|
In memoriam Ion Barnea Alexandru Barnea Recunoaşterea
oficială târzie în Numele lui
Ion Barnea. se
află astăzi în catalogul membrilor Academiei Române (1866-2003,
ultima ediţie), publicat de această primă instituţie savantă a ţării prin grija
d-nei dr. Dorina Rusu. Evenimentul s-a petrecut în urma numirii lui Ion
Barnea ca membru de onoare al Academiei Române la 29 ianuarie 1999, la
câţiva ani de la ocuparea unei poziţii similare de către bunul
lui prieten şi fost coleg, inclusiv la Roma, Dinu Adameşteanu. Cei
doi erau ultimii supravieţuitori dintre membrii
“Şcolii Române din Roma” de până la închiderea ei de regimul
comunist în 1947. Născuţi în acelaşi an 1913, plecau spre cele
veşnice la puţine zile unul după altul, în ianuarie 2004. Au
fost comemoraţi în aprilie acelaşi an la
Accademia di Romania, iar volumul nr. XII din seria Ephemeris Daco-Romana a difuzat aceste documente recente în
deschiderea actelor colocviului din acelaşi an. Textul
care ilustrează, în ultima ediţie a Catalogului sus amintit al
membrilor Academiei Române, activitatea şi meritele
ştiinţifice ale lui Ion Barnea, este extrem de restrâns şi
modest. I se
datorează, prin propria sa voinţă, în cea mai mare
măsură. La apariţia volumului, Alexandru, fiul, i l-a citit de
lângă patul din urmă, iar Ion Barnea s-a bucurat atunci, perfect
lucid fiind, de apariţie şi mai ales de noutatea completărilor
biografice pe care până atunci şi le autocenzurase. Aceasta din
grija pentru familie şi pentru urmaşi faţă de teroarea
comunistă care îi putea oricând lovi, aşa cum dealtfel s-a şi
petrecut cu mai mulţi membri ai familiei în anii ‘50-’60 din secolul 20. Iată,
aşadar, în rezumat, câteva repere bio-bibliografice reţinute în evocarea
comemorativă propusă de A.R.A. la iniţiativa d-nei arh. Monica
Mărgineanu-Cîrstoiu. Ion Barnea
s-a născut la 13 august 1913 în comuna
Lungeşti din judeţul Vâlcea. La îndemnul părinţilor lui,
gospodari de vază ai comunei care îl doreau preot pe cel mai mare fiu al
lor, a urmat între 1925 şi 1933 cursurile
Seminarului Teologic “Sf. Nicolae” din Râmnicu.Vâlcea. A fost apoi student al
Universtăţii din Bucureşti (teologie, litere şi
filosofie, 1933-1937), după licenţă continuându-şi
specializarea la Atena cu doctoratul în arheologia creştină şi
bizantinologie (1940) sub îndrumarea unuia dintre cei mai eminenţi
specialişti europeni în domeniu ai vremii, Gheorghios Sotiriou. Pentru
publicarea tezei şi
propria pregătire s-a bucurat de sprijinul material şi moral al
acestuia, spre a finaliza doctoratul în timp util. Se întorcea în Abia în
1967 îi era recunoscut în Cu
această specializare, Ion Barnea se
înscria într-un mai mare proiect de viitor al arheologiei clasice
româneşti, gândit pe termen lung şi pus în practică într-o
viziune modernă de ilustrul urmaş al lui Vasile Pârvan, savantul
Scarlat Lambrino. Ca director al Şcolii Române din Roma – Accademia di
Romania -- şi al cercetărilor de la Histria, îi încuraja atunci
spiritual şi material pe tinerii în care vedea că se poate investi,
către specializări şi metodologii de cel mai înalt nivel.
Dintre acestea, Lambrino vedea arheologia creştină drept o
necesitate deja stringentă şi tot mai greu de acoperit
(însăşi Histria îi oferea tot mai mult acest exemplu)
fără un specialist cu pregătire de clasă. De aceea, când
l-a văzut în 1940 pe recentul doctor în arheologie creştină
Ion Barnea, bibliotecar la
Academie spre a-şi asigura existenţa, i s-a adresat direct:
“Dumneata aici ?!”. L-a invitat acasă şi
i-a scris recomandarea pentru Roma. Astfel, Ion Barnea a fost membru al Şcolii Române din Roma între 1941 şi
1942. Şi-a continuat apoi specializarea la Îi
apăreau deja, în acea perioadă,
lui Ion Barnea, primele lucrări importante, după teza de
doctorat scrisă în limba greacă (Tň
palaiochristianikňn thysiastérion): Contribuţii
la studiul creştinismului în Dacia (1942), Un manuscris grecesc cu miniaturi din Biblioteca Academiei (1943),
Chapiteaux ŕ protomes de béliers de la Scythie
Mineure (1944), Discul episcopului
Paternus (1944). Între 1944
şi 1946 a fost cercetător la Comisia Monumentelor Istorice, iar din
1946 la Muzeul Naţional de Antichităţi, devenit din 1956
Institutul de Arheologie al Academiei Române, unde a urcat în ierarhie cu
piedici şi de unde a fost pensionat înainte de vârsta legală la 15
mai 1975, când era doar c.p.III. Între 1949 şi 1951 a fost şi
conferenţiar la Catedra de Istorie Veche a României din Facultatea de
Istorie a Universităţii din Bucureşti, de unde a fost îndepărtat pe
considerente politico-ideologice. Institutul Teologic Ortodox din
