|
DINCOLO DE
ECHILIBRUL ESTETIC AL RESTAURĂRII MODERNE: CAZURI ŞI CONCEPTE ĪN
PICTURA MURALĂ. Carmen Cecilia
Solomonea ,, Orice
poate fi frumos
sau nu īn funcţie de
atitudinea pe care
o adoptăm. W. Tatarkiewicz1 Restaurarea
ştiinţifică
se defineşte ca
o atitudine esenţială, absolut necesară, care s-a
dovedit a fi
īn mod evident
expresia unui moment
crucial īn viaţa
operei de artă. Se ajunge
astfel la recunoaşterea legăturii indisolubile dintre
restaurare şi opera
de artă prin
faptul că opera
de artă condiţionează restaurarea
şi nu invers. (
) De aceea
legătura dintre restaurare
şi opera de
artă se instituie
prin actul recunoaşterii operei
de artă.2 Există
trei acte (momente) īn viaţa
operei de artă:
1. creaţia,
momentul naşterii; 2. pasajul trecerii
timpului (īntre creaţie şi
prezent) şi urmările sale;
3. prezentul şi
acţiunea celor incluşi īn
el. Cel de-al treilea
act trebuie privit
ca pe o şansă ce
redă posibilitatea operei
de artă de
a fi receptată īn
valorile sale esenţiale şi
adevărate, regăsită īn
acel spaţiu ce
era dintotdeauna (deja) al
său. Intervenţia
de restaurare actuală trebuie
īnţeleasă ca rezultat
al unei judecăţi critice
şi nu ca
o afirmare a
tendinţelor momentului,
pentru a nu
aluneca īn greşeala ,,del restauratore rifacitore cum
īl denumeşte Umberto
Baldini, acea greşeală
atīt de repetată īn
timp3. Opus refacerii este conceptul integrităţii. Refacerea presupune
inserţia īn acel
ciclu īnchis al
creaţiei printr-o substituire a
artistului īnsuşi, īnlocuindu-l de
fapt. Refacerea astfel
se defineşte printr-o
intervenţie
empirică de substituire
istorică şi creativă. Opera de
artă este desfigurată de
adaosuri şi modificări, nu
īntotdeauna foarte evidenţiate. Respectul faţă de
opera de artă
impune restricţii, de aceea
nu poate fi acceptat
riscul de a
īncerca o formă
de identificare cu
artistul. Nu putem
inversa cursul timpului
pentru a ne introduce
exact īn momentul
la care artistul
a realizat acea
parte, actualmente pierdută. Pare cel
puţin ciudat, dar
această atitudine s-a
repetat de fiecare
dată cīnd au
fost executate intervenţii care au
alunecat īn sfera
refacerilor mai mult
sau mai puţin
abuzive. Unica
atitudine permisă faţă de
operă este de
a lua īn
considerare prezenţa sa
actuală īn conştiinţa noastră, apoi evident
implicarea imediată īn
păstrarea şi respectarea
integrităţii a ceea
ce a ajuns
pīnă la noi, fără a-i
prejudicia īn vreun fel
viitorul. Prin
atitudinea aceasta se
evită integrările
masive prin analogie, astfel nu
apar īndoieli privind
autenticitatea vreunei părţi componente
ale operei de
artă. Recuperarea
unităţii potenţiale caracteristice decoraţiei sau
obiectului se obţine
ca īntreg şi
nu ca total.
Funcţia sa nu
se pierde chiar
dacă acesta s-a
păstrat parţial
sau fragmentar. O biserică fără turla
pe care o
avea ab initio rămīne şi
este percepută tot
ca o biserică. Mesajul original
se transmite īn
continuare, deşi este afectată imaginea
estetică a operei. Ne
īntrebăm ce rămīne
totuşi mai important
pentru noi: a. materia, comunicarea mesajului, spiritul operei
de artă rămase
īntr-o formă afectată parţial de
trecerea timpului dar
originală sau, b. completarea integrală a
părţilor care lipsesc
pentru a avea
o imagine
reconstruită total, servind gustului
personal, poate cu scop
funcţional, dar
ignorīnd de fapt
cu bună ştiinţă creatorul
şi creaţia sa. Referindu-se
la factura prezentării estetice
a porţiunilor lacunare
dintr-o operă de
artă, Baldini o
denumea intervenţie onestă, ceea ce
evident de la īnceput
exclude posibilitatea completării ca
refacere masivă.
