|
CERCETARE ŞI RESTAURARE ÎN ULTIMELE
PATRU DECENII Gheorghe I. Cantacuzino În cele ce urmează nu vor fi urmărite
problemele teoretice legate de cercetarea şi restaurarea monumentelor
istorice, care s-au aflat în atenţia specialiştilor1, ci vor fi expuse câteva succinte constatări
privind unele aspecte ale cercetării şi restaurării monumentelor
în decurs de circa 45 de ani. Cercetarea arheologică în vederea restaurării
urmăreşte obţinerea datelor care să ducă la cunoaşterea
istoriei monumentului, pentru încadrarea lui într‑un anumit context,
temporal şi spaţial, pentru stabilirea locului sau specific în
istoria culturii unei anumite epoci şi a unei anumite regiuni. Informaţiile
obţinute prin metodele arheologice pot privi, datarea, etapele de construcţie
şi evoluţia monumentului (adăugiri, transformări etc).
Cercetarea monumentului nu poate fi ruptă de cercetarea mediului, a aşezării
în care el este cuprins, fiind necesară corelarea datelor arheologice cu
cele ale altor izvoare. O adevărată punere în valoare priveşte
nu numai păstrarea monumentului prin restaurare ci şi, cu precădere,
dezvăluirea semnificaţiei sale. După 1960 şi până la sfârşitul
anului 1977 lucrările de cercetare a monumentelor – studii istorice,
cercetare arheologică, cercetare a arhitecturii – a asigurat temeiul ştiinţific
al restaurării, în cadrul Direcţiei Monumentelor Istorice (denumită
din 1971 – DMIA, din 1975 – DPCN) unui mare număr de monumente şi
ansambluri de o deosebită importanţă. Între 1959–1969 DMI a
efectuat lucrări de restaurare la un număr de 102 monumente sau
ansambluri şi intervenţii urgente la alte 134 obiective. În cadrul
DMI (la conducerea căreia s-au aflat în cursul anilor Virgil
Bilciurescu, prof. Grigore Ionescu, prof. Richard Bordenache, prof. Vasile Drăguţ),
restaurarea monumentelor s-a desfăşurat sub îndrumarea unor arhitecţi
de un deosebit prestigiu, care au marcat evoluţia restaurării în a
doua jumătate a secolului XX: Ştefan Balş, Rodica Mănciulescu,
Virgil Antonescu, Eugen Chefneux, Mariana Angelescu, Ioana Grigorescu,
Nicolae Diaconu, precum şi Paul Emil Miclescu, Ion Balş, Ion
Dumitrescu, Titu Elian, Eugenia Greceanu, sub a căror îndrumare au
evoluat alţi arhitecţi ajunşi la rândul lor la deplină
maturitate: Liana Bilciurescu, Cristian Moisescu, Sanda Ignat, Marina
Iliescu, Virgil Polizu, Constanţa Carp, Şerban Popescu-Dolj, Niels
Auner şi alţii. Cercetarea urmărea cunoaşterea diferitelor
etape de construcţie, în care caz rezultatele săpăturilor se
adăugau celor obţinute prin cercetarea elementelor arhitecturale,
prin decapări ale tencuielii, sondaje în zidărie etc, reamenajarea
„nivelelor de călcare originare” şi marcarea pe teren a urmelor
vechilor construcţii dispărute. Importanţa rezultatelor
acestor cercetări nu se rezumă la furnizarea datelor necesare
proiectelor de restaurare. Cercetarea unor monumente a putut aduce contribuţii
importante în domeniul istoriei artei. Poate că unele aspecte ar putea
fi discutate. Coborârea nivelului terenului în jurul unor monumente sau în
cuprinsul unor ansambluri, justificată teoretic de către cei care o
preconizau prin cerinţele unei restaurări istorice – urmărind
readucerea obiectivului la proporţiile iniţiale şi scoaterea
la iveală a unor detalii acoperite de depuneri mai recente – nu era întotdeauna
justificată. Dificultatea de a se respecta, într-un ansamblu, cotele de
nivel ale terenului din momentul construcţiei unor clădiri ridicate
la date diferite este deosebită. O reticenţă extremă faţă
de coborârea nivelului terenului în jurul monumentelor este impusă de
pericolul pe care îl reprezintă înlăturarea straturilor depuse
succesiv, care marchează tocmai etapele de evoluţie a monumentului2. În unele cazuri (castrul Drobeta, de exemplu) execuţia unor astfel
de lucrări a avut urmări grave. Între cercetările arheologice efectuate în cadrul
DMI 1960 – 1977 pot fi menţionate cele conduse de Dinu V. Rosetti (Bărăţia
– Câmpulung, Piteşti – biserica Sf.Gheorghe, mănăstirea
Horezu); Radu Florescu (castrul Drobeta); Radu Heitel (Alba Iulia, Sebeş,
Câlnic, Cricău, Prejmer, Voroneţ, mănăstirea Neamţ,
mănăstirea Aninoasa); Nicolae N. Puşcaşu (Densuş, mănăstirea
Putna, mănăstirea Suceviţa, mănăstirea Dobrovăţ,
cetatea Făgăraş); Voica Maria Puşcaşu (Drobeta,
cetatea Făgăraş, mănăstirea Strehaia, mănăstirea
Putna, mănăstirea Suceviţa, mănăstirea Dobrovăţ);
Alexandru Bogdan (Castelul Corvinilor – Hunedoara , Tg. Mureş); Gh. I.
