|
IN MEMORIAM DANA
HARHOIU Alexandru Beldiman O prezenţă remarcabilă prin distincţie, prin ardoarea
gândului pe care-l exprima, Dana Harhoiu (10 martie 1951 – 29 septembrie
1992) continua prin profesiunea de arhitect pe care şi-o alesese,
preocupările intelectuale şi tradiţiile de artă ale
familiei din care provenea: tatăl său, Daniel Popescu (1907 –
1979), profesor de limba şi literatura franceză şi de istoria
artelor la Institutul de Arte Plastice “Ion Andreescu” din Cluj, al
cărui rector a fost timp de şaisprezece ani, era la rândul său
fiul graficianului Gabriel Popescu (1866 – 1937), întemeietorul
învăţământului gravurii în România. Născută la Cluj, a urmat
cursurile liceului Emil Racoviţă şi, din 1969, ale
Facultăţii de Arhitectură din cadrul Institutului Politehnic;
studiile de specialitate le-a continuat apoi la Institutul de
Arhitectură “Ion Mincu” din Bucureşti. După absolvire a lucrat timp de opt ani la Institutul de Proiectare
Judeţean Cluj. Stabilindu-se definitiv în Bucureşti în 1979, Dana Harhoiu îşi
va desfăşura activitatea de arhitect în cadul atelierului de
Urbanism al Institutului “Proiect
Bucureşti”, precizându-se în acest răstimp
(1982 – 1992), preocupările sale legate de oraş şi de istoria
lui. În 1990 obţine o bursă de studii pentru un an la Paris,
acordată de Statul Francez. Pentru Dana Harhoiu această
perioadă va fi destinată unui efort de documentare şi
cercetare intens, privind, pe de o parte, urbanismul Parisului în epoca lui
Napoleon al III-lea şi a baronului Haussmann, pe de altă parte,
oraşul Istambul în secolul al XVIII-lea, aceste două capitale fiind
principalii termeni de referinţă necesari pentru a explica
evoluţia modernă a Bucureştiului. În acest scop a frecventat
atât Bibliothčque Nationale cât şi biblioteca de la Ministčre des
Travaux Publics, având acces la planuri şi documente de epocă.
Rezultatele acestor cercetări vor fi prezentate într-o suită de
comunicări ştiinţifice foarte bine primite, susţinute la
Paris, la Institutul Service Technique d’ Urbanisme, de pe lângă
Ministčre du Logement care acordase bursa, şi la Bucureşti la Institutul Francez, sub egida Uniunii
Arhitecţilor din România. Un articol intitulat „L’héritage de Bucarest”, prezentând structura
concentrată a viitoarei cărţi Bucureşti, un oraş între Orient şi Occident (1997)1,
va fi publicat de Dana Harhoiu în revista franceză de urbanism, Diagonal (nr. 94, martie 1992). Reîntoarsă la Bucureşti în decembrie 1991, îşi va continua
cercetările elaborând o teorie originală privind naşterea
şi evoluţia urbanistică a capitalei României. Este lansată
pentru întâia oară ideea unui Bucureşti conceput de la început ca
oraş, şi nicidecum un sat devenit urbe, cum susţinuseră
şi susţin încă marea majoritate a istoricilor, a istoricilor urbanismului
şi ai arhitecturii din România. Ipotezele Danei Harhoiu,
îndrăzneţe şi străbătute de fior poetic, vor trebui
să aştepte încă o validare prin studii şi cercetări
aprofundate pe care Bucureşti.
Oraş între Orient şi Occident, le sugerează. Drumul ales de autoare constă în decriptarea informaţiilor, de
multe ori invizibile ochiului nefamiliarizat cu citirea planurilor de
urbanism, ce pot fi identificate în Planul Maiorului Boroczyn din 1846.