Bucureşti l-a solicitat pe postul de conferenţiar pentru istoria
artei creştine (1956-1959), poziţie la care a renunţat pentru
dosarul şcolar al fiului său. Toate studiile
lui Ion Barnea apărute între
1945, sfârşitul anilor ’50 şi mai apoi, s-au legat tot mai mult de
activitatea de teren, ca arheolog, obiectivele mai importante fiind Dinogetia (1946-1975) şi Tropaeum Traiani (1947 şi
1968-1975). Dincolo de acestea, ansamblul tematic a fost cu mult mai vast, el
cuprinzând, metodologic, de atunci şi până la începutul mileniului
al treilea, examinarea variată de surse, coroborarea lor şi
sintetizarea în lucrări de referinţă, până la nivelul Real-Encyclopädie inclusiv, unde i-a
apărut una dintre ultimele sinteze. Aşadar,
din perioada mai sus notată, trebuie să atragem atenţia asupra
situaţiei arheologiei creştine din România dintre anii 1936-1948
publicate în limba franceză în 1951 şi, mai ales, asupra primului corpus real de inscripţii
paleocreştine urmând încercărilor lui R.Netzhammer şi
V.Pârvan. Acesta a apărut în 1954 în două numere succesive din
revista “Studii telogice” sub titlul Creştinismul
în Scythia Minor după inscripţii . A constituit baza
documentară pentru catalogul publicat în 1976 de Emilian Popescu (IGLR)
şi, fireşte, pentru partea corespunzătoare din volumul lui Ion
Barnea, Les monuments paléochrétiens de
Roumanie, apărut la Vatican în 1977. Era, acest volum, o încununare
a activităţii în domeniu a lui Ion Barnea, solicitat de
savanţi ca Pasquale Testini. Cel din urmă, împreună cu
colaboratorii săi, i-au propus alcătuirea volumului citat mai ales
în urma comunicărilor, cursurilor şi conferinţelor pe care
autorul le susţinuse mai întâi la Ravenna (Corsi Ravennati, 1971), apoi la Roma, Lecce ş.a. în anii
următori, la invitaţia specialiştilor italieni. Se
adăugaseră între timp cercetările arheologice de la Noviodunum (1953-1974), Niculiţel
(1953-1954), Giurgiu (1955), Murfatlar, cu descoperiri senzaţionale (1957-1962),
Enisala (1963-1964) ş.a., adăugându-se numeroase cercetări de
teren şi investigaţii arheologice, inclusiv în chiar satul natal. Lista de
publicaţii ştiinţifice datorate lui Ion Barnea ilustrează
copios rezultatele acestor cercetări. Mai selectăm, în cele ce
urmează, doar câteva dintre cele care vor rămâne pentru multă
vreme lucrări de referinţă ale unui savant greu de egalat în
istoriografia românească, prin probitate, metodă şi
eficienţă. Coautor
foarte consistent la volumele II şi III din seria Din istoria Dobrogei publicate în 1968 (partea a doua; volum
premiat de Academie) şi 1971 (prima parte), o parte din scrierile lui a
fost reluată în volumul al treilea din Tratatul de istorie a României
apărut în 2001. A fost unul dintre cei mai importanţi autori
(şi, practic, coordonator) al primului volum din seria monografică Dinogetia (1967) şi coautor
important la Princeton Encyclopedia of
Classical Sites (1976). I se datorează primele două volume din
seria Arta creştină în România editată de Patriarhia
Ortodoxă Română (1979 şi 1981) şi a fost coordonator
şi coautor la primul volum din seria Tropaeum
Traiani (1979, premiul Academiei Române). A colaborat masiv la Enciclopedia arheologiei şi istoriei
vechi a României, din care au apărut trei volume (1994, 1996, 2000),
precum şi la Dictionnaire
encyclopedique du christianisme ancien, Le Cerf, 1990. Rămân de
referinţă, între altele, şi textele participărilor sale
(directe sau indirecte) la câteva congrese de limes, bizantinologie sau
arheologie creştină, între care, pentru cele din urmă, L’épigraphie chrétienne de l’Illiricum
Oriental (1980) şi Menasampullen
auf dem Gebiet Rumäniens (1991) nu pot lipsi din bibliografia de
specialitate. O
altă recunoaştere a lui Ion Barnea ca savant în domeniu s-a
arătat prin invitarea sa la Sorbona pentru un semestru de prelegeri în
1981 de către rectorul de atunci al Universităţii din Paris,
marele bizantinolog Hélčne Ahrweiler. De acolo, într-un moment de răgaz,
i-a fost mai lesne să participe la Colocviul de specialitate de la Domeniul
sigilografiei, documentat prin zeci de studii ale profesorului Ion Barnea
publicate în S-ar mai
putea adăuga încă multe pentru exemplul pe care îl reprezintă
moştenirea pe care ne-o lasă Ion Barnea Obişnuia să
spună, pentru sine şi pentru cei din jur: nulla dies sine linea. Şi, precum se vede, aşa a făcut. Iar
într-una dintre ultimele sale zile pe acest pământ, pe care ştia
că le va continua în altă parte, spunea: “Şi totuşi,
viaţa asta a fost frumoasă”. Evocare prezentată la A.R.A. 6 – aprilie 2005 copyright © Simpara 2000 – 2005, toate drepturile rezervate |