Cantacuzino: (ruinele vechii mănăstiri Moldoviţa, M-rea
Humorului, în colaborare cu Elena Busuioc, cetatea Poenari, Târgovişte, mănăstirea
Tismana, mănăstirea Vodiţa, Mărcuţa, mănăstirea
Cetăţuia – Iaşi, Brădet, Sânpetru, Războieni,
Câmpulung; Mariana Beldie-Dumitrache (Hărman, cetatea Aiud, Braşov
– biserica Sf. Nicolae din Schei, Criş – castelul Bethlen, Feliceni,
jud. Harghita – biserica reformată, Mediaş – biserica Sf.
Margareta, Vad, jud. Cluj, Drăuşeni); Lia şi Adrian Bătrâna:
mănăstirile Secu, Bistriţa, Cotmeana, Comana, Baia – ruinele
bisericii catolice, Bistriţa – casa Ioan Zidarul, Rădăuţi – biserica Sf.
Nicolae); Luminiţa Munteanu-Dumitriu (Mera, Braşov – biserica Sf.
Nicolae din Schei, Sadu); Alexandru Rădulescu (Suceava, m-rea Putna); I.
Motzoi-Chicideanu (ansamblurile mănăstireşti de la Bradu,
Berca, Mera). Trebuie menţionate şi participări ale unor
specialişti din alte instituţii: Vl. Zirra: (mănăstirea
Galata – Iaşi, mănăstirea Dragomirna), N. Constantinescu (mănăstirea
Cozia, Curtea de Argeş), M. D. Matei (Suceava, mănăstirea
Putna), P. I. Panait (Bucureşti). Arheologii care au lucrat la DMI între 1960 şi 1977,
cei mai mulţi veniţi la scurt timp după terminarea facultăţii
sau imediat după absolvire, au avut şansa să se specializeze
în domeniul arheologiei medievale pe monumente, folosind experienţa în
domeniul restaurării a unor reputaţi arhitecţi care conduceau
proiectele de restaurare. Această colaborare a fost benefică pentru
toţi, chiar dacă în anumite cazuri vor fi existat discuţii mai
aprinse. Tocmai lucrul în cadrul aceleiaşi instituţii a făcut
ca rezultatele colaborării directe între arheologi şi arhitecţi
în procesul de cercetare în vederea restaurării să fie remarcabile. Ca urmare a intrării în vigoare a legii
patrimoniului cultural naţional, în 1975 DMIA s-a transformat într-o nouă
instituţie, DPCN, cu atribuţii lărgite şi în domeniul
patrimoniului cultural mobil. Activitatea de restaurare şi de cercetare
în vederea restaurării a continuat. Dar la sfârşitul anului 1977,
DPCN a fost practic desfiinţată (pretextându-se continuarea atribuţiilor
de evidenţă a patrimoniului şi de avizare de către o
restrânsă direcţie din cadrul CCES, care fost denumită DEPCN).
Aceasta a însemnat încetarea brutală a restaurărilor, închiderea şi
lichidarea şantierelor, transferarea în alte instituţii a arhitecţilor,
inginerilor, arheologilor, pictorilor restauratori şi tuturor celorlalţi
specialişti. Întreruperea lucrărilor a provocat degradarea multo
obiective aflate în lucru. În câteva cazuri lucrările au fost reluate cu
mijloace proprii de beneficiari. Între aceste rare excepţii s-a numărat
mănăstirea Putna, unde lucrările de restaurare a ansamblului şi
în special a casei domneşti, însoţite de cercetări arheologice
au fost reluate de Mitropolia Moldovei şi Sucevei. La Câmpulung
restaurarea începută în 1976 a „casei egumeneşti”, întreruptă,
a fost reluată după vreo doi ani în cursul căreia clădirea
se deteriorase, cu fondurile Patriarhiei Române. În cei 12 ani care au trecut
până la sfârşitul lui 1989, restaurări s-au mai făcut
numai cu fondurile beneficiarilor iar cercetări arheologice la
solicitarea conducătorilor proiectelor de restaurare. La începutul anului 1990 au fost înfiinţate
organismele cu atribuţii în domeniul protecţiei monumentelor
istorice: Comisia Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice şi
Direcţia Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice. DMASI
avea însă numai atribuţii în domeniul evidenţei şi avizării.
