|
SĂPĂTURI
ARHEOLOGICE LA MONUMENTE DIN CÂMPULUNG Gheorghe I. Cantacuzino Cunoaşterea perioadei de început a Câmpulungului este
dificilă datorită numărului mic al izvoarelor. Singura
mărturie scrisă cu dată certă din secolul al XIII‑lea
este inscripţia, din ultimul an al veacului, de pe piatra tombală
a comitelui Laurentius de Longo Campo. Acesteia i s‑ar putea
adăuga sigiliul oraşului1, a cărui vechime
exactă este însă greu de precizat. Sunt foarte puţine şi
izvoarele epigrafice din primele şapte decenii ale secolului al XIV‑lea:
grafitul descoperit la biserica domnească din Curtea de Argeş – „în
anul 6860 (1351 – 1352) la Câmpulung a răposat marele Basarab voievod”2
– şi lespedea pusă în 1364 pe mormântul fiului acestuia,
Nicolae Alexandru3. Cele mai vechi
date documentare sunt legate de ctitoria voievodală4 de privilegiile acordate negustorilor
braşoveni, de comunitatea săsească din oraş sau de
evenimente desfăşurate la Câmpulung sau în apropiere. Prima
atestare documentară explicită a oraşului este cuprinsă
în actul privilegial dat de Vladislav I negustorilor braşovenilor la 5
ianuarie 13685. Trebuie luat în considerare cu toată atenţie un document din
1382 privitor la lăcaşurile catolice6. Regele Ungariei Sigismund de Luxemburg se afla la 6
iulie 1395 în tabăra de „lângă satul numit Câmpulung”7. În Câmpulung au fost emise documentele prin care Mircea cel Bătrân a
înnoit privilegiile braşovenilor la 6 şi 25 august 14138, iar după ce Radu
Prasnaglava renunţa la vama de aici,9
în 1431 Dan II menţiona, între târgurile şi vămile
ţării, pe câmpulungeni precum şi cetatea de la Câmpulung10. Mai multe documente au
fost date în Câmpulung în luna aprilie 1427 de Sigismund de Luxemburg11. Diferite menţiuni
documentare privesc pe locuitorii din Câmpulung12, în 1431, 1439, 1449, 1451, 1453, sau în
<1482–1495> şi
<1495–1508>. Cele
menţionate mai sus reprezintă aproape toate mărturiile scrise
privind Câmpulungul care s‑au păstrat din secolele XIV şi XV. Numărul mic
al izvoarelor scrise privind perioada de început a Câmpulungului
amplifică interesul dovezilor arheologice. Între aceste mărturii
pot fi menţionate, cu rezervele de rigoare, rare descoperiri
întâmplătoare. În rândul puţinelor vestigii cunoscute dintr‑o
perioadă mai îndepărtată a Evului Mediu a fost
menţionată o cruce pectorală de factură bizantină,
găsită întâmplător cu decenii în urmă, căreia i s‑au
remarcat asemănări cu unele piese din secolele XI – XII13. Între materialele din
secolul al XIII‑lea a fost amintită o monedă de la Bela IV (1235–1270), cu
provenienţa neprecizată14,
de aceea trebuie privită cu toată rezerva. Formularea
imprecisă prin care aceasta este menţionată poate să
provoace confuzii, nefiind clar dacă denarul emis de Bela IV provine de
la Câmpulung sau de la Cetăţeni15. Cercetările
arheologice în Câmpulung nu au avut amploarea pe care ar fi impus-o interesul
prezentat. Puţinele săpături întreprinse au rămas în mare
parte inedite. Săpăturile s‑au efectuat la ansamblul vechii
reşedinţe voievodale şi la mai multe edificii de cult:
Bărăţia, „Cloaşterul”, bisericile Fundeni, Sf. Gheorghe
– Olari, Sf. Ilie, Sf. Marina, Schei,
Valea, Bradul. Cercetările arheologice la ansamblul Bărăţiei au fost întreprinse în anii 1963–1965, în legătură cu restaurarea ansamblului, cu cele trei edificii importante: biserica închinată Sf. Iacob cel Mare, turnul clopotniţă şi casa parohială. Desfăşurarea procesului de restaurare a influenţat şi amplasarea săpăturilor. Principalele rezultate ale săpăturilor arheologice conduse de Dinu V. Rosetti, rămase inedite, au fost prezentate, împreună cu cercetarea arhitecturii, în articolul arhitectului Ştefan Balş16, privind restaurarea ansamblului, iar rapoarte amănunţite se află în dosarul de restaurare17. Cercetările au dovedit că biserica existentă
reprezintă corul, ridicat în secolul al XV‑lea, în locul
fundaţiilor corului unui edificiu din a doua jumătate a secolului
al XIII‑lea, în prelungirea navei acestuia, care a fost mai târziu
dărâmată. Lespedea tombală din anul 1300 a comitelui
Laurentius provenea din edificiul iniţial, suferind în construcţia
ulterioară trei mutări succesive; s‑a descoperit o
criptă cu oseminte reînhumate, pe care a stat, într‑o fază
intermediară, piatra de mormânt. Săpăturile au scos la
lumină fundaţiile corului iniţial şi cele ale navei, puse
în valoare prin restaurare. Au fost descoperite temeliile turnului de lemn,
cu aceeaşi orientare ca a bisericii, pe locul căruia a fost ridicat
în 1730 turnul clopotniţă. S‑au obţinut date privind
casa parohială, datând din secolul al XVII‑lea, mult
modificată de transformări ulterioare. S‑au găsit
numeroase pietre sculptate – nervuri şi chei de boltă de
factură gotică, ancadramente, capiteluri, colonete, precum
şi lespezi funerare, un fragment
refolosit părând a avea o mare vechime. Fragmente ceramice din secolele
XIII – XIV au fost descoperite în număr destul de mic; cea mai veche
monedă este una de la Vlad Dracul, cele mai multe materiale numismatice
fiind moderne. Cercetările au putut da răspunsuri, în cea mai mare
măsură, problemelor privind biserica şi celelalte componente
ale ansamblului. Cu totul insuficiente
au fost săpăturile de la „Cloaşter”, denumire dată
mânăstirii catolice dărâmată după 1646, a cărei
distrugere a continuat în veacurile următoare18. Săpăturile lui Virgil Drăghiceanu,
efectuate între 4 şi 10 noiembrie 1924, au constat în “câteva şanţuri
transversale”, care au căutat, pe locul care arăta “ca un fel de
movilă presărată de bolovani şi de gunoaie”, urmele
temeliilor bisericii, în mare parte distruse19. În foarte succinta prezentare a
săpăturii se arată că biserica avea trei nave, lungimea
de 38,50 m în nava centrală şi 37 m în cele laterale,
lăţimea de 15 m, din care navele laterale măsurau câte 3 m. În
absida mare se afla un postament pentru sanctuar şi un altul pentru un
jeţ, iar în mijlocul bisericii, spre vest, în faţa unei lespezi mari,
urmele a cinci morminte zidite, distruse. Din păcate, nici un plan nu a
fost publicat, ilustraţiile prezentate de autorul săpăturilor
reprezentând mai ales piese de piatră scoase din
săpătură. Noi sondaje au fost întreprinse în 1958 de Ion
Barnea şi Emil Lăzărescu, având o întindere redusă, în
zona din afara bisericii, şi ajungând numai pe mici porţiuni la
cele mai vechi depuneri20.
S‑au descoperit resturi ale construcţiilor complexului monastic,
precum şi cinci morminte fără inventar, anterioare acestora.
