ICONOSTASUL PICTAT
DE VASILE ZBOROSCHI (1752) – REDESCOPERIREA ASPECTULUI ORIGINAL PRIN
INTERVENŢIILE DE CONSERVARE-RESTAURARE
Cristina Labo
Universitatea de Artă și
Design, Cluj-Napoca
Problema
protejării patrimoniului mobil, a cărui listă de evidență
nu este completă, este cu atât mai accentuată în cazul obiectelor de
uz bisericesc, cu cât autoritățile se amestecă rareori în deciziile
ierarhiei ecleziastice, iar aceste obiecte au un rol funcțional în
practicile cultului. Lipsa desăvârşită a inventarelor şi a
documentației „restaurărilor” fac imposibilă o verificare a modului
în care obiectele sunt păstrate de către posesori, iar pentru
rezultatele acestor acțiuni nu se răspunde niciodată.
Acesta este
şi cazul iconostasului care până în urmă cu trei ani se
găsea în biserica „Adormirea Maicii Domnului” din cimitirul Mănăştur,
Cluj-Napoca, fiind folosit și reparat ca orice altă piesă de
mobilier, în ciuda faptului că valoarea sa era cunoscută, fiind
considerat de către istoricii de artă ultima lucrare a marelui pictor
arădean Ștefan Tenețchi, din 1798.
Acţiunile
de salvgardare a iconostasului au fost declanşate doar în momentul în care
parohia a hotărât înlocuirea sa cu unul nou. În acel moment, la
iniţiativa domnului acad. Marius Porumb, Muzeul Mitropoliei Clujului a acceptat
să îl ia în custodie și să permită personalului secţiei
de conservare-restaurare a Universităţii de Artă şi Design
Cluj-Napoca să înceapă intervenţiile de conservare-restaurare
necesare.
În fiecare
etapă de lucru o mai mare parte din istoricul controversat al obiectului
s-a dezvăluit, informații dintre care se numără: atribuirea
eronată a execuţiei artistice lui Ştefan Teneţchi
(iconostasul fiind semnat de Vasile Zboroschi), succesivele mutări,
dezasamblări şi montări necorespunzătoare ale pieselor, sau
acoperirea în procent de 90% a suprafeţei iconostasului cu vopsele, lacuri
şi alte materiale care modifică drastic aspectul estetic original.
În urma
demontării s-a consolidat opinia asupra valorii istorico-artistice de
necontestat a acestui obiect, dovedindu-se a fi cel mai vechi iconostas de
acest tip prezent în judeţul Cluj şi împrejurimi, datând din 1752,
păstrat în întregime. Din punct de vedere estetic, pe măsură ce
lucrările de conservare-restaurare avansează, prin operaţiuni de
curăţare a materialelor care acoperă originalul, pictura și
policromia descoperite surprind prin îmbinarea armonioasă a
caracteristicilor iconostasului brâncovenesc cu tendinţele baroc ale
vremii.
În ceea ce
privește modalitatea de expunere a iconostasului după finalizarea
lucrărilor de conservare-restaurare, s-a dovedit a fi deosebit de dificilă
găsirea unei soluții care să satisfacă atât
necesitățile care țin de conservarea materialelor, cât și
cele estetice, iconostasul fiind, oricum, lipsit de o mare parte din
semnificația sa prin amplasarea într-un alt spațiu decât planul de
separație a naosului de altar dintr-o biserică.