|
„Palatele poporului muncitor”. Ansambluri de locuinţe din regiunile
industriale (1944-1956) Irina Tulbure Perioada de referinţă anunţată în
titlul comunicării este mai degrabă una formală, al cărei
început denotă schimbarea orientărilor politice, anul 1956
reprezentând „intrarea în vigoare” a celui de-al doilea plan cincinal.
Intervalul 1944-1956 cuprinde primele două etape de evoluţie ale
arhitecturii post-belice româneşti: cea de continuitate cu arhitectura
interbelică în care încă mai persistă deopotrivă limbajul
raţionalist şi căutările naţionale; şi ruptura
reprezentată, de manifestările realismului socialist în
arhitectură1. Datorita faptului că a fost un model impus
de ideologia politică, şi mai cu seamă pentru că momentul
de manifestare a fost extrem de scurt, realism-socialismul nu a putut produce
rădăcini profunde la nivelul expresiei arhitecturale. În afara
câtorva obiective strategice stabilite direct pe linie politică, a fost
mai degrabă o perioadă care a exploatat acumulările anterioare,
arhitectura (re)orientându-se către occident odată cu
enunţarea de către Hruşciov a principiilor economiei în
construcţii, şi prin contextul generat de schimbăre politice
din interiorul Uniunii Sovietice (Congresul XX al PCUS). Mai mult decât atât, cel puţin la
nivelul proiectelor, arhitectura de orientare „cosmopolită”
coexistă cu arhitectura realismului socialist şi, chiar dacă
„aspru criticate”, proiectele sunt încă prezente în paginile revistelor
româneşti de specialitate. Proiectarea marilor ansambluri de locuinţe muncitoreşti
din zonele industriale începe odată cu deceniul cinci şi, la nivel
declarativ, acestea au ca punct de plecare primele planuri anuale, produse
ale planificării economiei naţionale de către Stat.
Necesitatea construirii unui mare număr de locuinţe rezultă
indirect, ca o consecinţă a planului general de industrializare,
cheia economiei planificate, dar este şi unul din punctele forte ale
politicii socialiste, enunţate încă din „Legea pentru planul de
Stat al RPR pe 1949”2 (foto
1). În capitolul referitor la domeniul edilitar şi al
gospodăriilor comunale se menţionează: „se vor începe,
continua şi termina lucrări de construcţie de locuinţe
muncitoreşti, contribuindu-se astfel la îmbunătăţirea condiţiunilor
de trai în special în regiunile Reşiţa,
Hunedoara, Braşov, Bucureşti.”
Şi, mult mai plină de substrat propaganidstic, ideea reapare în Legea pentru Planul de Stat al RPR pe
anul 19503 (foto 2),
în capitolul „Ridicarea nivelului de
trai”: “În cursul anului 1950, se vor construi locuinţe
muncitoreşti în valoare de 4,3 miliarde lei, în special în centrele
muncitoreşti aglomerate ca Reşiţa,
Hunedoara, Valea Jiului, Bucureşti, Turda, Braşov, Cluj, Poleşti, Galaţi
şi alte centre”. În capitolul „Investiţii”
al primului plan cincinal (1951-1955), locuinţele muncitoreşti
deţin 3,2 din cele 13,4 procente prevăzute pentru lucrări de
interes social şi cultural. De fapt,
“politica” orientată către locuinţele sociale nu era deloc
nouă şi, problemei locuinţelor „eftine”
se încearcă a se găsi o soluţionare încă dinainte de
război4; ca dovadă stă referatul „Asupra chestiunilor în legătură cu problema
construcţiilor de locuinţe în România” din februarie 1941 din
jurnalul Ministerului Lucrărilor Publice, Consiliul Tehnic Superior
(dosar AN 1748/1942). Referatul expune şi analizează exemple de
zone/anambluri de locuinţe sociale realizate în Europa Occidentală,
încercând să contureze câteva concluzii vizavi de posibila aplicare
adiverselor modele în România. Studiul este însoţit de o
planşă/tabel care ilustrează aceste exemple
împărţite în perioade de construcţie şi în tipologii:
blocuri închise, blocuri semideshise, blocuri deschise, blocuri lineare,
blocuri lineare medii, construcţii mixte (câteva dintre acestea sunt:
Karl Marx Hof din Viena, Siemensstadt-ul lui Gropius, sau exemplele
olandeze). Un alt studiu în această chestiune este memoriul
„privind soluţionarea problemei locuinţelor de tip minimal”,
realizat cu numai un an mai târziu şi semnat de Duiliu Marcu. Contextul
studiului era generat de iminenţa necesităţii construirii unui
mare număr de locuinţe după război (fapt ştiut din
experienţa războiului anterior).
