TENTATIVĂ
NEIZBUTITĂ DE TRANSFIGURARE A UNUI SIMBOL, ÎNTR-UN PROIECT INEDIT DE
MODERNIZARE A VECHIULUI TEATRU NAŢIONAL
Ioana Maria Petrescu
Universitatea „Spiru Haret”, Bucureşti
Vechiul Teatru Naţional a
ocupat, de-a lungul existenţei sale de aproape un secol, un loc aparte în
peisajul şi viaţa Bucureştilor. Considerat, chiar şi de
occidentalii aflaţi în trecere prin capitală, ca unul dintre
edificiile frumoase ale Europei, Teatrul a fost mai mult decât o clădire
cu valoare arhitecturală, întruchipând, înainte de toate, speranţa în
redeşteptarea naţională şi aspiraţiile unei lumi care
vedea în cultură calea firească spre modernizare.
La începutul veacului XX, cu trei
decenii înainte de distrugerea sa inutilă, monumentul, a cărui
imagine devenise o adevărată emblemă a oraşului, trecea
totuşi, în opinia unora, ca necorespunzător. Un proiect inedit –
întocmit de Paul Smărăndescu, unul dintre arhitecţii care s-au
străduit să salveze Teatrul Naţional de vecinătatea
sufocantă a Palatului Telefoanelor – ilustrând o tentativă de
extindere şi transformare stilistică discutabilă a aspectului
exterior, risca să ducă la înlăturarea edificiului din
poziţia de reper al urbei.