|
TIPURI DE LOCUINŢE RURALE ÎN BANATUL ROMÂNESC DIN
PERIOADA DOMINAŢIEI HABSBURGICE Ion Gabriel Panasiu După 1718, în urma tratatului de la Passarowitz
când a fost înlocuită dominaţia turcească cu cea
habsburgică, pentru Banat a început o nouă epocă, cea a
transformărilor în toate domeniile, după voia şi nevoile
civilizaţiei occidentale. Aşadar, intervenţiile efectuate de
administraţia habsburgică în localităţile rurale
bănăţene, atât la nivelul structurii urbane cât şi la
nivelul gospodăriilor şi al locuinţelor, au necesitat o
readaptare a traiului autohtonilor la noile cerinţe. Acestea au
determinat şi un schimb implicit între cultura materială şi
spirituală a băştinaşilor cu cea a coloniştilor
aduşi de noii stăpânitori. Prin cele ce urmează, ne propunem să
identificăm cât mai aproape de adevăr cele două mari categorii
tipologice de locuinţe a căror existenţă este
posibilă în perioada domninaţiei habsburgice: cea a
construcţiilor autohtone, existente în teritoriu la momentul cuceririi
Banatului de către trupele imperiale şi cea a locuinţelor
realizate de către noii veniţi, coloniştii, cu sau fară
sprijinul administraţiei nou instalate.
În acest demers, vom interpreta, în principal, sursele narative sau
ilustrative din secolul al XVIII-lea şi din prima jumatate a secolului
al XIX-lea, cu uşoare extinderi şi la perioadele următoare. Astfel, ca rezultat al mixturii elementelor
băştinaşe cu cele ale veniţilor din Europa Luminilor, s-a
născut, pe lângă altele, o nouă tipologie a locuinţelor
cu fizionomie interculturală şi multiculturală. 1. Pe teritoriul bănăţean din secolul al
XVIII-lea au existat, ca în timpuri străvechi, locuinţe primitive
semiîngropate, adică bordee (numite regional zomoniţe – după
sârbo-croatul „zemunica”) acestea fiind în general „gropi adânci acoperite cu
lemne sau paie. Astfel locuinţele au avut acoperiş, dar le-au
lipsit pereţii”.1 2. Una dintre cele mai răspandite metode de
realizare a locuinţelor din vremea respectivă, menţionată
în documente de diverşi fucţionari imperiali sau călători
prin arealul la care ne referim este aceea a alcătuirii pereţilor
casei cu ajutorul nuielelor împletite şi a pământului în amestec cu
diverse alte materiale. Durata în care se putea construi o casă de acest
fel e apreciată de Immanuel von Vogtern şi Maximilian Edler von
Rosendorf într-un raport întocmit în 26 octombrie 1748: „Locuinţele lor (erau) făcute din
împletitură de nuiele şi lipite cu pământ, şi valahii pot
dura o asemenea casă în decurs de opt zile fără să coste
nimic.” 2 La rândul său, în anul 1769, consilierul Comisiei
Imperiale Regale Anton Koczian, însărcinat să cerceteze la
faţa locului 33 de sate destinate colonizării unei noi miliţii
de graniţă între Jupalnic şi Marga, nota în raportul redactat
cu acea ocazie: „Sunt de fapt pătrate (casele n.n.), împletite din
nuiele de alun, lipite (tencuite) cu lut şi băligar de vacă,
un stânjen şi jumătate în lungime şi tot atât de late,
prevăzute cu o uşă foarte joasă, prin care un om trebuie
să intre în casă foarte aplecat. Ele nu au nici fereastră,
nici bucătărie, nici cuptor şi în cea mai mare parte sunt
derăpănate.” 3 Case de proporţii modeste, cârpite cu lut,
acoperite cu paie şi trestie şi cu ferestre mici dotate cu
başici de bou sau de porc în loc de geamuri sunt descrise tot în 1769
şi de către Johann Friedel. Acesta, împreună cu tatăl
său – locotenent imperial, călătoreşte de la
Timişoara spre Dunăre de unde navighează până la
confluenţa cu Oltul. Remarcăm că autorul mărturiei
asociază tipul de locuinţă realizat pe suport de nuiele
împletite cu băştinaşul valah : „Valahul bate patru copaci tari şi tineri în
pământ, pune alţi patru deasupra lor, împleteşte un perete de
nuiele din jur împrejur, îl acoperă cu pământ, aşează
câteva ramuri drept acoperiş, peste care apoi pune trestie şi acest
«palat» e terminat în două-trei zile; (...) după ce
căsuţa s-a uscat, pereţii sunt vopsiţi cu alb, galben,