Relevant, în cazul acestui studiu este faptul că propune Statul
ca organ superior de iniţiativă şi de directive de ordin
naţional, care va trebui să decidă asupra acordării
asistenţei sociale în aceeaşi măsură funcţionarilor
de stat şi muncitorilor din industrii; de asemenea, în ceea ce
priveşte mijloacele de finanţare ale locuinţelor ieftine, se
propune promulgarea unei legi care să impună obligaţia ca
toate industriile (în afară de cele mici) şi societăţile
cu un anumit capital să suporte cotă parte din costul
locuinţelor sociale; în Bugetul General al Statului şi Caselor
Autonome pe anul 1941-1942 fiind
prevăzută indemnizaţia de locuinţe pentru
funcţionari de 2,25 miliarde lei. De asemenea, Ministerul
Lucrărilor Publice urma să fie organul tehnic oficial (de
conducere, directivă şi control şi chiar proiectare), în ale
cărui atribuţii intrau organizarea unui plan naţional pe 20
sau 25 de ani, prevăzut în 3 etape de progres, alegerea sau stabilirea
terenurilor cele mai indicate, stabilirea unor planuri tip, organizarea de
concursuri publice de arhitectură. Un aspect extrem de relevant în raport cu perioada
postbelică este acela că din ambele studii mai sus menţionate,
rezultă că pentru societatea românească modelul de
locuinţă muncitorească trebuia să excludă sau
să utilizeze cu mare discernământ locuinţa colectivă; iar
dacă acest lucru s-ar fi dovedit totuşi necesar, blocurile de
locuinţe, ce ar fi trebuit să grupeze 6 până la 8 apartamente,
urmau să fie construcţii cu nu mai mult de 2 niveluri peste parter.
Şi aceasta, datorită faptului că încă se punea sub semnul
întrebării posibilitatea reală de adaptare a societăţii
româneşti, „pseudo-burgheze” - obişnuită cu o mentalitate
individuală - la modul colectiv de locuire. Datorită acestui fapt,
îşi găseşte explicaţia cerinţa construirii
ansamblurilor în etape succesive, astfel încât, în prima etapă s-ar fi
construit 80% locuinţe individuale şi 20% locuinţe în blocuri,
acestea din urmă având mai mult rolul de laborator. Un ultim aspect, pe care îl vom lua în considerare vine
din dezbaterea profesională, care susţinea că aceste
locuinţe trebuia să fie concepute într-o arhitectură
românească, „naţională”, pe zone şi regiuni. Argumentul
arhitecturii naţionale era menit şi el să susţină
ideea evitării locuinţelor de tip blok – pentru care arhitectura românească nu avea
tradiţie. De altfel, în spatele tuturor ideilor mai sus prezentate stau
multe alte studii şi chiar existenţa unor
organizaţii/societăţi cu o oarecare experienţă în
domeniu. Aşadar, „terenul” deja pregătit înainte de
razboi trebuia adaptat noului context politic. Până în momentul
înfiinţării primelor institute de proiectare în 1949, mare parte
din ansamblurile de locuinţe muncitoreşti sunt concepute în mare
după direcţiile mai sus prezentate. Un bun exemplu pentru aceasta este „oraşul
muncitoresc” de la Hunedoara (foto 3)
proiectat între anii 1947-1948 (arh. Gustav Gusti), primele construcţii
ale cartierului „Petroşani Sud” construite în 1946, probabil în
aceeaşi perioadă fiind construite locuinţele muncitoreşti
din Bumbeşti-Jiu (unul din primele 5 şantiere naţionale fiind
linia ferată Bumbeşti-Jiu, realizată în mare parte prin
