Pagini istorice în opera lui Tattarescu
Nazen Peligrad
Cercetarea noastră cuprinde un studiu urmărind conotaţiile politico-istorice şi creştine din cele mai reprezentative opere ale lui Tattarescu. Atenţia va fi concentrată pe lucrarea Renaşterea României. Celelalte creaţii artistice sunt Nemesis şi Unirea Principatelor. Aceste lucrări aduc în discuţie semnificaţiile şi simbolismul picturii istorice din arta plastică românească. Compoziţiile pot fi privite ca o triadă alegorică menită să dea o semnificaţie politico-istorică, artistul fiind un adept al mişcării revoluţionare. Nu întâmplătoare a fost intrarea lui în grupul ‚Frăţia' şi prietenia strânsă cu Nicolae Bălcescu.
Renaşterea României este una dintre cele mai importante lucrări de artă ale pictorului şi printre puţinele unde se poate reconstitui traseul ascendent al compunerii ei într-o formă plastică - România identificată într-o femeie adormită (într-o primă fază), urmată de sugestiile lui Bălcescu pentru sensurile acestei lucrări (forma finală tânăra femeie acoperită de un voal este ridicată de un înger). Prin pictura Nemesis - zeiţa răzbunării (1853) Tattarescu a imortalizat ultimele clipe trăite alături de Bălcescu şi a preluat semnificaţiile existenţei clubului revoluţionarilor antibonapartişti Nemesis. Unirea Principatelor concentrează prin geneza formelor sentimentul naţional al poporului român.
Prezentarea va fi susţinută de comentarii directe pe caracterul istoric şi mai puţin pe comentariul plastic aferent oricărei lucrări de artă.
Rezumat al comunicării care a fost prezentată la A.R.A. 10 - aprilie 2009
Rezumat prezentat în forma trimisă de către autori