MONUMENTELE CARE DISPAR PRIMELE. CAZUL
BUDURĂȘTI
Ana CHIRICUȚĂ,
Mădălina DEDIU, Dan MOHANU (Universitatea Naţională de Arte
Bucureşti, Departament Conservare şi Restaurare)
Raportate la
tradiția artei bizantine din spațiul românesc, bisericile
țărănești de lemn construite în secolele al XVIII-lea
și al XIX-lea, ar putea apărea
ca un capitol minor în istoria artei medievale. Totuși, în ultimele
decenii, odată cu problemele grave apărute în protejarea
patrimoniului construit, asistăm la o încercare de reevaluare a acestor
biserici în cadrul unor inițiative de salvare a lor.
Sub cupola conceptului
de monument istoric, bisericile de lemn trebuie privite ca o mărturie aparte
a identității noastre culturale reflectând tradiția
spirituală și caracterul comunităților care le-au creat. Evoluția
acestor comunități a făcut ca vechile lăcașuri de
lemn, de mici dimensiuni, să fie abandonate în favoarea mult mai
încapatoarelor biserici de zid. Revenindu-le, în cel mai bun caz, rolul de
biserica de cimitr, acestea au fost treptat părăsite, uitate și
condamnate la distrugere. Nefiind îngrijite pe parcursul a mai multor decenii, supuse
fluctuațiilor unui microclimat sever, fragile prin însăși natura
materialelor constitutive dominante - lemnul - bisericile de lemn se află într-un
accelerat proces de distrugere.
Invocând câteva
exemple de pe teritoriul județului Vâlcea încercăm să
sugerăm starea actuală a ctitoriilor țărănești de
lemn aflate între efortul dificil al salvării și iminenta lor
dispariție. Vom porni de la cazul fericit al Bisericii Bunavestire și
Sfântul Arhanghel Mihail din satul Urși, care, de mai bine de șapte
ani, a fost obiectul unui continuu proces de conservare-restaurare datorita căruia,
la momentul actual, se află într-o stare stabilă. La numai câtiva kilometri
depărtare se află biserica din Sirineasa, unde o intervenție de
urgență - sprijinirea unei abside și repararea acoperișului
– îi asigură pentru moment supraviețuirea. Bisericile de lemn din
Amărăști și Ionești au constituit obiectul unui
proiect de cercetare interdisciplinară. Există însă
situații limită, precum cea a bisericii din Budurăști, prăbușită
în mare parte și din exteriorul căreia s-a recuperat in extremis un valoros fragment de
pictură murală.
Biserica a fost
ridicată în anii 1755-56 și poartă hramul Cuvioasa Paraschiva.
Pridvorul de zid este adăugat în decursul secolului al XIX- lea.
Odată cu ridicarea pridvorului, au fost, probabil, tencuiți și
pictați pereții exteriori ai bisericii din lemn, în încercarea de a crea
iluzia unei biserici unitare din zid. Din pictura exterioară se mai păstra imaginea învățătorului
Constantin, fiul lui Radu, realizată la 1855, conform unei inscripții
astăzi dispărută. Este fragmentul de pictură murală
care a fost salvat.
Biserica din
Budurăști este un caz tragic, dar fragmentul de pictură
murală recuperat poartă cu el memoria întregului monument. Comunicarea
noastră prezintă cercetarea preliminară și intervenția
de extragere, urmate de procesul de
conservare și transpunere pe un nou suport a fragmentelor extrase,
operațiuni care au făcut posibilă salvarea unei mărturii de
artă țărănească, situată între medieval și
modern.