Au fost distinse două faze de construcţie, construcţiile din
prima fază fiind dărâmate înainte de începerea celor din etapa a
doua. Pentru datarea celor două faze, s‑a presupus fie că cea
mai nouă ar putea data cel mai târziu din prima jumătate a sec. XVI
şi prima din secolul precedent, fie că faza mai recentă ar
corespunde refacerilor la care se poate referi un document din 1427, iar
prima celei de a doua jumătăţi a sec. XIV. S‑au
descoperit fragmente de nervuri de factură gotică atribuite
bisericii. Săpăturile nu au mai putut continua, datorită
faptului că în parcelarea din zonă au fost ridicate clădiri
moderne. Monumentele care compuneau acest important ansamblu medieval,
dispărut, au rămas mult prea puţin cunoscute, numai din
descrieri sumare sau parţiale. Cele mai numeroase
săpături s‑au efectuat în decursul timpului la ansamblul
fostei reşedinţe domneşti. În 1924 au fost întreprinse
săpături în interiorul bisericii voievodale, sub conducerea lui
Virgil Drăghiceanu, publicate sumar, cu patru decenii mai târziu21. Ele au adus date
privind refacerea lăcaşului pe vechile fundaţii în timpul lui
Matei Basarab şi apoi în secolul al XIX-lea. Au fost atunci săpate
şi mormintele, şase din timpul primei biserici (între care
două atribuite lui Basarab I şi lui Nicolae Alexandru), patru din
vremea bisericii refăcute în secolul al XVII‑lea şi trei din
cea din secolul al XIX‑lea22.
Planul întocmit în urma săpăturilor din 1924 a fost publicat în
192723. Problematica
poate fi reluată printr-o analiză a vechilor săpături,
ţinând seama şi de rezultatele cercetărilor mai noi24. S‑a considerat
că exactitatea releveului a fost verificată25, dar rămân unele semne de întrebare
datorită impreciziilor cercetării şi publicării
rezultatelor. În cursul
săpăturilor din 1924 nu a fost epuizată cercetarea
interiorului bisericii şi nu a fost realizată o diferenţiere
între zidăriile edificiului iniţial, din secolul al XIV‑lea,
şi cele ale lăcaşului refăcut de Matei Basarab. În 1963 un sondaj
de dimensiuni restrânse a fost efectuat de D. V. Rosetti şi
Flaminiu Mîrtzu lângă casa de la
sud‑vest de biserica voievodală, rezultatele fiind prezentate
astfel: “S‑a confirmat că această construcţie a fost
ridicată în vremea lui Matei Basarab (fundaţiile taie morminte
dintr‑un vast cimitir laic datat prin monede ungare şi
turceşti la mijlocul secolului al XVI‑lea). S‑au găsit
şi vestigiile altei construcţii mai vechi, cu paviment de
cărămizi, databilă în secolele XIV – XV”26. Unele
observaţii, rămase inedite, s‑au făcut cu prilejul unor
lucrări de construcţie din incinta liceului „Dinicu Golescu” în
perioada 1960 – 1969. Între urmele descoperite sunt menţionate şi
unele atribuite hanului mânăstirii Câmpulung, care a funcţionat
până la jumătatea sec. XVIII27.
Un raport de informare a fost întocmit asupra unui sondaj întreprins de
muzeul local în noiembrie 1969 într‑o zonă mai
îndepărtată, în afara vechii incinte a ansamblului, spre nord‑est,
pentru verificarea eventualităţii existenţei unor vestigii
într‑un loc în care urmau să se execute lucrări de
construcţie28. Alte
observaţii arheologice s‑au făcut în partea de sud‑est
a incintei. Sunt menţionate sondaje efectuate în 1968 şi 1969, care
”au surprins, în poziţie stratigrafică, în incinta mânăstirii
„Negru Vodă” ceramică
din a doua jumătate a secolului XIII, într‑un nivel arheologic
cuprinzând şi un pavaj de amploare din bolovani de râu”29. Într‑o notă
a articolului se precizează că săpăturile, inedite, au
fost efectuate de Muzeul Câmpulung Muscel cu ocazia săpării gropii
pentru depozitarea varului stins, necesar reparaţiilor zidului de
incintă30; locul
gropii, care se mai vedea în 1975–1977, era la circa 7 m nord de
bisericuţa bolniţei. „Pavajul” este probabil partea superioară
a unui strat de pământ cu bolovani descoperit în zonă în 1977,
1981–1984, 2001–2005. Cercetări mai
ample în zona fostei curţi domneşti au fost începute la Câmpulung
în 1975, odată cu începerea restaurării ansamblului arhitectural,
fiind continuate în 1976 şi 197731
şi plănuite a se desfăşura pe durata mai multor campanii.
Ele au fost întrerupte, fiind reluate între 1981–1984 şi 2000–200532, fără a putea
acoperi decât o mică parte a ansamblului. Din toate
cercetările întreprinse în zona menţionată se desprinde
concluzia că biserica voievodală a fost ridicată către
mijlocul sec. XIV, fiind, împreună cu resturile de construcţie care
se pot atribui ipotetic vechii reşedinţe domneşti, primele
clădiri de zid importante într‑un spaţiu cu urme de locuire
din perioade precedente, inclusiv urme databile în ultima parte a secolului
al XIII‑lea şi la începutul secolului al XIV‑lea sau
aparţinând unor amenajări (inclusiv zidării de proporţii
reduse) care s‑ar putea datora activităţii constructorilor
viitoarei reşedinţe. La şapte
dintre bisericile din oraş – Fundeni, Sf. Gheorghe – Olari, Schei, Sf. Ilie, Valea, Bradul, Sf.
Marina – au fost efectuate săpături şi sondaje arheologice33, având în atenţie
mai ales cimitirele organizate în jurul edificiilor de cult. Au fost
obţinute informaţii privind elemente de ritual funerar şi un
bogat material care ilustrează cultura materială din acest centru
urban. Săpăturile au rămas în bună parte inedite. Dintre
toate, numai cercetările din 1988 de la biserica Fundeni fac obiectul
unui studiu aflat sub tipar34.
Un articol privind cronologia bisericii Sf. Marina 35, cu referiri şi la săpăturile de la
biserica Valea din apropiere, despre care sunt făcute relatări
şi într‑o notă privind un inel sigilar descoperit acolo36, un altul în
legătură cu biserica Sf. Gheorghe37, diferite referiri în alte articole şi în
volumul privind Câmpulungul apărut în 197438, precum şi notele cuprinse în cronicile
săpăturilor arheologice întreprinse în anii 1963 şi 1967, ne
oferă informaţii despre aceste săpături39. Nu a fost publicat
însă şi nu este cunoscut nici un plan al săpăturilor
şi nici un profil care să prezinte stratigrafia. Informaţiile
care au fost publicate despre fiecare din aceste săpături vor fi
prezentate în cele ce urmează. Biserica Sf.
Gheorghe, numită şi biserica Olari,
era menţionată de Paul din Alep, care o remarcase cu prilejul
procesiunii efectuate aici în ziua hramului, în 1647, ca o biserică
veche, aflată în colţul oraşului40. Naosul ei îşi poate găsi analogii cu
planul unor edificii gotice târzii din Transilvania, ca şi
ancadramentele intrării în naos şi ale ferestrelor. În
legătură cu datarea bisericii au fost formulate păreri
divergente41. Poate fi
admisă opinia, bazată pe observaţii făcute cu peste opt
decenii în urmă, că portalul a fost lucrat odată cu zidirea
naosului bisericii42, care
datează din secolul al XV‑lea43. În octombrie 1967
au fost efectuate sondaje în incinta bisericii Sf. Gheorghe – Olari. Despre
rezultatele lor, în afara datelor succinte din cronica săpăturilor
acelui an44, care
menţionează datarea bisericii în secolul al XV‑lea şi
descoperirea unui număr de 31 morminte, dispuse pe patru niveluri,
informaţii mai multe sunt cuprinse într‑o notă publicată
despre unul dintre morminte. În acesta s‑a găsit un inel pentru a
cărui placă a fost folosită o monedă romană, de la Octavian
Augustus, precum şi resturi textile împreună cu un număr de 40
de nasturi din fir textil, 20 înşiraţi de la gât în jos şi
câte 10 de la cot pe partea inferioară a antebraţului, care s‑a
presupus că încheiau o tunică scurtă, cu mânecile încheiate în
spatele antebraţului. Ţinând seama de monedele emise de Matia
Corvin (1458-1490) aflate în morminte din acelaşi nivel, mormântul a
fost datat în al patrulea sfert al secolului XV şi considerat ca
atestând „unul dintre cele mai vechi reflexe ale Renaşterii şi
umanismului orăşenesc exprimate prima oară la Câmpulung”45. Biserica Adormirea Maicii Domnului – Fundeni, are
ancadramentele a două ferestre lucrate din pietre funerare refolosite,
din 7066 (1558) şi 7130 (1622); din timpul lăcaşului
anterior s‑a mai păstrat şi o lespede funerară din 7084
(1576)46. Pietrele
funerare refolosite, în cazul în care nu reprezintă intervenţii
ulterioare, indică o dată mult mai târzie decât ultima
inscripţie. După
sondajele din deceniul al şaptelea, în cursul cărora au fost săpate
23 morminte, cercetările arheologice efectuate în 1988 în interiorul
lăcaşului au dus la descoperirea fundaţiilor vechii biserici,
cu plan dreptunghiular, alcătuită numai din altar şi naos, cu
absida decroşată, care a fost datată, după materialul descoperit, în al treilea sfert al secolului al XV‑lea.