Desfăcut în straturi
succesive, planul Boroczyn pune în
evidenţă informaţii importante despre structura oraşului
pe care istoricii Bucureştiului de până la data apariţiei
studiului Danei Harhoiu nu le descifraseră sau le descifraseră
parţial. Metoda folosită este cea a studiului morfologiei
urbane. O concluzie importantă şi cu desăvârşire nouă, cel
puţin la noi, este cea conform căreia forma urbană - respectiv volumul construit şi
spaţiul liber – deţine o anumită autonomie faţă de
factorul social, economic sau politic. Meritul incontestabil al acestui studiu constă în punerea în
evidenţă a unei logici proprii de dezvolatare a Bucureştiului,
diferită de cea a oraşului occidental sau a celui oriental
(deşi suportă influenţa amândoura), logică pe care
cercetătorii de până acum nu au surprins-o. Teza de doctorat a
arhitectului Teodor Gheorghiu, profesor la Facultatea de Arhitectură din
Un rezumat al textului Danei Harhoiu a constituit documentaţia privitoare la
evoluţia urbanistică a capitalei României, în caietul temă al
Concursului Internaţional de Urbanism „Bucureşti 2000”. Prin caracterul inedit şi
îndrăzneala ipotezelor, cartea Danei Harhoiu reprezintă un moment
de răscruce în cercetarea de urbanism din România. Publicarea ei în
ediţii bilingve a avut şi are ca scop
să facă ideile acestei cărţi să circule. În acest
fel, cecrcetători din alte părţi ale lumii vor putea la rândul
lor să intre în contact cu o secţiune a civilizaţiei şi
culturii europene despre care se ştie prea puţin şi cu o
gândire originală aducând dinspre România o contribuţie
importantă referitoare la oraşele europene. Am să încerc să rezum în câteva cuvinte teza
Danei Harhoiu : 1. Bucureştiul se naşte ca urmare a unei
strategii de apărare antiotomană pe care domnitorii Ţării
Româneşti o concep pentru îndiguirea Imperiului otoman pe cursul
Dunării. 2. La baza naşterii şi dezvoltării
Bucureştiului stă evident o gândire urbanistică. Aceasta
constă în : 2.a. Existenţa unui punct central – pe care îl
localizează cu argumente la biserica Sfântul Gheorghe Vechi. 2.b. Dezvoltarea în jurul acestuia, în cercuri
contentrice, a enoriilor – subunităţi administrative – având în
centrul lor bisericile şi mănăstirile care împreună cu
curtea voivodală reprezentau „ reţeaua de puncte fixe ale
oraşului”: „Aşadar, principiul de organizare
teritorială a oraşului era cel al unităţii parohiale, iar
expresia simbolică şi formală a acestora în structura
urbană a timpului era apanajul exclusiv al bisericilor, verticale ale
oraşului cu monumentalitatea lor punctată [...]
Aceste cercuri concentrice exprimă una din componentele de bază ale
schemei geometrice [...] în virtutea
căreia s-a luat în posesie teritoriul şi s-a dezvoltat oraşul
post bizantin şi fanariot până la începutul secolului al XIX – lea.”3 Mănăstirile, curtea voievodală
şi curţile boiereşti vor fi parte a sistemului de
apărarea a oraşului, aşa cum susţine cu argumente
profesorul Teodor Gheorghiu în lucrarea mai sus menţionată. Recent, s-a publicat lucrarea în
bună parte inedită, a reputatului profesor de Geografie 3. Prezenţa unui iregular – „reţea de străzi având o dezordine aparentă” –
în care dimensiunea rurală era prezentă prin existenţa
grădinilor de zarzavat, a livezilor şi viilor precum şi a
grajdurilor care „impuneau în interiorul oraşului ritmul solar al
economiei ”. Faptul poate fi constatat dealtfel şi în oraşele
occidentale până în secolul al XVIII-lea. 4. Modificarea structurii urbane a oraşului are loc după
moartea lui Brâncoveanu, când domnitorii fanarioţi aduc în bagajele lor
odată cu noi obiceiuri şi o tipologie urbană a cărei
origine trebuie căutată în cartierele creştine ale
Constantinopolului. 5. Studiul pune în evidenţă în partea sa finală, felul în
care s-a făcut modernizarea Bucureştiului, impunerea
transformărilor de „natură morfologică”: „Această
intervenţie este prima care uită centralitatea de la Sfântu
Gheorghe vechi.”5 Este momentul apariţiei
oraşului modern, care aduce desacralizarea oraşului preexistent. Să notăm un singur exemplu spune
Dana Harhoiu : „Casa de Economii se
construieşte pe locul Mănăstirii Sfântul Ioan cel Mare. Un
simbol mai agresiv al desacralizării decât casa banului în locul casei
Domnului este greu de găsit !”6 Dana Harhoiu îşi încheie remarcabilul studiu cu un citat – profetic