muncă voluntară şi inaugurată la sfâşitul anului
1948). În 1949 începe campania de documentare în scopul
întocmiri unui plan de sistematizare
regională pentru „fostul” judeţ Hunedoara. Dintr-un rezumat al
anteschiţei program, prin propunerea de extindere a zonelor industriale
deja existente, în jurul oraşului Hunedoara şi de la Petroşani
către Jiul de Vest, rezultă necesitatea creeri unor centre
muncitoreşti, pornind de la cele tradiţionale: Huneodara,
Petroşani, Petrila, Vulcan, Lupeni. Astfel, între 1951-1953 este
construit un alt fragment al aşezării muncitoreşti din
Hunedoara (arh. M. Dima ş.a.), etapă criticată şi
completată în anul următor de proiectul aprţinând echipei M.
Dima, Gh. Popescu Negreanu, Gh. Petraşcu, N. Porumbescu. Până în
1952 oraşul muncitoresc din Hunedoara, este constituit din (I.a.) zona
de locuinţe individuale cu parter realizate în 1947, (I.b.) - 1948 zona
de locuinţe înşiruite, pe două niveluri, (II.a.) - 1951
şirul de blocuri de locuinţe aşezat pe cornişa terasei
superioare, închis prin construcţia restaurantului „Corvinul”,
realizată între anii 1953-1955 şi etapa (II.b) – 1952,
reprezentată de compoziţia ce cuprinde blocurile de locuinţe
de pe latura de est a străzii I.L. Caragiale (foto 4,5). Ultima etapă este poate cea mai
interesantă, pentru că, deşi sub constrâgerea folosirii unei
anumite expresii plastice, reuşeşte să genereze ideea de
varietate prin modelarea specială a fiecărui acces în parte (foto 6) (variaţiuni pe
aceeaşi temă) şi prin „diversitatea unei pronunţate
colorări a tuturor blocurilor” - fapt explicat de arhitect prin
preluarea acestui concept de „curajoasă întrebuinţare a culorii”
din tradiţia locuinţelor din Ardeal. Această remarcă
şi-ar putea găsi rădăcina în memoriul din 1942, care pune accentul pe realizarea
locuinţelor într-o arhitectură naţională, prin
soluţii „adecvate (...) diverselor regiuni” reflectând mai degrabă
spiritul zonei, fără a fi o pastişă. Cartierul „Petroşani – Sud” (foto7) este un al exemplu relevant prin proiectarea în etape
succesive. Cartierul este definit de grupul de locuinţe proiectat între
anii 1946 – 1953 şi de cvartalurile începute în 1954. Primul grup se
compune din locuinţe individuale fiind continuat cu blocuri de
locuinţe cu parter şi un etaj, cu patru apartamente pe scară;
această etapă se definineşte printr-o continuitate a plasticii
arhitecturale. Etapa 1954 se remarcă prin încercarea de a închide
şi completa compoziţia cu trei incinte aşezate de-a lungul
terasei naturale, în centrul cartierului fiind prevăzut un bloc cu
parter comercial (în 1955 aflădu-se în faza de proiect). Cel de-al
patrulea cvartal aşezat în spaţiul rămas între locuinţele
individuale şi blocul cu parter comercial prezintă o altă
particularitate: una laturile cvartalului se închide cu o construcţie
experimentală executată din blocuri mari prefabricate, ai
cărui autori principali sunt arh. A. Moisescu, ing. M. Drimer. Astfel de
construcţii experimentale au fost realizate şi în componenţa
altor ansambluri, ca de pildă un cămin de studenţi în
oraşul Braşov (autor: arh. Gh. Popescu-Negreanu) şi unul din
blocurile aparţinând ansamblului din Vatra Luminoasă -
Bucureşti, şi anume, blocul de pe str. Gh. Manu (autori: arh. N.