Ulterior avea să i se adauge un atelier de proiectare, adus de la
Universitatea de Arte, care întocmea proiecte pentru unele obiective pentru a
căror restaurare se alocau bani din bugetul de stat, prin Ministerul
Culturii; pentru alte proiecte se încheiau contracte cu firme de proiectare,
tot prin contracte cu firme specializate executându-se şi lucrările.
Lipsa unei legături directe între arhitecţii care conduceau
proiectele de restaurare şi arheologi au făcut ca în unele cazuri
(când s-a considerat că cercetările nu sunt necesare (săpături
pentru subzidire sau drenaje) să se provoace distrugeri ale unor
vestigii arheologice3. În octombrie 1994 Ministerul Culturii (după ce
anterior transformase Comisia Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor
Istorice în Comisia Naţională a Monumentelor Istorice) a hotărât
desfiinţarea DMASI, atribuţiile de avizare trecând unei Direcţii
a Monumentelor Istorice din cadrul Ministerului Culturii, atelierul de
proiectare devenind Centrul de Proiectare pentru Patrimoniul Cultural Naţional
(CPPCN). Problemele legate de gestionarea fondurilor pentru cercetarea,
proiectarea şi execuţia lucrărilor de consolidare–restaurare şi
punere în valoare a monumentelor reveneau Oficiului Naţional pentru
Protejarea Patrimoniului (ONPP). Prin Legea privind protejarea monumentelor
istorice nr.422/18 iulie 2001 (modificată prin Legea nr.259/23 iunie 2006) CPPCN a fost
reorganizat în Institutul Naţional al Monumentelor Istorice (INMI) , în
ale cărui atribuţii nu mai intra proiectarea, iar ONPP a fost reorganizat în Oficiul Naţional
al Monumentelor Istorice (ONMI). Cercetarea arheologică a monumentelor care se
restaurează (în legătură cu organizarea căreia ar fi
utile prevederi amănunţite în legea privind protejarea monumentelor
istorice sau în cea privind protecţia patrimoniului arheologic) se
execută prin contracte între proiectant şi arheologii care lucrează
în regim privat, în firme specializate sau arheologii de la muzee, institute şi
au instituţii de învăţământ superior. Încercarea unei
firme de proiectare (Abral Artproduct SRL) de a avea angajat un arheolog
pentru cercetările legate de proiectele de restaurare, (în anii
2000–2002) nu s-a putut din păcate susţine economic, în pofida unei
activităţi deosebite (13 proiecte în 2001). S-a remarcat prin ceea
ce a realizat SC Damasus SRL din Braşov, SC Arheotrans SRL din Cluj şi
SC Clio Consult SRL din Sibiu. Nu ştiu în ce măsură au putut
fi acoperite, în întreaga ţară, necesităţile impuse de
proiectele de restaurare (în 2006, din 64 puncte în care s-au efectuat săpături
privind perioada medievală numai 8 au fost legate de restaurări).
Se face simţită lipsa specialiştilor în arheologie medievală
obişnuiţi să lucreze la monumente. Ne putem întreba dacă, pentru lucrări
de restaurare finanţate de la buget, din bani publici, soluţia cea
mai bună este cercetarea, proiectarea şi chiar execuţia prin
contract cu firme private sau dacă acestea nu ar putea fi efectuate
printr-o instituţie măcar parţial bugetară. NOTE: 1. Gh. Curinschi-Vorona, Arhitectură,
urbanism, restaurare, Bucureşti, Ed. Tehnică, 1995, p.218–228;
unele probleme au fost abordate de Adrian Andrei Rusu, Monumentele şi
arheologia medievală, în Concepte şi tehnici de restaurare.
Sesiunea de comunicări ştiinţifice a DMI, Bistriţa,
8–10 octombrie 1998, p. 95–100) 2. Gh. I.
Cantacuzino, Unele aspecte ale
cercetării arheologice la monumentele istorice, Buletinul
monumentelor istorice, XLII, nr. 2, 1973, p. 71‑72. 3. Gh. I.
Cantacuzino, Opinii privind relaţia între cercetarea arheologică
şi restaurarea unor monumente istorice, în Concepte şi
tehnici de restaurare. Sesiunea de comunicări ştiinţifice a
DMI, Bistriţa, 8–10 octombrie 1998, p. 72–74. Comunicare prezentată la A.R.A. 9 – aprilie 2008 copyright © Simpara 2000 – 2008, toate drepturile rezervate |