În săpătură s‑au descoperit 10 morminte, inventarul
găsit fiind reprezentat de monede, inele, cercei, mărgele, vase de
sticlă, ceramică, datând din secolele XV–XVIII47. Actuala biserică, după
săpăturile arheologice, s‑a presupus că datează de
la sfârşitul secolului al XVII‑lea. Biserica Sf. Ilie, una dintre bisericile vechi din Câmpulung, era
situată în apropierea locului târgului anual (zbor) care se
ţinea de Sf. Ilie, loc în care se află şi astăzi
piaţa oraşului. Târgul a fost mutat de Matei Basarab lângă
mânăstirea pe care o ctitorise. Actuala biserică datează din
prima jumătate a sec. XVII48.
Prin săpăturile arheologice efectuate în 197249 au fost descoperite urmele unei
biserici de lemn datând din a doua jumătate a secolului al XV‑lea50. Din acea perioadă
datează cele mai vechi monede descoperite; emisiunile monetare
cărora le aparţin descoperirile sunt ungare, raguzane, poloneze,
germane, baltice şi otomane51. Biserica Sf.
Muceniţă Marina a
cunoscut numeroase transformări şi adaosuri succesive.
Cercetările arhitecţilor52,
săpăturile arheologice, analiza documentelor şi
inscripţiilor, lasă încă loc discuţiilor în problema
vechimii sale, pe care tradiţia o consideră foarte mare53. În urma analizei arhitecturii
edificiului, pe baza analogiilor cu biserici din Transilvania, s‑a
presupus o datare în secolul al XV-lea, fără a exclude
posibilitatea celei consemnată de tradiţie, în secolul al XIII-lea54. Săpăturile
arheologice efectuate aici, în afara bisericii, în 196355, au dus la descoperirea unor morminte din secolele
XVI–XVII şi a unor consistente urme de locuire, cele mai vechi din
secolul al XV‑lea. Unul dintre autorii acestor săpături
atribuia bisericii o datare în secolul al XVI-lea, considerând drept dovezi
faptul că mormintele găsite în jurul lăcaşului nu erau
mai vechi de secolul al XVI-lea (monede de la Soliman II Magnificul, 1520 –
1566), existenţa urmelor de locuire din secolul al XV-lea care exclud
existenţa în acea vreme a unui edificiu de cult, şi faptul că
în imediata apropiere se găsea, încă din a doua jumătate a
secolului al XIV-lea, biserica Valea56.
Săpăturile, nu îndeajuns de extinse şi incomplet publicate, nu
îngăduie totuşi concluzii tranşante. Datele lor dovedesc
existenţa bisericii în prima jumătate a secolului al XVI-lea, dar
ea ar putea avea o vechime mai mare, cu atât mai mult cu cât pisania
pusă în 1697 o arăta ca „aflându-se din zile vechi
părăsită”. Biserica Valea
(Vovidenia), una dintre cele mai vechi din
Câmpulung57,
demolată în 1902, se afla foarte aproape de biserica Sf. Marina. Prin
sondajele arheologice efectuate aici în 196958 au fost descoperite în morminte podoabe – cercei, mărgele – şi
monede emise de ţarul bulgar de la Vidin Sraţimir (1360–1396), care
au permis datarea primei faze de construcţie a bisericii în a doua
jumătate a secolului al XIV‑lea. În pronaosul bisericii a fost
descoperit mormântul „judeţului” Iorga, mort după 1830,
găsindu‑se şi inelul său sigilar, cu stema
oraşului, din 1810. Biserica Bradul, dărâmată la rândul ei în anul 1903, era
situată în partea de vest a oraşului59. În sondajele arheologice efectuate aici au fost
descoperite morminte cu monede din a doua jumătate a secolului al XV‑lea60, iar în interior s‑a găsit cu multă vreme în urmă o
piatră funerară din 1718. Despre sondajele
de la biserica Schei, situată în partea de nord a oraşului,
a fost publicată numai precizarea descoperirii unui număr de 26 de
morminte, dintre care unul cu scheletul având antebraţele îndoite spre
umeri61. Principalul obiectiv
care a fost urmărit prin toate aceste săpături, efectuate în
necropolele din jurul celor mai vechi biserici din Câmpulung, a fost
scoaterea la lumină a inventarului mormintelor, obiectele rezultate
îmbogăţind patrimoniul muzeului din oraş. În articole
publicate au fost tratate diferite aspecte legate de ritualul funerar62 şi de unele piese
de inventar, monede sau obiecte de podoabă. În atenţia
autorului săpăturilor s‑au aflat diferite categorii de
materiale descoperite în săpăturile din Câmpulung (bisericile
Fundeni, Sf. Gheorghe – Olari, Sf. Ilie, Sf. Marina, Schei, Bradul, Valea)63, şi din zona
apropiată (Lereşti) care ilustrează dezvoltarea orfevreriei în
atelierele meşterilor locali: cercei, ace de cap, nasturi – bumbi, de
variate forme, lucrate în diverse tehnici (filigranare, cizelare, gravare,
ciocănire la cald, repoussage, cloisonnage), cu variate teme decorative
(reprezentarea florii de crin, a pomului vieţii64, cruci, motive heraldice, animaliere etc). De
asemeni, au constituit obiectul unui studiu vasele funerare de sticlă,
provenite din import65. Monedele
descoperite în aceste săpături au fost menţionate,
alături de altele găsite întâmplător, în Câmpulung precum
şi în zona limitrofă (Cetăţeni, Lereşti), în cadrul
prezentării circulaţiei monetare, în volumul privind istoria
oraşului apărut în 197466.
Monede româneşti provenite din aria oraşului sunt cele din tezaurul
de peste 100 ducaţi de argint de la Vladislav I (1364 – 1377) şi
Radu I (1377 – 1385) găsit în 1875 în incinta mănăstirii
„Negru Vodă”67,
iar din zona înconjurătoare monede anepigrafice de la Alexandru cel Bun,
descoperite la Cetăţeni, în 1962, şi un ducat emis în 1443 de
Basarab II găsit la Lereşti68.
Din secolul al XIV‑lea, pe teritoriul oraşului s‑au
găsit: o monedă tătărească, aspru de argint emis în
1351 la Azak (Azov) de hanul Bird‑i‑Bek69, monede de la ţarul bulgar Ivan Sracimir (1371
– 1390) aflate în morminte la biserica Valea şi de la ţarii de la
Târnovo Mihail III Şişman (1321 – 1330) şi Alexandru (1331 –
1335). Începând din a doua jumătate a secolului al XV‑lea s‑a
remarcat circulaţia unei diversităţi de monede străine
din secolele XV – XVIII, descoperite în necropolele din jurul bisericilor
Fundeni, Sf. Gheorghe – Olari, Sf. Ilie, Schei, Valea, Bradul: aspri, parale,
dirhemi şi piaştri otomani, groşi polonezi sau din
ţările baltice, grosetto şi taleri din Ragusa, din oraşe
germane (Pfennig emis la Halle), monede ale regilor maghiari, în special ale
lui Matia Corvin (1458 – 1490)70.