Sburcu, ing. G. Aznavorian, Şt. Zurescu, M. Radu). În componenţa
acestor construcţii, pe lângă elementele de blocuri mari prefabricate
intrau şi elementele prefabricate decorative realizate din beton armat:
ancadramente, conrnişe, brâie, pilaştri, capiteluri. Realizată între anii 1950 – 1955, colonia de la
Uricani (foto 8), este unul dintre
oraşele formate în perioada industrializării socialiste, fiind
poate, între exemplele din Valea socialistă a Jiului, unul dintre cele
mai interesante prin exuberanţa arhitecturii sale. Colonia era aşezată în imediata
apropiere a gurii de intrare în mină (astăzi dezafectată). Una
din fazele de proiectare, prevedea ca accesul în ansamblul de locuinţe
să deschidă o perspectivă monumentală,
direcţionată către clubul muncitoresc, principiu
compoziţional aflat în totală contradicţiile cu ideile anilor
’40: „ceea ce se poate concepe atunci când e vorba de arhitectura
monumentală – aşezată în centrele suprapopulate ale
oraşelor, nu poate fi admis când ni se cere să executăm – la
extremitate şi în afara oraşelor – în mijlocul naturei...”.
Contrastul între peisaj şi mediul construit pare, în acest caz, cu atât
mai evident cu cât tratarea aproape scenografică a spaţiului liber
încearcă să îl estompeze. Ansamblul de la Uricani se poate defini
tot sub forma unui experiment, de această dată însă la nivelul
expresiei arhitecturale. Prin alăturarea exemplelor ansamblului de la
Petrila şi a celui al „cvartalului pentagonal” de la Oneşti poate
fi demonstrată încercarea de a atribui culoare locală unor
compoziţii în aparenţă destul de rigide (foto 9). Reşiţa este oraşul cu cea mai
însemnată tradiţie industrială. Contribuţia cea mai
relevantă din perioada socialistă în domeniul locuinţelor
muncitoreşti; fiind de cartierul „Lunca Pomostului”, alcătuit
deopotrivă din parcelări de locuinţe individuale dar şi
din blocuri grupate în cvartaluri în jurul unor curţi interioare. Ansamblului
de locuinţe i se alătură construcţia „Clubului Sindical”
– teatrul, construit în 1950, arh. T.
Niga (foto 10). Proiectul
reprezintă punctul de plecare pentru un studiu de proiecte tip de
„cluburi sindicale”. În mod vădit însă, încercările de tipizare
nu mai păstrează calităţile proiectului iniţial.
Aceasta, nu se datorează numai lipsei de individualitate
(conţinută în ideea de tipizare) ci prin contaminarea expresiei
exterioare cu un model lipsit de subtilitate arhitecturală, dar simplu
de decodificat şi lesne de folosit în scop propagandistic. Arhitectura perioadei realismului socialist îşi
prounea să fie o arhitectură socialistă în conţinut
şi naţională prin formă; ceea ce presupune în fond
exploatarea culorii locale şi a unei tradiţii existente, ori, cel
puţin aparent, arhitectura din perioada „stalinistă” în România
ajunge la acest rezultat. Dă aceasta oare câştig de cauză
ideologiei? Sau putem judeca calităţile unei arhitecturi realist
socialiste romaneşti (cu excepţia unor exemple care preiau întocmai
modelul de import sovietic) prin prisma experienţelor acumulate anterior
şi deci având ca rezultat „constrângerea transformată în
experiment”? NOTE: 1.
