Reconsiderarea
patrimoniului arhitectural al secolului al XIX-lea: cazul Arnota
Horia
Moldovan
În prima
jumătate a secolului al XIX-lea, reformele administrative au vizat atât regimul
penitenciar în ansamblu cât și detaliile care priveau felul în care trebuiau
construite spațiile de detenție. În 1832, urmând prevederile conexe ale
Regulamentului Organic, inginerul statului Vladimir Blaremberg propunea domniei
un prim model de proiect de închisoare. Deși Vornicia temnițelor fixase
intervalul 1833-1836 pentru zidirea închisorilor principale de la Giurgiu,
Brăila, Telega și Ocnele Mari, dispozițiile nu au fost respectate, clădirile
existente, de cele mai multe ori improvizate, ajungând să se ruineze și
deținuții să fie mutați în vechile construcții mănăstirești. Chiar dacă ideile
lansate de Blaremberg nu și-au atins scopul, ele au pregătit terenul pentru
realizarea închisorilor în regim celular, formulă comună în arhitectura
occidentală încă de la începutul secolului al XVII-lea. În contextul evoluției
lente a modernizării sistemului penitenciar din Țara Românească, închisoarea
proiectată și construită de Johann Schlatter și Karl Benisch la mănăstirea
Arnota a reprezentat o premieră, inaugurând un program de arhitectură care avea
să se maturizeze în România abia la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul
secolului al XX-lea. Ceea ce atrage
atenția în mod special în cazul reconstrucției cerute de principele Știrbei este
originalitatea rezolvării funcționale. Arnota a fost prima închisoare cu celule
individuale, construită în Țara Românească, utilizând un plan restrâns și
compact, la mai bine de jumătate de veac după ce în Europa Apuseană se
răspândise utilizarea modelelor închisorilor celulare pe plan radial, având ca
model închisoarea ideală a lui Pierre Gabriel Bugniet (1765) și Maison de Force de lângă Ghent (1772-75)
sau, mai rar, cele pe plan circular inspirate de Panopticonul lui Jeremy Bentham (1791). Dacă în majoritatea
cazurilor informațiile despre cum erau construite și organizate închisorile
civile sau cele din mănăstiri sunt vagi și fragmentare, în cazul Arnotei, în
ciuda pierderii proiectului, documentele de arhivă, descrierile sau
consemnările din epocă, precum și imaginile păstrate, permit reconstituirea, în
bună măsură, a începuturilor autohtone ale unuia dintre programele arhitecturii
moderne. În ciuda reputației pe care Arnota
a căpătat-o în imaginarul vremii, în modernul penitenciar al lui Știrbei nu a
fost închis nici un deținut, treptat clădirea fiind abandonată și lăsată să se
ruineze.
Lucrarea își
propune să pună în discuție două aspecte referitoare la studiul de caz. Pe de o
parte etapele de evoluție ale ansamblului mănăstiresc de la Arnota din
perspectiva cercetării documentelor de arhivă și a literaturii secundare și pe
de alta felul în care intervențiile de restaurare de pe parcursul secolului al
XX-lea și cele recente s-au raportat la intervențiile radicale întreprinse în
timpul domniei lui Barbu Știrbei.
Rezumat prezentat în forma
trimisă de către autor.
A.R.A. 14 - aprilie 2013