roşu, sau chiar cu toate culorile.” 4 Acelaşi tip de construcţie
relaţionată tot numai
cu valahul o întâlnim şi în
importanta descriere a Banatului finalizată la 1 octombrie 1774 de
către revizorul imperial Johann Jakob Ehrler: „Românul
îşi construieşte singur casa. Aceasta e zidită cel mai adesea
din pământ bătătorit ori din împletitură de nuiele sau
din buşteni aşezaţi unii peste alţii, şi
acoperită cu stuf. La construcţie nu se foloseşte nici o
bucăţică de fier. Tocul uşilor e făcut din salcie
ori dintr-alt lemn, iar încuietorile sunt nişte zăvoare de lemn, care
se deschid de mai multe ori numai printr-un artificiu. De sticlar nici nu e
nevoie, geamurile fiind din hârtie, de obicei doi ocheţi mici prin care
pătrunde lumina. Casa întreagă constă dintr-o
cămăruţă şi o bucătărioară.”... „Soba
era clădită din lut.”... „ Hornul e din impletitură de nuiele
lipită cu chirpici şi de aceea nu se foloseşte vreo vatră
deosebită, ci focul e aprins de-a dreptul pe pământ.”...”Numai în
cazuri izolate şi arareori, se găsesc cuptoare pentru fiertul
mâncării.” 5 Pentru a completa
observaţiile de mai sus, Ehrler ne oferă si o imagine grafică
a unui ţăran valah aşezat în faţa casei şi a
hambarului pentru porumb. (Fig.
1) La rândul său, Fracesco Griselini, într-o lucrare
publicată la Viena în 1780, asociază şi el românii
băştinaşi cu tehnica înfăpturii caselor cu ajutorul
nuielelor împletite: „Este prea
adevărat că toate casele din satele româneşti sunt construite
numai din pământ paie şi trestie.”... „Cel mai adesea românii
împletesc pereţii casei din crengi de salcie şi nuiele
subţiri, acoperindu-i apoi cu lut, ceea ce le conferă o tărie
egală zidurilor construite din cărămidă.
Bucătăria este izolată de camera în care dorm laolaltă,
mănâncă şi beau bărbaţi şi femei, taţi
şi mame, copii mai mici şi mai mari. Printr-o
deschizătură făcută în perete cuptorul din
bucătărie stă în legătură cu soba care
încălzeşte camera în timpul iernii.” 6 Tipurile de case descrise mai sus sunt raspandite în
mai toate teritoriile europene locuite de români până prin secolul al
XX-lea. (Fig.
2, 3, 4: N. Manolescu, Igiena
ţĕranului, Lito-tipografia Carol Göbl, Bucureşti, 1895,
pp. 22, 23, 43 ) 3. O altă descriere
destul de sugestivă a modului de edificare a caselor de către
români, de data aceasta din lemn, o aflăm în scrierile lui Johann Kaspar Steube din ultimul deceniu al secolului
al XVIII-lea: „Când vrea să-şi ridice o casă, prima
grijă a românului este să taie din pădure patru arbori mari,
care îi servesc drept temelie a construcţiei. Apoi aşează
aceste trunchiuri sub formă de pătrat sau de dreptunghi, după
cum doreşte să fie casa. Trunchiurile sunt îmbinate în aşa
fel, încât capetele lor, la care se fac lăcaşuri de îmbinare, se
înalţă câteva picioare unul peste celălalt. După aceea,
românii aşează, fără să se complice, trunchiuri mai
mici de copac unul peste altul, anume în aşa fel, încât, la fel cum este
la temelie, capetele să fie mai ridicate cu cateva picioare. Când au
ajuns la locul în care trebuie fixată fereastra, românii fac o
tăietură largă, cam de un picior şi jumătate şi
tot atât de adâncă, anume, atât căt poate ţine trunchiul
fără a se frânge. Acesta este pus în aşa fel, încât
tăietura sa vină în sus, iar următorul trunchi, cioplit în
acelaşi mod, este aşezat deasupra, aşa ca cele două
tăieturi să se îmbuce. Aceste două bârne formează
fereastra, care, pe timpul iernii, este acoperită cu o
băşică de bou sau cu o foaie de hârtie, în vreme ce vara
râmâne deschisă. În chipul amintit se aşează un lemn peste
celălalt – cam la fel ca la căsuţele pentru piţigoi –
până la o înălţime de cinci sau şase picioare, acolo unde
începe de-a dreptul acoperişul. Cu greu vei putea afla o casă
românească mai înaltă de cinci picioare. Deoarece buştenii
nefasonaţi puşi unul peste altul nu se potrivesc întotdeauna exact,
românii umplu deschizăturile şi crăpăturile cu
bălegar de vită şi cu alte materiale asemănătoare.