Se adaugă două tezaure din secolul al XVII‑lea descoperite în
raza oraşului71. Informaţiile
obţinute prin săpăturile arheologice efectuate între 1963
şi 1972, faptul că mormintele cele mai vechi descoperite în
săpăturile din jurul bisericilor din Câmpulung datează în cele mai multe cazuri din
secolul al XV‑lea, iar în cazul bisericii dispărute Valea din a
doua jumătate a secolului al XIV‑lea, au permis autorului lor
presupuneri72 privind
încadrarea cronologică a bisericilor din Câmpulung. S‑au
considerat ca date ale construcţiilor
următoarele: biserica Fundeni, sec. XV, Sf. Gheorghe – Olari,
sec. XV, Şubeşti, sec. XVI, Sf. Ilie sec. XV, Sf. Marina sec. XVI,
Schei sec. XV, Valea (dispărută) sec. XV, Sf. Nicolae – Târg sec.
XVII, Sf. Nicolae Domnesc sec. XVI, Bradul (dispărută) sec. XV. Urme
ale unor lăcaşuri anterioare au fost descoperite la bisericile Sf.
Ilie şi Fundeni. În urma
săpăturilor arheologice efectuate la cele mai importante edificii
medievale din Câmpulung rămân încă multe probleme nerezolvate.
Monumentele s‑au aflat în centrul atenţiei la
Bărăţie, „Cloaşter” şi la ansamblul fostei
reşedinţe domneşti; în cazul celorlalte biserici principala
preocupare a fost concentrată asupra necropolelor cu inventarul lor. Una
dintre cele mai importante probleme este cea a încadrării cronologice a
principalelor biserici. Datările propuse pentru diferitele edificii se
bazează pe data celor mai vechi monede găsite în morminte. Acestea
constituie un reper cronologic, dar reprezintă totuşi numai un
terminus ante quem. Semnele de
întrebare care rămân se datorează în primul rând modului în care au
fost publicate cele mai multe din săpăturile mai vechi. Planuri
exacte ale săpăturilor există numai la Bărăţie şi pentru
cercetările din 1958 de la „Cloaşter”. Pentru celelalte cazuri nu
cunoaştem amplasarea sondajelor, dacă şi unde au fost
făcute săpături în interiorul edificiilor şi în ce
măsură s‑a putut verifica peste tot eventualitatea
existenţei unor lăcaşuri anterioare, care în unele cazuri nu
trebuie exclusă. Aşa cum ne sunt cunoscute rezultatele săpăturilor,
vechea biserică voievodală poate fi datată în ultima parte a
primei jumătăţi a secolului al XIV‑lea, biserica Valea
în cea de a doua jumătate a secolului al XIV‑lea, iar celelalte
biserici ortodoxe în secolul al XV‑lea (bisericile Olari, Fundeni,
Schei, Sf. Ilie, Bradul), în secolul al XVI‑lea (bisericile Sf. Marina,
Şubeşti şi Sf. Nicolae – Domnească ) sau al XVII‑lea
(Sf. Nicolae – Târg şi altele). Ne putem întreba dacă la începutul
secolului al XIV‑lea, înaintea ridicării bisericii voievodale a
lui Basarab I, nu exista în Câmpulung nici o biserică ortodoxă? Se
poate presupune fie o vechime mai mare a unuia sau altuia din
lăcaşurile menţionate, fie existenţa cel puţin a
unei sau a unor biserici, probabil de lemn, încă nedescoperite,
aparţinând obştii câmpulungenilor la care documente mai târzii fac
aluzie ca existentă aici din timpuri foarte îndepărtate73. Între materialele
descoperite în cercetările de la ansamblurile Bărăţiei,
Cloaşter sau „Negru Vodă”, cele din secolul al XIII‑lea
şi începutul secolului al XIV‑lea nu sunt totuşi prea
numeroase, depunerile cele mai consistente fiind din veacuri mai târzii.
Monede din secolul al XIII‑lea nu au fost descoperite, cele mai vechi
fiind din ultima parte a secolului al XIV‑lea sau din cel următor.
La Bărăţie, unde o datare anterioară sfârşitului
secolul al XIII‑lea este sigură, cea mai veche monedă este
din sec. XV. Raritatea descoperirii unor urme din secolul al XIII‑lea
şi din prima parte a secolului al XIV‑lea poate indica pentru
această perioadă o locuire cu un caracter dispersat, în care nu se
observă un strat mai gros pe întreaga arie a aşezării. Un interes aparte
ar prezenta cercetarea arheologică efectuată în diferite puncte
ale oraşului, care să
permită obţinerea de informaţii privind structura urbană
precum şi caracteristicile locuinţelor. Cu excepţia unui
sondaj de proporţii reduse74,
astfel de lucrări nu s‑au efectuat. Nu a existat nici preocuparea
de a urmări, în decursul timpului, săpăturile efectuate pentru
fundaţiile unor construcţii sau pentru diferite lucrări
edilitare, putându‑se astfel verifica eventualitatea existenţei
unor vestigii arheologice în acele puncte. Prea puţinele descoperiri
întâmplătoare, cu totul izolate, amintite mai sus, arată cât de
importante ar fi putut fi astfel de observaţii. Dar până în
prezent, datele cunoscute din săpăturile de la
Bărăţie, „Cloaşter” şi din zona reşedinţe
domneşti precum şi de la alte şapte biserici reprezintă
aproape în întregime informaţia
arheologică privind perioada de formare şi de început a
oraşului Câmpulung. În stadiul actual al cercetării arheologice
urmele şi edificiile de zid care se cunosc în ultima parte a secolului
al XIII‑lea şi la începutul secolului al XIV‑lea sunt cele
de la Bărăţie şi, cu câteva sute de metri mai spre sud,
urme de locuire în zona viitoarei reşedinţe domneşti precum
şi vestigiile de la „Cloaşter”. Din a doua parte a secolului al XIV‑lea
se cunosc, mult mai la nord, mormintele de la biserica Valea şi urme de
locuire în zona bisericii Sf. Marina. În secolul al XV‑lea,
existenţei acestora li se adăugau bisericile Schei, situată
şi mai la nord, Sf. Ilie, cam la mijlocul distanţei între
Bărăţie şi vechea biserică voievodală, precum
şi biserica Bradul, iar mai la sud de biserica voievodală,
bisericile Sf. Gheorghe şi Fundeni. Toate acestea configurau întinderea
oraşului, în care probabila creştere a populaţiei în secolele
următoare avea să ducă la ridicarea altor lăcaşuri
de cult: biserica Şubeşti, biserica domnească Sf. Nicolae în
secolul al XVI‑lea; bisericile Sf. Nicolae din Târg şi Sfânta
Troiţă, în veacul al XVII‑lea. Tabloul descoperirile
arheologice, astfel cum se înfăţişează în actualul stadiu
al cercetării, pare să arate necesitatea unor nuanţări în
privinţa modului de înţelegere a începuturilor Câmpulungului.
