MÂNĂSTIREA BREBU DIN COMUNA
BREBU, JUDEȚUL PRAHOVA, OBIECTUL UNOR DISPUTE PATRIMONIALE
Ruxandra NEMȚEANU
(Universitatea Spiru Haret", București)
Mănăstirea
Brebu, fostă mănăstire ortodoxă, una dintre cele
mai importante realizări arhitectonice ale domniei lui Matei Basarab și ale artei românești ale secolului al XVII-lea,
este astăzi o proprietate diputată între Muzeul Casa Domnească, aparținând de Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova, Arhiepiscopia Bucureștilor și Primăria Comunei Brebu.
Litigiul
trenează în instanțe judecătorești
de mai bine de câțiva ani, iar zidurile medievale
ale incintei puternic afectate de intemperii și cutremure sunt în pragul
colapsului!
Zidul
de incintă al mânăstirii este construit
din cărămidă și piatră de râu, conferind fortificației o impozantă imagine în centrul localității omonime. Intrarea în incinta mânăstirii
se face pe sub turnul clopotniță, construcție masivă din cărămidă, înaltă de cca. 30 metri, care are probleme serioase structurale.
Biserica,
începută la 27 iunie 1650
(7158 de la facerea lumii),
în timpul domniei lui Matei
Basarab și finalizată de Constantin Brâncoveanu, conform pisaniei aflată între naos
și pronaos, este inspirată
de tipologia Bisericii Mânăstirii Dealu (sec. XVI).
Cândva
mănăstirea constituia în secolele XIX și XX, o atracție pentru vilegiaturiști sau pentru artiști
români dornici de imortalizare a unor peisaje istorice pitorești, printre aceștia numărându-se Ștefan Luchian,
Sava Henția, Nicolae Grigorescu, precum și alții.
Decăderea
ansamblului monahal a început în anul
1863, odată cu secularizarea averilor mănăstirești, cînd mănăstirea Brebu este desființată
și reorganizată ca biserică de mir, pământurile și bunurile călugărilor trecând în patrimoniul
Eforiei Spitelelor Civile, care le-a scos la licitație. Casele domnești, și ele luate de Eforie,
au fost transformate mai întâi în
casă de vacanță pentru elevele de la azilul Elena Doamna, apoi în
sanatoriu, preventoriu, iar între 1950 și
1957, în casă de bătrâni
ca, în sfârșit, în 1959
să devină muzeu.
La 23 aprilie 1961 izbucnește
un incendiu de proporții, necesitând o altă lucrare de restaurare, terminată în 1963,
care a redat aspectul mănăstirii așa cum era în secolul al XVII-lea,
imagine păstrată și azi. Neintervenția energică și imediată în realizarea
de lucrări de consolidare
la incinta fortificată vor duce la pierderi irecuperabile pentru arhitectura medievală românească, având în vedere un
posibil viitor cutremur de proporții majore. Disputa celor trei instituții
devenind atunci inutilă!