Cei care doresc să clădească un pic mai ordonat
înalţă pe fiecare dintre din cele patru colţuri o coloană
înaltă de aproximativ cinci picioare, aceasta fiind prinsă de cei
doi pereţi. Unii mai pun şi la mijloc două coloane de acest
fel. Pentru a realiza asta, lemnele care urmează a fi puse unele peste altele
trebuie, fireşte, să fie măsurate. La capete ele sunt lovite
cu putere pentru a se potrivi în falţuri. O dată atinsă
înălţimea de cinci picioare, românii pun de-a curmezişul
leţurile şi grinzile. Căpriorii sunt mai apropiaţi de cât
la noi (Germania – C.F.), fiind fixaţi în partea de sus cu câte un cui
de lemn. În aceşti căpriori sunt făcute găuri, aflate la
o distanţă de aproximativ un picior una de alta. În aceste
găuri se vâră nişte ţăruşi, lungi cam de un
picior. Apoi românii aruncă în sus fân, care rămâne atârnat de
aceşti ţăruşi. După ce au netezit fânul cu o
greblă, acoperişul este gata. La construcţia românilor nu are
de câştigat vreun ban nici tâmplarul, nici lăcătuşul,
nici fierarul pentru cuie. Numai arareori românii au nevoie de câteva balamale
pentru uşă (care este înaltă de trei, cel mult patru
picioare), pe care le confecţionează ţiganii. Locul din
dreptul uşii este ocupat, de obicei, de opincile lor. Casele românilor
au de obicei o singură cameră, restul ocupându-l
bucătăria cu tinda. Hornul este făcut dintr-o împletitură
de nuiele căptuşită cu lut.”...”Plita pentru fiert
comunică printr-o deschizătură cu soba, care
încălzeşte camera în timpul iernii.” 7 Tot o referire la casele din lemn din spaţiul
bănăţean se află şi în Descrierea etnografică şi topografică a
comunităţii si circumstanţele ei din Sânteşti
întocmită prin 1859 de Partenie Gruescu, paroh al localităţii: „Locuinţele satului Sânteştiu să cuprind
din 192 de casă, făcute de lemn, parte mare acoperite cu
şindrilă, parte şi cu paie; în forte puţine locuri au
sobe de lăcuit, ci numai una sobă, şi cuina, apoi o
cămară deosăbită, la unii tot sub acoperământ cu
casa, în care să păstrează cele de ale mâncării şi a
îmbrăcămintei”.... „Căşile toate au coşuri de lemn,
însă corespunzătoare scopului, pentru care pre puţină
daună ar patimit din privinţa focului”...”Afară de aciasta
începură oamenii din Sânteştiu a emula unii cu alţii în lucru
vrednic de urmare, a-şi renoi căşile după un gust
plăcut, şi-şi desfăşură fără
cruţare energia de a le împodobi, cu cuptore de fer, a le podi din jos,
cu giamuri şi uşi frumoasă, cu îngrăditore bune; a le
mobila cu mesă, scaune, frumoasă icone şi alte podoabe, încât
pote orice persoană poposi la dânşii cu îndeslutare.” 8 Un exemplu palpabil de casă din lemn
acoperită cu paie din secolul al XVIII-lea se găseşte la Muzeul Satului Bănăţean din
Timişoara şi a aparţinut comunei Bata din judeţul
Timiş. După afirmaţiile profesorului Viorel Popescu,
specialist în arhitectură populară şi directorul de azi al
muzeului respectiv, această locunţă ce datează de pe la
1746 este cea mai veche construcţie ţărănească ce se
mai pastrează în Banat.9 (Fig. 5, 6) O imagine de ansamblu a unor case de lemn din deceniul
al şaselea al secolului al XIX-lea este exprimată artistic de
pictorul şi litograful Auguste Lancelot înfăţişând o
stradă din Orşova, pe atunci fiind şi garnizoană a
regimentului 14 de Grăniceri compus în totalitate de români.10 (Fig. 7) 471 de case din bârne şi 51 de case acoperite cu
stuf, dintr-un total de 490, au fost văzute chiar şi în 1938, cu
ocazia unei anchetei monografice realizate de catre Institutul Social
Banat-Crişana în comuna Belinţ, semn al persistenţei din
timpuri străvechi a tehnologiei respective.11 Studiul
întocmit cu acel prilej oferă
şi câteva imagini cu locuinţe, din care am ales trei, denumite „case vechi”. (Fig. 8, 9, 10) 4. Una dintre tehnicile cu origine controversată
este cea a construirii caselor cu ajutorul pamântului batut. Se presupune că arhitectura pământului
