PATRIMONIU CULTURAL
INTERNAŢIONAL: ARHITECTURA PĂRŢILOR BELIGERANTE
Hanna Derer
Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”,
București
Inevitabil orice conflict armat îşi pune amprenta asupra
identităţii culturale a părţilor implicate, fapt reflectat
mai ales de către oraşele aflate, la propriu şi la figurat, pe câmpul
de luptă, oraşe care înregistrează pierderi şi cunosc
ulterior procese de reconstrucţie. Dincolo însă de acest gen de
fenomen (manifest, vizibil şi lizibil la scara întregii aşezări
umane în cauză), uneori, războaiele intervin într-un mod determinant
asupra unui imobil – oarecare la origine – care, astfel, ajunge, în mod aparent
(?) paradoxal să aparţină, (şi) altfel decât în sensul
regimului juridic de proprietate, în egală măsură celor înfrânţi
şi învingătorilor. Studiul de caz din Bucureşti propus pentru
susţinerea afirmaţiei anterioare, ilustrează, în
consecinţă, felul în care conflagraţiile şi efectele
acestora unesc, fără voia lor, adversari care, astfel, determină
emergenţa unui patrimoniu cultural comun mai multor state, naţii sau
comunităţi. O locuinţă, menită să reprezinte
meritele comanditarului şi astfel să contribuie la oglindirea
succesului înregistrat de familia acestuia şi-a schimbat proprietarul
şi menirea, funcţionînd, pentru o vreme, ca reşedinţă
de ambasador, fiind apoi extinsă cu ambasada propriu-zisă, pentru ca,
după război, să fie ocupată efectiv de cei victorioşi
şi transformată într-un centru cultural, nu fără ca
rezistenţa faţă de noul regim politic să se facă
simţită, desigur extrem de subtil, în arhitectura etapei respective.
O evoluţie istorică deosebit de bogată pentru un singur şi
simplu imobil şi care a încetat de mult să fie relevantă doar
pentru România.