ROȘIA MONTANĂ, STUDIU ȘI PROIECT DE RESTAURARE URBANĂ A PIEȚEI CENTRALE

 

Alexandra Stoica

Scuola di Specializzzione in Beni Architettonici e del Paesaggio, Universitatea „Sapienza”, Roma, Italia

 

 

Prezentat ca lucrare de diplomă în cadrul Școlii de specializare, proiectul a urmărit formarea unui scenariu posibil de restaurare și valorizare a centrului istoric al Roșiei Montane, localitate minieră importantă din munții Apuseni, un bun cultural arhitectural și arheologic aflat sub amenințarea unui proiect minier gigant a cărui implementare ar duce invariabil la dispariția localității.

Având ca obiect de studiu un fond construit valoros, care reflectă evoluția urbană și socială a comunității de-a lungul secolelor XVIII-XX, proiectul de restaurare urbană pornește de la analiza țesutului istoric,  identificarea tipologiilor arhitecturale și a modului în care formele stilistice urbane s-au suprapus peste arhitectura tradițională specifică, a tehnicilor de construcție, pentru a se concentra ulterior asupra caracterului pieței centrale și a formelor de alterare a arhitecturii istorice în urma intervențiilor recente (lacune urbane, reconfigurări atipice de fațade istorice, alterații cromatice etc.).

Soluția proiectului de restaurarea urbană este rezultatul unui proces critico-artistic care are la bază principiile Teoriei Restaurării, a lui Cesare Brandi, teoretician italian care a influențat semnificativ modul de percepere și de fundamentare a restaurării contemporane în Europa (cu accent pe păstrarea autenticității evoluției istorice, minima intervenție și compatibilitatea materialelor noi cu cele tradiționale existente).  Intervenția a urmărit menținerea caracterului centrului istoric înțeles ca organism în continuă schimbare, punând accent pe conservarea autenticității clădirilor istorice valoroase așa cum ne revine în prezent, dar și pe soluții de restaurare și intervenții noi care să pună în valoare potențialul pieței istorice în asonanță cu principiile conservării centrelor istorice în contextul european actual.