Şcolile de restaurare
care au pus bazele
acestei intervenţii referitoare
la partea estetică a operei
de artă (desigur
intervenţie ce īncheie restaurarea), au stabilit o serie de
tehnici de integrare
cromatică ce marchează coordonatele corecte
ale domeniului. Fiecare
caz aşteaptă o judecată critică corectă pornind
de la principiile stabilite
internaţional. Īn restaurarea
actuală a decoraţiilor pe
diverse suporturi există
cīteva concepte īn
ceea ce priveşte integrarea
cromatică a lacunelor, care se
īncadrează īn două
direcţii mari: - A nu se integra deloc
după completarea lacunelor, sau extrem
de puţin. Se
vizează doar conservarea, nu şi
punerea īn valoare a
unităţii imaginii. - A se
interveni īn mod
diferenţiat pe zonele
lacunare īn
funcţie de īntinderea, localizarea şi
natura lor ( lacune de
zidărie, de straturi
preparatorii sau ale
stratului pictural); Desigur
problematica lacunelor este
mult mai nuanţată, iar
pentru varianta integrării cromatice
īnscrise īn a
doua direcţie sunt
binecunoscute cele două
şcoli importante de
restaurare: şcoala
florentină (Opificio delle Pietre Dure) şi şcoala
romană (Istituto Centrale per il Restauro). Metodele de
realizare a integrării
şi reintegrării cromatice a
lacunelor utilizīndu-se tehnicile
cunoscute (velatura, ritocco şi tratteggio) au
fost gīndite ca
formule bine definite
cu scopul de
a marca intervenţia nouă a restauratorului, astfel limitīnd
posibilitatea unor integrări fanteziste. Şi totuşi există
portiţe spre a divaga din
regulile īnscrise īn
principiile restaurării?
Şcoala de la Roma preferă
reintegrarea sub formula tratteggio- ului cu linii verticale şi net trasate. Şcoala
florentină
foloseşte variante plecīnd
de la principiul
acestuia: a) trateggio
vertical utilizat īn general pe
lacunele care trebuiesc racordate
cu fonduri, pentru a se obţine
suprafeţe relativ uniforme; b) tratteggio cu
linii scurte (avīnd o
direcţie
oblică), care sunt trasate
urmărind forma elementului unde este
localizată lacuna din cadrul compoziţiei, de
exemplu pe aureole, drapaje etc.; tehnica
este denumită selezione cromatica. c) tratteggio
cu linii scurte care sunt
trasate orizontal, pe lacunele localizate
pe forme ce au īn
alcătuire linii
verticale combinate cu
cele orizontale. Metoda care
şi-a propus să excludă
imitarea sau concurarea
originalului a fost
denumită de restauratorii florentini
astrazione cromatica - crearea unei texturi abstracte
trasată pe lacună
urmărindu-se racordul cu cīmpul pictural prin efectul optic
obţinut ca urmare
a suprapunerii liniuţelor
colorate şi nu prin ,,ductus-ul
acestora adaptat la
formele originale. Pentru a integra cromatic lacunele
situate pe porţiunile poleite
cu foiţă de
aur, tehnica astrazione cromatica a
fost utilizată pentru prima dată
la Crucifixul lui
Cimabue, expus īn muzeul
bisericii Santa Croce
din Florenţa. Se propunea
integrarea cromatică a
fondurilor aurite şi
găsirea unei formule
uşor de identificat, dar fără să
includă fizic aurul.
Astfel s-au folosit
trei culori īn
liniuţele trasate care
construiesc textura de astrazione
: galben, culoare care
defineşte aurul; roşul, culoare care
redă modularea bolusului4; verde,
culoare rece care redă profunzimea
şi transparenţa.
