprobat trebuia să fie studiat, īncheiat şi redat la sfīrsitul celor doi ani de bursă. Lucrarea se preda apoi la Academia Romānă sub patronajul căreia funcţiona şi Şcoala romănă din Roma … Īn grădinile Vaticanului alăturate muzeului erau expuse mulajele executate după reliefurile sculptate, aflate pe fusul Columnei lui Traian. Erau realizate īn anul 1934 sub pontificatul papei Pius al XI-lea. Din punct de vedere tehnic mulajele reprezentau tot ce se putea realiza mai perfecţionat şi mai apropiat de realitate. Erau mult superioare celor existente executate din cupru galvanic in anul 1863 de către Napoleon al III-lea. …Desigur era o lucrare de mare fineţe care īnsă nu dadea impresia unei sculpturi īn marmură, similară originalului….Aceste mulaje le-am cercetat cu mai multă stăruinţă şi cu cīt insistam se năştea certitudinea că sunt pe drumul drept al viitorului meu studiu. …Pentru mine, ca arhitect, mi-a atras atenţia decorul arhitectonic īn care se desfăşura acţiunea conflictului. …Fireşte, dacă pentru construcţiile romane nu apăreau probleme īn identificare ele fiind confirmate fie  de arheologie, fie prin construcţii conservate, nu acelaşi lucru se putea spune despre cele presupuse dacice, care pentru moment nu aveau īncă o bază arheologică. Sigur, Coloana reprezenta o speranţă, prin faptul că era o adevărată arhivă, nevalorificată, a unor arhitecturi īncă neconfirmate arheologic...Era iarăşi limpede că din punct de vedere arheologic, tot ce se īntreprinsese pe teritoriul ţării noastre şi īn special īn Transilvania de cercetători romăni īntre cele două războaie modiale era, era numai un prim pas. De aceea dezvăluirile Columnei Traianee, īn special cele privind presupusa arhitectură dacică, le-am considerat atunci ca un nou pas de deosebit interes atit pentru arheologi cīt şi pentru istoria arhitecturii din Romania. Drept urmare, mi-am concentrat, īn următorii ani, studiul īn exclusivitate pe această problemă. La sfīrsitul celor doi ani de bursă am considerat că pot preda ca lucrare finită numai capitolul arhitecturii romane şi īn special cel al arhitecturii militare; capitolul arhtecturii presupuse dacice, din lipsa unei documentaţii arheologice, urma să fie īncheiat atunci cīnd studiile de teren vor fi, din punct de vedere al cercetării, mai intense". Īntrerup o clipă relatarea pentru a va spune că, aşa  parţial cum era, studiul lui Dinu Antonescu, - text şi planuri - a fost prezentat la Bienala Şcolii Romāne din Roma; ecourile īn presa italiană au fost cu totul remarcabile, arhitectul romăn a fost elogiat de presa italiană pentru aceasta lucrare, considerată a fi - prin noutatea subiectului - un aport important pentru istoria arhitecturii şi pentru arheologie.

Dar să-l lăsăm pe Dinu Antonescu să continue: „...La sfīrşitul studiilor mele, īn anul 1939, ca urmare a unor vechi intervenţii, statul romăn, prin Academia Romānă, alocă o suma importantă pentru executarea unor mulaje  după sculpturile columnei, negativele respective  fiind īn posesia Vaticanului. Lucrările au īnceput imediat, directorul Accademiei di Romania, prof. Emil Panaitescu reprezentīnd interesele Statului, iar secretarul Şcolii Romāne, prof. Virgil Vătăşianu şi cu mine īnsărcinaţi cu umărirea lucrărilor. De la īnceput, şi īn acord cu  Virgil Vătăşianu, am pus problema aspectului mulajelor, cele existente după cum am arătat fiind deficitare tocmai din acest punct de vedere. Īn consecinţă, s-au executat o serie de probe de amestecuri, toate mergīnd pe ideea marmurei artificiale. Urmăream să obţinem un aspect cīt mai apropiat de cel al marmurei, adică de cel al originalului…. Īntre timp, īncheindu-se termenul rezervat bursei, am părăsit Roma, dar ştiu că lucrarea s-a terminat īn 1940, aproximativ īntr-un an. Ceva mai tirziu, Statul roman a suplimentat suma iniţială, comandīnd o copie şi după soclul Columnei, lucrare īncheiată īn 1943. Evenimente externe au făcut ca mulajele să nu poată fi aduse īn ţară, fiind adăpostite īn subsolurile muzeului Laterano. Pīnă īn 1965 după ce nu am mai auzit nimic despre ele, am avut ocazia să mă īntilnesc cu profesoul arhitect Pompiliu Macovei, secretar de stat la ministerul de externe. … I-am vorbit şi despre mulajele Columnei, care de atita vreme stau undeva depozitate la Roma. " Pompiliu Macovei  i-a spus atunci lui Dinu Antonescu că nu poate fi vorba de a fi aduse mulajele īn ţară,  din motive politice pe care le cunoaşteţi cu toţii. „Nu ştiu ce s-a īntimplat īn următorii doi ani, dar din ziare am luat cunoştiinţă că s-a format o comisie, cu nume sonore, care avea drept scop o deplasare la Roma īn vederea reluarii şi trimiterii mulajelor Columnei īn ţară. Printre numele persoanelor am remarcat şi pe acela al profesorului academician Virgil Vatăşianu, singurul din comisie īndriduit să facă parte din ea. Restului membrilor  nu le cunoşteam contribuţia şi sunt sigur că unii dintre ei  au luat cunoştinţă de existenţa mulajelor īn momentul numirii īn comisie."

Dinu Antonescu şi-a īncheiat studiul despre arhitectura refugiată pe friza Columnei. Este singura lucrare īn care se abordează exhaustiv această temă. Nimeni nu s-a arătat interesat să editeze īn Romānia aceasta carte. Mărturisesc că şi eu fac parte dintre cei vinovaţi . Īnainte cu peste aproape doi  ani de la  stingerea din viaţă a celui pe care am īncercat să-l evoc īn faţa d-voastra, i-am promis că voi găsi posibilitatea editarii ei, fiind convinsă că Uniunea arhitectilor – īnzestrată acum cu o editură proprie - s-ar simţi onorată să o facă. Am fost lipsită de imaginaţie şi total ineficientă. Drumul pe care l-am ales pentru a-mi īndeplini promisiunea s-a arătat a fi unul īnfundat, īn pofida asigurarilor primite o vreme din partea celor care afirmaseră ca vor face tot posibilul să o editeze.

Dacă ar fi posibil, l-aş ruga pe Dinu Antonescu să-mi īnţeleagă regretul şi să mai spere ca, pīnă la urmă, īmi va fi posibil să mă ţin de cuvīnt. Aş īndrăzni să o fac pentru ca sunt convinsă că lumea speranţei este mai aproape de dīnsul  decīt de lumea īn care mulţi dintre noi ne aflăm.

 

 

 

Evocare prezentată la A.R.A. 5 – aprilie 2004

copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate