|
RESTAURAREA PICTURILOR MURALE DE LA BISERICA “NAŞTEREA MAICII
DOMNULUI” A MĂNĂSTIRII DINTR-UN LEMN Şerban
Angelescu, Elena Murariu În
anii 2001-2003, la biserica “Naşterea Maicii Domnului” a Mănăstirii
Dintr-un Lemn s-au efectuat lucrări de cercetare, consolidare şi
restaurare pictură murală, pictură pe lemn şi restaurare
piatră. Coordonatorul
principal al lucrării a fost pictorul restaurator Şerban Angelescu.
Au mai colaborat Elena Murariu şi Viorel Grimalschi, pictori
restauratori, asistaţi de o echipă de studenţi in domeniul
conservării patrimoniului cultural, specialitatea pictură murală. Biserica
de zid a Mănăstirii Dintr-un Lemn adăposteşte picturi exterioare
şi interioare din mai multe etape: prima parte a secolului al XVII-lea –
pictura decorativă a exteriorului, exceptând turla pronaosului şi
pridvorul, etapa 1684 – fragmente în pridvor şi decorul exterior al
acestuia, faza 1841 – pictura interioara şi icoana de hram de pe
peretele vestic al exonartexului. Restaurarea
picturii paramentului Starea
de conservare Faţadele
bisericiii sunt acoperite de o pictură decorativă (simili), realizată
“a fresco”. Aceasta imită un parament compus din caramidă, piatră
şi alte elemente ca: rozete, vase cu flori, “table de şah”, păsări,
cruci, labirinturi, “entrelacs-uri” şi aşa mai departe. În
anul 2001 pictura paramentului se află într-o stare de conservare precară.
Stratul suport prezenta reparaţii necorespunzătoare, lacune
multiple, mai ales în zona de la bază şi cele expuse umidităţii.
O bună parte din turla naosului îşi pierduse decorul pictat cu
prilejul consolidării acesteia făcute după cutremurul din
1977. Stratul de culoare prezenta depuneri de impurităţi, fum,
scurgeri de gudroane şi văruieli. Turlele bisericii, porţiuni
din faţadele pridvorului şi întreaga biserică pe o înălţime
de aproape doi metri de la bază erau complet văruite. Stratul de
culoare compus din alb de var şi rosu oxid erau în mare parte exfoliate şi
erodate. Intervenţii
asupra picturii paramenului Zonele
cu exfolieri active au fost preconsolidate cu dispersie de caseinat de
calciu. Au fost îndepărtate tencuielile necorespunzătoare. În cazul
în care lacunele intonaco-ului erau profunde chituirea acestora s-a făcut
după rezidirea cărămizilor. S-au utilizat mortare pe bază de var. Zonele
imitând piatra au fost realizate cu mortar de o granulaţie mai mare decât
cele imitând cărămida şi rosturile, conform originalului.
Reconstituirea zonelor lacunare s-a făcut prin anastiloza. Inciziile
prezente pe suprafeţele originale ofereau indicii asupra succesiunii
asizelor sau modelelor ornamentelor. Reintegrarea s-a realizat atât la
nivelul reliefului peretelui cât şi a stratului de culoare. Între zonele
originale şi zonele reconstituite diferenţierea este de textură
şi culoare; zonele reconstituite sunt nesclivisite iar suprafeţele
originale sunt mai intens colorate. Curăţările s-au făcut
utlizând comprese cu bicarbonat de amoniu. Lacunele stratului de culoare au
fost integrate prin metoda velatura. Dupa reintegrarea cromatică, pictura
a fost consolidată cu Paraloid B67. Zonele reconstituite prin anastiloză
sunt consemnate pe relevee. Restaurarea
picturilor interioare Starea
de conservare Cu
prilejul lucrărilor de restaurare efectuate în anii 1938-1941 de către
Comisiunea Monumentelor Istorice se semnala faptul că picturile
bisericii Mănăstirii Dintr-un Lemn sunt într-o avansată stare de degradare. În
cei 60 de ani scurşi de la acea intervenţie lucrurile s-au agravat încât
în anul 2001 starea de conservare a picturilor murale era dezastruoasă. Pictura
interioară, realizată în tehnică mixtă (“a fresco”, “a
secco”), vernisată cu ulei cu prilejul unei intervenţii ulterioare
prezenta multe lacune, mai ales de strat pictural, exfolieri active şi