Prezenţa la Câmpulung a unui «comes», conducător politic şi
militar al saşilor de aici, a cărui importanţă este
vădită de calitatea lespezii funerare, proporţiile edificiului
în care aceasta se afla, precum şi construcţia unui al doilea
edificiu de cult, dovedesc importanţa aşezării,
considerată de Emil Lăzărescu, în rigurosul studiu ale
cărui concluzii îşi păstrează pe deplin valabilitatea75, „fie oraş liber
săsesc, fie, mai probabil, oraş autonom sub suzeranitatea regatului
ungar”. Rămâne încă în sarcina unor viitoare cercetări obţinerea datelor arheologice pe baza
cărora să se poată preciza raportul între coloniştii
saşi, ocupând probabil o zonă situată în jurul Bărăţiei,
faţă de care „Cloaşterul” se poate presupune că avea o
poziţie excentrică, şi comunitatea sătească
românească care trebuie să se fi aflat aici din timpuri imemoriale,
stăpânind munţii, pădurile, prundurile râurilor, izlazul,
păşunile, locurile de casă, pe un spaţiu de o mare întindere,
a cărui lungime a dat şi numele localităţii. Cuprinderea
Câmpulungului între hotarele Ţării Româneşti în timpul lui
Basarab I, care avea să‑şi afirme autoritatea tocmai prin
ridicarea măreţei sale ctitorii şi prin stabilirea aici a unei
reşedinţe voievodale, putea avea ca urmare accentuarea
trăsăturilor urbane ale aşezării, transformarea
obştii săteşti în
obşte a moşnenilor orăşeni. Repere în această
evoluţie sunt bisericile de zid, centre ale viitoarelor cartiere.
Informaţia arheologică existentă permite deocamdată numai
ipoteze în schiţarea aspectelor urbanistice legate de etapele
iniţiale ale evoluţiei oraşului. NOTE: 1. Emil Vârtosu, Din sigilografia Moldovei şi
Ţării Româneşti, în DIR, Introducere, vol.
II, Bucureşti, 1954, p. 482, 492. 2. Vezi D. Onciul, Scrieri
istorice, ediţie critică îngrijită de A.
Sacerdoţeanu, Bucureşti, 1968, vol. I, p. 640, nota 89; vol. II, p.
326 – 329 şi fig. 12. 3. Se poate adăuga lespedea funerară purtând
data 1373, văzută în biserica Bărăţiei la începutul
secolului al XVIII‑lea de Anton Maria del Chiaro. 4. Trebuie amintită menţiunea unui act din
1351–1352 prin care Nicolae Alexandru voievod dăruie bisericii din
Câmpulung satul Bădeştii de pe râul Doamnei (DRH, B, I,
nr.2) păstrat în transumpt în hrisovul dat de Gavril Movilă la 13
noiembrie 1618 (DIR, B, veac XVII, III, nr. 236, p. 265). Data
1215 (6873) menţionată ca an al zidirii bisericii în pisaniile puse
în timpul lui Matei Basarab, se află în contradicţie cu toate
datele documentare sigure şi este cu certitudine infirmată de cercetările
arheologice. Ea trebuie considerată eronată, după cum s‑a
dovedit de mai bine de un secol,
neputând fi nicidecum
socotită ca indicând ridicarea lăcaşului. 5. Hurmuzaki, I/2, p. 114 – 115; DRH, D,
I, Bucureşti, 1977, nr. 46. 6. Un document din 1 martie 1382 (Hurmuzaki,
I/2, p. 276, DRH, D, I, nr.
68), menţionează că în mânăstirea închinată sfintei
Fecioare (in claustro Beatae Virginis in Longo Campo), episcopul
catolic al Severinului şi Ţării Româneşti ridica la
rangul de subdiacon pe Ioan fiul lui Valentin din Valea Crişului,
recomandat de „gardianul” din Câmpulung (per discretum virum, dominum
gardianum in Longo Campo litteratorie nobis presentatum). 7. DRH, D, I, nr. 94 (Datum campestri
nostro in descensu, prope villam Hozyvmezeu vocatam). 8. Ibidem, nr. 120, 121. 9. Ibidem, nr. 145 (scrisoare din «1425–1427» a
domnului către braşoveni). 10. DRH, B, I, nr.69. 11. Documente date la 2, 4 şi 6 aprilie 1427 – DRH,
D, I, nr. 155 (in Hozzywmezev, dictarum partium nostrarum Transalpinarum),
nr. 156 (in Hezywmezew partium nostrarum Transalpinarum), nr. 157. Un
act de la acelaşi suveran, din 27 aprilie 1427, se referă la
daunele provocate de o năvălire otomană unor clădiri ale
mânăstirii dominicane din Câmpulung (N. Iorga, Acte şi fragmente
privitoare la istoria românilor…III, Bucureşti, 1897, p. 81–82. 12. Locuitori ai oraşului – Petermann, Gaspar din
Câmpulung, orăşean din Sibiu (Gaspar de Longocampo, civis
civitatis Cybiniensis), fraţii Iacob şi Petermann, Johannes
fiul lui Gaspar – sunt menţionaţi în documente din 14 iunie 1431,
1439 ianuarie 29, 1449 noiembrie 12, 1451 iulie 22, 1453 septembrie 24 (Ibidem,
nr. 180, 256, 298, 303, 320). Rădilă din Câmpulung este
menţionat în două scrisori ale lui Radu cel Mare către
judeţul şi pârgarii din Braşov, în <1482–1495>
şi <1495–1508> (Gr.
Tocilescu, 534 documente istorice slavo‑române din Ţara
Românească şi Moldova privitoare la legăturile cu Ardealul.
1346–160l…, Viena, 1905–1906, Bucureşti, 1931, nr. 155, p.148–149,
nr. 192, p. 183–184). 13.
Găsită întâmplător prin 1945 într‑o curte din strada
care se numea Fierari, în apropierea mânăstirii „Negru Vodă”
(Octavian Mărculescu, O cruce pectorală găsită la
Câmpulung Muscel, BOR, XCIII, 1975, 3 – 4, p. 356 – 360). 14. Ernest
Oberländer‑Târnoveanu, Relaţiile daco‑romanilor şi
populaţiei româneşti cu lumea sud‑est europeană în
perioada secolelor IV – XIV, Teză de doctorat, Bucureşti, 1998,
secţiunea III, cap. 18, p. 752, citat şi de Adrian
Ioniţă, Spaţiul dintre Carpaţii Meridionali şi
Dunărea Inferioară în secolele XI–XIII, Bucureşti, 2005,
p. 121. 15. Descoperirile
de la Câmpulung sunt menţionate împreună cu cele de la
Cetăţeni sau Lereşti: „…avem descoperite chiar emisii monetare
începând cu sec. XII, denarii numiţi slavoni (notă: În Muzeul
Câmpulung Muscel), emişi de regele Ungariei Bela IV (1235 – 1270),
denarii emişi de Carol Robert de Anjou (1308 – 1342) aflaţi în zona
economică a oraşului, la Cetăţeni pe Dâmboviţa,
complex medieval de cultură medievală cu evidente legături cu
Câmpulungul, datorită în parte şi unei
funcţionalităţi economice similare, potrivit privilegiului
comercial dat de Vlaicu‑Vladislav I, în 1368, braşovenilor…” (Câmpulung‑Muscel
ieri şi azi, p. 34 – 36) 16. Şt.
Balş, Restaurarea
Bărăţiei din Câmpulung Muscel, Monumente istorice. Studii
şi lucrări de restaurare, (3, 1969), p. 7–26. Enunţarea
rezultatelor în cronicile săpăturilor arheologice din anii 1963
(SCIV, 15, 1964, 3, p.566), 1964 (SCIV, 16, 1965, 3, p. 602) şi 1965, în
(SCIV, 17, 1966, 4, p.722 – 723). 17. Arhiva
Institutului Naţional al Monumentelor Istorice, fond DMI, dosar 3283.
Dosarul cuprinde, în afara memoriilor şi avizelor oficiale,
însemnările arh. Şt. Balş privind cercetarea arhitecturii
monumentelor (38 pag.), textele rapoartelor asupra cercetărilor
arheologice efectuate între 25 martie – 14 noiembrie 1963, în iunie –
noiembrie 1964 şi începând din 15 februarie 1965 (25 pag., 11 pag.
şi 8 pag.), semnate de D. V. Rosetti, cu un plan de ansamblu al
săpăturilor, însemnări zilnice privind descoperirile, de N. N.
Puşcaşu (14 pag.), note de şantier de D. V. Rosetti (16 pag.),
date istorice despre Bărăţia din Câmpulung Muscel, de P.