bătut era cunoscută în arealul bănăţean dinaintea
cuceririi austriece, dar cert este că
pe parcursul secolului al XVIII-lea şi la începutul celui de-al
XIX-lea ea a luat treptat locul celei din nuiele împletite sau a celei de lemn. De altfel, adoptarea materialelor de construcţii
mai trainice este consemnată şi în lucrarea din 1829 a protopopului Nicolae Stoica de Haţeg
despre districtul Mehadiei : „Nu este de loc de mirare că românii
grăniceri din Mehadia s-au întremat în aşa măsură de pe
urma asprelor nevoi îndurate în timpul războiului cu turcii din anul
1788” ... „încât începând cu anul 1815 unii îşi construiesc, în locul
micilor colibe de lemn de mai înainte, case mari de piatră din var
şi cărămidă, făcute chiar de ei, cu 2-3, chiar
şi 4 camere, cu pivniţe bine boltite, având curte şi
grajduri.Şi eu mi-am construit, în 1790 la Cornea şi în 1793 aici,
casă mare, deci am dat un exemplu.” 12 Referiri la construirea
locuinţei din materiale considerate mai rezistente ce satisfac mai bine
nevoile locatarilor le gasim şi în Descrierea etnografico-topografică a comunei
Cacova întocmită în 1864 de catre
notarul Thimoteu Minia: „Casele după împrejurări şi poteri
materiali s-au edificat în tempulu trecutu din lemnu şi de nuele
astrucate cu pae şi cu trestie earu acuma se nisuescu oamenii a edifica
din materiale solide şi le acopere cu şindrilă şi tegule
arse. Cea mai mare parte din case constau din 2-3
despărţăminte.” 13 5. În ceea ce priveşte locuiţele
coloniştilor şi ale celor pentru populaţia aflată în
satele sistematizate forţat, au fost întocmite diverse proiecte de
către slujbaşii administraţiei imperiale. Totul se dorea
conceput astfel încât să implice costuri de edificare cât mai mici. Conform mărturiilor din epocă, se deduce
că, într-o prima fază, tehnicile folosite la construirea
locuinţelor prin sistematizare au fost adoptate de la autohtoni. Astfel,
în urma călătoriei sale prin Banat în 1726, Mathias Bel nota: ... „nemţii au venit în ţară după
alungarea turcilor şi au trăit în 30 de colonii mai mici, sau mai
mari. Casa lor cu două încăperi constă din cameră şi
bucătărie...Intrarea în casă se află în partea dinspre
stradă, acoperişul în două ape are streaşina puţin
lărgită în faţă , care serveşte ca acoperiş de
protecţie pentru diferite obiecte şi unelte. Pereţii casei
sunt din nuiele împletite, crengi sau beţe de cânepă lipite cu
pământ.” 14 Totuşi, după aproape jumătate de secol,
la 14 iunie 1770, Inigo Born scria la Timişoara referindu-se la
locuinţele din satele construite deja după trame stradale regulate: ...”casele, din lipsă de lemn, au fost construite
din cărămizi nearse şi au fost acoperite cu stuf.” 15 Cam în acelaşi timp, eruditul polihistor italian
Francesco Griselini consemna: „Cele trei planuri anexate (Planşa I), elaborate
după indicaţiile domnului von Neumann, oferă o imagine despre
modul de construcţie al acestor sate. Din aceste planuri se poate
urmări atât imaginea de ansamblu cât şi împărţirea
interioară a caselor, care oferă coloniştilor,
într-adevăr, o locuinţă sănătoasă şi
confortabilă.”... „Alminteri, pereţii caselor constau din
împletituri căptuşite cu lut vâscos, putând fi comparaţi cu
cea mai rezistentă zidărie. Pereţii se mai construiesc şi
dintr-un astfel de pământ amestecat cu pleavă. Aceste case sunt
acoperite parte cu paie, parte cu tuleie de grâu turcesc (Zea mays, numit în
limba ţării cucuruz). Casa se compune dintr-un dormitor şi o
bucătărie; unele case au chiar trei încăperi.” 16 Autorul ne ofera şi imaginea unor proiecte
realizate în epocă pentru edificarea construcţiilor în satele
colonizate din Banat. Cele patru tipuri de case prezentate sunt din pamânt
batut, din nuiele împletite, din
cărămizi nearse (chirpici) şi din bulgări de lut.17(Fig.11) Pentru a veni în sprijinul celor colonizaţi
şi a grăbi procesul de realizare a locuinţelor,
administraţia imperială a elaborat şi alte proiecte de case.
