Trei conace.
Mecanisme de vulnerabilizare a patrimoniului
Cătălina
Bulborea
Într-o cultură marcată de percepția
liniară a timpului, patrimoniul construit este vulnerabil prin definiție: ca
structură materială originară supusă degradării naturale și ca purtător al unor
semnificații care-și pierd actualitatea odată cu dispariția făuritorilor săi.
Inevitabil, monumentul suferă un proces de perimare fizică și morală care-l
transformă în povară pentru posteritate. Salvarea i-o poate aduce doar legitimitatea
pe care o poate conferi urmașilor celor de ieri, cu condiția ca firul memoriei
să nu fi fost tăiat.
În curgerea dinspre paradisul pierdut
spre infernul cotidian, timpul lasă dezvelite în albia sa foste case și foste
biserici pe care noi și Dumnezeu nu mai știm să le locuim la fel ca-n timpul
lor dintâi. Le ocupăm ca pe niște cochilii găsite goale, le spoim rosturi noi și
le stâlcim măsura. Asta când nu le abandonăm.
În cadrul proiectului Conace
recuperăm povești, ca să le spunem celor care care nu le-au auzit niciodată.
Povești despre casele unor oameni din alte vremuri, care trăiau în alt fel și
sub alt cer. O facem cu speranța că aflând, celor care nu știu va începe să le
pese. Reînnodând firul rupt al memoriei, își vor regăsi poate și o parte din
identitatea pierdută ca indivizi, comunitate și popor. Numai atunci patrimoniul
va căpăta o șansă.
Cele trei conace care fac obiectul
prezentării, Hagi Tudorache (Grădiștea, Ilfov), Callimachi Văcărescu
(Mănești, Prahova) și Cantacuzino (Mărginenii de Jos, Prahova) au povești
triste, așa cum, de altfel, ne-am obișnuit să auzim despre patrimoniu. Despre
primele două s-a scris și se scrie mult, dar asta nu le schimbă soarta. Naționalizate,
jefuite, arse, ruinate de cutremure, disputate în tribunale, abandonate naturii,
toate trei se încăpățânează să existe, asemeni altor câteva sute, ca bătrânii
care nu pot muri până când nu șoptesc ultimele cuvinte la urechea fiului
rătăcitor întors la căpătâiul muribundului. Suntem puțini cei care le auzim
șoaptele, așa că suntem datori să le spunem mai departe.
Deși au istorii diferite, în starea
lor actuală cele trei conace par ipostaze ale aceluiași destin. În societatea
românească de azi, ignoranța, nepăsarea, lăcomia, circumstanțialul, corupția,
incompetența se asociază și dau naștere unor mecanisme eficiente ale distrugerii,
care se hrănesc cu prăzi vulnerabile. Lucrarea propune o radiografie a acestor
mecanisme, în paralel cu istoria mai mult sau mai puțin asemănătoare a celor
trei conace, cu scopul de a identifica acele tipare ale răului ce macină aproape
toți exponenții acestei categorii de
foste case.
Rezumat prezentat în forma
trimisă de către autor.
A.R.A. 14 - aprilie 2013