vrem să credem - din Mircea
Eliade : „Bucureştiul este menit să ne verifice
posibilităţile de creaţie, de configurare, de afirmare
spirituală. Îl putem urâ, îl putem dispreţui, îl putem
compătimi. El îşi păstrează funcţiunea, orice am
crede noi şi urmaşii noştri despre el. Pentru simplul motiv
că Bucureştiul a fost ales de un păstor cunoscător al
semnelor, să fie centrul. Şi aici unde se dau atâtea
bătălii vom afla într-o zi cine putem fi.” Luată dintre noi acum
cincisprezece ani, cu mult prea devreme, Dana Harhoiu nu a mai avut timpul
să extindă studiul său. Cercetările pe care le-ar fi
întreprins i-ar fi permis să-l transforme fără doar şi
poate, într-un
volum consistent precum cel pe care-l admira, atât de mult, Paris
- Haussmann. Le pari d’Haussmann (joc de cuvinte în limba franceză, Apariţia studiului Danei Harhoiu a lăsat perplexi pe unii,
neîncrezători pe alţii, i-a făcut geloşi pe destul de
mulţi. Unii cred că dat fiind că textul are reale valenţe
poetice, conţinutul este poezie (termenul are evident
conotaţie pejorativă) ceeace denotă o lectură extrem de
superficială, deoarece textul are o încărcătură de idei
noi cu totul ieşită din comun în ciuda scurtimii lui. Cele cinci
puncte prin care am încercat să sintetizez esenţa ideilor Danei
Harhoiu pun în evidenţă interpretări în totalitate noi sau
reinterpretări noi. Am citit într-o publicaţie un
comentariu ironic privitor la menţionarea Proiectului de Oraş Ideal
al lui Filarete, ŕ propos de
Bucureşti. Este o dovadă în plus a lecturii superficiale, căci
Dana Harhoiu spune clar: „nu trebuie
să fim greşit înţeleşi. Aducerea în discuţie a
tratatului lui Filarete nu vrea să sugereze că la Bucureşti s-a aplicat ca atare modelul arhitectului milanez. Ceea ce
însă se poate susţine, şi aceasta pe baza relaţiilor
geometrice descoperite şi desigur verificate în teren, este că
acest spaţiu apare contaminat de spiritul epocii, şi că
şi aici, în Desigur sunt lucruri care trebuie încă probate aşa cum am spus
la începutul rândurilor de faţă,
dar nu mă îndoiesc acest lucru se va întâmpla. Ideile pe care
Dana Harhoiu ni le pune în faţă, sunt de simplitatea oului lui
Columb, trebuia numai ca cineva hărăzit şi cultivat să
aibe ideea să desfacă în felii planul oraşului palimpsest
care este Bucureştiul datorat Maiorului Boroczyn, pentru a găsi,
interpreta savant şi apoi reda într-un text vizionar, feţele
nevăzute ale devenirii Bucureştiului. Oferindu-ne Bucureşti
un oraş între Orient şi Occident, studiu al cărui drum în
marea lume a ideilor despre naşterea şi creşterea
oraşelor – vreau să cred – abea a început, Dana ne-a lăsat o
moştenire de mare densitate intelectuală pe care avem datoria
să o facem cunoscută şi să o valorificăm. Un rezumat al textului Danei Harhoiu publicat in cele două ediţii
bilingve la Editura Simetria a constituit documentaţia privitoare la
evoluţia urbanistică a capitalei României, în caietul-temă al
Concursului Internaţional de Urbanism „Bucureşti 2000”. NOTE: 1. Dana
Harhoiu, Bucureşti,un oraş între Orient şi Occident/ Bucarest,
ville entre Orient et Occident, Bucureşti, editura Simetria, 1997; o
ediţie bilingvă româno-engleză a apărut la aceeaşi
editură în anul 2001. Menţionez că Bucureşti, un
oraş între Orient şi Occident nu ar fi putut să apară
fără efortul şi devotamentul lui Daniel Spânu şi al lui Radu
Harhoiu, precum şi al unei întregi echipe editoriale. 2. Teodor Octavian Gheorghiu, Cetăţile oraşelor. Apărarea urbană în centrul şi estul Europei în Evul
Mediu/Fortified towns. Urban Defense in Medieval Central and Estern Europe,
Bucureşti, editura Simetria, 2000. 3. Dana Harhoiu, Bucureşti un oraş între Orient
şi Occident / 4. Vintilă M. Mihăilescu, Evoluţia geografică a unui oraş, Bucureşti,
Bucureşti, editura Paideia, 2003. 5. Dana Harhoiu 2001, p. 64. Este vorba despre axul est-vest, bulevardele Kogălniceanu şi
Regina Elisabeta. 6. Ibidem. 7. Jean des Cars, Pierre Pinon, Paris- Haussmann. « Le pari d’Haussmann”, ouvrage
publié ŕ l’occasion de l’exposition Paris-Haussmann,
« le pari d’Haussmann » inaugurée le 19 septembre 1991, Paris,
Edition du Pavillon de l’Arsenal/ Editeur Picard, 1991. 8. Dana
Harhoiu 2001, p. 42. Comunicare prezentată la
A.R.A. 8 – aprilie 2007 copyright © Simpara 2000 –
2009, toate drepturile rezervate |