PATRIMONIUL. O
PERSPECTIVĂ COMERCIALĂ
Vlad Thiery
Universitatea de Arhitectură
și Urbanism „Ion Mincu”, București
Tema „Al cui este patrimoniul / Cui aparţine
patrimoniul” ridică, implicit, o problemă legată de proprietate.
Or, după cum ştim, dreptul de proprietate
implică două componente inseparabile: unele care ţin
de drepturi şi altele de obligaţii.
Cu alte cuvinte, întrebarea enunţată poate
fi desfăcută în două chestiuni, ce este bine să fie tratate
întotdeauna împreună: cine beneficiază de patrimoniu? şi cine are grijă de patrimoniu?
Problemele apar când cele două întrebări au
răspunsuri diferite, respectiv relevă o ruptură între
beneficiari şi responsabili. De cele mai multe
ori, când beneficiarii patrimoniului nu sunt şi
responsabili de protecţia şi
conservarea sa, acesta devine, de fapt, al nimănui. Câtă vreme
patrimoniul nu este apropriat de comunitate, şansele
de a fi conservat şi integrat unui circuit aparţinând realităţii
actuale sunt considerabil reduse.
În acest context, se pune problema în ce măsură
patrimoniul poate reprezenta o valoare în societatea contemporană, în
mecanismele cererii şi ale ofertei.
Prezintă patrimoniul atribute ce pot deveni valoare traductibilă
comercial? Există şanse ca o cercetare ce
are în vedere unele criterii de piaţă
să releve rezultate interesante şi posibil
de integrat în strategii viitoare.
Privită în perspectivă antrepenorială,
arhitectura se înscrie în principiile „creaţiei
distructive” (Schumpeter). Actul edificării
presupune o întemeiere pe baze noi, fie acestea unele de semnificaţie.
În decursul istoriei, preluarea unor structuri sau a unor situri constituite
s-a făcut fie în baza unor criterii evident pragmatice – prin folosirea
unor elemente construite existente, fie a continuităţii
de existenţă într-un anumit loc.
Epoca postmodernă chestionează principiile creaţiei distructive asociate progresului modern şi (re)valorizează elemente ale trecutului într-o
cheie mai degrabă comercială, ce vizează satisfacerea unor tendinţe nostalgice. Am putea asocia începuturile „industrializării”
acestei tendinţe cu materializarea universului
Disney şi parcurile tematice ce au cucerit, în a
doua jumătate a secolului douăzeci, Statele Unite şi,
apoi, (aproape) întreaga lume.
Includerea patrimoniului construit în dezvoltările
urbane a devenit un „must” pentru societatea de consum. Acesta s-a impus ca un
element esenţial în construirea identităţii unui loc. Construcţiile
şi structurile existente sunt astăzi puse
în valoare, sunt integrate în circuitul contemporan. La rigoare, ele sunt „fabricate”
pentru a contribui la construirea identităţii
unui loc. Chestiunea autenticităţii este de
multe ori eludată, dându-se întâietate elementelor de diferenţiere
care crează povestea unică – esenţială pe piaţa
concurenţială.
Aceasta este una din componentele esenţiale
ale brandului de loc. Municipalităţile,
regiunile sau chiar statele îşi construiesc
identitatea bazându-se pe patrimoniul lor, în încercarea de a-şi câştiga şi menţine locul în
lumea globalizată. „Citirea” patrimoniului este făcută în cheie
postmodernă la diferite niveluri de semnificaţie,
în funcţie de nivelul de pregătire al
receptorului. În acest sens, o abordare comercială a elementelor
construite valoroase poate avea efecte benefice în acţiunea
de conservare a patrimoniului câtă vreme satisfacerea sentimentelor nostalgice
nu duce la o pervertire a sa.