Împrumutată din domeniul literaturii, noţiunea de realism socialist a fost aplicată
arhitecturii; în fond, „cuvintele cheie ale limbajului şi esteticii
arhitecturale din perioada stalinistă erau «sinteză» (a artelor)
şi «ansamblu» (arhitectural)”, Josette Bouvard, „Le Metro de Moscou. La
construction d’un mythe sovietique”, Ed. Sextant, Paris, 2005 2. Planul de Stat
al Republicii Populare Române pe anul 1949, Bucureşti, Imprimeria
Naţională, 1949 3. Planul de Stat
pe Anul 1950, [Bucuresti], Ed. Comisiei de Stat a Planificării,
[1950?] 4. După cum rezultă din Dosarele de
arhivă (Fond Ministerul Lucrărilor Publice, Consiliul Tehnic
Superior, Dosarele 1748, 1749) Consiliul Tehnic Superior fusese
însărcinat, în urma rezoluţiei dată de Mareşalul
Antonescu în 27 mai 1941, să prezinte o “soluţie definitivă”
asupra chestiunii locuinţelor ieftine. Concluziile Consiliului Tehnic
Superior, precum şi memoriile la care se va face referinţă în
prezentul text sunt componente ale Dosarelor de arhivă mai sus
menţionate. NOTĂ: Fotografia nr. 1 este preluată din „Planul de Stat al Republicii Populare Române pe
anul 1949”, Bucureşti, Imprimeria Naţională,1949 Fotografia nr. 2 este preluată din „Planul de Stat pe Anul 1950”, [Bucuresti],
Ed. Comisiei de Stat a Planificării, [1950?] Fotografia nr. 3 este preluată după Revistele
Tehnice. AGIR. 5/1948 Fotografiile proiectelor
după cum şi fotografiile „de epocă” sunt preluate din
colecţia revistei „Arhitectura” Restul
fotografiilor sunt ale autoarei BIBLIGRAFIE: - Josette Bouvard,
„Le Metro de Moscou. La construction d’un mythe sovietique”, Ed. Sextant,
Paris, 2005 - Grigore Ionescu – Arhitectura în România în
perioada anilor 44 - 69, Ed. Academiei RSR, Bucureşti, 1969 - G. Gusti, „Un oraş muncitoresc la
Hunedoara”, Revistele Tehnice AGIR 5/1948 - M. Locar, „Pe drumul unei noi arhitecturi în
RPR”, Arhitectura RPR 1-2/1952 - St. Popovici,
Adrian Gheorghiu, M. Lucescu, „Sistematizarea Regiuni Hunedoara”, Arhitectura
2/1951 - N. Porumbescu
„Proiectarea locuinţelor muncitoreşti de la Hunedoara 1952”,
Arhitectura 6-7/1952 - D. Vernescu, „Proiectarea complexă a locuinţelor
din basinul carbonifer al Vătii Jiului”, Arhitectura 6-7/1952 - I. Silvan, „În legătură cu proiectarea
secţiunilor-tip de locuinţe”, Arhitectura RPR 1/1954 - L. Garcia, „Studiu de proiect tip pentru un club
sindical”, Arhitectura RPR 4/1954 - C. Cervino,
„Un nou cartier de locuinţe la Petroşani”, Arhitectura RPR 8/1955 - „Construcţii experimentale din blocuri mari
prefabricare. Clădire de locuit în Petroşani”, Arh. N. Sburcu, „Cămin de studenţi la oraşul Stalin”,
Arh. Gh. Popescu Negreanu, Ing. M. Drimer, Arhitectura RPR 11-12/1955 Comunicare prezentată la A.R.A. 9 – aprilie 2008 copyright © Simpara 2000 – 2008, toate drepturile rezervate |