Fortul 13 Jilava
Între demersurile de reconversie ca muzeu/memorial al
totalitarismului/comunismului și posibilitățile de punere în practică
Andreea Matache, Vlad Mitric-Ciupe
Imediat după evenimentele din 1989,
odată cu înființarea Asociației Foștilor Deținuți Politici și a cunoașterii
adevăratei istorii a crimelor regimului comunist, alături de alte demersuri ce
aveau drept obiectiv recuperarea memoriei victimelor precum și obiectizarea
discursului istoric, a apărut și dorința înființării unor instituții complexe
de tip memorial-muzeu. Dacă, pe de o parte, se dorea conservarea autenticității
siturilor de suferință, pe de altă parte apărea drept necesară anexarea unui
centru de cercetare dotat cu arhivă, bibliotecă, mediateca și toate celelalte
funcțiuni conexe. Din totalitatea siturilor representative, demersul a reușit
doar la fosta închisoare de la Sighet. Pitestiul, Râmnicul, Aiudul, Gherla și
multe altele încă își așteaptă propunerile și realizările. Similar este și
cazul închisorii Jilava, poate cel mai reprezentativ fost penitenciar, cel
puțin prin două aspecte. Pe de o parte, fiind închisoare de tranzit și
depozit al securității, cvasi-majoritatea deținuților politici a trecut cel
puțin odată prin Jilavă. Pe de altă parte, specificul ei - spațiile subterane, igrasia, umiditatea
crescută precum și lipsa iluminării și aerisirii naturale a contribuit,
alături de lipsa asistenței medicale, alimentația insuficientă și brutalitatea
extremă a gardienilor, la renumele pe bună dreptate căpătat de mormânt și/său
adevărat iad pe pământ. Nu în ultimul rând, privită cu ochi contemporani,
Fortul 13 Jilava reprezintă un element specific arhitecturii defensive într-o
stare bună de conservare a structurii spatial-volumetrice, ca parte integrantă
a patrimoniului cultural național.
Dacă vreme de peste 20 de ani toate
demersurile de transformare a Jilavei într-un memorial nu au avut succes, iată
că anul 2012 readuce chestiunea în prim-plan, prin cel puțin două evenimente
majore. Clasarea fortului în lista monumentelor istorice și parteneriatul între
Administrația Monumentelor Istorice și Ministerul Culturii pentru demararea
unui proiect. În acest context considerăm că analiza și studiul nostru vor
ridica niște întrebări și vor da câteva răspunsuri vis-à-vis de modul în
care s-ar putea imagina și mai apoi implementa soluții integrate de atingere a
dezideratului.
Rezumat prezentat în forma trimisă de către autori.
A.R.A. 14 - aprilie 2013