Ş. Năsturel (8 pag.), jurnalul de restaurare, consemnând starea
monumentului la începerea lucrărilor şi lucrările executate
(30 pag., întocmit de şeful de lot Gustav Vollrath). 18. În 1718
ruinele bisericii şi
clopotniţei erau văzute de Antonio Maria del Chiaro (Istoria delle moderne rivoluzioni della
Valachia…, ed. N. Iorga. Vălenii de Munte, 1915, p. 31), iar în 1897 Gr. Tocilescu menţiona ruinele
"în grădina lui Căprăruş din str. Matei
Vodă", şi existenţa în zidurile clădirilor
învecinate a unor pietre cu inscripţii latine (Marele dicţionar geografic al
României, vol. II, Bucureşti, 1899, p. 487). 19. Virgil
Drăghiceanu, Despre
mânăstirea Câmpulung. Un document inedit: jurnalul săpăturilor
făcute de Comisia Monumentelor Istorice în 1924, Biserica
Ortodoxă Română, LXXXII, 1964, 3–4, p. 328. 20. Ion Barnea
şi Emil Lăzărescu, Sondajul
de la Câmpulung, punctul Cloaşter, Materiale şi cercetări
arheologice, VIII, 1962, p. 65 ‑ 72. 21. V.
Drăghiceanu, op. cit., p. 284‑322. 22. Ibidem., p. 284 şi urm. 23. Planul
întocmit de serviciul tehnic al Comisiunii Monumentelor Istorice a fost
publicat de N. Ghika Budeşti, Evoluţia
arhitecturii în Muntenia, I, BCMI, XX, 1927, f. 53–54, p. 122, pl. I,
fig.1. 24. O recentă
punere în discuţie a problemei la Cristian Moisescu, Noi puncte de
vedere asupra ipostazelor dispărutei biserici domneşti „Negru
Vodă” din Câmpulung Muscel, RMI, LXVII, 1998, 1–2, p. 49‑61;
idem, Arhitectura românească veche, I, Bucureşti, 2001, p.
62 – 70. 25. P. Chihaia, Din
cetăţile de scaun ale Ţării Româneşti,
Bucureşti, 1974, p. 206, nota 1. 26. Dorin Popescu,
Săpăturile arheologice din RPR în anul 1963, SCIV, XV, 1964,
4, p. 566; vezi şi Dacia, NS, VIII, 1964, p. 402. Despre acest sondaj,
Fl. Mîrtzu, Ştiri noi asupra
complexului istoric al mânăstirii şi al curţii domneşti
din Câmpulung, BOR, LXXXIII, 11–12, 1965, p. 1032–1043. 27. Flaminiu Mîrtzu, BOR, LXXXIII, 1965, 11–12, 1965, p. 40; idem, în Câmpulung‑Muscel ieri
şi azi, Câmpulung‑Muscel, 1974, p.30. 28. Raportul
succint, însoţit de un profil, întocmit de Flaminiu Mîrtzu, aflat în
Arhiva INMI, fond DMI, dosar nr. 3283 29. Flaminiu
Mîrtzu, Problematica localizării primei capitale a Statului feudal al
Ţării Româneşti, Studii şi cercetări. Muzeul
Piteşti, III, 1971, p. 180 şi nota 17. 30. În 1974 în
Câmpulung‑Muscel ieri şi azi, p.21, acelaşi autor amintea
de materialele respective, cu precizarea că locul sondajelor era „în
vecinătatea bisericuţei zise a „Bolniţii” din partea de sud‑est
a incintei”, descoperirea fiind inclusă în rândul „temeiurilor ce dau
ascendenţă existenţei oraşului cel mai târziu la
jumătatea sec. XIII”, vezi şi ibidem, p. 65. 31.
Cercetările au fost începute în 1975 prin colaborarea DPCN cu Muzeul
judeţean Argeş şi Muzeul orăşenesc Câmpulung, de un
colectiv alcătuit din Gh. I. Cantacuzino (responsabil), Sp. Cristocea,
T. Mavrodin, Fl. Mârţu şi Şt. Trâmbaciu, fiind continuate în
1976 şi 1977: Gh. I. Cantacuzino, Sp. Cristocea, T. Mavrodin, Şt.
Trâmbaciu, Principalele rezultate ale cercetărilor arheologice de la fosta
curte domnească din Câmpulung din anii 1975‑1977, Studii
şi comunicări. Muzeul Câmpulung Muscel , 1, Câmpulung, 1981, p.
23–29; Gh. I. Cantacuzino, Probleme ale
secolelor XIII şi XIV la Câmpulung şi cercetările arheologice
la fosta curte domnească, SCIVA, 22, 1981, 1, p. 131–139. 32. Gh. I.
Cantacuzino, Spiridon Cristocea, Ştefan Trâmbaciu, Cercetări arheologice în zona fostei Curţi domneşti
din Câmpulung Muscel, Materiale şi cercetări arheologice. A XV‑a
sesiune anuală de rapoarte, Vaslui 1982, Bucureşti, 1986,
p. 287–290; idem, Cercetările arheologice din zona fostei
curţi domneşti din Câmpulung, jud. Argeş, Materiale
şi cercetări arheologice. A XVII‑a sesiune anuală de
rapoarte, Ploieşti, 1983, Partea a II‑a, Bucureşti, 1993, p.
517–524; Gh. I. Cantacuzino, Probleme ale cercetării vechii
reşedinţe domneşti din Câmpulung, Argessis. Studii şi
comunicări, seria Istorie, tom. IX, Piteşti, 2000, p. 107–115; Gh.
I. Cantacuzino, Ştefan Trâmbaciu, Rezultatele cercetărilor
arheologice efectuate în anul 2000 la ansamblul „Negru Vodă” din
Câmpulung, Revista de istorie a Muscelului, Studii şi
comunicări. Muzeul Câmpulung Muscel, 6, 200, p. 43–61; Gh. I.
Cantacuzino, Maria Venera Rădulescu, Şt. Trâmbaciu, Cercetări
arheologice la Câmpulung – 2001, Revista de istorie a Muscelului, 7,
2003, p. 25–37; Gh. I. Cantacuzino, Vestigii din zona vechii
reşedinţe voievodale de la Câmpulung, Revista monumentelor
istorice, LXXII, 2001–2003, p. 41–58. 33. Săpături
executate de Flaminiu Mîrtzu (Câmpulung‑Muscel ieri şi azi,
p. 34–36), la biserica Sf. Marina în 1964 sub coordonarea lui D. V. Roseti,
care efectua săpăturile de la Bărăţie. Cele de la
biserica Fundeni din anul 1988, au fost executate de Spiridon Cristocea
împreună cu Fl. Mîrtzu, ajutaţi de Adrian Băjan. În
Câmpulung‑Muscel ieri şi azi, p. 19 şi nota 11, Fl.