Cele trei culori
juxtase īntr-o scriitură cu
linii trasate divizionist, rămīnīnd clare
şi luminoase,
reuşesc să producă efectul
vibrat al aurului. Nimic din
rezultatul obţinut nu
este din punct
de vedere fizic
aur. Ductul
liniuţelor
formează un nou
şi propriu ţesut (textură) pentru
a rămīne separat
ca aspect īn
raport cu originalul
şi uşor de
identificat īn timp, dealtfel această metodă
de integrare se
aplică doar peste
preparaţia nouă cu
care restauratorul a
completat lacuna. Īn cazul lacunelor
de strat pictural
se ştie că
sunt integrate prin
velatura sau ritocco, tehnici prin
care se respectă principiul
intervenţiei minime şi
tonurile utilizate sunt griuri
neutre (īn italiană aqua
sporca). Desigur este urmărită atenuarea
contrastului creat de
lacune īn cīmpul stratului pictural
prin aplicarea acestui
ton neutru transparent, avīnd o
intensitate redusă sub
nivelul picturii originale, deci evident
diferenţiat. Lacunele
īntinse ca suprafaţă nu se mai
pot constitui ca
suprafeţe reconstruibile (neexistīnd
suficiente repere care
să sugereze conexiuni
cu imaginea picturală), dar ele
sunt completate cu preparaţii
aplicate īn etape succesive
pīnă sub nivelul
stratului pictural. Ca finisare
acestea au diverse
texturi, umeori uşor
grosiere, fiind
căutat un aspect
granulos al preparaţiei. Suprafaţa acestora
este integrată prin
aplicarea unor tonuri
neutre cu rolul
de a transforma
lacunele īntr-un background ce
ajută la repunerea
īn valoare a picturii. Uneori īn restaurarea
picturii ce se practică la
noi există tendinţa de a
se reconstitui īn
totalitate zonele lacunare. Această manieră fiind aplicată indiferent
de dimensiunile lacunelor, chiar dacă
pierderile mari de
strat pictural nu
mai păstrază repere
absolut necesare realizării unei
reintegrări cromatice, la
nivel ştiinţific argumentate. Deseori se
vehiculează ca argument
funcţia
liturgică a decoraţiei. O analiză a
acestui argument raportat la
principiile domeniului restaurării, aduce cīteva īntrebări: pot
fi aplicate īn
mai mare sau
mai mică măsură principiile restaurării ştiinţifice general
valabile la nivel
internaţional, īn raport
cu funcţia operei
de artă sau
īncărcătura
spirituală, artistică, documentar-istorică etc. şi
tratate diferenţiat la
partea de prezentare
estetică a lacunelor?!
Restauratorul poate alege
să trateze preferenţial opera
de artă? Acesta
poate decide dacă
va transmite opera
de artă păstrīnd adevărul despre
caracterul său original
sau va prezenta un
alt adevăr - acela
contrafăcut, care adaugă
preferinţele epocii īn
care trăieşte? Dacă
opera de artă
este transmisă īn
forma celei de-a
doua variante, atunci devine
inutilă utilizarea denumirii
de restaurator. Orice operă
de artă poartă
cu sine informaţii la
nivel estetic, documentar-
istoric, iconografic, tehnic, ba
mai mult reprezintă acea
calitate despre care Vasari
preciza: ,, Ogni
pittore dipinge se.
Şi atunci ne
īntrebăm ce informaţii trebuie să
transmită
restauratorul prin intervenţia sa
la partea estetică asupra
operei de artă?
Este necesară o
operă de artă
care poartă amprenta
gustului epocii īn
care trăieşte restauratorul, cu adaosuri
şi refaceri care
să satisfacă ochiul
de dragul imaginii
totale? Omul contemporan
are nevoie de imagini
totale la nivelul de
cunoaştere
estetică a acestui
secol, ignorīnd esenţa operei
şi pe creatorul
său?! Credem că
cei care propun
sau realizează refacerile
extinse pe zonele
lacunare ale unei
opere de artă
subevaluează
structura omului contemporan
şi implicit capacitatea
sa de a
recepta şi accepta
valorile, indiferent de
aspectele diverse īn
care s-au păstrat. Īn mod
obiectiv, restauratorul este
determinat de statutul
său să acţioneze cu
prudenţă, avīnd ca
unic scop recuperarea valorii
estetice originale specifice
fiecărei opere de
artă. Lucrarea de faţă nu
şi-a propus să
pună īn discuţie cazurile
particulare ci doar
conceptele generale utilizate
īn restaurarea actuală. NOTE : 1. W.
Tatarkiewicz ,,Istoria esteticii, vol.I, ed. Meridiane,
Bucureşti 1978 2. Cesare Brandi ,,Teoria
restaurării, ed. Meridiane, Bucureşti 1996 3. Umberto Baldini
,,Teoria del restauro
e lunita di metodologia,
Firenze, 1977 4. bolus
- grc. bolos, argilă
grasă colorată īn roşu- brun
numit de Cennini sinopia, peste
aceasta se aplica foiţa de aur. Comunicare prezentată la A.R.A. 6 aprilie 2005 copyright © Simpara 2000 2005, toate drepturile rezervate |