Propunerile s-au axat în ultimă instanţă pe reducerea
costurilor. Astfel, s-a ajuns la un soi de standardizare a elementelor
constructive (uşi, ferestre etc.) precum şi la alegerea unor
materiale de construcţie cât mai ieftine şi cât mai uşor de
procurat şi de pus în operă, toate acestea fiind corelate cu
gabaritele interioare şi exterioare ale obiectelor edificate. (Fig. 12, 13) Unii cercetători afirmă că la primele
case edificate pentru noii veniţi s-au folosit materiale de calitate mai
proastă care trebuiau puse rapid în operă ceea ce ducea în timp destul
de scurt la nevoia de reparaţii capitale sau la reconstruirea mai
solidă a întregii locuinţe. Provenienţa modelelor pentru casele construite în
realitate pentru colonişti este încă neclară pentru
specialişti. Astfel, în timp ce Karl Eugen Reb studiind evoluţia
gospodăriilor şvăbeşti din Variaş susţine
citându-l pe L.Busshoff că modelul pentru un prim tip de casă de
colonist l-a constituit aşa-zisa „gospodărie franconă”
răspândită în Austria inferioară18 ,E.Lammert
şi H.Gehl afirmă, cu multă siguranţă, contrariul: „Coloniştii germani şi-au construit casele
după modelele autohtone, întâlnite aici. Nici în decursul întemeierii
aşezărilor şi nici în evoluţia ulterioară a
gospodăriei nu se poate recunoaşte influenţa
gospodăriilor din locurile originare, indiferent dacă ne gândim la
casa de locuit vest-germanică îmbinată cu grajdul, la
gospodăria din Germania centrală, denumită şi «casa
franconă» şi la alte tipuri de case.” 19 Mai mult, Georg Bleyer, într-un studiu publicat în Neuer Weg, afirmă că
structura interioară a gospodăriei tradiţionale
şvăbeşti care putea fi reperată în anii 50 ai secolului
XX, asemănătoare cu tipul francon, reprezintă o etapă
evolutivă atinsă abia în secolul al XIX-lea, ca rezultat al
interpretării unor prototipuri slave şi nu ca o influenţă
a casei francone. Acest tip constructiv nu a fost folosit în perioada
colonizării, ci a fost un rezultat al perfecţionării
independente, până când a intrat în tradiţia general
acceptată.20 Motivele care au stat la baza acestei structuri
sunt, în general, cele de natură economică. Totuşi,
elemente străine de originea vechii arhitecturi autohtone
bănăţene au existat, dar acestea ar putea constitui obiectul
unei alte lucrări. NOTĂ: 1. Erich Lammert,
Hans Gehl, Tipologia şi geneza
casei şvăbeşti din Banat, în Tibiscus-Etnografie, Timişoara, 1976, pp.154-155 2. Idem, p.153 3. Trinţu Măran, Documente din istoria
graniţei militare bănăţene, vol.I, Editura autorului,
Viena 1993, pp.53-54 4. Nicolae
Săcară, Un însemnat document din secolul XVIII pentru etnografia
bănăţeană, în Studii de etnografie
bănăţeană, Editura Excelsior Art, 2005, p. 8
(Traducerea lui Păunel I. Eugen din Călătoria din 1769 a
stegarului Johann Friedel dealungul malului bănăţean al
Dunării, în Arhivele Olteniei, anul XIV, nr.77-78,
ianuarie-aprilie, 1935, p. 39: “Valahul bate patru copaci tari şi tineri