depuneri de fum şi impurităţi. Pictura era degradată în
mod neuniform, pierzându-şi în multe cazuri expresivitatea plastică
şi conţinutul teologic. Zonele foarte bine păstrate, de regulă
fondurile, unele veştminte, clădiri alternau zonelor în care se mai
păstrau puţine urme de culoare. Lipsa parţială ori totală
a portretelor – din fericire totuşi accidentală judecând în
ansamblu – sau degradarea acelor elemente ce făceau din pictură o
imagine mutilată a generat principala problemă de restaurare a
picturii murale. Trebuie să
amintim faptul că în marea majoritate a cazurilor portretele aveau
pierderi moderate de culoare iar rezolvarea s-a dovedit dificilă numai
pentru aproximativ 10% din cazuri. Intervenţii
asupra picturii interioare Exfolierile
stratului de culoare au fost tratate prin utilizarea de soluţie de
paraloid B72 în acetonă sau xilen. Problemele cele mai grave de fixare
le-a ridicat pictura pridvorului unde a fost necesară aplicarea unui
facing cu soluţie de Paraloid. Curăţările stratului
pictural s-au făcut utilizând soluţii de carbonanat şi
bicarbonat de amoniu aplicate în compresă. Consolidările stratului suport
s-au realizat utilizând un compus pe bază de caseinat de calciu.
Fisurile de profunzime au fost injectate cu ciment special, sărac în
saruri, H2AS–32,5. Lacunele stratului de culoare au fost reintegrate prin
metoda velatura sau ritocco, folosindu-se de la caz la caz culoare
transparenta sau opacă. Tratarea lacunelor pe zonele cu suport nou s-a făcut
printr-o metodă apropiată de tehnica “a corpo”; au fost aplicate
glasiuri, tuşe, puncte pentru a respecta tonalitatea şi textura
originalului învecinat. Zonele reintegrate pot fi identificate cu ochiul
liber de către specialişti iar culorile folosite sunt reversibile.
Portretele reintegrate pentru care au existat mai puţine repere sunt consemnate
în documentaţia fotografică, înainte şi după intervenţie
şi în piesele scrise ale documentaţiei. Restaurarea
picturii murale interioare a Bisericii “Naşterea Maicii Domnului” a
generat vii discuţii profesionale având drept subiect modul în care a
fost realizată reintegrarea. Marea apropiere stilistică dintre
zonele reintegrate şi cele originale şi refacerea portretelor care
aveau mai puţine repere păstrate constituie acuzele şi, în
acelaşi timp, laudele ce se aduc acestei lucrări. Soluţia
de reintegrare adoptată, valabilă doar pentru acest monument se
bazează pe aplicarea echilibrată a articolelor 12 şi 13 din
Carta de la Veneţia. În România, în cazuri asemănătoare, se
accentuează în mod uzual articolul 12 al Cartei de la Veneţia în
dauna articolului 13. Certitudinea
corectitudinii soluţiei adoptate este încă o dată confirmată
şi de noul document cu caracter normativ în domeniul picturii murale pe
plan internaţional şi anume “Principiile ICOMOS pentru protejarea şi
conservarea/restaurarea picturilor murale” ratificate de către Adunarea
Generală a ICOMOS în octombrie 2003.
Conform cu documentul menţionat, soluţia adoptată în
aceste cazuri extreme s-a făcut respectând funcţia de cult a
picturii religioase restaurate. Alte
lucrări executate Echipa
de restaurare a picturii murale a avut un rol activ în semnalarea carenţelor
de consolidare ale turlei naosului. Pictorii restauratori au fost implicaţi
în lucrările de consolidare a monumentului: consolidare turlă,
montare tiranţi, consolidarea parapetului pridvorului şi
restaurarea soclului de piatră. De asemenea s-a lucrat la restaurarea
elementelor originale de piatră: ancadramente, portal, coloane şi
vasele de cruce. Pictorii restauratori au dat asistenţa tehnică
pentru operaţiunile de reamplasare a instalaţiei electrice şi
a celei de sonorizare. Comunicare prezentată la A.R.A. 5 – aprilie 2004 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |