ASPECTE DE ANALIZĂ TEHNOLOGICĂ ȘI DE CONSERVARE-RESTAURARE
ALE PICTURILOR MURALE DE PE PLAFONUL DIN BIROUL LUI AMAN, SEC. AL XIX LEA, DE
LA MUZEUL THEODOR AMAN DIN BUCUREŞTI
Romeo
GHEORGHIŢĂ (Universitatea
Naţională de Arte Bucureşti, Departament Conservare şi
Restaurare)
Edificiul monument istoric,
în prezent Muzeul Theodor Aman, a
fost ridicat prin grija artistului și se consideră a fi
prima casă-atelier construită din ţară. Construcţia
păstrează în mare măsură valoarea de autenticitate
istorică şi artistică, fiind printre puţinele care nu au
suferit transformări radicale în decursul timpului. Theodor Aman a
organizat casa în așa fel încât să fie un simbol a artei picturale. Imobilul redă atmosfera
vieţii din perioada Belle Epoque,
și este locul unde se conservă și sunt expuse o bună parte
din lucrările de pictură şi grafică ale artistului.
Fiecare încăpere a fost
decorată în alt stil, folosindu-se tehnici diverse: pictura murală,
vitralii, decoraţii pictate, stucatură, lambriuri, etc., manieră
decorativă caractică și la modă în acele vremuri. De
exemplu și plafonul din biroul său este format din
două componente artistice: a.) suprafaţă de pictură
murală în ulei cu ornamentaţie decorativă geometrică
și fitomorfă. b.)
pictură în ulei pe pânză maruflată pe suport rigid, reprezentând
o scenă de gen ce ilustrează Triumful Venerei. Pe această pictură se află
semnătura autorului: Th. Aman 1869, (data
finalizării construcției).
Cu ocazia unor
lucrări de conservare-restaurare pentru picturile murale interioare
decorative de pe plafonul din biroul lui Th. Aman, pe lângă aspectele stării
de conservare cercetate, s-au evidențiat și unele caracteristici inedite
de analiză tehnologică. Aceste aspecte împreună cu
soluțiile de restaurare adoptate în urma documentării, vor fi
subiectul acestei prezentări.