în pământ, pune alţi patru deasupra lor, împleteşte un perete
din trestie (nuiele ?-n.n.) jur-împrejur, îl acoperă cu pământ prost,
aşează câţiva copaci ca acoperiş, îl acoperă iar cu
trestie, şi palatul său, pe care l-a durat el cu nevasta în
două-trei zile, e dat gata. După ce s’a uscat această
căsuţă, vopseşte – după gustul său –
păreţii cu roşu, galben alb sau chiar cu toate culorile.” 5. Johann Jakob Ehrler, Banatul de la origini până acum (1774),Editura de Vest, Timişoara, 2000, (traducere de Costin
Feneşan) pp.53-54 6. Francesco Griselini, Încercare de istorie politică şi naturală a Banatului
Timişoarei, Editura Facla, Timişoara, 1984, p.179 7. Johann Kaspar
Steube, Nouă ani în Banat
(1772-1781), Editura de Vest, Timişoara, 2003, pp.111-113 8. Avram Florea, Date
etnografice cuprinse în răspunsul lui Partenie Gruescu la un chestionar
din anul 1859, în Istoriografie a
etnografiei româneşti din Banat, Editura Excelsior Art, 2003,
pp.67-68 9. Gerhard Binder,
Casa din Bata, aflată la Muyeul
Satului Bănăţean, a împlinit 260 de ani, în
săptămânaul Agenda
–Senzaţional, Anul VI, Nr.5 (211), Timişoara, p.3 10. G.Oprescu, Ţările
române văzute de artişti francezi (sec.XVIII şi XIX),
Cultura Naţională, 1926, p. 60 11. Institutul
Social Banat-Crişana, Anchetă
monografică în comuna Belinţ, “Tipografia Românească”
Timişoara, 1938, pp.182-183 12. Nicolae Stoica
de Haţeg, Simple povestiri
(cronografie) sau curiozităţile memorabile ale districtului
Mehadiei, în Banatul Timişoarei, scrise astfel în nemţeşte, în
1829, de către bătrânul protopop din Mehadia, Nicolae Stoica de
Haţeg, pentru amatori şi pentru a sa proprie distracţie acum
în al 79-lea an al său, fără ochelari, în vol. Scrieri,
Editura Facla, Timişoara, 1984,
pp.63-64 13. Valeriu Leu,
Carmen Albert, Memorie şi istorie
în satele din Banatul montan, Anexa 1, în Banatica 16 II, Muzeul
Banatului Montan Reşiţa, 2003, pp.145-146 14. Stela C.
Clepea, Consideraţii asupra gospodăriei şi locuinţei
şvabilor din Banat, Analele Banatului
–Etnografie/Artă,vol.II, Muzeul
Banatului, Timişoara, 1983, pp.194-195 (Lucrarea lui M.Bel Comitatus
Temesiensis referitoare la Banat a stat la baza lucrării Compendium
Hungariae Geograficum editată de discipolii aceluiasi autor în 1753) 15. Inigo Born, TravelsThrough
the Bannat of Temeswar, 16. Francesco
Griselini, op.cit., p.150 17. Franz
Griselini, Versuch einer politischen und naturlischen Geschichte der
temeswarerBanats, vol II, Wien, 1780 18. Karl Eugen
Reb, Aspecte privind evoluţia gospodăriei
şvăbeşti din Variaş, în Tibiscus-Etnografie,
Muzeul Banatului Timişoara , 1975, p.127 19. Erich Lammert,
Hans Gehl, op.cit. , p.151 20. Georg Bleyer, Baukunst und Städtebau der Banater
schwäbischen Ansiedlungen im 18. Jahrhundert, în Neuer Weg nr.2001, 2007, 2013, 2020 / 1955 – după Erich Lammert, Hans Gehl, op.cit. , p.160 Comunicare prezentată la A.R.A. 7 – aprilie 2006 copyright © Simpara 2000 – 2006, toate drepturile rezervate |