PROPRIETATEA,
PREROGATIVĂ SAU PRETEXT? APROPRIEREA PATRIMONIULUI INDUSTRIAL: CAZUL PETRILA.
Cristina Sucală
Asociația Studenților și Doctoranzilor Români din Franța,
Paris
Ina Stoian, Ilinca Păun Constantinescu
Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu,
București
Dragoș Dascălu
Facultatea de Arhitectură, Universitatea
Tehnică din Cluj-Napoca
Unde
începe și unde se termină proprietatea publică? Cum este ea înțeleasă
și cui ar trebui să servească? Ce se întâmplă în cazul patrimoniului industrial
unde situația devine mult mai complexă? Cum se declină proprietatea și
apartenența și cum funcționează împreună aceste două nuanțe?
Pentru
a încerca să răspundem acestor întrebări în cazul proiectului Patrimoniul
industrial ca sursă de regenerare. Cazul Petrila și să definim impactul
pe care problematica apartenenței acestui patrimoniu o implică, vom porni
de la definiția dreptului de proprietate dată de legislația în
vigoare. Vom încerca apoi să înțelegem cum este privită noțiunea de apartenență
a patrimoniului de către instituțiile menite să îl protejeze, precum
ICOMOS și convențiile europene ce privesc patrimoniul, iar în cele ce
urmează, le vom aplica pe cazul Exploatării Miniere Petrila, un caz a cărui evoluție
poate fi privită din acest punct de vedere.
Proiectul
Patrimoniul industrial ca sursă de regenerare. Cazul Petrila este în derulare
din 2012, începând să fie cunoscut pe plan național ca inițiativă de
regenerare urbană post-industrială ce își propune să demonstreze și
să convingă administrația locală de faptul că salvgardarea și
reutilizarea unui patrimoniu industrial poate contribui la revitalizarea unei
comunități mult mai mult decât simpla demolare prevăzută în cadrul
proiectului de închidere a minei.
În
cei trei ani de activitate au fost organizate trei ateliere internaționale
care au urmărit gradual, de la analiză, repertoriere, documentare, la propunere
de strategii, acompanierea administrației în demersurile necesare, proiecte
de pre-fezabilitate votate în unanimitate în Consiliul Local, la ateliere
participative ce au presupus implicarea comunității locale în acest
proces. În momentul de față, situl exploatării miniere și obiectivele
sale cele mai importante sunt în curs de clasare. Pe parcursul acestei
perioade, aparatul administrativ local a afișat o susținere doar la
nivel declarativ a proiectului, în timp ce conducerea minei, atașată de
acest sit, s-a implicat activ în procesul de salvgardare.
În
momentul de față, deși Mina Petrila se găsește în procedură de clasare,
și deci ar trebui să fie protejată conform legii 422 (art. 18, paragraful
2), autorizația de demolare pentru obiectivele clasate nu a fost anulată și
se poartă un joc mediatic local la nivel declarativ pe acest subiect.
În
tot acest proces, noțiunile de proprietate și de apartenență au
jucat și continuă să joace un rol important: pe de-o parte este scuza
folosită de Primăria Petrila pentru a argumenta incapacitatea de a ajuta, pe de
altă parte noțiunea de apartenență nu se extinde suficient, sau putem
spune că se află într-o fază de dezvoltare rudimentară la nivelul locuitorilor
Petrilei.
Diferența
de nuanță între proprietate și apartenență duce de fapt la
necesitatea ca aceste două noțiuni să se susțină reciproc. Scopul ultimului
atelier organizat în octombrie 2014 a fost tocmai acela de a iniția o
dezvoltare a sentimentului de apartenență și apropriere de către
locuitorii Petrilei a acestui patrimoniu industrial. Intervenția timp de o
săptămână asupra fostei stații de pompe, o clădire aflată la limita dintre
oraș și incinta minei, de a o învesti cu o cu totul alta
funcționalitate și semnificație noul Centru PompaDOU, iar apoi participarea la inaugurarea ei o
prezență pe sit determinată de un cu totul alt scop decât cel obișnuit
au contribuit la începutul unui
asemenea fenomen de apropriere.
Peisajul
patrimoniului industrial din Petrila, ce poate fi extrapolat la nivel
național în afara câtorva cazuri fericite, este unul al ambiguității
dintre proprietate publică și privată, interes public și privat (de
care dă dovada administrația publică), asociată unei lipse de instruiri a
populației în acest domeniu, al drepturilor de care dispune și de
care se poate bucura, al aproprierii și al apartenenței acestui
patrimoniu. Interesul public ar trebui să servească celor ce sunt reprezentați
de către administrație: localnicilor Petrilei. Rezolvarea acestor
ambiguități este un factor cheie în salvgardarea patrimoniului din România.