Mîrtzu arată că săpăturile efectuate între 1967–1972 în 7
din cele 12 „micronecropole” ale cartierelor medievale ale oraşului, din
jurul bisericilor, au pus în evidenţă, în morminte, elemente de
costum, inventar şi cultură materială semnificative. La
aproape 3/4 din schelete autorul a constatat „absenţa completă a
nasturilor sau bumbilor metalici, sau a copcilor, situaţii confirmând
costumaţii populare săteşti, la care uzual se folosea, se
ştie, cu această funcţionalitate, baierele, şiretul
textil, perisabile prin excelenţă”, podoabele fiind „la nivelul
improvizaţiilor: cercei din simplă mărgea, pe un suport de
sârmă, absenţa inelelor etc. Erau scheletele orăşenilor
cu viaţă semiagrară, din cartierele periferice, cu
locuinţele în ocolul din jurul oraşului, dar chiar
meşteşugarii păstrându‑şi tradiţional felul de
viaţă prin străvechea obşte sătească a
aşezării”. Este posibil ca hazardului descoperirilor să i se
datoreze lipsa unor descoperiri monetare mai vechi. 34. Spiridon
Cristocea, Flaminiu Mîrtzu, Adrian Băjan, Cercetările
arheologice de la biserica Fundeni din Câmpulung, în Argessis, 14, 2006. 35. Fl. Mîrtzu, Datarea
monumentului medieval Marina din Câmpulung-Muscel în lumina controverselor
istoriografice şi a atestărilor investigaţiilor arheologice, Studii
şi comunicări. Muzeul Câmpulung Muscel, III, 1984, p. 19 şi
urm. 36. Fl. Mîrtzu, Un
sigiliu inelar al unui „judeţ” al Câmpulungului, Revista muzeelor,
VII, 5, 1970, p. 436–437. 37. Fl. Mîrtzu, Un
ecou al Renaşterii, în a doua jumătate a secolului al XV‑lea
,la Câmpulung Muscel, Revista Muzeelor, 1968, 5, p. 449–450. 38. Monografia Câmpulung
Muscel ieri şi azi, coord. Gheorghe Pârnuţă, Câmpulung,
1974, cuprinde, în capitolele redactate de Fl. Mîrtzu (p. 9–44, 49–76, 86–95,
107–117) numeroase referiri la săpăturile arheologice efectuate în
oraş de Muzeul Câmpulung Muscel. 39. De exemplu
informaţia că „în săpăturile arheologice care au explorat
rezervaţiile funerare ale monumentelor de cult, s‑au constatat
înhumări intensive, pe câte 3–4 nivele, etajate, de morminte” (Fl.
Mîrtzu, op. cit., p. 43). 40. Călători
străini despre ţările române, vol. VI, Bucureşti,
1976, p. 261. 41. S‑a considerat fie că ancadramentele au
fost aduse de la „Cloaşterul” dărâmat (la începutul secolului XX –
Emil Fischer, Die Kulturarbeit des Deutschtums in Rumänien, p. 233,
iar după săpăturile din 1958, Ion Barnea şi Emil Lăzărescu,
op.cit., p. 70), fie că ancadramentele au aparţinut de la
început edificiului (Al. M. Zagoritz, Înrâuriri gotice în arhitectura
românească, BCMI, VIII, f. 33, 1916, p. 44–46), fie că
elementele gotice îşi au origina în arhitectura moldovenească,
după modelul bisericii Stelea din Târgovişte (N. Ghika‑Budeşti
(Evoluţia arhitecturii în Muntenia şi Oltenia. III. Veacul al
XVII‑lea, BCMI, XXV, f. 71–74, 1932, p.80–81, pl. CCXCIV–CCC,
fig.443–454). 42. Al. M.
Zagoritz, op. cit., p. 46, remarca legătura „organică între
baza bisericii şi ciubucăria uşii”. Nu se observă urme de
adaptare a clădirii pentru încastrarea ancadramentelor, cum s-ar fi
întâmplat dacă ele ar fi fost aduse aici ulterior ridicării
bisericii, de la „Cloaşter”, în secolul al XVII‑lea. 43. P. Chihaia (op.
cit., p. 316–318) a considerat că biserica Sf. Gheorghe ar fi fost
distrusă după şi refăcută integral după
mijlocul sec. XVII, când au fost folosite ancadramente luate din ruinele
Cloaşterului, modelul bisericilor catolice influenţând elementele
de plan şi forma soclului. Lipsa pronaosului a fost explicată prin
considerarea bisericii drept capelă funerară a curţii
domneşti. Dar în jurul bisericii voievodale s‑au efectuat
înmormântări numeroase încă de pragul dintre secolele XIV şi XV. 44. Dorin Popescu,
Săpăturile arheologice din R.. S. România în anul 1967, în
SCIV, 19, 1968, 4, p. 694 („S‑au efectuat săpături de salvare
la biserica Sf. Gheorghe – Olari, datându‑se monumentul în a doua
jumătate a secolului al XV‑lea. Cu această ocazie s‑au
dezvelit şi cercetat 31 de
morminte, care dovedesc apartenenţa la ritul răsăritean,
deşi construcţia are elemente gotice”). Pentru săpăturile
menţionate, vezi şi Fl. Mârţu, Cercetări arheologice
cu privire la „mişeii” din Câmpulungul medieval, în volumul Din
istoria luptei antiepidemice din România, Bucureşti, 1972, p. 39–44;
idem, Mişeii Câmpulungului medieval şi biserica Sf.
Gheorghe Olari, BOR, XC, 1972,
3–4, p. 362. 45. Fl.
Mârţu, Un ecou al Renaşterii, în a doua jumătate a
secolului XV, la Câmpulung Muscel, Revista Muzeelor, V, 1968, nr.5, p.
449 – 450. 46. I.
Răuţescu, op. cit., p. 238 – 239. 47. Cercetări
arheologice efectuate de Spiridon Cristocea, Flaminiu Mîrtzu, Adrian
Băjan (Comisia Naţională de Arheologie. Situri arheologice
cercetate în perioada 1983 – 1992, Brăila, 1996, p. 30). 48. Textul
pisaniei, dispărute, cunoscut dintr‑o transcriere făcută
în 1831, arăta că biserica a fost zidită în timpul domniei lui
Alexandru Coconul, de jupan Ghinea Mustachi cu truda preotului Iane eclesiarhul
şi terminată la 1 martie 7134 (1626). A fost reparată, cu
unele transformări, în 1771 (N. Iorga, Inscripţii din bisericile
României, vol. II, p. 102; I. Răuţescu, op. cit., p.
255). 49.
Săpături efectuate de Flaminiu Mîrtzu, inedite (vezi Câmpulung‑Muscel
ieri şi azi, p. 38). 50. Existenţa
acesteia este menţionată în textul de prezentare a monumentului,
afişat în faţa intrării. 51. Câmpulung‑Muscel
ieri şi azi, p. 38 52. Horia Teodoru,
Meterezele bisericilor câmpulungene, BCMI, 1943, p. 85–94; Eugenia Greceanu,
Alexandru Mulţescu, Maria Mulţescu, Legături între
Transilvania şi Ţara Românească oglindite în arhitectura
bisericii Sf. Marina din Câmpulung Muscel, Studii şi
comunicări. Muzeul Câmpulung Muscel, II, 1982, p. 25–40. 53. La mijlocul
secolului al XIX-lea, C. D. Aricescu (Istoria Câmpulungului, vol. II,
Bucureşti, 1856, p. 157) socotea începuturile bisericii Muceniţa
Marina între 1100 şi 1200, opinie fantezistă, generată de
patriotismul local al autorului şi de tradiţia că biserica ar
fi fost zidită în secolul al XIII-lea. Ioan Răuţescu (Câmpulung
– Muscel. Monografie istorică,
Câmpulung, 1943, p. 284) considera lăcaşul ridicat în secolul al
XV-lea, remarcând că urmele vechii picturi din altar erau mult îngropate
în pământ. 54. E. Greceanu,
Al. Mulţescu, M. Mulţescu, op. cit., p. 39 – 40,
menţionând analogiile cu biserici din Transilvania, în special din
Ţara Haţegului şi Zarand (planul asemănător,
folosirea blocurilor de piatră făţuită la muchiile
zidurilor sau ancadramentul uşii de pe latura sudică, cu muchia
teşită). 55. Cronica
săpăturilor arheologice din 1963, în SCIV, 15, 1964, 4, p. 566 („…s‑a
făcut un sondaj în grădina din jurul bisericii. S‑au
găsit morminte din secolele XVI – XVII şi bogate urme de locuire
începând din secolul al XV‑lea”). La săpături a participat D.
V. Rosetti, care conducea în acel an şantierul de la
Bărăţie, şi Flaminiu Mîrtzu. 56. Flaminiu
Mîrtzu, Datarea monumentului medieval Marina din Câmpulung-Muscel în
lumina controverselor istoriografice şi a atestărilor
investigaţiilor arheologice, Studii şi comunicări. Muzeul
Câmpulung Muscel, III, 1984, p. 19 şi urm. 57. În 1831 era
menţionată vechea inscripţie slavonă din 7070 (1561‑1562)
iar în catagrafia din 1840 se precizează că biserica, având hramul
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, a fost prefăcută
şi preînnoită de Iorga judeţul sin diacon Gheorghe „şi s‑au
săvârşit la leat 1803 aug(ust) 24” – vezi I. Răuţescu, op.
cit., p. 326. 58.
