Pridvoarele biserici mari a Mănăstirii
Sucevița
Geanina Deciu, Cristian Deciu
Complexul monahal construit de mitropolitul Moldovei, Gheorghe Movilă și ajutat de fratele său Ieremia Movilă
în calitate de voievod al Moldovei, prezintă în centrul
fortificației, maiestuoasa
biserică. Însă întemeierea mănăstirii este legată
de biserica închinată Bobotezei situată actualmente extra-muros, amplasată în cimitir
și care aparține parohiei.
Pornind de la cercetarea structurii bisericii,
am căutat explicații pentru situația celor două pridvoare,
atât de diferite unul față de celălalt. Diferențele dintre ele se referă la dimensiuni, poziția în raport cu intrarea, arhitectura și elementele de realizare estetică. Impresia falsă că pridvoarele
au cote identice a fost furnizată de releveele întocmite greșit. În realitate aceste
pridvoare nu prezintă nici un element comun. Analiza prin diverse mijloace
de cercetare asupra structurii zidului mi-a dezvăluit o realitate nebănuită anterior și anume existența unor ferestre în
faza de zidire a bisericii poziționate la
vest în raport cu cele două intrări
în exonartexul bisericii. Golurile ferestrelor au fost anulate pe rând
în cele două
faze diferite ale construirii pridvoarelor. Arcul de piatră al ferestrei de nord a fost identificat
de arh. Ioana Grigorescu în timpul
intervențiilor din anul
1961, intuind existența
unei ferestre anterioare pridvorului, dar afirmația a rămas fără
o demonstrație științifică
care să certifice acest aspect. Prin utilizarea tehnicilor
moderne de analiză non invazivă oferite printr-o colaborare interdisciplinară, lucrarea de față prezintă detaliat dovezile științifice în susținerea tezei existenței ferestrelor zidite în timpul
adosării pridvoarelor.
Primul dintre
acestea este
pridvorul de sud, construit de Gheorghe Movilă după numirea sa
în demnitatea de mitropolit al Moldovei. Celelalte construcții printre care stăreția și elementele de fortificație fiind construite într-o etapă anterioară,
atunci când purta funcția de episcop de Rădăuți.
Cel de-al
doilea pridvor, amplasat în dreptul
intrării de nord, aparține etapei ulterioare înscăunării lui Ieremia Movilă,
în tronul Moldovei. Ca urmare a unui eveniment atât de fericit pentru frații Movilă, Ieremia devine cel de-al doilea ctitor al mănăstirii prin implicarea sa
în decorarea bisericii construite de fratele său Gheorghe, aspect demonstrat de tabloul votiv. Acum Ieremia își
construiește o reședință
în incinta mănăstirii, amplasată în zona de nord-est,
a cărei arhitectură era prevăzută cu pridvor. În raport cu acesta se adosează bisericii cel de-al doilea pridvor în dreptul
intrării de nord spre casa voievodală.
Analiza elementelor
de zidărie, a mortarelor de
acoperire și a diferențelor stilistice conservate de decorația murală, susține teza intervenției în mai multe
etape, ce corespund perioadei de căutare a mijloacelor optime de înveșmântare cromatică a bisericii mari a mănăstirii Sucevița. Aspectul diferit al picturii murale cumulează încercările fraților Movilă de a se plasa pe linia tradiției
artei religioase moldovenești, moștenită
de la Ștefan cel Mare și Petru Rareș,
construind în același timp legături spirituale cu arta din Țara Românească, dar, aliniindu-se la formele de expresie europene și cele distincte
ale artei rusești, în contextul special al schimbării dintre secolele al XVI-lea și al
XVII-lea.
Rezumat prezentat în forma trimisă de către autori.
A.R.A. 14 - aprilie 2013