CORABIA LUI TEZEU. TRATAMENTUL
LACUNELOR ÎN NEUES MUSEUM BERLIN
Elena RĂDOI (Universitatea
Națională de Arte, București)
Când scrie despre provocările ridicate de restaurarea Neues
Museum din Berlin, David Chipperfield, arhitectul englez al cărui birou concepe
și pune în aplicare proiectul de restaurare al monumentului, face
trimitere paradoxul lui Tezeu: mai poate fi considerată ca fiind aceeași o
corabie ale cărei componente au fost rând pe rând înlocuite? Restaurarea Neues
Museum din Berlin are o istorie bogtă și a incitat ani de-a rândul la
dezbateri intense. Începută cu întârziere, după reluarea concursului de
proiecte, și dezaprobată de opinia publică berlineză, restaurarea Neues
Museum primește în 2011 premiul Mies van der Rohe și devine una din
restaurările de referință din ultimii ani.
Neues Museum din Berlin este una din clădirile de
patrimoniu care au fost grav avariate în cursul celui de-al Doilea Război
Mondial și în perioada Republicii Democrate Germane. Formele de degradare
sunt diverse și de proporții diferite: distrugerea
completă a aripii de Nord-Vest, a faimoaselor fresce realizate de Wilhelm von Kaulbach în monumentala casă a scării, dar
și lacunele provocate de explozia grenadelor, eroziunile pe suprafața
coloanelor de calcar și micile lacune ale stratului pictural de pe
pereții sălilor de muzeu.
Primul țel, pe care lucrarea își propune să-l
atingă, este de a prezenta tipurile diferite de lacune și tratamentele aplicate
lor și a confrunta totodată aceste intervenții cu conceptul de
restaurare al ansamblului. Pentru aceasta, analiza in situ – a măsurilor de conservare a lacunelor sau
reconstrucție a materiei originale pierdute - este completată de analiza ex situ – a materialului bibliografic
elaborat de echipele de rastauratori sau arhitecți si a câtorva texte
reprezentative din presă. Al doilea țel este acela de a medita dacă
întrebarea Paradoxului lui Tezeu poate stabili “tariful”
supraviețuirii unui monument.