Săpături efectuate în 1969, vezi Flaminiu Mîrtzu, Un sigiliu
inelar al unui „judeţ” al Câmpulungului, Revista Muzeelor, VII, 5,
1970, p. 436 – 437; idem, Monumentul medieval Marina…, p. 20 – 24. 59. În catagrafia
din 1840 se arăta că lăcaşul a fost refăcut în anul
1766 de clucerul Apostol şi soţia sa Safta şi îngrijit mai
târziu de urmaşii acestora, serdarii Pavlache şi Grigore
Apostolescu (I. Răuţescu, op. cit., p. 323). 60.
Săpături inedite efectuate de Flaminiu Mîrtzu, vezi Monumentul
medieval Marina…, p. 21;
acelaşi autor, într‑o intervenţie publicată în volumul La numismatique – source de l’histoire de l’art et de
l’histoire des idées. Travaux de la Commission Internationale de Numismatique
présentés au XVe Congres International des Sciences Historiques,
Bucarest, 1980, Bucureşti, 1982, p. 30
– 34, discută despre o monedă
otomană, de formă pătrată, emisiune de la Ahmed I (1603 –
1617), descoperită prin săpături arheologice, într‑un
mormânt, la Câmpulung (fără precizarea locului). 61. Fl. Mîrtzu, Prezenţe arheologice bogomilice în
zona Câmpulung‑Muscel, judeţul Argeş, Studii şi
comunicări. Muzeul Piteşti, II, 1969, , p. 222 şi fig.5, p.
221. 62. Ibidem,
p. 219 – 229. 63. Tezaur aflat în punctul Creţişoara (florini ai
Imperiului romano – German, din perioada războiului de 30 de ani)
şi în altul găsit în zona Schei (taleri şi groşi polonezi,
transilvani şi germani) (Ibidem, p. 116 – 117). 64. Fl. Mîrtzu,, Reprezentarea florii de crin pe inele în
Ţara Românească în sec. XIV – XVI, SCIA, 16, 1969, nr. 1, p.
123 – 129; idem, Reprezentări ale pomului vieţii pe inele
româneşti din sec. XVI, SCIA, seria Artă Plastică, 17,
1970, nr.2, p. 297 – 301; idem, Biserica necunoscută descoperită
la Lereşti – Muscel, BOR, LXXXVI, 1968, nr. 3 – 5, p. 452. 65. Flaminiu Mîrtzu, Ecouri argeşene nevalorificate privind
etnogeneza: vasele funerare medievale de sticlă, Argessis, Seria
istorie, VII, 1995, p. 45 – 52. Sunt examinate vasele descoperite în
numeroase locuri, inclusiv la Câmpulung, în ”rezervaţiile funerare
afectate monumentelor medievale de cult, păstrate încă sau
dispărute: Valea, Bradul, Schei, Sf. Gheorghe, Fundeni, Sf. Ilie,
inclusiv sondajul efectuat în 1964 în incinta M‑rii Negru Vodă, în
zona Casei Domneşti, inclusiv Lereşti (în nordul oraşului, ca
hinterland medieval al acestuia) (nota 1). În săpăturile din
zonă, „3/4 din vasele funerare din sticlă interceptate (fragmente,
întregibile sau întregi) din 361 morminte medievale cercetate, s‑au
aflat aşezate…între partea interioară a cotului drept şi
torace” (p. 47), mai rar alăturat, în partea dreaptă a capului (p.
45). 66. Câmpulung‑Muscel ieri şi azi, p.33 – 36. 67. C. Moisil, Monetele lui Radu I
Basarab, în Curtea domnească de la Argeş, BCMI, X – XVI,
1917 – 1923, p. 123. 68. Fl. Mîrtzu,
O monedă necunoscută a lui Basarab II, în Revista Muzeelor, IV,
1967, nr.3, p. 272 – 273. 69.
Identificată de Octavian Iliescu (StComPiteşti 3, 1971, p. 182;
Câmpulung Muscel ieri şi azi, p. 34 – 35). 70. Câmpulung
Muscel ieri şi azi, p. 34 – 35. 71. Ibidem,
p. 36 72. În capitolul
pe care l‑a redactat în monografia privind istoria Câmpulungului, Fl.
Mîrtzu scria: „Cercetarea arheologică, la verticală, a marii
majorităţi a rezervaţiilor funerare (în notă: campanii
arheologice efectuate în perioada 1967 – 1972 de către Muzeul
Câmpulung–Muscel), cărora monumentele de cult le‑au preexistat, la
foarte mică distanţă în timp, deservind şi fiind
afectate, ca însăşi raţiune a existenţei lor,
micronecropolelor din fiecare cartier al vechiului oraş, au permis
datarea, cu suficientă exactitate, a bisericilor în cauză,
respectiv a primei lor faze de funcţionalitate (notă: cărora
le corespunde nivelul celor mai vechi morminte, aflate pe pământul viu,
datate prin inventarul funerar
interceptat: monete, podoabe etc.). Astfel: Fundeni, sec. XV, Sf.
Gheorghe – Olari, a breslei olarilor, sec. XV, Şubeşti, a breslei
şubarilor, sec. XVI, Sf. Ilie sec. XV, Marina sec. XVI, Schei sec. XV,
Valea (astăzi dispărută) sec. XV, Sf. Nicolae – Târg sec.
XVII, Sf. Nicolae Domnesc sec. XVI, Bradul (astăzi dispărută)
sec. XV, biserica Negru Vodă (ulterior Mănăstire) sec. XIII” (Câmpulung
Muscel ieri şi azi, p. 111). Trebuie remarcat că despre
săpături la bisericile Şubeşti, Sf. Nicolae – Târg, Sf.
Nicolae Domnesc şi Bradul nu mai există alte menţiuni, iar
pentru datarea bisericii „Negru Vodă” în sec. XIII nu există dovezi arheologice. 73. Hrisovul din 7 mai 1615 în care orăşenii sunt numiţi
„moşteni în oraş”, – vezi Gh. Pârnuţă, Şt.
Trâmbaciu, Documente şi inscripţii privind istoria oraşului
Câmpulung Muşcel, I, Bucureşti, 1999, p. 160–162; Şt. Olteanu, Geneza
oraşelor medievale din Ţara Românească, în Studii, 16,
1963, 6, p. 1277. 74. În str. Negru
Vodă nr. 76 (Gh. I. Cantacuzino, Maria Venera Rădulescu, Şt.
Trâmbaciu, Cercetări arheologice la Câmpulung – 2001, Revista de
istorie a Muscelului, 7, 2002, p. 28–30, 35–36) 75. Emil
Lăzărescu, Despre piatra de mormânt a comitelui Laurenţiu
şi câteva probleme arheologice şi istorice legate de ea, SCIA,
IV, 1957, 2, p. 109 – 126. ILUSTRAŢIE: Fig. 1. Amplasarea
edificiilor de cult pe planul oraşului Câmpulung. 1. Mânăstirea „Negru Vodă”.
2. Ansamblul
Bărăţie. 3. Locul
„Cloaşterului”. 4. Biserica
Sf. Gheorghe – Olari. 5. Biserica
Fundeni. 6. Biserica Sf. Ilie. 7. Biserica Sf. Marina. 8. Biserica Schei. 9. Biserica Şubeşti. 10. Biserica Sf. Nicolae
„Domnească”. 11. Biserica
Popa Savu. 12. Biserica
Nicuţ. 13. Biserica
Flămânda. 14. Biserica
Vişoi. 15. Locul bisericii
dispărute Valea. 16. Locul
bisericii dispărute Bradul. Comunicare prezentată la A.R.A. 7 – aprilie 2006 copyright © Simpara 2000 – 2006, toate drepturile rezervate |