privind organizarea vizitei la Roşia Montană a Comisiei permanente comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru relația cu UNESCO
Ca urmare a inițiativei Comisiei permanente comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru relația cu UNESCO de a organiza o vizită de lucru la Roșia Montană, anunțată în comunicatul de presă al Senatului din 25 iunie și stabilită pentru data de 20 august,
Organizaţiile pe care le reprezentăm, Ordinul Arhitecţilor din România, Asociaţia „Arhitectură. Restaurare. Arheologie", ICOMOS România și Fundaţia ProPatrimonio, își exprimă dezacordul față de modul superficial, neprofesionist și părtinitor în care este tratată problema patrimoniului cultural de importanță excepțională de la Roșia Montană, aşa cum rezultă din detaliile organizării acestei vizite.
1. Contextul anunţat al vizitei
În prezentarea motivaţiei vizitei se arată că întâlnirea are loc în contextul existenţei unor inițiative pentru includerea sitului Roșia Montană pe Lista tentativă UNESCO.
Menționăm că aceste iniţiative, formulate cu mult timp în urmă (v. anexa), adresate autorităților responsabile și rămase fără răspuns, aparţin organizaţiilor pe care le reprezentăm. În acest context o discuţie cu tema includerii Roșiei Montane în Patrimoniul Mondial în absenţa organizaţiilor care şi-au concentrat activitatea pe cercetarea şi salvarea patrimoniului cultural de la Roşia Montană și care sunt responsabile de iniţiativele menţionate pasager în anunţul vizitei este lipsită de profesionalism.
Precizăm că iniţiativele organizațiilor noastre, de protejare și valorizare a patrimoniului de la Roșia Montană prin înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial au câştigat sprijinul comunităţii ştiinţifice naţionale şi internaţionale, au primit validarea din partea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice prin votul unanim al membrilor săi din anul 2011, precum și adeziunea publică largă (peste 150.000 de semnatari în timpul ultimei campanii pe această temă, în 2011).
2. Scopul vizitei
Subiectul anunţat al discuţiilor - proiectul minier al Roşia Montană Gold Corporation - nu poate constitui un subiect legitim al unei discuţii oneste şi profesionale despre patrimoniul sitului şi despre Patrimoniul Mondial. Prin definiţie, patrimoniul cultural constituie obiect de interes public general, neputând fi subordonat unui interes privat şi punctual, cum este proiectul minier în cauză. O discuție despre starea patrimoniului cultural de la Roşia Montană se poate purta doar în sensul împlinirii obligaţiilor legale de protejare şi valorizare a acestuia, şi nicidecum în contextul unui proiect care presupune distrugerea sa definitivă.
Se precizează de asemenea în anunţul redat în presă că vizita urmăreşte "a constata la faţa locului care este starea patrimoniului cultural de la Roşia Montană". Atragem atenţia că o discuţie despre starea patrimoniului cultural al sitului nu poate avea loc în absenţa organizaţiilor profesionale care desfăşoară acţiuni susţinute de studiere, protejare şi conservare a patrimoniului construit de la Roşia Montană, în timp ce operatorul minier este responsabil de demolarea a peste 150 de case în localitate şi multe altele în satele învecinate.
Aşadar, aşa cum este prezentat în anunţul oficial, scopul vizitei rezultă a fi acela de a valida un proiect privat distructiv, iar întâlnirea apare ca o (altă) acţiune propagandistică şi deraiată a autorităţilor statului în încercarea de a porni, împotriva legilor ţării, proiectul minier al companiei RMGC.
3. Locul întâlnirii
Locul de desfăşurare a discuţiilor - Primăria Veche, un edificiu public valoros cedat de către autoritățile locale în folosul privat al companiei miniere - exprimă în mod direct orientarea acţiunii comisiei parlamentare. Aşteptăm de la o instituţie a statului să organizeze astfel de întâlniri la propriul sediu sau într-un spaţiu public, nu pe teritoriul unei companii private interesate de distrugerea zonei.
În concluzie denunţăm acţiunea comisiei, aşa cum este caracterizată de invitaţie, ca o acţiune de manipulare şi de legitimare a distrugerii patrimoniului cultural de importanţă universală de la Roșia Montană.
Cerem comisiei, dacă va dori să se informeze şi să afle soluţiile prin care Roșia Montană poate fi inclusă în Lista Patrimoniului Mondial și poate să se dezvolte pe baza resurselor culturale și naturale excepționale, să organizeze întâlniri de lucru profesioniste, veritabile cu organizaţiile profesionale reprezentative şi să-şi asume direcțiile de acțiune pe care le-a susţinut încă din anul 2010, când formula următoarea declaraţie:
"Comisia permanentă comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru relația cu UNESCO se angajează să susțină includerea sitului Roșia Montană pe lista tentativă, prin toate mijloacele aflate la dispoziția sa".
Şerban Ţigănaş
Preşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România
Dr. Monica Mărgineanu Cârstoiu
Preşedinte al Asociaţiei Arhitectură. Restaurare. Arheologie
Dr. Sergiu Nistor
Preşedinte al ICOMOS România
Şerban Cantacuzino
Preşedinte al Fundaţiei ProPatrimonio
Anexă:
- Cerere de înscriere a peisajului cultural minier Roşia Montană în Lista indicativă a României pentru înscrierea în Patrimoniul Mondial, formulată de ARA şi înregistrată la Ministerul Culturii cu nr. 1637/27.04.2010: http://www.simpara.ro/files/Cerere_27.04.2010_FR.pdf
- Notă de fundamentare privind valoarea universală a sitului minier Roşia Montană, redactată de ARA:
http://www.simpara.ro/rosia-montana-fundamantarea-valorii-universale-376.htm
- Nota de fundamentare privind valoarea universală a sitului minier Roşia Montană transpusă în formularul de înscriere în Lista indicativă, redactată de ARA:
http://www.simpara.ro/files/dosar%20tentativ%20list_27.04.2010_FR.pdf
- Comunicatul de presă al Comisiei permanente comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru relaţia cu UNESCO din 30 noiembrie 2010:
http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura.co?idc=97&cam=0&leg=2008&pag=evn_12010&prn=1